Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sannan perhe saa Kela-tukia 4200 e/kk "Olemme ihan ok-tuloisia ihmisiä"

Vierailija
16.03.2026 |

Harva tietää, että ADHD-lapsista voi saada rahaa. Tuhansia euroja nostanut Sanna kertoo, miten se onnistuu. Perhe saa Kela-tukia 4200 e/kk.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fedeb768-7ee1-4093-8b36-4e04a86601e6

Kommentit (237)

Vierailija
161/237 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin verojamaksavana töissäkäyvänä, joka saa vain lapsilisät, en paheksu Sannaa, joka vain toimii lajityypillisellä tavalla. Paheksun nimittäin ennen kaikkea suomalaista yhteiskuntaa, joka mahdollistaa tällaisen toiminnan. 

Ihminen nimittäin on älykäs olento, joka aina hakee loppupelissä omaa etuaan. Mikäli yhteiskunta mahdollistaa tälläisen tuilla elämisen, niin tyhmähän se on, joka ei sitä hyödynnä! Ja erittäin tyhmä on sellainen yhteiskunta (=kansa), joka on valinnut päättäjät, jotka ovat tehneet päätökset, joilla tällainen mahdollistetaan. 

Loppupelissä ihminen toimii aina kannustimien mukaan. Nyt nämä kannustimet toimivat niin, että älykäs käyttää järjestelmää mahdollisimman hyvin hyväkseen. Me tyhmemmät olemme sitten vain maksumiehiä ja äänestäjiä.

Äänestämällä asia ei muutu. Ikävä kyllä.

Vierailija
162/237 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD diagnoosi taitaa edellyttää että lapselle tehdään kemiallinen lobotomia lääkkeen avulla. Missä lastensuojelu kun lääkärit ja lääketehtaat tekee tiliä. Juu, uskon että lääke "auttaa".  Vanhempien kannattaisi joskus katsoa peiliin, vika ei aina ole lapsessa,puolisossa tai opettajassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/237 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, montako ADHD-lasta Sannalla on, mutta en kadehdi häntä. En ole itse halunnut lapsia, ja nepsylapsilauman vanhempana oleminen olisi painajaista. 

Mitä Sanna ja hänen puolisonsa muuten tekevät työkseen? Sanna-nimi muuten lienee valittu tuohon sen vuoksi, että se antaa artikkelille vielä pikkuisen provosoivamman sävyn.

Miten muuten perheen tukien käy sitten, kun lapset tulevat täysi-ikäisiksi? Lapsia itseään varmaankin tuetaan edelleen jollain tavalla, mutta eivät kai nuo artikkelissa mainitut tuet ole vanhemmille loppuiän rahavirtana?

Vierailija
164/237 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitää alkaa poistamaan tällaisia tukia. Miksi edes haluamme tukea vammaisuutta? Se on haitallista yhteiskunnalle.

Vammaisuutta on monenlaista. (Joillakin se on päässä, oisko sullakin?)

Sinä päivänä, kun itse vammaudut niin olet varmaan eri mieltä. Katsos kun se tämän päivän terve voi olla huomispäivän vammainen. 

Kyllä yhteiskunnan kuuluu tukea myös yhteiskunnan heikoimpia yksilöitä.

Mieluummin rahat heille, kuin  juopoille, jotka ei muuta tee kuin vetävät viinaa päivät pitkät tai narkkareille ja vangeille joita hemmotellaan kuntosaleilla ja kokolihapihveillä. 

Vierailija
165/237 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te kateellisisa ADHD-lasten vanhemmille? Ei jumalauta. Kokeilkaa saatana itse onko helppo elämä.

Minun vanhemmat ovat ADHD lapsen vanhempia, minä olen Aspergerin, eikä mitään tukia ole saatu. Oikeasti ei ole vaikeaa, ADHD:lle riittää samat säännöt kuin muille, ei mitään erikoisempaa, jos ei onnistu niin vika on vanhemmissa 

Vierailija
166/237 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa pitää alkaa poistamaan tällaisia tukia. Miksi edes haluamme tukea vammaisuutta? Se on haitallista yhteiskunnalle.

Kyllä mä ymmärrän että autisitille tarvitaan tulea mutta jos on vaan riehuja niin mitä se raha auttaa? Eihän down lapsen vanhemmatkaan saa välttämättä tuollaisia apurahoja? En ymmärrä.

Tottakai kehitysvammaisesta lapsesta saa korkeinta mahdollista vammaistukea, mitä ihmettä höliset?

Ystäväperheen keskivaikeasti vammainen lapsi sai 400 e, naapurin ADHD penskat reilun 800 e nuppi, ihan normaalia koulua käyvät ja hyvin arvosanoin, äiti haistoi rahan ja hankki diagnoosin molemmille. 
Tuo vammainen lapsi tarvitsee koko ajan aikuisen apua, ei voi hetkeksikään jättää yksin. 

Ei ihan oikein mene. 

Tämä vammainen sai ilmeisesti vammaistukea ja ne muut lapset kuntoutusrahaa, ovat eri asioita. 

Vierailija
167/237 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD diagnoosi taitaa edellyttää että lapselle tehdään kemiallinen lobotomia lääkkeen avulla. Missä lastensuojelu kun lääkärit ja lääketehtaat tekee tiliä. Juu, uskon että lääke "auttaa".  Vanhempien kannattaisi joskus katsoa peiliin, vika ei aina ole lapsessa,puolisossa tai opettajassa.

Höpöhöpö nyt. Millä ilveellä ikinä sä saat ADHD-lääkkeet väännettyä kemialliseksi lobotomiaksi? Nehän on niitä samoja lääkkeitä, joita opiskelijat käyttää dopingina. 

Eikä ADHD-diagnoosi tietenkään edellytä ADHD-lääkityksen käyttöä 

Vierailija
168/237 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että valtiomme on perse auki.

Vierailija
169/237 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pojalla ja tytöllä on diagnosoitu ADHD enkä ole saanut senttiäkää sen takia tukea. Päinvastoin lääkkeisiin on mennyt rahaa. 

Kyllä sun kuuluis saada. Onko lääkäri kirjoittanut kelaa varten lausunnon? Oletko tehnyt huolelliset hakemukset? 

Katso tästä tarkistuslista, kirjoitat mallin mukaan kaikki ne haasteet hakemukseen, jotka teillä ei lapsilla ole hanskassa: (jos ei linkki toimi, niin laita tuo googleen)

https://perheenpalvelupolku.fi/app/uploads/2022/03/Vammaistuen_hakemine…

Ei se ole niin yksinkertaista saada vammaistukea, vaikka niin annetaan ymmärtää. Ei pelkkä diagnoosi riitä vaan pitää nimenomaan olla haasteita toimintakyvyssä tai hoidollisesti vaativa lapsi. Se tosin on totta, että kirjoituslahjat merkitsee paljon. 

Joo no en sanonutkaan että olisi yksinkertaista. Jos katsoo tuon linkin jonka laitoin niin aika paljon saa kirjoittaa arjen haasteista, siis läpileikkaus ihan koko päivästä, siitä kun herää ja kunnes menee nukkumaan (ja yöstäkin pitää kirjoittaa, jos lapsi heräilee, valvottaa tms) 

Vierailija
170/237 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Askel kohti n*tsismia.

Vierailija
171/237 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ymmärrän että autisitille tarvitaan tulea mutta jos on vaan riehuja niin mitä se raha auttaa? Eihän down lapsen vanhemmatkaan saa välttämättä tuollaisia apurahoja? En ymmärrä.

Tottakai kehitysvammaisesta lapsesta saa korkeinta mahdollista vammaistukea, mitä ihmettä höliset?

Ei pidä paikkaansa, eikä millään diagnoosilla saa vammaistukea automaattisesti. Minulla on kehitysvammainen lapsi, ja keskimmäistä tukea. Oman käsitykseni mukaan korkeimpaan vammaistukeen pitää olla käytännössä vuodepotilas.

Korkeimpaan vammaistukeen tarvitsee olla tosiaan vakavasti vammainen, 24h apua tarvitseva eli syötettävä, autettava, ei kykene vessaan eli on vaipoissa.

Kehitysvammainen voi käydä koulua omin jaloin (no, taksilla) mutta ei tarvitse koko ajan konkreettista apua esim syöttämistä jne. Kehitysvamma ei näy välttämättä päällepäin ollenkaan. 

Vierailija
172/237 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monta vam maista siellä eduskunnassa töissä. Pitäiskö lopettaa kansanedustajien palkkiioiden maksu. Nehän ovat yhteiskunnan tukea va mmaisille.

Vierailija
173/237 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa aika monella kansanedustajalla olla adhd tai asperger.

Vierailija
174/237 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta sitä joku taas luulee että jokainen työtön saa noin paljon tukia kun tälläsiä lööppejä liikkeellä.

Vierailija
175/237 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noissa vammaistuissa on vielä se, että tuenhakija kuvailee ne ongelmat mitä vamma aiheuttaa  eli mitä törkeämmin kehtaa valehdella, sitä enemmän tulee rahaa. 

Todellakin nämäkin tuet voisi lopettaa

No kyllä noiden tukien saamiseen hei vaikuttaa lääkärin lausunto. Ilman sitä tukia ei edes saa. 

Vierailija
176/237 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te kateellisisa ADHD-lasten vanhemmille? Ei jumalauta. Kokeilkaa saatana itse onko helppo elämä.

Minun vanhemmat ovat ADHD lapsen vanhempia, minä olen Aspergerin, eikä mitään tukia ole saatu. Oikeasti ei ole vaikeaa, ADHD:lle riittää samat säännöt kuin muille, ei mitään erikoisempaa, jos ei onnistu niin vika on vanhemmissa 

Hah hah. Tunnen monia, monia adhd-nuoria, joille ei riitä samat säännöt. Jos ei lastenkotien tai ryhmäperhekotien ammattikasvattajat osaa "vaan laittaa kunnon säännöt" niin onko oikeasti muka kasvatuksen vika? 

Adhd:ta on eri tasoja. Jotkut pärjää ilman lääkettä, jotkut ei kovin hyvin sen kanssakaan. Harmi ettet ole perehtynyt enempää sukusi nepsy-ominaisuuksiin, jos olet itse adhd (vai sisaruksesi on) ja sinulla on autistinen lapsi. 

Ja tosiaan,  jos et ole itse kasvattanut adhd-lasta, niin sinulla ei ole pätevyyttä väittää että "riittää samat säännöt kuin muille". On ihan eri olla itse tai sisaruksella se adhd, kuin että kasvatat sitä lasta. Sinä et edes muista niitä varhaisia vuosia jolloin adhd-lapsi on vaatinut vanhemmiltasi täyttä valvontaa ja unettomia öitä pidempään kuin muilla lapsilla.

Vanhempasi näkevät asian varmasti aivan toisin kuin sinä, hehän sitä kasvatustyötä tekivät, et sinä. 

Vierailija
177/237 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä luin Ilkka lehdessä nuoresta lääkäristä joka sai kelalta äitiys lomalla 5000 euroa kuukaudessa....

Sitten lääkäri sai myös vielä lapsilisät päälle..

Hyvätuloiset saa kaikista suurimmat tuet

Kateus, kateus, kateus, kateus,........

Kyseessä ei ole kateus kun moisia tukia ei saa kaikki vastaavassa tilanteessa olevat, tässä puututaan epäoikeudenmukaisuuteen.

Miten niin ei saa kaikki vastaavassa tilanteessa olevat? Toki pitää itse hakea niitä tukia.

Vierailija
178/237 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tällä palstalla ihmiset ei uskoneet, että jotkut saa enemmän tukia kuin hyvätuloinen palkkaa.

Työssäkäyväkin saa vammaistukea

Vierailija
179/237 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varma konsti näköjään saada innostuneet laukalle on vihjaus suuriin Kela tukiin. Niin kuin moniin tämän kaltaiseen uutiseen, tähänkin  kannattaa suhtautua erittäin kriittisesti. Juttua en pääse lukemaan, .uutta tässä muutamia faktoja. Yksikään. ADHD lapsi ei saa automaattisesti vammaistukea, itse asiassa sen on hyvin harvinaista. Vammaistukea ei makseta minkään yksittäisen diagnoosin perusteella, ja korkein vammaistuki on 500€, ja saadakseen sen täytyy  lapsen avun ja huolenpidon tarve olla ympärivuorokautista ja hänen hoidostaan tulee aiheutua runsaasti kuluja. Ylipäänsä tuollaiset tulot saadakseen perheessä täytyy olla todella monta lasta.

Tämä uutinen on esimerkki siitä, että asiat saadaan näyttämään siltä miltä halutaan vailla huolta hyvän tarinan pilaavista faktoista.

Vierailija
180/237 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2 lasta joista molemmista saadaan vammaistukea. Toisella on psyykkinen sairaus, jonka takia hän tarvitsee hoitamista normaalia enemmän ja toisella on ADHD mutta lisäksi myös muitakin juttuja joiden takia rahaa ja aikaa menee huomattavasti enemmän suhteessa muihiin ikäisiinsä. Kummankin tapauksessa tarve on täytynyt osoittaa lastenlääkärin tekemällä lausunnolla eli ihan itsestään selvää ei ole vammaistuen saaminen. Lisäksi vammaistuki on meidän lasten tapauksessa jotain 107 €/lapsi. Kauas jää 4000 €:sta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä