Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Majaniemi sanoo, että romanihameen ostamisen tukemisessa on pohjimmiltaan kyse ihmisarvosta"

Vierailija
19.03.2026 |

"Että onko köyhillä ihmisarvoa ja perustuslain oikeutta elää kulttuurinsa mukaisesti."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011890032.html

Miksi tämä oikeus koskee vain romaneja?

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain kotimaan romsuilla on nämä "kansallispuvut" käytössä. Heti kun menee vaikka Ruotsiin niin missään ei näy isoja hameita, röijyjä saati kulmahousuja. Ihan tavallisissa vaatteissa kulkevat kuten muutkin.

Vierailija
42/112 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan hyvä asia, että näitä ihmisiä epätasa-arvoistavia lain kohtia nostetaan esiin. Ei voi olla niin, että etninen tausta määrittelee, millaista vaaterahaa työtön saa. Lain pitää olla kaikille sama.

Varsinkin,  kun näitä hameita alettiin  Suomessa käyttää vasta 1950 -luvulla, eivätkä esim. Keski-Euroopassa asuvat romanit käytä tällaisia.

Erikoiset vaatteet eivät lisäksi mitenkään edistä ihmisten sopeutumista suomalaisiin tapoihin, päinvastoin. 

Sitä perustellaankin myös sillä, että sen avulla he erottuu muista.

Halutaan samat oikeudet kuin muilla, mutta kuitenkin erioikeuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kuluta kahdessa vuodessa lähellekään 500 euroa vaatteisiin. Ei ole varaa. Ja olen kaupan kassa.

Vierailija
44/112 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä en ole 54 kävuoteen mennessä nähnyt yhtäkään rahtihametta oikeissa töissä.

Kaupan tyhjentelyissä kylläkin. Ja tähän saa siis vielä avustuksia?!  Jumaleissön ei voi muuta sanoa...

Vierailija
45/112 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole työssä käyvien veronmaksajien asia kustantaa rahtihameita.

Vierailija
46/112 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Se on merkki, että on sisäistänyt romanikulttuurin arvot ja kantaa niitä ylpeydellä."

🤣 juu, ne arvot on nähty..

Se että hyväksyy kulttuurista johtuvan ikuisen köyhyyden, sopeutumattomuuden  ja syrjäytymisen.

Vierailija
47/112 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on taas yksi syy äänestää persuja. Jostain syystä he ovat ainoita jotka haluavat puuttua tähän rahojen väärinkäyttöön.

Vierailija
48/112 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan kulttuuriini kuuluu kultainen kruunu ja täyskultaiset monta kiloa painavat käädyt.

Mistä saan hakea varat noiden hankintaan ettei ihmisarvoni kärsi?

Vierailija
49/112 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hame maksaa enemmän kuin omaishoitajan alin kuukausipalkkio. 

Vierailija
50/112 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kuluta kahdessa vuodessa lähellekään 500 euroa vaatteisiin. Ei ole varaa. Ja olen kaupan kassa.

Sama myös. Olin kaupassa töissä ja ei ollut varaa vaatteisiin kuin harvoin. Tarpeeseen siis ostin ,mutta en kallista. Nyt eläkkeellä ja kallein pusero minkä olen ostanut maksoi kolmekymppiä. 90- luvulta yhdet farkut käytössä,onneksi mahtuvat. Pyhä farkut erikseen, vähän uudemmat. Mutta saakoot muut tukea mekkoihin minun puolesta.

Vierailija
51/112 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja, taas alkaa itku kun muut saa jotain, mitä me ei yhyyyyy.  Mä olen työni puolesta nähnyt, miten kantasuomalaisille annetaan harkinnavaraisena, ylimääräisenä tukena ties mitä vaatteista kodinkoneisiin ja kaikkea siltä väliltä. 

Vierailija
52/112 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan tiirikkasarjaan saada tukea 🤔

Vierailija
53/112 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidetään vaateraha edelleen romaniväestön etuoikeutena,mutta myönnetään se pelkästään työvaatteisiin.

Taskullinen rahtihamehan on käytännössä työvaate.

Vierailija
54/112 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps arvot ja arvot. Mistä tuo raha revitään ?

Vierailija
55/112 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeeko nää tuet sekä Suomesta, että Ruotsista? 

Näin minulle on kerottu. Siksi seilaavat niin paljon kahden maan väliä,  myös laivamatkoilla anastellen.

Vierailija
56/112 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sisäistänyt ylimmän luokan arvot ja kannan vaatteitani ylpeydellä. Chanelin jakkupuku joka toinen vuosi ei mielestäni ole lainkaan liikaa vaadittu!

Vierailija
57/112 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole ihmisarvosta vaan siitä, että tällä hyvinvointivaltiolla on prioriteetit hukassa. 

Vierailija
58/112 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaasua! Kaasua!

Vierailija
59/112 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hai, miun täytyy uusia miun keklu ja mutka kun kummatkin on käytössä kuluneita.

Vierailija
60/112 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko nostaa hameen hintaa jos laittaa erikoisvahvistetut olkaimet(kuormaliina?). Lisätaskut ja koukut? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme