Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iäkäs nainen kotiututettiin Tyksistä Kela-taksilla rinnat paljaina, pelkkä vaippa housuina

Vierailija
20.03.2026 |

"Hän kökötti pyörätuolissa invataksin takaosassa pelkkään housuvaippaan ja avonaiseen paitaan puettuna rinnat paljaana. Edes peittoa ei ollut. Näky oli aivan kauhea, eläimiäkin kohdellaan paremmin, tytär kertoo ääni särkyen." 

https://www.ts.fi/a/6932926

Kommentit (1107)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla on pää kuvattu päivystyksessä, kun kaaduin ja löin pääni katukiveykseen. Hyvä, että kuvasivat. Löytyi vähäinen aivoverenvuoto ja olin valvontaosastolla yö yli.

Ei kuvattu vaan päivystysosastolla. Päivystys on se paikka, josta sut ohjataan eteenpäin tarvittaessa. Olet siellä korvatulehduksesta kärsivien lasten ja tikattavan haavan saaneiden kanssa. 

Tai sairaalan ensiavussa. Taitaa aika monella menevän sekaisin nyt päivystys, osasto, ensiapu, sairaala, terveyskeskus ja poliklinikat. 

Eikä ihme. Harva maallikko tietää, mitä eroa on päivystyspoliklinikalla ja päivystysosastolla. Ta  yhteispäivystyksisdä, milloin on missäkin. Joissain paikoissa on esimerkiksi CT-laite päivystyksen yhteydessä,  vaikka sellainen on myös röntgenissä. Ja jos sua kärrätään sängyllä tutkimukseen,  niin kattoon tuijottamalla et kyllä välttämättä tiedä, missä yksikössä milloinkin olet.  Varsinkin,  jos olet ensimmäistä kertaa .

Mä olin joulukuussa 2012 Peijaksessa.  Ensin 

terveyskeskuspäivystyksessä ja sitten mut siirrettiin sieltä toiseen huoneeseen ja olinkin jo HUS:issa eli erikoissairaanhoidossa. Pitäisikö tavallisen kansalaisen tietää, missä hallintohimmelin osassa milloinkin on tai missä omaisensa on?

Vierailija
882/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla on pää kuvattu päivystyksessä, kun kaaduin ja löin pääni katukiveykseen. Hyvä, että kuvasivat. Löytyi vähäinen aivoverenvuoto ja olin valvontaosastolla yö yli.

Ei kuvattu vaan päivystysosastolla. Päivystys on se paikka, josta sut ohjataan eteenpäin tarvittaessa. Olet siellä korvatulehduksesta kärsivien lasten ja tikattavan haavan saaneiden kanssa. 

Tai sairaalan ensiavussa. Taitaa aika monella menevän sekaisin nyt päivystys, osasto, ensiapu, sairaala, terveyskeskus ja poliklinikat. 

Eikä ihme. Harva maallikko tietää, mitä eroa on päivystyspoliklinikalla ja päivystysosastolla. Ta  yhteispäivystyksisdä, milloin on missäkin. Joissain paikoissa on esimerkiksi CT-laite päivystyksen yhteydessä,  vaikka sellainen on myös röntgenissä. Ja jos sua kärrätään sängyllä tutkimukseen,  niin kattoon tuijottamalla et kyllä välttämättä tiedä, missä yksikössä milloinkin olet.  Varsinkin,  jos olet ensimmäistä kertaa .

terveyskeskuspäivystyksessä ja sitten mut siirrettiin sieltä toiseen huoneeseen ja olinkin jo HUS:issa eli erikoissairaanhoidossa. Pitäisikö tavallisen kansalaisen tietää, missä hallintohimmelin osassa milloinkin on tai missä omaisensa on?

No ei tyietenkään, mutta jos väittää jotakin ja/tai ottaa kantaa tasolla kyllä tuossa nyt toimittiin väärin, ajattelisin että tietäisi mistä puhuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
883/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhustenhoidosta on tullut täysi katastrofi Suomessa. 

Tätä äänestitte, tätä saitte. Tätä kokoomus ajaa. Tähän johtaa epämääräisen "kommunismin" vastustaminen. 

Soten sääti kepuleilla vahvistettu vihervasemmisto, ei Kokoomus. Yhteys vaan Sannuliin,Liihin, Kiuruun ja Saarikkoon.

Vierailija
884/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensiapu ja päivystys on nykyisin useinkin ihan sama asia. Perusterveydenhuollon osalta puhutaa yleensä kiirevastaanotosta ei päivystyksestä.

No ei ole. Ei vaikka olisivat fyysisesti samassa paikassakin. 

No tämä! Miettikää, jos ensiapuun jonottaisit päivystyksessä flunssaoireisten kanssa. Mitäs ensiapua se on? 

Päivysyyksessä on eri "osastoja" ei siellä kaikki samassa loossissa jonota. Ja jos on tarve eristää niin otetaan eristyshuonerseen. Kaikki muuttuu mikään ei ole niinkuin ennen vanhaan.

Vierailija
885/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei kerro sitä, että jospa hoitaja pyysi että ne pussissa olevat vaatteet laitetaan päälle ja tämä kotiinlähtijä EI HALUNNUT suostuttelunkaan jälkeen. 
Tiedättehän tämän ns älykkään laen. Ihmisellä ,joka ei tajua dementoituneena mitään , mikä on hänelle parasta tai järkevää, niin hänellä on se ITSEMÄÄRÄMISOIKEUS , vaikka kakka söisi. 
Ette tiedä ,mitä kaikkea sen takia tapahtuu. 
Kun eu halua pukea ei saa pakottaa. Kun ei halua syödä.ei saa pakottaa. Kun ei halua , että käy pesulla ja/ tai  pestään ei saa pakottaa ,vaikkei ole käynyt pariin viikkoon pesulla.

Tämä on jokapäiväistä.

Mitä itse tekisit tällaisen vanhuksen kanssa?

Ottaisin yhteyttä omaiseen. Tuossa kunnossa olevaa ei voi laittaa yksin kotiin, kai sen ymmärrät? Jos et, et kuulu hoitoalalle. 

Vierailija
886/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovapalkkaiset johtajat vetämässä kahvia ja pullaa kokouksissa päivästä toiseen vie paljon rahaa. 

Kunhan pahoinvointialueiden lukemattomat johtajat ja johtajien johtajat sihteereineen voi paksusti niin muilla ei niin väliä. Lisää liksaa johtajlle, on se niin rankkaa istua kahvipöydässä joka ikinen arkipäivä.

Vierailija
887/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, hengenvaaraa ei ollut kellään.

No tuonhan voisi ottaa kriteeriksi ihan sairaanhoidossakin. Niin kauan kuin ei ole hengenvaaraa...ja sitten resurssit sellaisiksi, että se vaarakin poistuu luonnollisesti...miettikää, mitkä säästöt! Kun mikään inhimmillisyys ei ole nyt in.

Vierailija
888/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaativien asiakkaiden asukokonaisuuksien järjestely kuulu sairaanhoitopiirille. Kyllä se taksimatka sujuu ilman jakkupukua ja kampaajalla käyntiäkin.

Olet mulkku. Toivottavasti jossain muualla kuin sotealalla

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tyietenkään, mutta jos väittää jotakin ja/tai ottaa kantaa tasolla kyllä tuossa nyt toimittiin väärin, ajattelisin että tietäisi mistä puhuu. 

Eli sun mielestä vain sote-alan ammattilaiset tai muuten hallintohimmelin tuntevat saavat keskustella aiheesta? Mä taas pidän tärkeänä sitä,  että maallikotkin voivat esittää kysymyksiä ja mielipiteitään.  Koska jos vähättelyn ja nälvimisen sijasta vastataan asiallisesti,  niin heilläkin on sitten enemmän tietoa asiasta. 

Moni vanhuksen omainen on ihan oikeasti täysin pihalla siitä,  miten sote tänä päivänä toimii.  Kukaan ei kerro,  itse pitäisi osata selvittää.  Mun sisko toivoo,  että hoitaisin isänkin asiat kuten hoidin äidinkin asiat,  koska mä kuitenkin aika hyvin tunnen sote-alan ja jopa siihen liittyvän lainsäädännönkin. Kaikki eivät alaa tunne ja moni ei edes tiedä,  miten alkaisi asioita selvittämään.  AI ehkä tulee auttamaan tässäkin asiassa.  Ainakin toivottavasti. 

Vierailija
890/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

paahtunut kuski kiihottui raiskasi matkalla. 

Juuri aurinkolomalta palannut Persu Pervolainen Rutsavaaran Persukylältä?

Turpakii m a t u ä m m ä 

Tais osua. Ilmaisutyylistä päätellen.

Eri

Vierailija
891/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensiapu ja päivystys on nykyisin useinkin ihan sama asia. Perusterveydenhuollon osalta puhutaa yleensä kiirevastaanotosta ei päivystyksestä.

No tämä! Miettikää, jos ensiapuun jonottaisit päivystyksessä flunssaoireisten kanssa. Mitäs ensiapua se on? 

Päivysyyksessä on eri "osastoja" ei siellä kaikki samassa loossissa jonota. Ja jos on tarve eristää niin otetaan eristyshuonerseen. Kaikki muuttuu mikään ei ole niinkuin ennen vanhaan.

Ei ole. On vain eri päivystyksiä ja jos siirryt päivystyksestä muualle, näille sun osastoille, et ole enää päivystyksessä. Toki kiireellisyysasteikolla ole eri paikalla, mutta edelleen ihan siellä päivystyksessä muiden kanssa. 

Vierailija
892/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kas. Kuinka sattuukaan aina olemaan ne muistisairaan vaatteet, jotka sinne sairaalaan hukkuu 

Niin tai kuinka sattuikaan, että dementikon paksu kultainen kaulaketju hävisi magneettikuvauksen pukkarista ja saattohoidossa kuolleen omaisen kultainen kaulakoru ei löytynyt sairaalalta palautetussa pussissa. Ihme juttu kerrassaan,

Vierailija
893/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisissa vaatteissa hän oli hoitoon mennyt ?

Onko sillä merkitystä?

Jos arvailemaan alkaa niin todennäköisesti jossain mukavissa arki vaatteissa tai yöpaidassa/-vaattrissa.

Olennaista on se, ettei mennyt pelkissä vaipoissa. Ja vaikka olisi mennytkin, niin jokainen normi-ihminen olisi huolehtinut jotain peittoa.

Vierailija
894/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se asiakkaan näkökulmasta on sama paikka. Siellä, missä olen itse ollut, on nimenomaan kaikki kiireelliset menneet jonon ohi. Samat hoitajat ja lääkärit hoitavat kaikki.

Vierailija
895/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tytär vienyt osastolle vaatteita jo hyvissä ajoin ennen kotiuttamista ? Vai pitikö päästä viiden minuutin julkisuuteen? Minut vietiin kalsareissa ja teepaidassa lanssilla sairaalaan ja myöhemmin vaimo toi alusvaatteet, farkut, fleecen ja kengät sekä lompakon ja läppärin. Potilashuoneessa oli komero siviilivaatteille, siellä ne odotteli kotiuttamista sen neljä kuukautta mitä osastolla vietin, tämä viime vuonna yliopistosairaalassa. Maksoi muuten peräti jotain 670,-, kyllä OrpoPurra sitten ryöstävät.

Vierailija
896/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä äänestitte, tätä saitte. Tätä kokoomus ajaa. Tähän johtaa epämääräisen "kommunismin" vastustaminen. 

Soten sääti kepuleilla vahvistettu vihervasemmisto, ei Kokoomus. Yhteys vaan Sannuliin,Liihin, Kiuruun ja Saarikkoon.

"Paras-hanke (20062007): Vanhasen I hallituksen käynnistämä kunta- ja palvelurakenneuudistus, joka velvoitti pieniä kuntia yhteistyöhön.

Valmisteluvuodet: Sote-uudistusta yritettiin toteuttaa useiden hallitusten aikana (esim. Sipilän hallituksen maakunta- ja sote-uudistus)."

Vierailija
897/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se asiakkaan näkökulmasta on sama paikka. Siellä, missä olen itse ollut, on nimenomaan kaikki kiireelliset menneet jonon ohi. Samat hoitajat ja lääkärit hoitavat kaikki.

Kiireelliset menee joo, se siitä ensiapua tee. Ja olet oikeassa, yksilölle sillä ole väliäkään, mutta kun tämän mummon kohtelua ruotii, on sillä aika suuri merkitys. 

Vierailija
898/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei kerro sitä, että jospa hoitaja pyysi että ne pussissa olevat vaatteet laitetaan päälle ja tämä kotiinlähtijä EI HALUNNUT suostuttelunkaan jälkeen. 
Tiedättehän tämän ns älykkään laen. Ihmisellä ,joka ei tajua dementoituneena mitään , mikä on hänelle parasta tai järkevää, niin hänellä on se ITSEMÄÄRÄMISOIKEUS , vaikka kakka söisi. 
Ette tiedä ,mitä kaikkea sen takia tapahtuu. 
Kun eu halua pukea ei saa pakottaa. Kun ei halua syödä.ei saa pakottaa. Kun ei halua , että käy pesulla ja/ tai  pestään ei saa pakottaa ,vaikkei ole käynyt pariin viikkoon pesulla.

Tämä on jokapäiväistä.

Mitä itse tekisit tällaisen vanhuksen kanssa?

Ottaisin yhteyttä omaiseen. Tuossa kunnossa olevaa ei voi laittaa yksin kotiin, kai sen ymmärrät? Jos et, et kuulu hoitoalalle. 

Ja jos ei anna pujea vaatteita, voi laittaa jonkun lakanan peitoksi. Ja jos näin olisi toimittu, ei tästä kirjoitettaisi.

Vierailija
899/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei tytär vienyt osastolle vaatteita jo hyvissä ajoin ennen kotiuttamista ? Vai pitikö päästä viiden minuutin julkisuuteen? Minut vietiin kalsareissa ja teepaidassa lanssilla sairaalaan ja myöhemmin vaimo toi alusvaatteet, farkut, fleecen ja kengät sekä lompakon ja läppärin. Potilashuoneessa oli komero siviilivaatteille, siellä ne odotteli kotiuttamista sen neljä kuukautta mitä osastolla vietin, tämä viime vuonna yliopistosairaalassa. Maksoi muuten peräti jotain 670,-, kyllä OrpoPurra sitten ryöstävät.

Tämä oli päivystyksessä, ei siellä ole potilashuoneita eikä kaappeja.

Vierailija
900/1107 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olit osastolla, tämä mummo oli hetken (tunnin?) päivystyksessä.