Suomi taas maailman onnellisin maa mitä mieltä olette?
Taasko Suomi valittiin maailman onnellisimmaksi maaksi. Jotenkin aina vähän huvittaa tämä uutinen, kun samaan aikaan porukka valittaa joka asiasta: ruoasta, sähköstä, verotuksesta, säästä ja naapureista.
Onko tämä oikeasti onnellisuutta vai sitä kuuluisaa ollaan tyytyväisiä kun ei uskalleta muuta?
Vai onko niin, että täällä vaan perusasiat toimii sen verran hyvin (turvallisuus, terveydenhuolto, koulutus jne.), että sitä ei edes tajuta ennen kuin vertaa muihin maihin?
Itse vähän kahden vaiheilla: arki toimii plussaa
ilmapiiri aika negatiivinen miinusta
Mitä mieltä muut?
Ollaanko me oikeasti onnellisia vai vaan hiljaisesti tyytyväisiä?
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisille kerrotaan kuinka asiat ovat maailman köyhimmissä maissa eikä siitä kuinka hyvin ne ovat muissa länsimaissa. Ja suomalaiset vertaavat itseänsä näihin köyhiin maihin.
Otappa maailman varakkaimmmat maat 10 kärki. Minä olen asunut niistä kahdessa. Sisko asuu kolmannessa. Kaikissa paljon hyviä puolia, myös verrattuna Suomeen, mutta kaikkia yhdistää yksi ja sama asia: kun painat peräsuoli pitkällä töitä, 10-12 tunnin työpäivää max 2,5 viikon lomilla yhteensä, koko vuoden aikana, saavutat ihan mukavan, jopa hyvin leveän elämän. Ne jotka eivät tee näin töitä, elävät joko äärimmäisessä niukkuudessa tai läheisten / hyväntekeväisyyden varassa. Tai rikollisuudesta. Upeita maisemia -mutta ei vapaata oikeutta liikkua niissä. Loputtomasti mahdollisuuksia kuluttaa. Vilkkaampi sosiaalinen elämä, mutta kovat paineet sosiaalisesti myös. Kaikki se vauraus, mutta vain vähän aikaa viettää läheisten kanssa.
Herätkää nyt jo todellisuuteen hyvät ruikuttajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa, en ymmärrä että miksi vaikka ei Norja?
Norjassa asuneena ja vieläkin Norjaan verovelvollisena voin ymmärtää yhden syyn miksi Norja ei ole onnellisin maa.
Norjassa asunnot ovat koko maassa kalliita ja norjalaisilla on paljon velkaa. Asunto ja auto ostetaan velaksi ja korko on korkeampi kuin EU-maissa. Myös vuokralla asuminen on hyvin kallista. Norjassa on kova verotus, erityisesti ansiotuloverotus on korkea mutta vielä pahempaa on että Norjassa on varallisuusvero. Jos asut Norjassa ja sitten muutat muuhun maahan niin verovelvollisuus Norjaan säilyy vielä 3 vuotta. Omalla kohdalla se tarkoittaa sitä että minua verotetaan Norjassa vaikka asun nyt Suomessa. Maksan varallisuusveroa Norjaan Suomessa olevasta asunnosta ja autosta. Onneksi en sentään ole ostanut osakkeita sillä jos Norjasta muuttaa toiseen maahan niin osakkeista täytyy maksaa ns. exit-veroa. Lisäksi Norjassa on tietullit ja
Norja on rikas maa mutta öljyrahoja käytetään hyvin vähän valtion budjetissa. Tämä näkyy mm. teiden ja julkisten asuntojen kunnossa. Olen tehnyt töitä paikassa jossa katto vuosi ja ja se tuntuo olevan ihan normaalia, ämpäri vain vuodon alle. Myös yksityiset asunnot eivät ole rakennuslaadultaan Suomen tasoa. Ikkunat ovat kaksilasiset ja Norjassa on paljon homeongelmaa asunnoissa. Monet norjalaiset asuvat vuokralla ok-talon alakerrassa koska norjaiset maksavat suurta asuntolainaansa siten että rakentavat ok-talon alakertaan erillisen asunnon jota sitten vuokraavat ulkopuolisille. Ei kyllä sopisi suomalaisen mentaliteettiin.
Norjan ruokakaupan valikoimat ovat paljon suppeammat kuin Suomen. Jos on tottunut käymään Suomen ruokakaupoissa niin on kärsimys käydä sen jälkeen Norjan ruokakaupassa. Norjassa ei myöskään ole kouluruokailua vaan pitää olla omat eväät, sama työpaikoilla. Norjalaisille on tyypillistä tehdä evääksi voileipiä töihin ja kouluun. Ainoa lämmin ateria on päivällinen. Norjassa ei ole Suomelle tyypillisiä suhteellisen edullisia lounaspaikkoja joista saa monipuolisesti lämmintä ruokaa.
Ai laajemmat valikoimat kaupassa, kouluruokailu, tiiviimmät ikkunat, ja paremmat tiet tekevät Suomesta onnellisen maan?
Päivän naurut, ei jukolauta. Mun kummitäti on asunut Norjassa 10 v ja sanoo että ei voisi ikinä kuvitella palaavansa Suomeen takaisin. Norjassa on aivan kaikki asiat paremmin kuin täällä. Edes pikkupaikkakunnalla jossa asuu, ei ole koulu- ja työpaikkakiusaamista juuri ollenkaan. Ihmiset ovat kivoja kaikille.
Tätisi, heh.
Norjassa kyllä on kiusaamista ja syrjintää siinä missa muissakin Pohjoismaissa, katsos kun se on yleisinhimillistä.
t. Ålesund
Vierailija kirjoitti:
595e/kk / 10+ vuotta. Olen oppinut tykkäämään kaurapuurosta, hernekeitosta ja ruisleivästä. Onneksi täällä on myös huutava työvoimapula
Et kuitenkaan ole vaivautunut etsimään töitä muualta EU.n alueelta? Vapaa liikkuvuus.
Mutta ei. Mieluummin muiden ruokittavana vaikka loppuikä.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei valita mistään. Lampaita pääosin ihmiset. Ihan olen huomannut tämän kun otan puheeksi asuntojen lämmöt. Olen ainoa isännöitsijän mukaan joka niistä valittaa. Muuten kuulen kyllä pihalla törmätessä narinaa mutta mitään joukkovoimaa on turha kuvitella saavansa asian taakse.
Tämä on vain yksi esimerkki miksi tämä maa on niin paska, yritysten törkeä valehtelu ja ihmisten manipulointi että jos valittaa jostain niin se on muka vain sinun ongelmasi, vaikka niin ei ole todellisuudessa asian laita. Yritysten etu ei ole ihmisten etu, joten yritysten edut pitäisi poistaa ja yhteiskunnan keskittyä taas siihen mikä on tärkeintä, eli ihmisten etujen puolustamiseen. Yritykset eivät sitä ainakaan tee!
Yritystuetkin on vain valuneet ulkomaisten sijoittajien taskuihin ilman että Suomi ja suomalaiset olisivat siitä mitenkään hyötyneet, olemme vain menettäneet ne verorahat millä olisi ollut tärkeämpääkin käyttöä!!
Oli varmaan aikoinaan kun tämä oli vielä sosialidemokraattinen puolueeton pohjoismaa, eipä ole tämä kokoomusNatoUsa-Suomi enää lähellekään se ihana lintukoto ja maailman paras maa. Tätä ei enää tunnista Suomeksi, eikä pohjoismaaksi, enkä puhu nyt vain katukuvasta, vaan myös toimivuuden, julkisten palvelujen ja minkä tahansa osalta, ei tämä vaan ole enää se Suomi missä kasvoin. Nyt kun miettii, niin sehän oli kuin paratiisi toimivuudeltaan. Pienet kylätkin oli täynnä palveluita eikä maa ollut täynnä ekstroverttejä narsisteja jotka himoaa kansainvälisyyttä ja pauketta.
Näkeehän sen jo katukuvastakin niin iloisia ilmeitä että.
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan tämän palstan perusteella!
Itse en asu Suomessa ja käyn palstalla aina välillä ihmettelemässä kuinka paha olla ihmisillä elämässään (Suomessa) onkaan. Missä se onnellisuus teillä on?
Minä olen hyvin onnellinen
puolisoni kertoo olevansa oikein onnellinen
äitini on onnellinen
poikani on onnellinen
ystäväni ovat onnellisia
Mitä meillä sitten on? Riittävästi läheisiä ihmissuhteita. Perustarpeet kunnossa. Mahdollisuus harrastaa mielekkäitä asioita. Vapaus olla oma itsensä. Vapaus liikkua. Terveyttä tai ainakin apua terveysongelmiin. Turvallisuutta. Lähellä puhdas luonto.
Elämme pohjois-karjalassa, se vaikuttanee sosiaalisiin suhteisiin, paineiden määrään ja elämänasenteeseen.
Tulevaisuus huolestuttaa, se on se tumma pilvi sinisellä taivaalla.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimus ei mittaa onnellisuutta, vaan tyytyväisyyttä. Suomalaiset ovat maailman tyytyväisin kansa. Vaikka italialaiset ovat meitä onnellisempia, he eivät ole tyytyväisiä, koska pyrkivät olemaan vielä onnellisempia. Suomalaiset taas tyytyvät vähempään ja ovat siksi tyytyväisimpiä.
tsekkaa mittarit: nuorisotyöttömyys, turvallisuus, rikollisuus, gini-kerroin, ka kotitalouden varallisuus ja tulot suhteessa menoihin, vanhempien kanssa asuvien nuorten määrä, lastensa kanssa elävien vanhusten määrä... Ja mietitään sitten uudelleen sitä tyytyväisyys ja onnellisuus-asiaa.
Tai ehkä onkin niin, että kun voit aikuisena ihmisenä elää yksin omassa asunnossa suhteellisen normaalia elämää, käymättä 10 vuoteen työssä, et tosiaan tavoittele enää mitään. Kun taas jos 35-vuotiaana miehenä yhä asut mutsin luona, koska töitä ei ole löytynyt eikä rahaa tule mistään, niin varmaan tosiaan tavoittelet suurempaa onnea?
Enemmän hymyä näkyyy kaduilla niissä maissa missä ihmisillä ei juurikaan mitään omaisuutta, kuten Afrikan köyhien maiden kaduilla tosi iloista porukkaa, kuten myös Euroopan köyhimmän maan Moldovan maaseudulla pellot kynnetään edelleen osittain hevosilla, eikä traktoreilla ja tosi iloista porukkaa siellä.
Mutta hymyn määrää ei tietty tässä onnellisuustilastossa mitata.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on ollut joskus HYVÄ MAA,MUTTA NYKYÄÄN OLLAAN KAUKANA HYVÄSTÄ SUOMENMAASTA SILLÄ TÄÄLLÄHÄN ON PERSUT JA KOKOOMUS JOTKA TEKEVÄT MAASTAMME HELVETIN !!!!
S D P JOHDOLLA JA co SUOMESTA TULEE TAAS IHANNE MAA JA OLEMME ISOJEN MAIDEN JOUKOSSA
SDP AJATTELEE SUOMALAISTA DUUNARI JA ELÄKELÄISIÄ JA ANTAVAT SEN OIKEAN ARVON IHMISELLE....
olisikohan niin, että se keskimääräinen hyvä tulos tyytyväisyydessä tulee juuri siitä, että molemmissa ääripäissä on saman verran syytä valittaa? Minua veetuttaa ihan suunnattomasti se, että minä maksan lähes 26% eläkemaksua ja pääsen eläkkeelle 69-vuotiaana, jotain eläkeläistä taas veetuttaa kun saa kotiäitivuosien ja satunnaiset duunien jälkeen vain 900 euroa kuukaudessa eläkettä.
Minua ärsyttää kun saan tulospalkkiota ja siitä yli puolet menee veroihin ja kun sijoitan käteen jääneen summan osakkeisiin, menee osaketuotosta vielä kolmannes veroihin, eli vaatimaton 70% veroaste.. jotain toista taas veetuttaa kun leikataan 20 euroa asumistuesta.
Minua harmittaa kun en koskaan pääse kauniilla ilmalla hiihtämään koska töitätöitätöitä, joku hiihtelijä taas miettii, että eipä ole varaa uusia suksia kun ei töitä löydy.
Kolikon vastapuolet.
Kaikki jotka ette usko, pitäisi lähettää Afghanistaniin puoleksi vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Näkeehän sen jo katukuvastakin niin iloisia ilmeitä että.
Titkittiinko nyt iloisia ilmeitä?
Tuo sana onnellinen on väärä, jollain se pitäisi korvata. Papereilla ja suunnitelmissa Suomi näyttää hyvältä, mutta ei ihmiset onnellisia ole,
Suomi on kaikkea muuta kuin maailman onnellisin maa ja tämän olen kirjoittanut muiden maiden keskustelupalstoilla
Kyllä on taas saatanan vihervasemmistolaista kusetusta että!
Varmasti tämänkin "tutkimuksen" varjolla rahdataan ma tuja oikein urakalla maahan!
Having someone to count on
Log GDP per capita
Healthy life expectancy
Freedom to make life choices
Generosity
Freedom from corruption
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa, en ymmärrä että miksi vaikka ei Norja?
Norjassa asuneena ja vieläkin Norjaan verovelvollisena voin ymmärtää yhden syyn miksi Norja ei ole onnellisin maa.
Norjassa asunnot ovat koko maassa kalliita ja norjalaisilla on paljon velkaa. Asunto ja auto ostetaan velaksi ja korko on korkeampi kuin EU-maissa. Myös vuokralla asuminen on hyvin kallista. Norjassa on kova verotus, erityisesti ansiotuloverotus on korkea mutta vielä pahempaa on että Norjassa on varallisuusvero. Jos asut Norjassa ja sitten muutat muuhun maahan niin verovelvollisuus Norjaan säilyy vielä 3 vuotta. Omalla kohdalla se tarkoittaa sitä että minua verotetaan Norjassa vaikka asun nyt Suomessa. Maksan varallisuusveroa Norjaan Suomessa olevasta asunnosta ja autosta. Onneksi en sentään ole ostanut osakkeita sillä jos Norjasta muuttaa toiseen maahan niin osakkeista täytyy maksaa ns. exit-veroa. Lisäksi Norjassa on tietullit ja
Norja on rikas maa mutta öljyrahoja käytetään hyvin vähän valtion budjetissa. Tämä näkyy mm. teiden ja julkisten asuntojen kunnossa. Olen tehnyt töitä paikassa jossa katto vuosi ja ja se tuntuo olevan ihan normaalia, ämpäri vain vuodon alle. Myös yksityiset asunnot eivät ole rakennuslaadultaan Suomen tasoa. Ikkunat ovat kaksilasiset ja Norjassa on paljon homeongelmaa asunnoissa. Monet norjalaiset asuvat vuokralla ok-talon alakerrassa koska norjaiset maksavat suurta asuntolainaansa siten että rakentavat ok-talon alakertaan erillisen asunnon jota sitten vuokraavat ulkopuolisille. Ei kyllä sopisi suomalaisen mentaliteettiin.
Norjan ruokakaupan valikoimat ovat paljon suppeammat kuin Suomen. Jos on tottunut käymään Suomen ruokakaupoissa niin on kärsimys käydä sen jälkeen Norjan ruokakaupassa. Norjassa ei myöskään ole kouluruokailua vaan pitää olla omat eväät, sama työpaikoilla. Norjalaisille on tyypillistä tehdä evääksi voileipiä töihin ja kouluun. Ainoa lämmin ateria on päivällinen. Norjassa ei ole Suomelle tyypillisiä suhteellisen edullisia lounaspaikkoja joista saa monipuolisesti lämmintä ruokaa.
Ai laajemmat valikoimat kaupassa, kouluruokailu, tiiviimmät ikkunat, ja paremmat tiet tekevät Suomesta onnellisen maan?
Päivän naurut, ei jukolauta. Mun kummitäti on asunut Norjassa 10 v ja sanoo että ei voisi ikinä kuvitella palaavansa Suomeen takaisin. Norjassa on aivan kaikki asiat paremmin kuin täällä. Edes pikkupaikkakunnalla jossa asuu, ei ole koulu- ja työpaikkakiusaamista juuri ollenkaan. Ihmiset ovat kivoja kaikille.
Tätisi, heh.
Norjassa kyllä on kiusaamista ja syrjintää siinä missa muissakin Pohjoismaissa, katsos kun se on yleisinhimillistä.
t. Ålesund
Kyllä se nyt vaan on tosiasia, että Suomessa on eniten työpaikkakiusaamista ja siitä johtuvia sairaslomia ja i-murhia koko Euroopassa. Tutkimusdataakin aiheesta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään kenelle kysely on lähetetty
Onko kysytty vaan oikeisto puolueelta vai suomalaisilta miljonääreiltä ????
Mikä motiivi tutkimuksen toteuttajalla olisi vääristää lukuja tai manipuloida tulosta juuri Suomen hyväksi?
Kukaan ei valita mistään. Lampaita pääosin ihmiset. Ihan olen huomannut tämän kun otan puheeksi asuntojen lämmöt. Olen ainoa isännöitsijän mukaan joka niistä valittaa. Muuten kuulen kyllä pihalla törmätessä narinaa mutta mitään joukkovoimaa on turha kuvitella saavansa asian taakse.