Ranskassa 29-vuotiaat naiset ja miehet saivat hallitukselta kirjeen, jossa heitä muistutettiin lastenhankinnasta ja biologisen kellon tikitt
Ranskassa 29-vuotiaat naiset ja miehet saivat hallitukselta kirjeen, jossa heitä muistutettiin lastenhankinnasta ja biologisen kellon tikittämisestä.
Miten sinä suhtautuisit jos saisit (olisit saanut) tuollaisen kirjeen?
Kommentit (373)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika tyhmää. Kukin päättää itse.
No tyhmempää on haukkua vauvapalstalla Ranskan viranomaisia.
Ihan äskettäin oli Ylen uutisissa juttua juuri Ranskasta, että siellä yhä useammat ja yhä nuoremmat miehet haluavat vasektomian. Taisi olla jopa 30 000 miestä viimeisen vuoden aikana. Joitakin siinä haastateltiinkin.
Se johtuu siitä, ett miehen elämä käytännössä tuhoutuu jos tehnyt lapsia naisen kanssa ja nainen päättää erota. Ja eroaminen on nykyään helppoa, ei tarvita mitään erityistä syytä ja eron saa nopeasti, nainen voi vaikka jonkun riiidan jälkeen päättää lähteä. Joudut maksamaan elatusmaksuja ja näet lapsia paljon harvemmin. Eikä elatusmaksuja oteta huomioon missään toimeentulo ym. työttömyysrahan laskemisessa vaan oletetaan, että mies vetäisee ne ihmeellisesti takapuolestaan. Tai on sitten itse syömättä.
Toki tilanne on alkanut mennä parempaan suuntaan kun ongelmiin on herätty, esim. vuoroviikkovanhemmuus ja muut vastaavat järjestelyt. Mutta esimerkiksi oma eksäni ei suostunut vuoroviikkojärjestelyyn vaikka osa lapsista olisi sitä halunnut. En halunnut riidellä asiasta oikeudessa, koska se olisi ollut lapsille vahingollista.
Selittäisitkö, miten elämäsi tuhoutui? Omat lapset on toki elätettävä, oli eronnut tai ei.
Taloudellisen rasitteen (elatusmaksut, asumiskulut yksin jne,) lisäksi on aika vaikea aloittaa puhtaalta pöydältä elämän uudelleen rakentaminen ja kumppani etsintä kun sinulla on jo lapsia ja nuo em. taloudelliset rasitteet. Lisäksi kaikki kommunikointi jonka joutuu eksän kanssa hoitamaan jne.
Itse valitsit tehdä lapset, siksi et luonnollisesti voinut aloittaa puhtaalta pöydältä vuoksi kuten ei eksäkään. Yhdessä olette lapsistanne elatusvastuussa, eksäsi hoiti pääosan hoitovastuusta.
Ilmeisesti vastuunkanto siis tuhoaa miehen elämän. Ennen eroa vaimo hoiti nämä.
Väärin. Eron aikaan minä hoidin useimmista asioista 50 %, joistakin enemmän, joistakin vähemmän. Pidin myös huolta taloudesta, kuten missä voi asua suhteellisen edullisesti, paljon on käytettävissä rahaa vaatteisiin, ruokaan jne. Eron jälkeen eksä oli kroonisessa rahapulassa ja iso osa elatusmaksuista meni ex-frouvan omiin kuluihin. Niin ja tosiaan maksoin vielä paljon lasten kuluja elatusmaksune päällein kun en raaskinut nähdä heitä kärsimässä.
Joten se vastuunkanto on kyllä aika suhteellinen käsite monessa erossa.
"Meitä miehiä ei kiinnosta naisen koulutus, ammatti eikä tulotaso."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valekirjeeseen suhtautuminen?
Aloituksessa mainitttu kirje on todella lähetetty ranskalaisille. Kirjeellä haluttiin muistuttaa ihmisiä, että aikajana lapsen saamiseen on melko lyhyt. Ranskassa kuten monissa maissa syntyy vähemmän lapsia kuin on toivottavaa väestön säilymisen kannalta. Jos hyvin moni pariskunta saa vain yhden lapsen (Ranskan tilanne), niin arvatkaapa mikä on sen maan väestötilanne 20 tai 40 vuoden kuluttua?
Väestö kyllä säilyy niin kauan, kuin lapsia syntyy, vaikka syntyvyys välillä aaltoilee ja väliaikaisesti laskee vaikka pariksi vuosisadaksi. Ainoa mikä sakkaa on markkinatalous (ja sen myötä mahdollisesti yhteiskuntarauha) ja sitähän kapitalistit eniten pelkää. Että rahantulo loppuu markkinoiden pienentyessä ja kiplailun kasvaessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koskaan Suomessa ollut kiellettyä naimisissa olevan naisen töissäkäynti.
Kyllä vaan on. Vuoteen 1919 asti aviomiehen holhousoikeus kattoi myös oikeuden määrätä vaimon työnteosta. Jos mies sanoi, että akka ei töihin mene, akka ei töihin mennyt.
Tämän lisäksi palkka saatettiin maksaa miehen tilille, koska naimisissa oleva nainen ei saanut avata pankkilitiä ilman aviomiehen lupaa aina vuoteen 1962 asti.
29-vuotiaana olin juuri saanut neljännen (ja viimeisen) lapseni, joten oudolta olisi kirje tuntunut.
Jaa muistan kun joku OP:n nainen kyseli puhelimessa perheenperustamissuunnitelmista ja olin silloin 26. Nyt olen 41 eikä ole lapsia :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nainen tässä maassa viitsii tehdä lapsia? Nytkin oli ylellä dokumentti synnytysvaurioista joita täällä ei edes hoideta. Naiset menivät Ruotsiinkiin hoitamaan vaurioitaan. Plus tietty tämä kaikki työttömyys jne. Ei mistään voi olla varma.
Hyvin moni (muualta muuttanut) nainen viitsii. Helsingissäkin kuulemma ihan TULVII vauvoja, kun tietyt ihmisryhmät porsivat holtittomasti suomalaisten veronmaksajien kustannuksella.
Viitsivät kun ei niillä muutakaan vaihtoehtoa ole kulttuurissaan. Seurasin ikkunassa lihavaa ja ontuvaa somaliäitiä joka työnteli lastenvaunuissa taas uutta vauvaa. Kyllä ton naisen hyvinvoinnille ja terveydelle olisi ollut parempi että ei olis tarvinnut tehdä sitä kuudetta(?) lasta. Saisi äiti jossain kohtaa aikaa elämässä keskittyä hoitamaan terveysongelmansa ja ehkä jopa keksimään elämäänä muutakin sisältöä kuin lasten- ja kodinhoito. Se on aika puuduttavaa jos vastapainoksi elämässä ei ole mitään muuta ja uusi vauvakin tulee hoidettavaksi joka toinen vuosi lisäten taakkaa entisestään.
Terveysongelma ei liene parannettavissa hänen kohdallaan. Toivotaan, että mies ymmärtää olla vaatimatta enempää lapsia. Mutta nainen oli ehkä lapsen isoäiti?
Ja taas mies näyttää oman ymmärtämättömyytensä siitä mitä raskaus tekee naisen keholle ;D
Minulla oli lonkkaongelmia pitkään raskauden jälkeen. Ja ei olisi varmaan ikinä parantunut jos heti perään olisin tehnyt toisen lapsen.
Ranskalaiset vetää kaiken aina ihan omalla tyylillään. Oikeasti, tämä kuulostaa yksinkertaisesti hauskalta, kun se tapahtui Ranskassa. Jos tämä olisi tapahtunut Venäjällä, sen tulkitsisi ihan toisin.
Eiköhän Ranskan viranomaisilla ollut halu herätellä jahkailijoita, jotta harkitsisivat asiaa. Täällä puolella vastaajista on niin hauras ego, että ottaisivat mokoman henkilökohtaisena loukkauksena. Itse olisin ohittanut mokoman olankohotuksella ja todennut ettei se minua kosketa. Minulla oli 29-vuotiaana lapsiluku täynnä ja kuopuskin jo 3-vuotias. Olisin mennyt suunnitellusti vesektotomiaan 30-vuotiaana.
-M43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan äskettäin oli Ylen uutisissa juttua juuri Ranskasta, että siellä yhä useammat ja yhä nuoremmat miehet haluavat vasektomian. Taisi olla jopa 30 000 miestä viimeisen vuoden aikana. Joitakin siinä haastateltiinkin.
Se johtuu siitä, ett miehen elämä käytännössä tuhoutuu jos tehnyt lapsia naisen kanssa ja nainen päättää erota. Ja eroaminen on nykyään helppoa, ei tarvita mitään erityistä syytä ja eron saa nopeasti, nainen voi vaikka jonkun riiidan jälkeen päättää lähteä. Joudut maksamaan elatusmaksuja ja näet lapsia paljon harvemmin. Eikä elatusmaksuja oteta huomioon missään toimeentulo ym. työttömyysrahan laskemisessa vaan oletetaan, että mies vetäisee ne ihmeellisesti takapuolestaan. Tai on sitten itse syömättä.
Toki tilanne on alkanut mennä parempaan suuntaan kun ongelmiin on herätty, esim. vuoroviikkovanhemmuus ja muut vastaavat järjestelyt. Mutta esimerkiksi oma eksäni ei suostunut vuoroviikkojärjestelyyn vaikka osa lapsista olisi sitä halunnut. En halunnut riidellä asiasta oikeudessa, koska se olisi ollut lapsille vahingollista.
Selittäisitkö, miten elämäsi tuhoutui? Omat lapset on toki elätettävä, oli eronnut tai ei.
Taloudellisen rasitteen (elatusmaksut, asumiskulut yksin jne,) lisäksi on aika vaikea aloittaa puhtaalta pöydältä elämän uudelleen rakentaminen ja kumppani etsintä kun sinulla on jo lapsia ja nuo em. taloudelliset rasitteet. Lisäksi kaikki kommunikointi jonka joutuu eksän kanssa hoitamaan jne.
Itse valitsit tehdä lapset, siksi et luonnollisesti voinut aloittaa puhtaalta pöydältä vuoksi kuten ei eksäkään. Yhdessä olette lapsistanne elatusvastuussa, eksäsi hoiti pääosan hoitovastuusta.
Naisten tehtävä on hoitaa kotia- ja lapsia, ei miesten.
Turha ihmetellä miksi naiset ei halua lapsia jos yksin pitäs kaikki tehdä mutta isä jatkaa elämäänsä samaan tapaan kuin lapsettomana.
Naisen pitäs uhrata kaikki asiat ja panostaa vaan lapsiin ja kotiin kun mies saa jatkaa täysillä mielenkiintoisissa jutuissa ja tylsät kotiaskareet ja lasten kiukkupuuskien käsittelyt ja nukkumaanmenot voi kivasti lykätä naiselle mahtavilla perusteluilla kuten "no ei miehet vaan hoida lapsia, asia vaan on näin".
Voi naisetkin alkaa perusteleen että "no ei naiset hoida lapsia, asia on vaan näin". Miksi se on sinulle miehenä sitten jotenkin tärkeää saada naiset tekeen lapsia jos sua ei miehenä edes kiinnosta olla vastuussa lapsista ja haluat elää sellaista elämää mitä lapsettomat elää? Jätä lapset tekemättä jos ei kiinnosta?
Luonto- ja biologia on ohjelmoinnut naiset tähän tehtävään. Miehillä ei ole hoivaamisviettiä, toisin kuin naisilla.
No ei todellakaan ole. Huutavan vauvan takia herääminen v*tuttaa ja väsyttää äitejä ihan samalla tavalla kuin isiäkin. Samoin huutavan vauvan kuunteleminen yleensäkin.
Töissä käyminen, mielenkiintoisten asioiden tekeminen, toisten aikuisten tapaaminen, rahan tienaaminen jne. ovat paljon mukavampia asioita kuin vauvan hoitaminen kotona. "Hoivavietti" on vain miesten keksimä tekosyy sille, miksi heidän pitäisi saada luistaa ikävästä lastenhoidosta ja sysätä se äideille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Eron aikaan minä hoidin useimmista asioista 50 %, joistakin enemmän, joistakin vähemmän. Pidin myös huolta taloudesta, kuten missä voi asua suhteellisen edullisesti, paljon on käytettävissä rahaa vaatteisiin, ruokaan jne. Eron jälkeen eksä oli kroonisessa rahapulassa ja iso osa elatusmaksuista meni ex-frouvan omiin kuluihin. Niin ja tosiaan maksoin vielä paljon lasten kuluja elatusmaksune päällein kun en raaskinut nähdä heitä kärsimässä.
Joten se vastuunkanto on kyllä aika suhteellinen käsite monessa erossa.
Katkeroituneen miehen ulinaa, joka ei tajua lasten aiheuttamista kuluista tai työmäärästä yhtään mitään.
Uhriutuva yksinhuoltajako siellä itkee? Tiedän kyllä mitä lasten hoitaminen vaatii kun aktiivisesti osallistuin siihen. Mutta ehkä se olikin se virhe, minua pidettiin itsestään selvyytenä. Tulevissa suhteissa en enää sorry samaan virheeseen...
Tietenkin on itsestäänselvyys, että vanhempi osallistuu lastensa hoitamiseen. Miksi sinua olisi erikseen pitänyt siitä kiittää?
Mitä se auttaa jos vastakkainen sukupuoli ei koskaan tunne kemiaa. En minä voi väkisin vaimoa itselleni hankkia. Olen korkeasti koulutettu ja hyväpalkkaisessa asiantuntijatyössä toimiva 38-vuotias mies. Minulla on paljon läheisiä ystäviä molemmista sukupuolista. Romanttisesti kukaan ei kuitenkaan minua halua. Totean vain tosiasiat ilman valittamista. Joskus asiat vain ovat niin kuin ovat.
Jos olisin 29-vuotiaana saanut tuollaisen kirjeen, olisin loukkaantunut, koska olen lesbo ja silloin mulla ei ollut varaa hedelmällisyyshoitoihin eikä muitakaan ideoita. On raskasta kaivata kumppania jos sellaista ei löydy ja lasta jos sellaista ei voi saada tai sen haaveen tiellä on isoja esteitä.
Tuollaiset kirjeet ovat ihan turhia ja törkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän päätä. Kaikki eivät voi saada lapsia vaikka kuinka haluaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se auttaa jos vastakkainen sukupuoli ei koskaan tunne kemiaa. En minä voi väkisin vaimoa itselleni hankkia. Olen korkeasti koulutettu ja hyväpalkkaisessa asiantuntijatyössä toimiva 38-vuotias mies. Minulla on paljon läheisiä ystäviä molemmista sukupuolista. Romanttisesti kukaan ei kuitenkaan minua halua. Totean vain tosiasiat ilman valittamista. Joskus asiat vain ovat niin kuin ovat.
Ryhdy kumppanuusvanhemmaksi vaikka jonkun lesboparin kanssa? Tai miksi ei heteronaisen kanssa joka ei löydä myöskään romanttista suhdetta mutta haluaa perheen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä. Myös miesten on syytä olla tietoisia naisten biologisesta kellosta.
No eikö tuo asia voida opettaa koulussa? Miksi siitä pitää kirje kotiin lähettää? Ihmisen biologiaan kuuluva asia. Yleissivistystä.
Suomessa naiset synnyttää enää 1.3 lasta, elämänsä aikana. Johtaa väestön vähenemiseen. Pitäis olla 2 että suomalaisten määrä pysyisi edes nykyisessä. Vasta 3-lapsinen perhe kasvattaa suomalaisten määrää. Luku on pudonnut koko ajan. Tämä johtuu siitä että
-Tinder, liikaa vaihtoehtoja
-Tinder, suhteet ei kestä
-Pelottava tulevaisuus, tekoäly ja sota, kuka haluaa lapsia sellaiseen maailmaan
-Pysyvää työpaikkaa yhä vaikeampi saada, taloudellinen turvattomuus
-Yleinen hedonismi, joka kannustaa lähinnä irtosuhteisiin, Tinder pahentaa
Millä valtio tulee korjaamaan tätä, ottamalla lisää maahamuuttajia muslismimaista (koska nehän tänne ovat eniten tunkemassa) ja muslimiperheet lisääntyy reilusti yli 2 lasta per perhe, jolloin he lopulta valloittavat maan ja suomalaiset ovat pieni vähemmistö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän asiasta tiedottaminen ole pakottamista :D Ihan perus ihmisten valistusta asiasta ja ehkä saa monet oikeesti miettiin asiaa ja alkaan ottaan askeleita sitä tavoitetta kohti tietoisemmin jos lapsia haluaa. Ja vapaaehtoisesti lapsettomat ja päätöksestään varmat voivat vaan kohauttaa olkiaan että kyllä mä jo tiedän että en halua joten ihan sama. Mutta ne jotka on ajatellut haluavansa lapsia niin sellaisille tuollaisesta tiedotteesta on hyötyä. Lempeä muistutus että unelmaansa kannattaa lähtee tavoittelemaan ajatuksella ja tavoitteellisesti, koska aikaa ei ole loputtomiin asian suhteen.
Tarkoitatko, että jos naisella ei ole kumppania niin kannattaa lähteä baariin ja pyrkiä yhdyntään ilman ehkäisyä mahdollisimman monen vieraan miehen kanssa, kunnes tulee raskaaksi?
Koska sitähän se lopulta käytännössä tarkoittaisi, jos on koko ajan käynyt treffeillä ja seurustellut, eikä kukaan mies halua lapsia jonka kanssa päätyy läheiseksi.
Ellei sitten ole yli 10 000e laittaa hedelmöityshoitoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä. Myös miesten on syytä olla tietoisia naisten biologisesta kellosta.
Miesten olisi hyvä olla tietoisia myös omasta biologisesta kellosta, mutta ainakaan suomalaisia miehiä ei kiinnosta isyys.
Miehellä "biologinen kello" ei ole niin kiireellinen kuin naisilla. Siksi miesten olisi hyvä olla nimenomaan naisten kellosta tietoisia.
Vain prosentti miehistä tulee isäksi yli 45-vuotiaana. Eivät pärjää kilpailussa nuorempien miesten kanssa.Nuoret naiset valitsee nuoria miehiä. Nuorilla raskautumiseen menee puolet vähemmän aikaa kuin nelikymppisillä. Parisuhteissa 95%:lla on alle 10 vuoden ikäro. Eli miehen lapsen saaminen on kiinni naisen iästä mikä taas on kiinni miehen iästä. Ja poikkeus säännöstä on tuo 1%.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän Ranskan viranomaisilla ollut halu herätellä jahkailijoita, jotta harkitsisivat asiaa. Täällä puolella vastaajista on niin hauras ego, että ottaisivat mokoman henkilökohtaisena loukkauksena. Itse olisin ohittanut mokoman olankohotuksella ja todennut ettei se minua kosketa. Minulla oli 29-vuotiaana lapsiluku täynnä ja kuopuskin jo 3-vuotias. Olisin mennyt suunnitellusti vesektotomiaan 30-vuotiaana.
-M43
Onko sellaisella ihmisellä tai parilla susta hauras ego jotka ovat yrittäneet lasta vuosia? Saaneet lukuisia keskenmenoja. Voisin kuvitella, että sellaiselle parille tuollainen kirje olisi kuin isku vasten kasvoja.
Miten sä osallistuit lasten hoitoon kun eihän miehillä ole hoivaviettiä? Sellasta ainakin täällä joku nero julistaa.