Komean ja varakkaan keski-ikäisen miehen mietteitä siitä, miksei saa Suomessa omantasoista naisseuraa - rehellinen purkaus 48-vuotiaalta
Olen 48-vuotias, eronnut (lapset jo aikuisia), 186 cm pitkä, hyväkuntoinen (sali + lenkkeily 5 kertaa viikossa), komea mies - sanovat niin sekä naiset että miehet. Yritykseni tuottaa yli 300 000 € vuodessa verojen jälkeen, omistan asunnon Helsingin keskustassa, mökkitontin Saimaalla ja uuden Audin. En ole mikään öykkäri, osaan käyttäytyä, avata oven, maksaa laskun ja keskustella kaikesta maailman tilasta filosofiaan. Silti täällä Suomessa en saa omantasoista naisseuraa. Ei edes läheltä. Ja kyllä, olen yrittänyt. Tinder, Suomi24, Facebook-ryhmät, kavereiden vinkkaamat sinkkutapahtumat, jopa speed dating. Tuloksena nolla pyöreät nolla tasokasta naista. Haluan nyt purkaa tämän rehellisesti, koska jossain vaiheessa pitää kysyä: onko vika minussa vai teissä suomalaisissa naisissa?
Aloitetaan ulkonäöstä, koska se on se ensimmäinen asia mihin törmään. Käyn treffeillä 4552-vuotiaiden naisten kanssa (en halua 20-vuotiasta, haluan aikuista). Melkein joka kerta sama juttu: nainen on 1525 kg ylipainoinen, hiukset harmaantuneet ja jättämättä värjättyä, meikki puuttuu tai on tehty 2000-luvun alun tyylillä, ja asu on se sama musta stretch-farkku + löysä paita joka peittää kaiken. Sitten treffeillä valitetaan, että "miehet ovat pinnallisia". No hei, minä treenaan, pidän itsestäni huolta ja pukeudun siististi miksi te ette? Tiedän, että elämä on rankkaa, työ, lapset, hormonit mutta kun itse laitan 15 000 € vuodessa ulkonäköön (sali, parturi, vaatteet, hammaslääkäri, ennaltaehkäisevä terveydenhoito), niin odotan että vastapuoli tekee edes puolet siitä. Ulkonäkö on kunnioituksen osoitus itselle ja toiselle. Miksi se on Suomessa naisilla "pinnallista" mutta miehillä vaatimus?
Sitten se persoonallisuus ja arvot. Suomalainen keski-ikäinen nainen on usein katkera, itsenäinen ja vaativa. "En tarvitse miestä" -asenne on ok, mutta samalla vaaditaan että mies on taloudellisesti vakaa, 180+ cm, hyväkuntoinen, huumorintajuinen, emotionaalisesti saatavilla, jakaa kotityöt 50/50 ja vielä romanttinen kuin elokuvassa. Ja seksissäkin pitää olla "yhteys" - eli kuukausien chattausta ennen kuin uskalletaan koskea. Minä olen valmis antamaan kaiken sen. Mutta kun minä kerron että haluan feminiinisen naisen joka arvostaa maskuliinisuutta, hymyilee ja välillä antaa johtaa, niin vastaus on "oletko sä joku patriarkka vai?". Feminismillä on Suomessa mennyt överiksi. Te haluatte tasa-arvon palkassa mutta ette tasa-arvoa treffeillä. Haluatte että mies on "korkea-arvoinen" mutta ette halua käyttäytyä kuin nainen joka ansaitsee sellaisen.
Ja sitten se ikuisuusongelma: exät ja lapset. Jokaisella 45+ naisella tuntuu olevan traumaattinen ero takana, ja lapset (joille usein 20+ vuotta) ovat edelleen "tärkeimmät". Ok, ymmärrän. Mutta kun ensimmäisillä treffeillä puhutaan kolme tuntia exästä ja siitä miten "kaikki miehet pettää", niin kiitos ei. Minullakin on exä, mutta en vie sitä treffeille. Ja kun lopulta päästään siihen pisteeseen että jutellaan tulevaisuudesta, niin tulee vaatimus: "En muuta sun luokse, en luovu omasta asunnostani, enkä halua että tuet mun lapsia". Eli halutaan kaikki edut ilman että annetaan mitään tilaa. Minä haluan kumppanin, ei vuokralaista joka maksaa oman osuutensa ja pitää seinät välissä.
Vertailun vuoksi: olen matkustellut paljon (Thaimaa, Kolumbia, Ukraina, Espanja). Siellä samanikäiset naiset ovat erilaisia. He pitävät huolta itsestään, hymyilevät, arvostavat että mies on mies, ja ovat kiitollisia hyvästä elämästä. Ei valiteta jatkuvasti "rakenteellisesta misogyniasta". Kyllä, he ovat usein köyhempiä mutta juuri siksi he arvostavat sitä mitä minä voin tarjota. Suomessa taas nainen jolla on oma 2500 €/kk palkka kokee olevansa "tasavertainen" ja siksi ei tarvitse antaa mitään ekstraa. Se on se ongelma.
Kommentit (967)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas hauska kirjoitus AP:n osalta :D En tiedä oliko tosissaan kirjoitettu vai ei, mutta osin voin tuon allekirjoittaa ("toned down" -versio).
Eli itse 36-vuotias leskimies. Vaimo menehtyi neljä vuotta sitten, nyt pikkuhiljaa ns. palannut takaisin markkinoille. Ehkä hieman hämmentynyt olen tilanteesta. Suuntaa antavaksi ikähaarukaksi olen antanut 30-42. Muutamia AP:n kuvaamia karikatyyrejä tavannut joo. Muutamia "haluan lapsia ja haluan ne NYT!" -naisia myös (ei kiitos, yksi tytär ja se kanssa riittää mulle; tästä olen aina ollut rehellinen nopeasti, mutta tuntuu että kaikki ei usko asiaa). Muutamia suhteellisen normaaleja ihmisiä kanssa, mutta ehkä sitä kuuluisaa kemiaa ei ole löytynyt tarpeeksi kummaltakaan osapuolelta.
Mutta joo. Ehkä tuon AP:n kuvaaman ilmiön voin jossain määrin ymmärtää. En minäkään mikään täydellinen tapaus ole (plus YH kaikkien omien puutteiden lisäksi), mutta semmoiset elämän peruspalikat ja vähän ehkä jopa extraa löytyy: korkeakoulutus, työpaikka + menestynyt side hustle, treenaan 3-4x viikossa (tosin kotona; kehonpaino + kahvakuulat, treenit noin 20-30 min eli max pari tuntia viikkoon käytän tähän), tärkein harrastus lukeminen, osaan kokata ihan hyvin, pukeuden hyvin, tuoksun hyvältä, puoliso aikanaan opetti kohtelemaan naista herrasmiesmäisesti. Seksissäkin uskon olevani ihan pätevä - tätä en tosin voi täysin varmuudella sanoa; ainoat seksikumppanit olleet vaimo plus yksi 6kk tapailusuhde. Omistan 80 neliön kolmion hyvältä alueelta (en halua mainita tarkemmin), kivan auton (tykkään pyörällä kyllä kulkea enemmän, harvoin ajan). Sijoituksissa kiinni noin 400 000 tEUR.
Noh, mainitsen nyt ne tulotkin vaikka ei kaikkein tärkein asia ole minulle. Ainoastaan koska voin tehdä tämän ruudun takaa ilman pelkoa henkilöllisyyden paljastumisesta. Viime vuonna tulot noin 200 000 EUR; enemmänkin voisi olla jos olisin ottanut kunnolla osinkoja firmasta. En ole myöskään työnarkomaani; perus päivätyötä teen osa-aikaisena noin 25h per viikko, oman firman "töihin" ehkä semmoinen 10h per viikko. Jälkimmäisessä tosin vaihtelua.
Noh, aika itsensä markkinonniksi tämä meni, sori siitä :D Hiljainen päivä töissä ja laiskottaa sen verran, että ei mitään kehittävämpääkään tekemistä keksinyt. Mutta pointtina varmaan se, että aika vaikeaa löytyy semmoista itselle sopivaa naista näillä (hieman pinnallisilla) spekseillä. Oikeasti alkanut tuntumaan, että isolla osalla naisia on todella paljon elämässään ongelmia jotka pitäisi selvittää ENNEN kuin alkaa tosimielellä deittailemaan. Siinä tuo AP on oikeassa, että en minäkään (uskallan sanoa että 99% miehistä) ei halua kuulla ensimmäisillä tapailukerroilla toksisesta ex-miehestä tai sun mielenterveysongelmista. Toivon myös että hieman voisi laittaa sitä efforttia pukeutumiseen ja ulkoiseen olemukseen JOS päätetään mennä johonkin kivaan ravintolaan. Jos menneen lenkille niin on ok verkkarit päällä hiukset ponnarilla viilettää, no problem.
Juu, lopetan tähän. Nämä huomiot tehty kun noin tusinan ihmisen tapailun jälkeen. Osa oli kertatapauksia, osan kanssa käytiin vielä ensimmäisen tapaamiseen jälkeen ainakin vielä kerran treffaamassa. Kaksi tai kolme luokittelisin AP:n kuvaamiksi tapauksiksi jossa tuli vähän semmoinen olo että "vähän ehkä parempaakin voisi olla tarjolla minullekin" (nämä ihmiset kyllä aika hyvin kuvailivatkin deitti-ilmoissa, en olisi muuten suostunut tapaamaan).
No niin, ap lähti töihin, mutta saimme yllättäen tilalle nuoremman ja vielä rikkaamman painoksen, vieläpä leskimiehen ja tyttären yksinhuoltajan, joka ehtii harrastaa ja pitää huolta itsestään kuin sinkku.
Tässä olisi kyllä kutkuttava tapaus, kun on vielä äitipuolenkin paikka jaossa. Mutta sori, ei nyt ehdi.
Ei vaan lähde tuokaan juttu lentoon. Ei ole aito, tai sit vaan todella onneton tapaus. Myötähäpeä nousee, kun tällaisia "esitelmiä" lukee.
Vierailija kirjoitti:
Audit taitaa vetää puoleensa enemmän miehiä kuin naisia.
Joo, bmw se olla pitää, mutta mies ei ole välttämätön
Vierailija kirjoitti:
Ap on jo paljastanut olevansa naispuolinen trolli. Ja silti te vastaatte tälle paska-aivolle.
Ja sukupuolen tiedät...mistä? Trolli on aina trolli.
Vierailija kirjoitti:
"En ymmärrä lainkaan tuota, että jomman kumman pitäisi jotenkin johtaa suhteessa. Siis en ihan oikeasti ymmärrä. Jos annan mieheni johtaa niin mitä hän tarkalleen ottaen tekee? Pystymme toisiamme kunnioittaen keskustelemaan asioista. "
No voi höhlä. Ei se tarkoita mitään muuta kuin sitä, että esim. tämä kaveri haluaa joskus KOKEA johtavansa, eli hänestä tuntuisi kivalle se, jos vaimo antaisi tunnustusta jostain, että "kylläpä vedit hienosti tuon - ilman sua tuota ei olisi tapahtunut". Mitään muuta se ei tarkoita. Oma äitini oli tosi taitava pelaamaan tätä peliä - muistan monesti miten isän kasvot suorastaan paistoivat kun äiti osasi vedellä oikeista naruista. Sitä oli välillä hupaisaa seurata, mutta homma toimi:).
Kun näit kommentteja lukee, niin nehän juurikin validoivat tämän kaverin huomiot. Nehän siis todistavat huomiot
täysin oikeaksi. Toki tämä kaveri on tod näk trolli, mutta hänen huomiot, vaikka provosoivia ovatkin, niin ne ovat kovin monen, myös omasta mielestäni täyttä asiaa.
Aivan totta. Eli kun miehet (tai tietty osa heistä) valittavat, että naiset aina pelaavat pelejä bla bla blaa niin sitten kun naiset eivät pelaakaan pelejä niin alkaa itku. Sitähän tuo on, pikkupojan egon pönkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä edustat just niitä miehiä.
Jotka tasokkaat kiertää kaukaa.
Oma napa sitä oma bapa tota.
Tutustu kunnolla niihin leideihin.
Kun kiva löytyy. Menkää yhdessä sinne salille. Ja se sun juttus saattaa ollakin se huumorintajuinen 136 kiloinen mimmi. Jonka kierrättää kaukaa. Ihan kuin minä sun tyyppiset jätkät.
Eipä noita myyttisiä "laatunaisia" ole olemassa.
Suominainen on sellainen jolle ei kelpaa akateeminen koulutettu kunnollinen mies, vaan valitsee jonkun lukutaidottoman irakilaistaustaisen woltkuskin joka pitää sitä nyrkin ja hellan välissä, ja vielä jälkeenpäin haukkuu suomalaisia miehiä. 🤡🤡🤡
Lienen sitten valinnut väärin, koska puoliso on akateeminen kunnollinen kanstasuomalainen. Vaihtaisiko joku?
Vaikutat erittäin ulkonäkökeskeiseltä.
Moni 40 + nainen kamppailee painonsa kanssa, vaikka tekee kaiken oikein.
Monille ne omat lapset ovat elämän tärkein asia. Eikö sinulle?
Ja tosiaan suomalainen nainen haluaa olla vapaa-ajallaan tavallinen, ei tällätty.
En jasanut lukea koko keskustelua, mutta miksi menet treffeille naisten kanssa, joiden ulkonäkö ei miellytä? Eikö deittiprofiileista voisi karsia ne ylipainoiset, jotka eivät värjää hiuksiaan?
Sitten mitä tulee siihen, miksi et kiinnosta... noh, itse olen 47-vuotias normaalipainoinen nainen ja värjään hiuksia (en edes tiedä, onko hiuksiani jo harmaantunut vai ei). Mutta mikään tuossa kuvauksessasi ei herättänyt omaa kiinnostustani. En etsi miestä urheilullisuus edellä, ja minulle miehen tulotaso ei ole kiinnostusta herättävä tekijä. Yrittäjät yleensä swaippaan vasemmalle, koska usein heidän profiilinsa vaikuttavat siltä, ettei meillä ole mitään yhteistä, ja usein heistä tulee myös melko oikeistolaiset vibat. Ainoa yrittäjä, jonka swaippasin oikealle, oli sellainen, joka kertoi profiilissaan olevansa vegaani, kiinnostunut ympäristöasioista ja ihmisoikeuksista.
Vierailija kirjoitti:
No voi helvetti sentään 😂😂😂
Nyt tää ketju on räjähtänyt täysin käsistä. Mä luin just ne viimeiset sivut läpi ja nauroin niin että kahvi lensi näytölle. Ensinnäkin: kiitos kaikille teille naisille ja niille "oikeille miehille" jotka olette ruokkineet tätä liekkiä täysillä. Te ootte just tehneet tästä Suomen historian suurimman naisvihakeskustelun Vauva.fi:ssä ja mä en ole edes maksanut mainoksesta.
Mutta hetki: mitä v itt ua tää "toinen AP" on? (Käyttäjä2108 ja ne muut imitatorit) Joku leskimies joka yrittää leikkiä "minäkin oon 200k+ tienaava, treenaava, hyväkuntoinen mutta vielä nuorempi ja rikkaampi versio" ja sitten heti perään "mutta sori, ei nyt ehdi äitipuolen paikalle". 😂 Klassista. Selvästikin joku teistä naisista tai joku kateellinen äijä on alkanut cosplayta minua koska ei kestä että oikea mies uskaltaa sanoa ääneen mitä kaikki laadukkaat miehet ajattelevat. Mutta hei, jatkakaa vaan. Mitä enemmän fake-AP:itä, sitä enemmän naiset raivoavat ja ketju nousee etusivulle.
Nyt muutama suora vastaus teidän "älykkäisiin" analyyseihinne:
Ne "olen 45v, pitkä, kaunis, hyvin hoidettu, omistan asunnon ja mökin mutta en ikinä haluaisi sua koska olet pinnallinen" -kommentit. Just näin. Te ootte kaikki "liian tasokkaita" minulle mutta silti valitatte somessa että "hyviä miehiä ei ole" ja "kaikki miehet on kusipäitä". Te haluatte duunarin joka on hellä ja tavallinen, mutta samalla vaaditte 180+ cm, hyvää kuntoa, taloudellista vakautta ja vielä että hän kuuntelee exä-traumojanne kolme tuntia ilman että valittaa. Ja kun sellainen mies ilmestyy (kuten minä), te sanotte "ei kiitos, liian pinnallinen koska mainitsi Audin". Logiikka? Ei mitään. Te ootte just todistaneet pointtini paremmin kuin mä itse osasin.
"Ap on nainen/trolli/AI koska mies ei ikinä kirjoittaisi noin". Niin. Koska oikea suomalaismies ei saisi sanoa ääneen että suomalainen keski-ikäinen nainen on usein ylipainoinen, välinpitämätön ulkonäöstään ja vaatii prinsessakohtelua ilman että antaa mitään takaisin. Te ette kestä totuutta, joten syytätte että "tää on varmaan nainen joka kirjoittaa". Klassista naisvihaa... oh wait, te ootte ne jotka vihaatte miehiä jotka eivät alistu.
Ja ne "mene ulkomaille" -kommentit. No just niin mä teenkin. Mä oon jo buukannut lennon Medelliniib maaliskuun loppuun. Kolme 3649-vuotiasta naista odottaa siellä: kauniita, hoitavat itseään, hymyilevät, arvostavat että mies on mies ja tarjoaa hyvää elämää. Yksi on jo lähettänyt selfietä uimapuvussa sopivalla fiiliksellä. Te voitte jatkaa täällä "minä en värjää hiuksiani koska feminismi" ja "ulkonäöllä ei ole väliä kun on sydän" -julistuksia.
Mä en ole katkera. Mä olen vain väsynyt teidän kaksoisstandardeihinne. Te haluatte tasa-arvon mutta ette tasa-arvoa treffeillä. Te haluatte korkea-arvoisen miehen mutta ette halua olla korkea-arvoinen nainen. Ja sitten kun mies lähtee ulkomaille, te huudatte "kaikki naiset on gold diggereitä". Ei. Ne naiset ulkomailla ovat kiitollisia. Te ette ole.
Jaa jaa kaipaat kiitollisuutta. Siinä itsenäinen nainen ei sit vastaa sun "standardeja". Tietenkään.
Mut mites tää tasoteoria? Sen mukaan sun käsitys tasostasi on liian korkea, tai vähintään vino. Jos olisit oikea ihminen.
En kestäisi noin ulkonäkökeskeistä miestä. En ole sellaien itsekään, eli en kyllä kelpaisikaan ap:lle.
Trolli tai ei, mutta tuollaisen miehen kannattaa aloittaa siitä, että opettelee näkemään naiset ja miehet tasa-arvoisina. Niin se vain on. Nyt on seksistiset asenteet syvällä, eikä edes itse tiedosta niitä.
(seksismi - katsantokannasta joka korostaa sukupuolten välisiä eroja ja niihin perustuvaa sukupuolten eriarvoisuutta. Kielitoimiston sanakirja)
Vierailija kirjoitti:
Viikonloppu tulossa ja terassikelit. Jollain terassilla möksöttää liian kireään kevättakkiin ja kalliisiin aurinkolaseihin sonnustautunut myrtsi-ilmeinen liki viiskymppinen mies, joka luo halveksuvia katseita naisiin. Jo kaukaa voidaan päätellä, että hänen tulisi muuttaa maahan, jossa hän voi bondata yllättävän nuorten naisten kanssa. Mikä häntä vielä pidättelee? Onko hän kuitenkin hiukan kiintynyt uhri-mentaliteettiin?
Voin vain kuvitella, kuinka tällaista jäykkistä ottaa päähän iloiset naisporukat, joissa hoikkiksesta pullukoihin kehtaavat iloisesti höpötellä ja nauraa. Saattaa jollakin olla jopa harmaata hiuksissa...ja siellä vaan kikattelee...
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ap:lla kovat kriteerit, kun pelkkä hymy ja kielimuuri riittävät parisuhteeseen.
Hei, se hymy on kiitollinen! Se on tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksi "feminiininen" ja "antaa miehen johtaa välillä" on teille loukkaus? "
Feminiininen ei ole loukkaus jos sillä ei sitten tarkoiteta stereotypista vähän hölmöä naista jonka halutaan lähinnä räpsyttelevän silmiään ja hymyilevän. Mitä sinä sillä tarkoitat, sen tiedät vain itse.
"Antaa miehen välillä johtaa" on loukkaus koska se sisältää ajatuksen että jonkun pitäisi saada johtaa jotta voidaan olla tyytyväisiä. En ymmärrä tätä. Asioista keskustellaan kuten aikuiset ja sitten päädytään johonkin.
En ymmärrä lainkaan tuota, että jomman kumman pitäisi jotenkin johtaa suhteessa. Siis en ihan oikeasti ymmärrä. Jos annan mieheni johtaa niin mitä hän tarkalleen ottaen tekee? Pystymme toisiamme kunnioittaen keskustelemaan asioista.
Johtaminen tarkoittaa sitä, että mies katsoo päältä, kun nainen tekee kaikki työt.
Tasokkaat naiset ovat naimisissa/parisuhteessa.
Aloittajalle: mihin aiemmat suhteesi ovat kaatuneet?
Vierailija kirjoitti:
Naisissa taso heikko. Fact.
Niin, etkä löydä edes heistä sinulle ketään. Mitä kertoo sinun tasosta?
Etsi se nainen itsellesi tuolta kadulta, ostoskeskuksesta tms. Mene moikkaamaan itsellesi tarpeeksi hyvännäköistä tyyppiä.
Älä käytä niitä treffipalveluita tai jos käytät, niin ilmoita siellä jo selkeästi, että ulkonäöstä ja terveydestä huolehtiminen on sinulle tärkeää ja odotat sitä toiseltakin.
Vaadi tietty koulutustaso ja vaikka puoluekanta teffikumppanilta, niin aletaan olla jo lähellä. Itse aikoinani kirjoitin hyvin tarkan listan siitä, mitä haluan mieheltäni ja mistä olen valmis joustamaan. Löysin miehem, hyvin on mennyt jo pari vuosikymmentä.
"Trolli tai ei, mutta tuollaisen miehen kannattaa aloittaa siitä, että opettelee näkemään naiset ja miehet tasa-arvoisina. Niin se vain on. Nyt on seksistiset asenteet syvällä, eikä edes itse tiedosta niitä. "
Tämä ei vaan pidä paikkaansa, vaikka sitä kuinka hokisi. Syy on siinä, että kukaan meistä ei usko tasa-arvoon, et edes sinä. Miesten asevelvollisuus ei ole tasa-arvoa, mutta tilanne on ihan hyvä näin. Se, että naiset ottaa kuonoon miehiltä, ei ole tasa-arvoa, mutta niin siinä vaan käy jos tappelu tulee. Se, että kaikki päiväkodin opettajat ovat naisia, ei ole tasa-arvoa, mutta niin se vaan on.
Sen sijaan me kaikki haluamme ns. mielivaltaista tasa-arvoa, eli tasa-arvon ideaalia sovelletaan juuri silloin kun se itselle sopii.
Sama pätee parisuhteessa - siellä on vaikka millaisia epätasa-arvon saarekkeita, jotka on välillä ok ja välillä ei. Yksi on tienestit. Jos toinen tienaa enemmän niin tämä on ongelma tai ei ole, täysin riippuen keneltä kysyt. Yleensä se on, jos isompi tienaaja on mies - tällöin puhutaan jopa taloudellisesta väkivallasta, joka on aivan älytöntä.
Tasa-arvo on käsite, joka omasta puolestani joutaisi romukoppaan. Peruste: kukaan ei usko siihen.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei näköjään herätä raivoa niin kuin suomalainen mies jolla on jotain vaatimuksia naisten suhteen.
Raivoa? Lähinnä huvittuneisuutta huonosta trollista.
Ongelmasi on se, että tämän ikäiset naiset eivät periaatteessa tarvitse miestä mihinkään. Ainoa syy seurusteluun on se, että kaipaa hyvää seuraa. Hyvä seura on sellaista, josta saa energiaa ja tulee hyvä mieli. Jotenkin koen, että sinä näiden vaatimuksiesi kanssa et anna hyvää energiaa etkä jaa hyvää mieltä ympärillesi. Miksi vanha ihminen ei voi olla yksin? Miksi haluat vierellesi naisen ollaksesi olemassa? Nainenkaan ei selvästi tarvitse sinua.