Transmies Frans synnytti esikoisensa vuosien haaveilun jälkeen
Kommentit (480)
"miesaivot eivät kykene kehittämään munasarjoja... En ole ikinä nähnyt "transnaista", joka edes käyttäytyisi naisen tavoin."
Jännittävää tekstiä. Miten nainen käyttäytyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Sun mielestä vanhemmuusstatus ja sukupuoli eivät korreloi mitenkään? On väärin kutsua synnyttäjää äidiksi ja siittäjää isäksi? "
Olen eri, mutta en ymmärrä miten jotkut eivät osaa erottaa kahta asiaa toisistaan eli sitä, että se että transmiestä ei ole oikein kutsua äidiksi, vaikka hän on synnyttänyt, mutta sellaista synnyttäjää joka on syntynyt naiseksi ja joka ei ole trans vaan kokee olevansa nainen ja äiti, voi ihan rauhassa kutsua äidiksi.
Kukaan ei ole viemässä cis-naisten ja cis-miesten oikeuksia kutsua itseään naisiksi ja miehiksi, äidiksi ja isäksi. Käytän tätä cis-termiä tässä ihan vain koska en jaksa kirjoittaa joka kerta että syntymässä todettuun sukupuoleen samaistuva. Erotuksena trans-naisista ja trans-miehistä.
Olen itse cis-nainen ja äiti, ja synnyttänyt oman lapseni. Meidän perheessä kuitenkaan isä ei ole siittäjä, koska lapsen siittänyt isä kuoli kun odotin lasta. Pitää muistaa, että myös adoptioisä on isä ja adoptioäiti myös. Kaikki eivät saa biologisia lapsia mutta ovat silti isiä tai äitejä. Jotkut synnyttävät lapsen lahjasoluilla, eivätkä ole synnyttämänsä lapsen biologisia äitejä, mutta äitejä ovat kuitenkin.
Suomessa kohdunvuokraus on laitonta, mutta niissä maissa joissa se on laillista, ei sijaissynnyttäjää kutsuta äidiksi, vaikka hän olisi synnyttänyt omasta munasolustaan kasvaneen vauvan.
Muistakaa, että kun vihaatte aikuisia ihmisiä ja sanotte, että jotain ei voi olla, sanotte samalla jollekin ihan olemassa olevalle lapselle ettei hänen isänsä tai äitinsä voi olla olemassa.
Lapset loukkaantuvat vanhempiensa puolesta. Miettikää lapsia joilla on erilainen perhe. Julmuus ja ilkeys ei näitä asioita edistä mihinkään suuntaan.
Ei ole mitään cis naisia. Mikä oikeus sulla on haukkua tavallisia naisia tuollaisilla nimillä? Onko joku antanut erikseen luvan?
Jos ransu on tarkka siitä millä nimillä häntä kutsutaan, niin sanoisinko lieväksi kaksinaismoraaliksi alkaa keksimään muille jotain omasta päästä keksittyjä nimityksiä
Millä oikeudella sinä haukut transihmisiä? Minä olen cis-nainen. Olen syntynyt naisen kehoon, koen itseni naiseksi ja lisäksi olen vielä heteronainen, mutta minun naiseutta ei tuollaiset asiat loukkaa.
Ole ihan rauhassa vaikka tis-nainen, mutta enemmistö meistä on ihan vain naisia. Nainen ja mies sanat ei vaadi sen kummempia etuliitteitä, ne on toimivia sellaisenaan. Ihminen joka käyttää itsestään cis-tai biologinen- etuliittettä sukupuolensa edessä, ovat viettöbeet liikaa aikaa kuplaihmisten seurassa. Kukaan tavis ei käytä noin hoopoja sanoja mitä "setapiireissä" käytetään. Sori jos tämä tieto sinua järkyttää, mutta 95% suomalaisista ei tietäisi mitä tarkoitat cis-naisella.
Eri
Liikaa aikaa kuplaihmisten seurassa? Mikä tarve sinulla on jatkuvasti lyödä muita ihmisiä alaspäin? Ihan saman arvoisia ihmisiä ollaan kaikki seksuaalisesta suuntautumisesta, sukupuolesta tai sukupuoli-identiteetistä riippumatta. Miksi sinä olisit yhtään parempi ihminen "taviksena" kuin vaikka tämä transmies Frans? Ja kyllä, tunnen transihmisiä ja seksuaalivähemmistöön kuuluvia. Sinä ilmeisesti et.
Tuntuu kuin raikkaalta ilmalta se kun täällä on välillä jotain järkevääkin sanottavaa jollain. En usko että kovinkaan moni jolla on esim. perheenjäsen joka on trans öyhöttäisi täällä. Valitettavasti niitäkin on mutta tuntuu että suurin osa jotka öyhöttää ei ole koskaan edes puhunut transihmiselle, tai niiden mielikuva transihmisistä on pelkästään jotkut aktivistit jotka tuovat sitä hyvinkin paljon esille (missä ei omasta mielestä mitään vikaa siinäkään, ne vaan on vähemmistö transihmisten joukossa, suurin osa haluaa ettei muut edes tiedä niiden terveyshistoriasta)
Teille jotka valitatte näistä cisseistä ja biologiasta yms, jos teillä on esim joku ihan kiva työkaveri jota ette tunne ihan sairaan hyvin mutta tulette hyvin toimeen, et voi tietää onko se trans vai cis. Tuskin haluatte vahingossa loukata tuttuja. Tai joku perheenjäsen voi olla syvällä kaapissa eikä kehtaa teidän takia hakeutua hoitoihin joita tarvitsisi.
Joo, ei voi tietää vaikka joku työkaveri olisi pedofiilikin, en minä silti muuta suomalaisia sanoja johonkin pedofiilien käyttämään salakieleen, etten vaan vahingossa loukkaisi mielisairasta marginaalia.
Sairasta verrata transsukupuolisuutta pedofiliaan. Eikä ole mitään salakieltä vaan lääketieteellisiä termejä. Transsukupuolisuus ei myöskään ole mielenterveyshäiriö.
Ei se ole sen sairaampaa kuin verrata ketsuppia salsaan. Molemmissa taoauksissa kyse on hyvin pahaksi päässeestä häiriöstä.
Ne "lääketieteelliset" termit on kyllä täysin transaktivistien itse keksimiä huuhaasanoja, pseudotieteellisiksi ujutettua sateenkaarikieltä, oikean lääketieteen kanssa niillä ei ole mitään tekemistä.
Eli kaikki hoitopolkuihin, diagnostiikkaan, tutkimukseen ja ylipäätään mihinkään osallistuneet lääkärit, tutkijat ja asiantuntijatkin on transaktivisteja?
Eivät kaikki aktivisteja ole, osa on myös tuohon touhuun työnsä puolesta pakotettuja, mm. moni kirurgi on puhunut näitä "transhoitoja" vastaan. Mahtaa olla hienoa työkseen mutiloida ja siivuttaa terveitä kehoja kuin mengele, vaikka on vannonut aikanaan lääkärivalan.
Vielä hirveämpää on sekin, että on varmasti jo nuoria lääkäreitä, jotka ovat jo ennen opiskeluja olleet kiihkeitä transaktivisteja, ja ammarissaan saavat kosolti tuhoa aikaan, kun järki ei ole ollut tallella alunalkaenkaan biologian suhteen, vaikka nimenomaan lääkärin työssä pitäisi tukeutua anatomiseen todellisuuteen ja puhua totta potilaille. Ei suinkaan edistää jotain amerikkalaista sukupuolenvaihtoaatetta, joka perustuu terveiden kehojen brutaaliin muokkaukseen, ei sairaiden parantamiseen.
" Ei ole mitään cis naisia. Mikä oikeus sulla on haukkua tavallisia naisia tuollaisilla nimillä? Onko joku antanut erikseen luvan?
Jos ransu on tarkka siitä millä nimillä häntä kutsutaan, niin sanoisinko lieväksi kaksinaismoraaliksi alkaa keksimään muille jotain omasta päästä keksittyjä nimityksiä "
Joku muu kuin minä oli vastannut sulle. Mä en kutsu ketään trans tai cis etuliitteillä, elleivät he itse kutsu itseään näillä etuliitteillä.
Mulla on oikeus kutsua itseäni cis naiseksi tässä keskustelussa kun halusin että muille keskustelijoille on selvää, että mä en ole transnainen. Jos mä olisin sanonut vain nainen, mä olisin voinut olla myös transnainen, koska myös transnaiset ovat naisia.
Mä en ole nimitellyt ketään tässä keskustelussa cis naiseksi, en sua enkä muitakaan, vaikka selitin mitä se termi tarkoittaa ja miksi sitä käytin.
Sinä jos kuka olet kaksinaismoralistinen, koska vedät hirveät herneet nenään edes kuvitelmasta että joku sanois sinusta " cis nainen ", mutta sulle on ilmeisen ok että transmiestä kutsutaan naiseksi ja äidiksi, vaikka hän on sanonut että on mies ja pappa.
Sulle on myös ok, että toisia haukutaan tässä keskustelussa friikeiksi, ämmäksi jne. Näistä et suutu yhtään, mutta olet muka hirveän loukkaantunut cis termistä joka on latinaa ja tarkoittaa " samalla puolella ".
Suututko myös jos joku kuvailee toisia tai sua että " valkoinen nainen " tai " suomalainen nainen " tai " sinisilmäinen nainen " tms?
Etuliite cis- tulee latinasta.
Se tarkoittaa kirjaimellisesti tällä puolella tai samalla puolella.
Latinassa sitä käytettiin kuvaamaan sijaintia suhteessa johonkin rajaan:
Cisalpine Gaul = Alppien tällä puolella (Roomasta katsottuna)
Vastakohta: trans- = toisella puolella
Nykyisessä käytössä:
cis- = sukupuoli-identiteetti on samalla puolella kuin syntymässä määritelty sukupuoli
trans- = sukupuoli-identiteetti on toisella puolella suhteessa syntymässä määriteltyyn sukupuoleen
Esim.
cis-nainen = henkilö, joka on määritelty syntyessään naiseksi ja kokee olevansa nainen
transnainen = henkilö, joka on määritelty syntyessään mieheksi, mutta on nainen
Termiä alettiin käyttää 1900-luvun lopulla, jotta olisi neutraali vastapari sanalle trans eikä tarvitsisi sanoa normaali, mikä olisi arvottava.
Kyseessä ei siis ole mikään salakieli, vaan latina. Jos tästä loukkaantuu, niin ei tarvitse varmaan enää valittaa jos joku muu loukkaantuu jostain termistä tai haukkua muita liian herkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa kolmiyhteiseen Jumalaan ja tehkää parannus synneistänne niin pelastutte kadotukselta!
Mä uskon Jumalaan, mutta en silti syrji sukupuolivähemmistöjä.
Tehkää parannus älkääkä haukkuko ja syrjikö muita Jumalaan vedoten.
Joku kirjoitti että on sairasta verrata transsukupuolisia pedofiileihin.
Todellisuudessa se ei ole sairasta, vaan kahden täysin eri asian sekoittamista keskenään, eli tietämätöntä.
Sukupuoli ja seksuaalinen suuntautuminen/perversiot on kaksi eri asiaa.
Pedofiili voi olla cis-sukupuolinen tai trans-sukupuolinen.
Nainen tai mies, oli hän sitten trans tai ei, voi olla homo, hetero, bi tms.
Hetero voi olla pedofiili, homo voi olla pedofiili.
Pedofiili on aikuinen ihminen joka kiinnostuu seksuaalisessa mielessä lapsista, eikä se liity pedofiilin sukupuoleen tai seksuaaliseen suuntautumiseen millään lailla.
Joskus näkee väitettävän, että jos hyväksytään sukupuoli ja seksuaalivähemmistöt, se johtaa pedofiilienkin hyväksymiseen, tai zoofiilien eli eläimiin sekaantumisen hyväksymiseen.
Se ei pidä paikkaansa. Miksi aate, joka ajaa sitä että keneenkään ei saa koskea ilman lupaa muka hyväksyisi lasten hyväksikäytön? Ei ole loogista.
Esim. Jari Sillanpää jäi kiinni lasta esittävän seksuaalisen kuvan hallussapidosta. Hän ei ole saanut sen koommin yhtäkään keikkaa Pridessä tai LGBTQ porukan muissakaan tapahtumissa. Hänet on canceloitu.
Sen sijaan hän on saanut kirkkoihin konsertteja, joihin menee hänen uskollisimmat faninsa jotka ovat pääasiassa vanhempia, oletuksena heteronaisia, jotka ovat häneen ihastuneita eivätkä usko että hän voisi olla pedari....
Joku kysyi milloinkohan Suomeen saadaan ensimmäinen trans kouluampuja.
Onko tämä joku älytön vihjaus, että mikäli transihmisten oikeudet hyväksytään niin jotkut kouluampumiset lisääntyisivät?
Eikö yleensä kouluampumisten taustalla ole se, että joku kokee tulleensa kiusatuksi? Loogista on, että mitä vähemmän kiusataan ja syrjitään, sitä vähemmän tulee näitä ampumisiakin.
Suurin osa kouluampujista ei ole transihmisiä, tai seksuaalivähemmistöön kuuluvia, joten tällä kysyjän oudolla logiikalla ajatellen heterot pitäisi kieltää. 🤦
Todellisuudessa kenenkään kieltäminen ei koskaan estä heidän olemassaoloaan. Kaikki mikä kielletään, painuu vain maan alle.
Tässä ketjussa: naisia keljuttaa, kun heitä ei tarvita enää mihinkään 🤣
Ymmärrän kyllä että ottaa pattiin kun koko sukupuoli jää turhanpantiksi 😁
Vierailija kirjoitti:
" Kyllä lääkärit oikeasti TIESI kumpaa sukupuolta nämä lapset olivat, ei ollut kyse jostain pieleenmenneistä veikkauksista. He vain uskoivat, että totuus olisi lapsille psyykkisesti haitallista. "
Ahaa, no olen sitten lukenut väärää tietoa. Mietin myös, että mistä joku synnytyslääkäri on voinut sen sukupuolen tietää sellaisena aikana jolloin sukupuoli katsottiin vain sukupuolielinten perusteella, jos joku on syntynyt niin että hänellä on elin joka voisi olla joko iso klitoris tai pieni penis, vagina ja kivekset yhtä aikaa?
Tottakai nykyään voidaan selvittää kromosomit ja kaikki, mutta olen elänyt käsityksessä että silloin kun näitä ei vielä osattu selvittää, on tullut näitä vääriä veikkauksia tai on tyyliin kysytty vanhemmilta, että " no kumpi tästä leikataan ? ", kun lääkäri ei ole saanut sukupuolesta selvää.
Pahoittelut mikäli olen väärässä. Tarkoitus ei ole olla toksisesti empaattinen, vaan näin mä olen tämän asian ymmärtänyt. Kirjoitit itsekin, ettei tätä asiaa vieläkään täysin ymmärretä, joten miten on voitu poissulkea että aivot ja sukupuoli eivät ole eri paria? Käsittääkseni ihmisen psyyke sijaitsee aivoissa, joten mun ajatus on, että jos mieli kokee olevansa eri paria kehon kanssa, se liittyy aivoihin. En ole lääketieteen enkä biologian asiantuntija, joten ilmaisen kansanomaisesti tarkoittamatta loukata.
Kyse ei kuitenkaan ole mielenterveyden ongelmasta kuten harhaisuudesta, koska harhaisuus liittyy aisteihin kuten kuulo, näkö, maku ja haju eikä mikään näistä tuota vääriä aistimuksia transihmisten kohdalla.
"Tottakai nykyään voidaan selvittää kromosomit ja kaikki, mutta olen elänyt käsityksessä että silloin kun näitä ei vielä osattu selvittää, on tullut näitä vääriä veikkauksia tai on tyyliin kysytty vanhemmilta, että " no kumpi tästä leikataan ? ", kun lääkäri ei ole saanut sukupuolesta selvää."
Riippuu tietysti miten pitkälle historiaan mennään, mutta Moneyn aikoihin oli jo kromosomitutkimukset ja anatomiset tutkimuksetkin suht kehittyneitä. Eli kyllä se arvio on ollut suhteellisen luotettava varsinkin, jos kyse on ollut vain genitaalien epämuodostumista. Money kuitenkin katsoi lapsen psyykkisen kehityksen vaarantuvan, jos hän olisi esim. peniksetön poika eikä "normaali" tyttö. Ja siksi painosti vanhempia ja kirurgeja leikkauksiin.
"Kirjoitit itsekin, ettei tätä asiaa vieläkään täysin ymmärretä, joten miten on voitu poissulkea että aivot ja sukupuoli eivät ole eri paria? Käsittääkseni ihmisen psyyke sijaitsee aivoissa, joten mun ajatus on, että jos mieli kokee olevansa eri paria kehon kanssa, se liittyy aivoihin."
Hyvä kysymys. Katson asiaa toki hyvin pitkälti fysiologiselta kannalta, mutta aivot tai sukuelimet ei synny väärään kehoon vaan ne ovat siinä kehossa mikä on, niillä on sama yksilön dna eikä ne siksi voi olla eri paria. Psyyke on aivojen neuroplastisuuden tulosta, eli myös ei-fyysiset, kehon ulkopuoliset ärsykkeet saa aikaan rakenteellisia muutoksia, ja siksi psykososiaaliset tekijät ovat jo itsessään aivojen kehitykseen merkittävästi vaikuttava tekijä. Olisi hyvin outoa jos sukupuolikokemus olisi tästä poikkeus, vaikka se vaikuttaa kaikkeen muuhun mahdolliseen persoonan kehityksessä.
" Todellisuudessa kenenkään kieltäminen ei koskaan estä heidän olemassaoloaan. Kaikki mikä kielletään, painuu vain maan alle. "
Kommentoin tähän omaan kommenttiin, ennen kuin joku muu väittää että tarkoitan vaikka tällä että pedofiilit pitäisi hyväksyä.
En tarkoita sitä, että pedofiilit pitäisi hyväksyä vaan sitä, että esimerkiksi pedofiilit eivät katoa maailmasta vaikka kuinka heidän olemassaolonsa kieltäisi.
Tosiasiat pitää aina hyväksyä, vaikka ne olisivat kuinka epämiellyttäviä tahansa.
Esim. Nykyään kun pedofiilit ovat suuri tabu, he eivät uskalla hakeutua avun piiriin, koska pelkäävät joutuvansa väkivallan kohteeksi. Ainoastaan ne pedofiilit, jotka syyllistyvät rikoksiin ja jäävät kiinni, saattavat vankilassa päästä tukiryhmään jonka tarkoitus on pitää heitä erossa taipumuksiinsa liittyvistä muita vahingoittavista teoista. Mun mielestä tää kuulostaa vaaralliselta yhteiskunnan kannalta. Parempi olisi, jos uskaltaisivat hakea apua.
Olen lukenut että suurin osa pedofiileistä ei koskaan lähesty lapsia, vaan ainoastaan ne joilla on lisäksi esim. Antisosiaalinen persoonallisuus, sadistisia taipumuksia jne. Olen saanut kuvan, että suurin osa pedofiileistä vain vihaavat itseään eivätkä uskalla koskaan puhua koko asiasta. En ihmettelisi, vaikka jotkut itsarit liittyisivät asiaan niin että niiden syy jää ikuisesti muilta piiloon.
Mutta tämä täysin ohiksena, ei liity transihmisiin mitenkään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fransilla on naisen sukuelimet, kukahan päätti pakottaa Fransin mieheksi.
Ihmettelin että miten mies voi synnyttää kunnes totuus valkeni ettei se ole synnynnäistä vaan on itse muutettu mikä on eli on naisen tavarat mutta mieltään itsensä mieheksi . Vähän hämää että puhutaan että mies synnyttää mutta ilmeisesti tässä on puhuttu transmies josta pitäisi tajuta.
En ymmärrä, miksi ei otsikoida että transmies synnytti. Jos kerta se termi heidänlaisiaan kuvastaa. Samoin voisi olla transisä. Miksi tällainen outous saa pesiytyä perinteiseen isän tai miehen nimikkeeseen ne omimalla, mutta sitten pitää lisätä tavalliselle ihmiselle joku cis-liite?
"Koska mä haluan, yhyy. Ja muidenkin pitää uskoa se, vää vää."
Outoa sakkia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Kyllä lääkärit oikeasti TIESI kumpaa sukupuolta nämä lapset olivat, ei ollut kyse jostain pieleenmenneistä veikkauksista. He vain uskoivat, että totuus olisi lapsille psyykkisesti haitallista. "
Ahaa, no olen sitten lukenut väärää tietoa. Mietin myös, että mistä joku synnytyslääkäri on voinut sen sukupuolen tietää sellaisena aikana jolloin sukupuoli katsottiin vain sukupuolielinten perusteella, jos joku on syntynyt niin että hänellä on elin joka voisi olla joko iso klitoris tai pieni penis, vagina ja kivekset yhtä aikaa?
Tottakai nykyään voidaan selvittää kromosomit ja kaikki, mutta olen elänyt käsityksessä että silloin kun näitä ei vielä osattu selvittää, on tullut näitä vääriä veikkauksia tai on tyyliin kysytty vanhemmilta, että " no kumpi tästä leikataan ? ", kun lääkäri ei ole saanut sukupuolesta selvää.
Pahoittelut mikäli olen väärässä. Tarkoitus ei ole olla toksisesti empaattinen, vaan näin mä olen tämän asian ymmärtänyt. Kirjoitit itsekin, ettei tätä asiaa vieläkään täysin ymmärretä, joten miten on voitu poissulkea että aivot ja sukupuoli eivät ole eri paria? Käsittääkseni ihmisen psyyke sijaitsee aivoissa, joten mun ajatus on, että jos mieli kokee olevansa eri paria kehon kanssa, se liittyy aivoihin. En ole lääketieteen enkä biologian asiantuntija, joten ilmaisen kansanomaisesti tarkoittamatta loukata.
Kyse ei kuitenkaan ole mielenterveyden ongelmasta kuten harhaisuudesta, koska harhaisuus liittyy aisteihin kuten kuulo, näkö, maku ja haju eikä mikään näistä tuota vääriä aistimuksia transihmisten kohdalla.
Harhat voi toki olla myös harhakuvitelmia (esim. "olen jumalan sanansaattaja ja kaikkien on toteltava minua") mutta transihmisten tapauksessa siitä ei ole kyse, vaan siitä mille hormoneille on altistunut missäkin määrin missäkin vaiheessa sikiöaikana. Jos on kehittynyt naisen sukuelimet, mutta aivojen kehittyessä altistuu suuremmille määrille testosteronia, aivot kehittyvät miesten aivojen kaltaisiksi. Miesten aivot (ja myös muu keho) toimivat parhaiten silloin kun testosteronitasot on samanlaiset kuin miehillä tyypillisesti. Tämä pätee myös transmiehiin. T. kysyin lääkäriltä joka on perehtynyt transihmisten hoitoon
No eikö kyseessä silloin ole kehityshäiriö ja ainakin osittainen aivojen ja kehon eriparisuus? Oli se mekanismi mikä tahansa, se on ihmisen kehossa, aivoissa, hormoneissa ja mielessä kietoutuneena niin, että lopputuloksena ihminen huomaa että hän tuntee ja kokee olevansa eri sukupuolta kuin mitä keho näyttäisi olevan. Kyse ei ole siitä, että ihminen vain keksisi päästään että hei, haluan olla vastakkaista sukupuolta.
Silloin mun kysymys siitä, miksi tällaista lääketieteellistä ilmiötä on joidenkin niin vaikea hyväksyä olemassa olevaksi?
Miksi tällaisessa tilanteessa olevaa ihmistä syrjitään ja halutaan evätä hoito julkisella puolella? Häntä ei voi ehkä suoraan verrata ihmiseen joka syntyy vaikka ylimääräisen käden kanssa, mutta mun mielestä on ihan oikein ihmetellä miksi joillekin on ok, että ylimääräinen käsi poistetaan mutta transihmisen pitäis joutua kärsimään kehossaan?
Kyseessä on vieläpä hyvin marginaalinen ilmiö, puhutaan vähemmistöstä, eli mikään suuri kuluerä ei ole kyseessä. Varsinkin kun tiedetään, että asian korjaamatta jättäminen aiheuttaa mielenterveysongelmia joiden hoito on kallista. Lisäksi, jos vaikka masennuksen juurisyy on se että joutuu elämään väärässä kehossa niin ei sitä masennusta saa hoidettua pois korjaamatta sen juurisyytä.
Talouden kannalta on järjetön ajatus toivoa tällaisille henkilöille pelkkää " hoitoa mt-ongelmiin " koska se tarkottaisi koko loppuelämän kestävää hoitoa.
Yhteiskunnan kannalta kaikki hoito lopulta tehdään toki inhimillisen kärsimyksen vähentämiseksi mutta myös työ ja toimintakyvyn palauttamiseksi ja ylläpitämiseksi. Transsukupuolisuus ei aiheuta itsessään noiden kykyjen heikkenemistä, vaan masennus ja ahdistus, jotka johtuvat siitä jos henkilö ei saa apua korjauksiin.
Pysyn nykyään ulkopuolella transkeskusteluista, menin silti avaamaan tämän ketjun. Ehkä vähän ohiksena on pakko tulla kommentoimaan että ongelma on siinä, että transkokemusta on todella hankala irrottaa muista mt-ongelmista. Elin itse poikana teini-ikäisenä ja olin vahvasti kehodysforinen, olen edelleen. Olen siis nainen.
En päätynyt hakeutumaan hoitoihin mutta minulla on siis vaikea tausta ja ehkä tuosta, tai jostain muusta syystä, minulla on ollut aina mt-ongelmia joista selviytymisen kannalta on ihan ehdotonta etten pidä aivojeni kokemaa aina todenmukaisena. Teini-iän jälkeen sukupuolidysforia on jalostunut muihin kehonosiin ja kausittain saatan pitää vaikka nenääni väärän muotoisena ja kokoisena, niin pahasti etten jotenkin havaitse sen paikkaa naamassani ja tunnen sen väärässä kohdassa. Peilikuvani myös vaihtelee päivästä toiseen, kasvojeni piirteet saattavat väristä ja liikkua peilissä kun katson niitä, enkä hahmota muidenkaan kasvojenpiirteitä tai vartaloita jotenkin oikein. Todennäköisestihän tämä on joku fyysinen ongelma aivojeni tavassa hahmottaa ihmisruumiita.
Jos olisin hakeutunut transhoitoihin tilanne olisi ollut ihan katastrofi myöhemmin, koska nuo muut mielenterveysongelmat tulivat vasta jälkijunassa. Suhtautudun tuosta syystä todella kriittisesti siihen että jonkun henkilön kokemusta itsestään pidetään täytenä totuutena, jos se on ristiriidassa fyysisen todellisuuden kanssa.
Ajatuksesi on siis se, että jos olisit transpolille hakeutunut, siellä ei olisi osattu sinua hoitaa, ei diagnosoida ja sinulle olisi aloitettu hormonit ja loppu olisi ollut varmasti katastrofi?
Minua näissä keskusteluissa häiritsee juuri se, että ajatellaan että transsukupuolisuus on aina ja jokaisen kohdalla itse väärin tulkittu mt-häiriö tai varmasti aina ohimenevä tilanne, jota ei edes kannata tarkistella ammattilaisten kanssa. Kun totuus on se, että meillä on superammattilaiset, selvä hoitopolku, poissulkukriteerit (erotusdiagnostiikka) ja (trans)diagnoosikriteerit jne.
Eli oman kokemuksensa ja ajatuksensa kautta niputtaa jokaisen yksilön ja puhuu oikeista ja vääristä transsukupuolisista ihan kuin se olisi millään tavalla relevanttia.
Hyvä, että olet löytänyt ihan itse sen mistä on kyse, voi olla että transpolilta olisit saanut ihan diagnoosin (enkä puhu transsukupuolisuudesta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin että miten mies voi synnyttää kunnes totuus valkeni ettei se ole synnynnäistä vaan on itse muutettu mikä on eli on naisen tavarat mutta mieltään itsensä mieheksi . Vähän hämää että puhutaan että mies synnyttää mutta ilmeisesti tässä on puhuttu transmies josta pitäisi tajuta.
En ymmärrä, miksi ei otsikoida että transmies synnytti. Jos kerta se termi heidänlaisiaan kuvastaa. Samoin voisi olla transisä. Miksi tällainen outous saa pesiytyä perinteiseen isän tai miehen nimikkeeseen ne omimalla, mutta sitten pitää lisätä tavalliselle ihmiselle joku cis-liite?
Outoa sakkia!
Miten transisä eroaa isästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tottakai nykyään voidaan selvittää kromosomit ja kaikki, mutta olen elänyt käsityksessä että silloin kun näitä ei vielä osattu selvittää, on tullut näitä vääriä veikkauksia tai on tyyliin kysytty vanhemmilta, että " no kumpi tästä leikataan ? ", kun lääkäri ei ole saanut sukupuolesta selvää."
Riippuu tietysti miten pitkälle historiaan mennään, mutta Moneyn aikoihin oli jo kromosomitutkimukset ja anatomiset tutkimuksetkin suht kehittyneitä. Eli kyllä se arvio on ollut suhteellisen luotettava varsinkin, jos kyse on ollut vain genitaalien epämuodostumista. Money kuitenkin katsoi lapsen psyykkisen kehityksen vaarantuvan, jos hän olisi esim. peniksetön poika eikä "normaali" tyttö. Ja siksi painosti vanhempia ja kirurgeja leikkauksiin.
"Kirjoitit itsekin, ettei tätä asiaa vieläkään täysin ymmärretä, joten miten on voitu poissulkea että aivot ja sukupuoli eivät ole eri paria? Käsittääkseni ihmisen psyyke sijaitsee aivoissa, joten mun ajatus on, että jos mieli kokee olevansa eri paria kehon kanssa, se liittyy aivoihin."
Hyvä kysymys. Katson asiaa toki hyvin pitkälti fysiologiselta kannalta, mutta aivot tai sukuelimet ei synny väärään kehoon vaan ne ovat siinä kehossa mikä on, niillä on sama yksilön dna eikä ne siksi voi olla eri paria. Psyyke on aivojen neuroplastisuuden tulosta, eli myös ei-fyysiset, kehon ulkopuoliset ärsykkeet saa aikaan rakenteellisia muutoksia, ja siksi psykososiaaliset tekijät ovat jo itsessään aivojen kehitykseen merkittävästi vaikuttava tekijä. Olisi hyvin outoa jos sukupuolikokemus olisi tästä poikkeus, vaikka se vaikuttaa kaikkeen muuhun mahdolliseen persoonan kehityksessä.
Ehkä " väärä keho " on liian kansanomainen ilmaisu samoin kuin " eri paria ", mutta pyrin niillä vain kuvaamaan sitä ilmiötä, jossa ihminen kokee olevansa väärässä kehossa suhteessa kokemaansa sukupuoleen eli sukupuolidysforiaa jossa keho ei vastaa kokemusta omasta sukupuolesta.
Eivätkö transsukupuoliset kuvaa tätä ilmiötä niin, että esim. Olen mies, joten tämä keho jossa on rinnat, vulva ja vagina, tuntuu väärältä?
Huom: Olen tietoinen että kaikki transsukupuoliset eivät tunne asiaa näin selkeästi, mutta tässä esimerkissä rajaan tämän nyt tällaiseen tilanteeseen, jossa henkilön sukupuoli-identiteetti on selkeästi esimerkiksi mies, ja syntymässä saatu keho on naistyypillinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa sakkia!
Transmiehestähän siinä puhutaan, onpa ihan eka sana kuule. Otsikossa taitaa olla miehen nimi.
" En ymmärrä, miksi ei otsikoida että transmies synnytti. Jos kerta se termi heidänlaisiaan kuvastaa. Samoin voisi olla transisä. Miksi tällainen outous saa pesiytyä perinteiseen isän tai miehen nimikkeeseen ne omimalla, mutta sitten pitää lisätä tavalliselle ihmiselle joku cis-liite?
Outoa sakkia! "
Ei kenellekään pidä lisätä mitään liitteitä, mutta silloin jos näistä asioista varta vasten keskustellaan niin liitteet auttavat ymmärtämään ns. kuka on kuka ja mikä on kenenkin lähtökohta siinä keskustelussa.
Jos me keskusteltaisiin että Frans niminen mies synnytti, niin siitä saisi kuvan että cis-mies on jotenkin oudosti tullut raskaaksi ja synnyttänyt peniksen kautta tai jotain todella outoa.
Silloin on selkeämpää sanoa, että transmies synnytti.
Koska näissä keskusteluissa ei nähdä kenen kanssa jutellaan, on helppoa kuvitella että täällä sun mainitsemat " tavalliset ihmiset " väittelevät transaktivistien tai transihmisten kanssa.
Se " tavallinen " on sama asia tässä kuin " cis ", ihan että keskustelussa pysyy kartalla.
Koska haluan ilmoittaa, että en ole transihminen puolustamassa transihmisten oikeuksia, sanon olevani cis, jotta kuva keskustelijoista pysyy oikeana.
Se ei tarkoita, että arkielämässä kenestäkään tarvitsee sanoa liitteillä. Esim. Frans on mies ja isä, ja mä olen nainen ja äiti, ja sillä selvä.
Sanoja " mies " tai " isä " ei omista kukaan. Transmies on mies siinä missä muutkin miehet.
Arkielämässä ihmiset haluavat usein sulautua joukkoon, eivätkä toitottaa olevansa trans tai cis. Tuskin näitä kukaan arjessa aktiivisesti edes ajattelee.
Kyse ei ole kenenkään nimittelystä eikä leimaamisesta vaan ilmiöiden kuvaamisesta. Sekin on ilmiö, että ihminen syntyy eikä tunne ristiriitaa sukupuolensa suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sterilisaation pitäisi olla ehdoton edellytys kaikille noille höperöille jotka alkavat puhua ns. sukupuolenvaihdosta.
Reaalimaailmassa se onkin. Jos on vetänyt sellaiset määrät hormoneja että muistuttaa vastakkaista sukupuolta, ei ne lisääntymisvehkeet enää toimi ja on luultavasti myös jouduttu poistamaan terveyshaittojen vuoksi. Myös laki edellytti tätä ennen kuin hormoneja viihdekäyttävät transvestiitit keksi, että juridisen vaihdoksen rajaaminen vain ensinmainitulle porukalle loukkaa heidän ihmisoikeuksiaan.
Ei sukuelimiä tarvitse keneltäkään poistaa hormonien aiheuttavien terveyshaittojen vuoksi. Sen sijaan ilmeisesti sukuelimiä pitäisi poistaa toisilta siksi, että se ajatus miellyttää sinua.
Kyllä lähes jokaisella tulee ongelmia jossain vaiheessa. Ilman kivesten poistoa joudut käyttämään joko testoblokkeria tai hyvin korkeaa estrogeeniannosta, mikä ei todellakaan ole kovin terveellistä. Testosteroni estää munasarjojen toiminnan, jota ilman naisen lisääntymiselimistö kuivuu ja surkastuu rusinaksi. Sekään ei ole kovin terveellistä:
Varsinaiset genitaalileikkaukset on sitten asia erikseen, hyvä vaan jos sen pystyy välttämään, mutta steriliteetti on muuntohormonien väistämätön pääteasema.
" Samoin voisi olla transisä. "
Aikuisten keskusteluissa aiheesta voi varmaan joskus olla tarpeen sanoa transisä ( esim. Jos olisi vaikka Transisien tukiryhmä ), mutta lapsia ei pidä asettaa eriarvoisiksi vaatimalla, että he eivät saisi sanoa isää isäksi, vaan pitäisi sanoa transisä.
Eiväthän lapset sano adoptioisästäkään että adoptioisä, vaan isä.
Todellisuudessa ja arkielämässä nämä asiat on lapsille ihan selviä, eivätkä mikään ongelma. Aikuiset tekevät näistä turhaan ongelman.
Siis..... Onko näillä trans-ihmisillä kummankin sukupuolen sukuelimet?
Uskokaa kolmiyhteiseen Jumalaan ja tehkää parannus synneistänne niin pelastutte kadotukselta!