"Majaniemi sanoo, että romanihameen ostamisen tukemisessa on pohjimmiltaan kyse ihmisarvosta"
"Että onko köyhillä ihmisarvoa ja perustuslain oikeutta elää kulttuurinsa mukaisesti."
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011890032.html
Miksi tämä oikeus koskee vain romaneja?
Kommentit (112)
Onhan kantasuomalaisillakin kansallispukuja. Miksi heille ei makseta hamerahaa? Voisin itse alkaa hyvinkin pitää kansallispukua, jos valtio sen minulle kustantaisi. Tai saamelaiset. Ei kai heillekään mitään mekkorahoja maksella.
Ihmisten pitäisi olla tasa-arvoisia lain edessä. Ei romanikulttuuri ole yhtään sen arvokkaampi kuin suomalainen kulttuuri. Oikeastaan siitä pitäisi olla huolissaan, ettei Suomessa edes työssä käyvillä ole varaa ostaa tuhansien eurojen arvoisia kansallispukuja, jotka kuitenkin ovat oleellinen osa kulttuuriamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten jokainen köyhä ansaitsee kunnon vaatteet, ei voi olla romanien etuoikeus.
pitsiä ja samettia
Lähtöhinta on 400€, mutta sillä ei kuulemma saa kunnollista. Mitäköhän kunnollinen maksaa?
400€ riittää kirpparilla aika pitkälle.
Perushame lähtee tuolla hinnalla mutta välttämättömät sisätaskut ja koukut öljykannuille ovat listalta raksittavia lisävarusteita.
Hakeeko nää tuet sekä Suomesta, että Ruotsista?
Miksei 15 euron trikoomekko riitä? Minulle joku romani joskus kertoi, ettei naisen peppu saa näkyä, ja siksi housut on "kielletty" naisilta. Mutta kai saman asian ajaa joku halvempi musta mekko?
Pitäähän se naisella nyt varasteluhame olla. Opitaan jo äidinmaidosta.
Toi on pahimmanlaatuista syrjintää ettei muut saa tukea uusiin vaatteisiin, jotka ei ole mitään ompelijalla teetettyjä erikoiskrumeluurivaatteita edes, vaan tavallisia vaatteita joita on pakko olla. Minulla on kaikki alushousut jo reikäsiä, joku päivä aattelin että täytyisi tilata, mutta kun ruokaakin täytyis syöfä ja laskuja maksaa, niin alusjousut on vieläkin vanhat ja risat. Ja mulla on yhdet housut joita voin pitää kodin ulkopuolella, nekin jo kohta 10v vanhat. Miksen minä saa vaaterahaa. Onneksi en oo työelämässä, työkaverit vois ihmetellä kun aina tuun paikalle samoissa vaatteissa kuin aku ankka.
Minusta on ihan hyvä asia, että näitä ihmisiä epätasa-arvoistavia lain kohtia nostetaan esiin. Ei voi olla niin, että etninen tausta määrittelee, millaista vaaterahaa työtön saa. Lain pitää olla kaikille sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten jokainen köyhä ansaitsee kunnon vaatteet, ei voi olla romanien etuoikeus.
pitsiä ja samettia
Lähtöhinta on 400€, mutta sillä ei kuulemma saa kunnollista. Mitäköhän kunnollinen maksaa?
Perushame lähtee tuolla hinnalla mutta välttämättömät sisätaskut ja koukut öljykannuille ovat listalta raksittavia lisävarusteita.
Maksaako semmoinen ainakin tonnin, mihin voi sujauttaa kanistereita, uzeja ja jääkaapin?
Vierailija kirjoitti:
Miksei makseta avustusta samoille ihmisille ravihevosen ja farmarivolvon hankintaan? Ihan samoin ne kuuluvat osana siihen kulttuuriin, joka viisisataavuotisella vaelluksellaan siirtyi Intiasta Suomeen vetelehtimään? Missään muussa Euroopan maassa tuollaista luumuilua ja pikkurikollisuutta ei hyväksytä.
Suomalaiset on pelokasta ja heikkoa kansaa ja tätä hyödynnetään härskisti. Kun joku nostaa epätasa-arvon kantaväestöä kohtaan esille alkaa järjetön haukkuminen. Suomalaiset tuhoavat itsensä ihan itse, noloa ja surullista.
Voi ittu imee varmaan Kyöstin pientä
Vierailija kirjoitti:
Pidetään vaateraha edelleen romaniväestön etuoikeutena,mutta myönnetään se pelkästään työvaatteisiin.
Miksi toisille sossu maksaa työvaatteet?
"Se päällä ollaan kotona, kylällä, kaupassa ja se päällä siivotaan ja käydään töissä."
Aika hauska huumoripläjäys.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan hyvä asia, että näitä ihmisiä epätasa-arvoistavia lain kohtia nostetaan esiin. Ei voi olla niin, että etninen tausta määrittelee, millaista vaaterahaa työtön saa. Lain pitää olla kaikille sama.
Varsinkin, kun näitä hameita alettiin Suomessa käyttää vasta 1950 -luvulla, eivätkä esim. Keski-Euroopassa asuvat romanit käytä tällaisia.
Erikoiset vaatteet eivät lisäksi mitenkään edistä ihmisten sopeutumista suomalaisiin tapoihin, päinvastoin.
Meillähän eräs naispuolinen presidentti määräsi lain, että ketään ei saa millaan perusteella esim. kieltää asioimassa kaupassa tai ravintolassa tai missä tahansa. Vaikka kuinka tiedettäsiiin, että ongelmia ja varkauksia ja tappeluja tietyn henmilön käyttäytymisen takia voi syntyä.
Kesti kuukausia, ennenkuin erään kylän kaupassa jatkuvasti häiriköivä mies (jopa uhkaili myyjiä ja seurasi jopa seurasi heitä jopa kotimatkalla). Kesti kuukausia, ennenkuin saivat luvan antaa hänelle porttikiellon kauppaan.
Ei toi romanien "kansallispuku" mihinkään romanikulttuuriin edes kuulu, koska ulkomaalaisilla romaneilla ei oo tollasia jättihameita ikinä päällä, eikä ne miehetkään pukeudu kuin Suomen romanit.
Ei mulla työssäkäyvänä ihmisenä todellakaan ole varaa ostaa uusia vaatteita 250 eurolla per vuosi. Varmaan 90% vaatteistani on ajalta ennen koronaa. Välillä ostanut kalsareita ja sukkia reikäisten tilalle tarjouksesta. Todella irvokas tämä tuki.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kulttuurissa ole jotain pielessä, jos ihmisen ihmisarvo määritellään sen perusteella miten hienot ja kalliit vaatteet hänellä on päällään? Ja jos ei ole itse varaa niitä hankkia, niin yhteiskunnan tehtäväkö ne on maksaa.
Tuossa kulttuurissa on ksikki pielessä.
Tämä on yksi esimerkki syistä miksi Suomi on konkurssin partaalla. Rahaa jaetaan typeriin kohteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pitsiä ja samettia
Hei ei käy kirpparilla eikä ruokajonossa koska se halventaisi heidän yhteisöään 👍
Melkein mitä tahansa asiaa voi perustella ihmisoikeuksista ja sille linjalle usein lähdetäänkin. Se että yhteiskunnan pitäisi erikseen kustantaa romaninaiselle hänen kulttuuriinsa sopiva asu ei liity ihmisoikeuksiin, anteeksi nyt vaan. Yhteiskunnan pitää tarjota vähävaraisellekin ihmiselle elämän kannalta välttämättömät asiat (mikä on välttämätöntä on sitten eri juttu), mutta romanihame ei ole välttämättömyys.
En itse edes tiennyt että tällaiseen saa jotain lisätukea.