Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Appelsin: vegaanit (Abreau) tuhoavat Suomen huoltovarmuuden!

Vierailija
20.03.2026 |

https://www.is.fi/uutiset/art-2000011893511.html

Kun sota/maapallon rajat sulkeva pandemia tulee, syövätkö Abreau ja muut vegaanit sitten koivun oksia tai multaa?

Suomen maaperästä suurin osa soveltuu ainoastaan ruohon ja rehun kasvattamiseen. Siksi Suomessa on aina eletty ja säilytty hengissä vain eläintalouden turvin. Suomen maaperä ei ole muuttunut kuitenkaan yhtään sen hedelmällisemmäksi kuin mitä se oli nälkävuosinakaan, vaikka vegaanista aatetta kannattavat niin tykkäävätkin kuvitella.

Kommentit (202)

Vierailija
81/202 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse syön lihaa kaiken muun ohella. Mutta en kertakaikkiaan ymmärrä sitä, että pahoitetaan mieli siitä, että joku ei sitä lihaa halua syödä. Kyllä taas niin ensimmäisen maailman ongelmia, että joku ei keikallaan tarjonnut burgereita. 

Vika ei ole siinä, ettei joku halua syödä lihaa. Ongelma tulee siitä, että niin moni on ruvennut tuputtamaan ideologiaansa ja painostamaan, kun joku yrittää syödä jotakin eläinperäistä. Tarpeeksi monen tuollaisen tilanteen jälkeen nousee stressikäyrä jo, kun joku mainostaa vegaaniuttaan. Siinä saa taas odottaa, että tuleeko taas ilkeämielistä saarnaa.

Ps. Moni joutuu terveyssyistä syömään eläinperäisiä tuotteita, joten vegaanius ei ole aina vaihtoehto.

En edelleenkään ymmärrä. En itse sekasyöjänä ole kokenut mitään tuputtamista. Päin vastoin näitä lihansyönnin puolusteluja olen kyllä kuullut enemmän. Kaupat ovat täynnä lihatuotteita ja ravintolat samoin. Se, että joku artisti tarjoaa vegeruokaa ei ole mielestäni tuputtamista, vaan tämän artistin henkilökohtainen valinta. Joko voi jättää keikan väliin tai syödä tukevasti ennen keikkaa. Ei Abreu ole mikään yhteiskunnallinen vaikuttaja, jonka asia on miettiä huoltovarmuutta. 

Nykyiseen ajankuvaan kuuluu, että loukkaannutaan, kun joku ulkopuolelta kritisoi, tai ei edes kritisoi vaan toimii toisin. Kauhea älämölö ihan pikkujutusta ihan kuin taas hakemalla haettaisiin riidan aihetta. Ihan kuin joku Suomessa kuolisi nälkäön, jos keikalla ei ole lihatarjoilua.

Vierailija
82/202 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsästättekö ja syöttekö eläimiä kuin alkuasukkaat jotka söivät lihaa? Ilman veitsiä, aseita, keittämistä, paistaista? Ai miksi et?

niinpä. moniko lihansyöjä lähtisi metsästämään lihansa kuin luolamiesaikoihin, toisin kuin monet vegaanit kasvattavat itse ruokansa luonnollisesti.

Tuota nyt ei usko kukaan. Työssäkäyvät valtavirtavegaanit syö jotain avokadoa, ituja, ties mitä pähkinöitä sun muita jyväsiä jota kaikkea lennätetään pitkin maailmaa suomeen.

Vai tarkoititko aktivistikavereitasi joilla ei työt turhaan päivää sotke. En kyllä usko että tuossakaan porukassa on montaa jotka viljelisi itse kaiken syömänsä. 

Kyllä ainakin minun tuntemani vegaanit viljelevät kasviksensa. Mutta yhtään en tunne lihansyöjää joka metsästäisi lihansa.

Taidat asua Helsingissä tai Turussa. Kyllä monet yhä metsästävät itse riistansa. Ja vieläpä omilta mailtaan. 

Olen maaseudulta kotoisin ja tiedän vain pari metsästäjää. Muut käyvät kiltisti kaupungissa ruokaostoksilla. Tunnen useita ihmisiä jotka eivät edes perunaa laita itselleen kasvamaan, jotain herukkapensaita ja omenapuita on suurimmalla osalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/202 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suomen maaperästä suurin osa soveltuu ainoastaan ruohon ja rehun kasvattamiseen" Kyllä meillä huonoimmatkin pellot tuottaa viljaa ja juureksia. Ei tosin niin isokokoista että kelpaisi nykypäivän vaativalle elintarviketeollisuudelle mutta, kelpaa meille ja aivan varmasti kelpaisi kaikille hätätilanteessa.

Karjaa tietysti tarvitaan tuottamaan lannoitetta peltoon, mutta lihan syöminen ei ole mikään välttämättömyys. Ei ennenkään lihaa syöty, niin paljon kuin nykyään ja se oli enemmän luxustuoe. Isöisäkin keroi että hänen nuoruudessaan suurin osa syödystä lihasta oli haukea, särkeä ja ahventa.

Juuri näin. Isäni oli isosta perheestä ja järvestä saatu kala oli isossa roolissa ennen sotaa ja sodan jälkeen. Karjaa oli jonkin verran ja kanoja. 

Vierailija
84/202 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne tuontirehulla kasvatettavat lihatuotantoeläimet eivät todellakaan ole mitään huoltovarmuutta. Paljon parempi olisi satsata kotimaiseen kasvisproteiinin tuotantoon. Lihaa voi olla siinä sivussa, mutta nykyinen lihankulutuksen taso on hyvien aikojen luksusta.

Suomessa ei ole kovin paljon sellaista maa-alaa, jolla voisi kasvattaa palkokasveja. Niitäkään ei voi kasvattaa joka vuosi samalla alalla. Sen sijaan nurmi kasvaa täällä hyvin ja jos syötämme nurmen eläimille (lehmä, kani, vuohi, lammas), voimme syödä eläimen ja saamme siten vähän enemmän ravintoa kuin yrittämällä kasvattaa palkokasveja joka pellolla. 

Etenkin, jos jokin suuri tulivuori purkautuu tai jos ydinpommeja räjäytetään paljon, stratosfäärissä on niin palon tuhkaa, etteivät siemenkasvit ehdi tehdä siemeniä valmiiksi täällä pohjoisessa. Siksi tuollaisena aikana joka sato menetettäisiin. Sen sijaan nurmi kasvaa ja jos meillä on sitä syöviä eläimiä, meillä on myös ruokaa.

Ja millä tavalla tämä on artisti Abreun ongelma?

Vierailija
85/202 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse syön lihaa kaiken muun ohella. Mutta en kertakaikkiaan ymmärrä sitä, että pahoitetaan mieli siitä, että joku ei sitä lihaa halua syödä. Kyllä taas niin ensimmäisen maailman ongelmia, että joku ei keikallaan tarjonnut burgereita. 

Vika ei ole siinä, ettei joku halua syödä lihaa. Ongelma tulee siitä, että niin moni on ruvennut tuputtamaan ideologiaansa ja painostamaan, kun joku yrittää syödä jotakin eläinperäistä. Tarpeeksi monen tuollaisen tilanteen jälkeen nousee stressikäyrä jo, kun joku mainostaa vegaaniuttaan. Siinä saa taas odottaa, että tuleeko taas ilkeämielistä saarnaa.

Ps. Moni joutuu terveyssyistä syömään eläinperäisiä tuotteita, joten vegaanius ei ole aina vaihtoehto.

En edelleenkään ymmärrä. En itse sekasyöjänä ole kokenut mitään tuputtamista. Päin vastoin näitä lihansyönnin puolusteluja olen kyllä kuullut enemmän. Kaupat ovat täynnä lihatuotteita ja ravintolat samoin. Se, että joku artisti tarjoaa vegeruokaa ei ole mielestäni tuputtamista, vaan tämän artistin henkilökohtainen valinta. Joko voi jättää keikan väliin tai syödä tukevasti ennen keikkaa. Ei Abreu ole mikään yhteiskunnallinen vaikuttaja, jonka asia on miettiä huoltovarmuutta. 

Nykyiseen ajankuvaan kuuluu, että loukkaannutaan, kun joku ulkopuolelta kritisoi, tai ei edes kritisoi vaan toimii toisin. Kauhea älämölö ihan pikkujutusta ihan kuin taas hakemalla haettaisiin riidan aihetta. Ihan kuin joku Suomessa kuolisi nälkäön, jos keikalla ei ole lihatarjoilua.

Mä muuten jäisin kokonaan ilman ruokaa tuollaisella "vain vegaaniruokaa" keikalla. Mulla nimittäin on paljon ruoka-aineallergioita. Eli toisten itse valitut ruokarajoitteet menevät meidän muiden fyysisten rajoitteiden edelle. Se on minusta nurinkurista.

Vierailija
86/202 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abreu.

Vierailija
87/202 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettava tyyppi tuo Appelsin, vahvasti irrallaan todellisuudesta ja jotenkin jälkijättöinen.

Vierailija
88/202 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitus oli taattua Ullaa, pissanhajuista ja katkeraa.

Vierailija
89/202 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsästättekö ja syöttekö eläimiä kuin alkuasukkaat jotka söivät lihaa? Ilman veitsiä, aseita, keittämistä, paistaista? Ai miksi et?

niinpä. moniko lihansyöjä lähtisi metsästämään lihansa kuin luolamiesaikoihin, toisin kuin monet vegaanit kasvattavat itse ruokansa luonnollisesti.

Tuota nyt ei usko kukaan. Työssäkäyvät valtavirtavegaanit syö jotain avokadoa, ituja, ties mitä pähkinöitä sun muita jyväsiä jota kaikkea lennätetään pitkin maailmaa suomeen.

Vai tarkoititko aktivistikavereitasi joilla ei työt turhaan päivää sotke. En kyllä usko että tuossakaan porukassa on montaa jotka viljelisi itse kaiken syömänsä. 

Kyllä ainakin minun tuntemani vegaanit viljelevät kasviksensa. Mutta yhtään en tunne lihansyöjää joka metsästäisi lihansa.

Miksi metsästäisin, kun voi kasvattaa ihan samalla tavalla kuin vegaanit kasvattavat kasviksia.

no tapatko sinä sen eläimen sitten kuitenkin itse? ilman veitsiä ja aseita? tuskin.

Vierailija
90/202 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä Abreu ei taustansa takia vaan ymmärrä että Suomessa ei kasva quinoa, bataatit, viinirypäleet, granaattiomenat, appelsiinit, soija, kurpitsat, avokadot jne ympäri vuoden. Ei edes vilja.

Luntako siat ja kanat syövät talvisin? Ihmettelen tätä, mistä ihmeestä porukka luulee näiden eläimien rehun tulevan, kun kumpikaan ei varsinaisesti ruohoa tai heinää syö vaan näille nimenomaan syötetään mm. soijaa. Suomi ei todellakaan ole omavarainen tuottamaan näin suuria määriä lihaa, mitä nyt tuotetaan.

Niitä ei kasvatettaisikaan, jos jokin kriisi alkaisi. Ne kun syövät samaa kuin ihminen. Sen sijaan märehtijät syövät nurmea.

Ei edes nurmi kasva talvisin. Sekin täytyy jotenkin tuottaa ja säilöä. Enkä usko kovin monen lehmän samoavan useita kuukausia lumihangessa kahdenkymmenen asteen pakkasissa, vaan jossain sisätiloissa nekin viettävät aikansa. Alueilla, joissa ei vilja kasva, kasvaa kuitenkin juureksia. Lisäksi on erikoista huoltovarmuutta tuottaa ruokaa syvällä pohjoisessa, koska se täytyy myös kuljettaa sieltä kaupan hyllylle. Eipä Suomi ole kovin omavarainen polttoaineiden suhteen, joten siihen homma tyssää joka tapauksessa.

Vierailija
91/202 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appelsin ja kaltaisensa tuhoavat Suomen maanpuolustushengen!

Vierailija
92/202 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi usein nuo "vegaanit" kuitenkin mainitsevat sivulauseessaan kissansa. Eivätkö he siis tiedä, että kissa syö lihaa, vai onko heiltä jotenkin hämärtynyt vegaanin käsite? Toki aito vegaanihan ei ylipäätään pidä lemmikkiä, koska sekin on eläinperäinen tuote.

Prööt, surkea vastalause. Ihmiset voivat elää ilman lihaa, kissat ei. Yksinkertaista.

Lisäksi kaikki ei ole vegaaneja eläinten takia, on paljon muitakin syitä olla vegaani.

Vierailija
93/202 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appelsin voisi perehtyä suomalaisten päivittäiseen ruokavalioon toisen maailmansodan aikana.

Vierailija
94/202 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ruvetaan järkkäämään tilaisuuksia sillä ajatuksella ettei tarjota kuin vegaaniruokaa niin aika tuputukselta tuo kuulostaa. Toki jos sen on vegaaniruokamessut tai jonkun vegaanin yksityistilaisuus niin sen voi ymmärtää. Nää ei tainnut olla.

Vielä vähemmän ymmärrän sitä että tuota samaa ideologiaa pakotetaan pala kerrallaan esim. kouluihin tai kunnan tarjoiluihin kun vaan saadaan punapuolueille valta kunnassa. Ja sitten tullaans elittämään ettei tässä kukaan tuputa, hohhoijaa. 

Ei sinne keikalle ole pakko mennä. Kuka sinut pakotti sinne?

Vierailija
95/202 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä Abreu ei taustansa takia vaan ymmärrä että Suomessa ei kasva quinoa, bataatit, viinirypäleet, granaattiomenat, appelsiinit, soija, kurpitsat, avokadot jne ympäri vuoden. Ei edes vilja.

Luntako siat ja kanat syövät talvisin? Ihmettelen tätä, mistä ihmeestä porukka luulee näiden eläimien rehun tulevan, kun kumpikaan ei varsinaisesti ruohoa tai heinää syö vaan näille nimenomaan syötetään mm. soijaa. Suomi ei todellakaan ole omavarainen tuottamaan näin suuria määriä lihaa, mitä nyt tuotetaan.

Niitä ei kasvatettaisikaan, jos jokin kriisi alkaisi. Ne kun syövät samaa kuin ihminen. Sen sijaan märehtijät syövät nurmea.

Ei edes nurmi kasva talvisin. Sekin täytyy jotenkin tuottaa ja säilöä. Enkä usko kovin monen lehmän samoavan useita kuukausia lumihangessa kahdenkymmenen asteen pakkasissa, vaan jossain sisätiloissa nekin viettävät aikansa. Alueilla, joissa ei vilja kasva, kasvaa kuitenkin juureksia. Lisäksi on erikoista huoltovarmuutta tuottaa ruokaa syvällä pohjoisessa, koska se täytyy myös kuljettaa sieltä kaupan hyllylle. Eipä Suomi ole kovin omavarainen polttoaineiden suhteen, joten siihen homma tyssää joka tapauksessa.

Suomessa on kyllä ratkaistu lehmien talviruokinta jo satoja vuosia sitten, joten turhaan siinä pohdiskelet. Onnistui se oikeankin sodan aikana. 

Voisiko tästä tehdä niin rohkean päätelmän, että myös ihmiselle soveltuva ruoka voidaan säilöä talven yli? Hmm?

Vierailija
96/202 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä muuten jäisin kokonaan ilman ruokaa tuollaisella "vain vegaaniruokaa" keikalla. Mulla nimittäin on paljon ruoka-aineallergioita. Eli toisten itse valitut ruokarajoitteet menevät meidän muiden fyysisten rajoitteiden edelle. Se on minusta nurinkurista.

Jos olet niin ruokarajoitteinen, ettei mikään kasvisperäinen ruoka käy, pystynet ottamaan sinulle sopivat eväät mukaan kuten vegaanit hyvin usein tekevät. Ehkä jopa pystyt olemaan pari tuntia syömättä.

Vierailija
97/202 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on kyllä ratkaistu lehmien talviruokinta jo satoja vuosia sitten, joten turhaan siinä pohdiskelet. Onnistui se oikeankin sodan aikana. 

Voisiko tästä tehdä niin rohkean päätelmän, että myös ihmiselle soveltuva ruoka voidaan säilöä talven yli? Hmm?

Mistähän sinä nyt edes luulet väitteleväsi tässä ketjussa enää? Vai heitteletkö vaan turhia välihuomautuksia ja toivot ettei kukaan kysy lisää?

Vierailija
98/202 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisiko joku kertoa, miksi huoltovarmuuskeskustelussa ei juuri koskaan puhuta energiaomavaraisuudesta? Mistä ihmeestä suomalaiset saavat bensaa ja dieseliä oman maan sisältä? Maatalous ja logistiikka eivät toimi ilman vuonna 2026.

Vierailija
99/202 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivopestyt lihansyöjähorot kitisee kun joku tekee erilailla kuin muut.

Vierailija
100/202 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän sinä nyt edes luulet väitteleväsi tässä ketjussa enää? Vai heitteletkö vaan turhia välihuomautuksia ja toivot ettei kukaan kysy lisää?

Eli sinun argumentit loppuivat kesken?

Tän ketjun aiheena on se, että eläinperäinen tuotanto olisi jotenkin maagisesti omavaraisempaa kuin erilaisten kasvisten tuotanto. Argumentaatio on sitä tasoa, ettei Suomessa saada tuotettua kasviksia vuoden ympäri ikään kuin ihmiskelposta ruokaa ei saisi säilöttyä talven varalle. Talvi on todella huono perustelu sille, miksi täällä tarvitaan eläintuotantoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän