Komean ja varakkaan keski-ikäisen miehen mietteitä siitä, miksei saa Suomessa omantasoista naisseuraa - rehellinen purkaus 48-vuotiaalta
Olen 48-vuotias, eronnut (lapset jo aikuisia), 186 cm pitkä, hyväkuntoinen (sali + lenkkeily 5 kertaa viikossa), komea mies - sanovat niin sekä naiset että miehet. Yritykseni tuottaa yli 300 000 € vuodessa verojen jälkeen, omistan asunnon Helsingin keskustassa, mökkitontin Saimaalla ja uuden Audin. En ole mikään öykkäri, osaan käyttäytyä, avata oven, maksaa laskun ja keskustella kaikesta maailman tilasta filosofiaan. Silti täällä Suomessa en saa omantasoista naisseuraa. Ei edes läheltä. Ja kyllä, olen yrittänyt. Tinder, Suomi24, Facebook-ryhmät, kavereiden vinkkaamat sinkkutapahtumat, jopa speed dating. Tuloksena nolla pyöreät nolla tasokasta naista. Haluan nyt purkaa tämän rehellisesti, koska jossain vaiheessa pitää kysyä: onko vika minussa vai teissä suomalaisissa naisissa?
Aloitetaan ulkonäöstä, koska se on se ensimmäinen asia mihin törmään. Käyn treffeillä 4552-vuotiaiden naisten kanssa (en halua 20-vuotiasta, haluan aikuista). Melkein joka kerta sama juttu: nainen on 1525 kg ylipainoinen, hiukset harmaantuneet ja jättämättä värjättyä, meikki puuttuu tai on tehty 2000-luvun alun tyylillä, ja asu on se sama musta stretch-farkku + löysä paita joka peittää kaiken. Sitten treffeillä valitetaan, että "miehet ovat pinnallisia". No hei, minä treenaan, pidän itsestäni huolta ja pukeudun siististi miksi te ette? Tiedän, että elämä on rankkaa, työ, lapset, hormonit mutta kun itse laitan 15 000 € vuodessa ulkonäköön (sali, parturi, vaatteet, hammaslääkäri, ennaltaehkäisevä terveydenhoito), niin odotan että vastapuoli tekee edes puolet siitä. Ulkonäkö on kunnioituksen osoitus itselle ja toiselle. Miksi se on Suomessa naisilla "pinnallista" mutta miehillä vaatimus?
Sitten se persoonallisuus ja arvot. Suomalainen keski-ikäinen nainen on usein katkera, itsenäinen ja vaativa. "En tarvitse miestä" -asenne on ok, mutta samalla vaaditaan että mies on taloudellisesti vakaa, 180+ cm, hyväkuntoinen, huumorintajuinen, emotionaalisesti saatavilla, jakaa kotityöt 50/50 ja vielä romanttinen kuin elokuvassa. Ja seksissäkin pitää olla "yhteys" - eli kuukausien chattausta ennen kuin uskalletaan koskea. Minä olen valmis antamaan kaiken sen. Mutta kun minä kerron että haluan feminiinisen naisen joka arvostaa maskuliinisuutta, hymyilee ja välillä antaa johtaa, niin vastaus on "oletko sä joku patriarkka vai?". Feminismillä on Suomessa mennyt överiksi. Te haluatte tasa-arvon palkassa mutta ette tasa-arvoa treffeillä. Haluatte että mies on "korkea-arvoinen" mutta ette halua käyttäytyä kuin nainen joka ansaitsee sellaisen.
Ja sitten se ikuisuusongelma: exät ja lapset. Jokaisella 45+ naisella tuntuu olevan traumaattinen ero takana, ja lapset (joille usein 20+ vuotta) ovat edelleen "tärkeimmät". Ok, ymmärrän. Mutta kun ensimmäisillä treffeillä puhutaan kolme tuntia exästä ja siitä miten "kaikki miehet pettää", niin kiitos ei. Minullakin on exä, mutta en vie sitä treffeille. Ja kun lopulta päästään siihen pisteeseen että jutellaan tulevaisuudesta, niin tulee vaatimus: "En muuta sun luokse, en luovu omasta asunnostani, enkä halua että tuet mun lapsia". Eli halutaan kaikki edut ilman että annetaan mitään tilaa. Minä haluan kumppanin, ei vuokralaista joka maksaa oman osuutensa ja pitää seinät välissä.
Vertailun vuoksi: olen matkustellut paljon (Thaimaa, Kolumbia, Ukraina, Espanja). Siellä samanikäiset naiset ovat erilaisia. He pitävät huolta itsestään, hymyilevät, arvostavat että mies on mies, ja ovat kiitollisia hyvästä elämästä. Ei valiteta jatkuvasti "rakenteellisesta misogyniasta". Kyllä, he ovat usein köyhempiä mutta juuri siksi he arvostavat sitä mitä minä voin tarjota. Suomessa taas nainen jolla on oma 2500 €/kk palkka kokee olevansa "tasavertainen" ja siksi ei tarvitse antaa mitään ekstraa. Se on se ongelma.
Kommentit (967)
Vierailija kirjoitti:
Enpähän ole aikoihin lukenut yhtä pitkää litaniaa puhdasta sitä-itseään. Sivistys on ainakin 48 vuoden aikana jäänyt hankkimatta.
Mitä voi 100% trollilta odottaa?
" laitan 15 000 € vuodessa ulkonäköön"
🤣🤣🤣
Miten joku keksii jotain noin typerää?
Heh, aika moni tarttui minun rage baittiin. Jatkakaa.
Ap
En nyt ole aloittajan ikäluokkaa ja ehkä tämä on jo sanottu, mutta minä kun en meikkaa tai laittaudu yhtään mitenkään niin enemmän siitä on saanut positiivista palautetta. Eikä johdu siitä, että olisin tosi nuori tai maailmanluokan kaunotar, suuri osa miehistä tuntuu tykkäävän ihan vain tavallisesta naisesta. Toki jos mies on tosi sliipattu (ei olisi minun makuuni) niin ehkä sitten kaipaa puolisolta samaa tai enemmän.
Sporttinenkin olen ja miehelläni on komea maha. En ole koskaan kihisten ajatellut että ansaitsen miehen jolla myös litteä vatsa tai yhtä nätti naama kuin minulla. :D
Ja hän on siis tosi vahvassa kunnossa ja fyysinen työ, että ei valittamista, en myöskään "tyydy" mihinkään hänessä.
Pitää hakea sellaista kuin haluaa ja olla sinut standardiensa kanssa! Itse olin sinkku aina kolmekymppiseksi asti kun ei löytynyt sitä etsimääni yksisarvista kuin vasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Tätä varten on usa:ssa lanseerattu ns harhaisuus barometri. Siinä naiset luettelevat ominaisuuksia joita haluavat mieheltä, jonka kanssa voisi olla parisuhteessa. 92% kaikista vastaajista haluaa miehen ominaisuuksilla, joita on noin 1,5 prosentilla kaikista miehistä. Eli yhtälö on käytännössä mahdoton. Samanlainen tilanne on muissa länsimaissa osapuilleen.
Joo, se on tässä osoitteessa: https://igotstandardsbro.com/
Sitä kokeilemalla selviää mm., että ihan vain laittamalla kriteeriksi "ei ole naimisissa", ilman mitään muita kriteerejä, saa jo kaksi harhaisuuspistettä viidestä mahdollisesta. Eli jottei saisi näitä jo _pohjalle_, pitäisi hyväksyä toiseksi naiseksi rupeaminen jollekin vaimoaan pettävälle miehelle...
Ehkä mä en ihmettele, miksi nää redpillerit tai mitkälie pitää naisia nirsoina, kun he uskovat ei-nirsouden olevan sitä, että naimisissa olevankin pitäisi kelvata.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oh no, it's retarded:(
Ite oon kansa todella menestynyt mies, Audi on ja paljon muutakin, oon todella hyvässä kondiksessa, nostan rautaa todella paljon tosta noin vaan, etelän lomilla ja silleen, oon akateeminen (YAMK) ja ymmärrän myös taiteellisia ihmisiä, oonhan tosi luova itsekin. Elikkä paljon olis tarjolla, jos sopiva tyty löytyy?
Voi taivas, tasoni on niin korkealla etten ihan itsekään yllä sinne. Mitä kursseja on oikein käynyt, itsetuntoa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Etkö ole saanut mustan miehen munaa?
Eikö ap ole viettänyt viikkoakaan somessa? "Tämä oli sosiaalinen koe" ja "sainpas teidät vastaamaan" ovat ehkä kuluneimpia ja noloimpia vastauksia, mitä voi laittaa pettyessään oman trollauksen/muun aloituksen saamaan vastaanottoon.
Vierailija kirjoitti:
Voi taivas, tasoni on niin korkealla etten ihan itsekään yllä sinne. Mitä kursseja on oikein käynyt, itsetuntoa riittää.
Itsetuntoa ei riitä kuitenkaan ihan sen vertaa, ettet olisi triggeröitynyt vastaamaan trollille :D
Ap kuulostaa narsistiselta ja katkeralta. Se on se ongelma. Tuon tilityksen perusteella kiertäisin kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Etkö ole saanut mustan miehen munaa?
En ole. Mutta kerro sä Jaska, että tykkäsitkö ja suositteletko muillekin?
Ehkäpä se, että keski-ikäinen mies näkee oman arvonsa omaisuuden ja ulkoisten seikkojen kautta karsii ne tasokkaat naiset pois jo ennen kuin treffeille asti päästään. Tasokkaat naiset tuossa mainitussa ikähaarukassa odottavat, että miehelle olisi kertynyt enemmän henkistä pääomaa, eikä mies tarkastele itseään ja arvoaan sen kautta, että alla on Audi.
Nää on näitä; avaus on toki trollaus, mutta melkein säälittää enemmän tyyppi jonka elämässä jokin triggeröi sellaisen kirjoittamisen.
Kuka käyttää aikansa tällaisen sekoilun kirjoittamiseen? Ei taida olla kaikki muumit laaksossa.
Minulla on harmaat hiukset ja ylipainoa kymmenen kiloa. Yksi hammas puuttuu, näkyvältä paikalta. Tykkään tiukoista farkuista ja löysistä paidoista. Meikkaan varmasti aloittajan mielestä juntisti ja huonosti. Miesystäväni on normaalipainoinen, liikkuu, kaikki hampaat suussa, duunari. Ei mökkiä tai autoa. Pyöräilee töihin kesät, talvet. Oma asunto sentään löytyy toisin kuin minulta. En muuta miehen kanssa saman katon alle A) koska en halua passata enää ketään B) koska olisin siinä tilanteessa taloudellisesti riippuvainen miehestä, ei kiitos.
Mies on eri sarjassa minuun verrattuna, mutta tilannetta tasapainottaa se, että olen huomattavasti nuorempi.
Niin se on, että kukin saa sopivan ja taso on sitten mikä on. Jos alkaa tuntua, että itse on tasokkaampi, niin sitten hakemaan uutta, mutta se tie on aika nopeasti käyty loppuun, sillä jos elämässä suurta roolia näyttelee tyytymättömyys, niin se on loputonta ja kuitenkin vain itseään voi muuttaa.
Olen 47-vuotias suomalainen nainen, eronnut, lapset jo aikuisia, ja olen seurannut tätä ketjua nyt melkein alusta asti. Aluksi suutuin AP:lle oikein kunnolla. Se kuulosti niin ylimieliseltä ja yksipuoliselta. Miten joku mies voi yleistää kaikki suomalaiset naiset näin raskaasti? Mutta mitä pidemmälle luin ja mitä enemmän kommentteja näin, sitä enemmän aloin pohtia entä jos ytimessä onkin jotain, mitä me emme halua nähdä?
Olen itse aina pitänyt itsestäni huolta. Liikun, syön hyvin, värjään hiukset säännöllisesti (ei siksi että "pitäisi", vaan koska se tuo minulle iloa) ja pukeudun mielelläni sellaiseen, jossa tunnen oloni naiselliseksi. Silti ympärilläni on niin paljon ystäviä ja tuttuja, jotka ovat ikään kuin "antaneet periksi" 45 ikävuoden jälkeen. Ei siksi että elämä olisi rankkaa, sehän on meille kaikille, vaan koska on tullut sellainen asenne, että "minä olen jo valmis sellaisena kuin olen, mies saa ottaa tai jättää". Ja se on ihan ok, jos se riittää itselle. Mutta kun katson, miten moni laadukas, hoitautuva ja taloudellisesti vakaa mies ikäluokassamme hiljalleen katoaa kuvasta alkaa mietityttää, olemmeko me itse osaltaan luomassa tätä tilannetta.
Feminismi toi meille vapautta ja itsenäisyyttä, ja siitä olen kiitollinen. Mutta jossain vaiheessa se on Suomessa kääntynyt sellaiseksi, että feminiinisyys on melkein kielletty sana. Jos nainen hymyilee, arvostaa miehen johtajuutta tai laittaa meikkiä treffeille, häntä katsotaan vinoon: "etkö sä ole tarpeeksi vahva?". Samaan aikaan vaaditaan mieheltä täydellisyyttä: pituutta, kuntoa, taloutta, tunneälyä ja vielä 50/50 kotitöitä, mutta itse ei haluta antaa sitä pientä ekstraa, jota suhde kuitenkin tarvitsee. Se ei ole tasa-arvoa. Se on tasapainon katoamista. Ja kun exän trauma tai aikuisten lasten tarpeet tulevat ensimmäisillä treffeillä pöydälle kolmeksi tunniksi, mies väsyy. En syytä ketään yksin, mutta me naiset emme aina tajua, miten se näyttää ulkopuolisen silmin.
Olen matkustellut paljon, ja ulkomailla olen nähnyt toisenlaista dynamiikkaa. Siellä samanikäiset naiset eivät koe olevansa "heikompia" jos pitävät itsestään huolta tai antavat miehelle tilaa olla mies. He ovat kiitollisia hyvästä elämästä ilman että se tuntuu alistumiselta. Täällä taas 2500 €/kk palkka tuntuu monelle riittävän perusteluksi sille, että "en tarvitse miestä mihinkään". Ja se on totta: ei tarvitse. Mutta jos haluaa kumppanin, ehkä jotain pitäisi kuitenkin antaa tilaa.
En sano että AP on täysin oikeassa kaikessa. Hän menee varmasti liian pitkälle joissain kohdissa ja yleistää liikaa. Mutta kun luen näitä kommentteja, joissa naiset huutavat "trolli!" tai "mene ulkomaille!" ilman että edes pohtivat omaa osuuttaan, alan ymmärtää miksi niin moni laadukas mies lopulta tekee juuri niin. Ehkä meidän pitäisi hetkeksi katsoa peiliin sen sijaan että syytämme patriarkaattia tai "myrkyllistä maskuliinisuutta".
Mitä mieltä te muut naiset olette? Onko meissä suomalaisissa keski-ikäisissä naisissa jotain, mikä on hiljalleen ajanut hyviä miehiä pois? Vai onko vika todella pelkästään miehissä?
No kun ei sitä ole kirjoittanut mies, vaan nainen joka halusi alleviivata näille naisvihaajia ruokkiville naisille heidän typeryyttään. Paljasti itsensä aamulla ja sen jälkeen täällä on ollut näiden alistujanaisten damage controllit tulilla :D