Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selviätte taloudellisesti erosta?

Vierailija
16.03.2026 |

Olen tullut tulokseen, ettei suhde enää korjaannu, mutta miehellä on meidän rahat, ja vaikka olen töissä, niin mulla ei ole mitenkään varaa uuteen asuntoon heti erotessa. Tiedän, että kun ilmoitan erosta, mies ei ole enää turvallinen, joten en voi jäädä kotiin. Miten olette toimineet vastaavassa tilanteessa? 

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole maatilan emäntä, ja kyllä minä olen "taskurahaa" saanut eli ihan itse vaatteeni ostan ja maksan esim. kampaajalla käynnin ja hammaslääkärin. En vaan ole ollut niin viisas tai ahne että olisin jemmannut käyttörahojani "piiloon". Kiva kun keskustelette asiallisesti myös tälläisen hölmön kanssa. 

Mikset aloittaisi rahojen jemmaamista nyt? Jos on vielä muutama vuosi eläkeikään, niin ehdit kerryttää säästöjä vielä hyvin varautuaksesi miehen kuolemaan.

Niin, sinäpä sen sanoit! Täytyykin alkaa kehittelemään uusia ja uusia omia kuluja. Kun on elänyt, sanotaan nyt kohtuullisessa yltäkylläydessä eli ei ole tarvinnut pihistää, ja rahaa olen saanut aina kun olen halunnut, niin eipä ole tullut mieleenikään että sitä ottaisin enemmän kuin tarvitsen. Kai se vanhanaikainen kotikasvatus opetti minut säästäväiseksi silleen etten osaa tuhlata ja kunnioitan rahaa, en sitä rakasta. Aion muuten ehdottaa, tämä tuli nyt mieleeni, että mieheni lahjoittaa minulle 7499€ jonka saa antaa verovapaana 3 vuoden välein. Katsotaan miten suu pannaan! 

Ei sinun tarvitse alkaa keksimään uusia ja taas uusia kuluja. Jossaat kaksi sataa kampaamokäyntiin, niin leikkaa ja värjää itse ja pistä rahat taskuun. Tai kun saat vaaterahaa niin ostat halvempia vaatteita ja jätät erotuksen jemmaan. Turha provosoitua hyvistä neuvoista.

Vierailija
42/51 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole maatilan emäntä, ja kyllä minä olen "taskurahaa" saanut eli ihan itse vaatteeni ostan ja maksan esim. kampaajalla käynnin ja hammaslääkärin. En vaan ole ollut niin viisas tai ahne että olisin jemmannut käyttörahojani "piiloon". Kiva kun keskustelette asiallisesti myös tälläisen hölmön kanssa. 

Mikset aloittaisi rahojen jemmaamista nyt? Jos on vielä muutama vuosi eläkeikään, niin ehdit kerryttää säästöjä vielä hyvin varautuaksesi miehen kuolemaan.

Niin, sinäpä sen sanoit! Täytyykin alkaa kehittelemään uusia ja uusia omia kuluja. Kun on elänyt, sanotaan nyt kohtuullisessa yltäkylläydessä eli ei ole tarvinnut pihistää, ja rahaa olen saanut aina kun olen halunnut, niin eipä ole tullut mieleenikään että sitä ottaisin enemmän kuin tarvitsen. Kai se vanhanaikainen kotikasvatus opetti minut säästäväiseksi silleen etten osaa tuhlata ja kunnioitan rahaa, en sitä rakasta. Aion muuten ehdottaa, tämä tuli nyt mieleeni, että mieheni lahjoittaa minulle 7499€ jonka saa antaa verovapaana 3 vuoden välein. Katsotaan miten suu pannaan! 

Harvoin noin tyhmällä ihmisellä on varaa ylimielisyyteen, mutta tulipahan sekin nähtyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimielinen? Ei kuulu ominaisuuksiini. Pahoittelen jos sai sellaisen vaikutelman. Olen vaatimaton, olen kiitollinen ja epäilemättä tyhmä. Ylimielinen en ole. Kiitos kuitenkin kommentistasi. 

Vierailija
44/51 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni suurin ongelma ap:lla on miten selvitä hengissä ja ehjin nahoin erosta eikä niinkään taloudelliset seikat. Hanki uusi mies tueksesi ja turvaksesi, ehkä saat samalla uuden kodin.

Tj50

Höpöhöpö, joko tämä on trollaus tai jotain naisten omaa propagandaa. Eivät kaikki naiset voi olla yhdessä jonkun väkivaltaisen liivijengiläisen kanssa.

Huvitti ja huvittaa vieläkin kun eksä oli eromme aikana jostain lukenut, että mies voi ryhtyä väkivaltaiseksi naista kohtaan eron aikana, niin hän rupesi säikyksi ja alkoi säpsähdellä ihan normaaleista keskustelun avauksistakin ja siirsi tavarani yhteen kaappiin pois yhteisestä huoneesta ettei vaan tarvitse olla samassa tilassa kanssani kuin pakon sanelemat. No se huvittava juttu tässä on se etten ole ollut koskaan naisia kohtaan väkivaltainen tai antanut aihetta ymmärtää sellaisesta. Sitten ihan loppuvaiheessa kun eksä tajusi ettei mitään väkivallan varaa ole, niin eksä yritti ärsyttää minua lyömään jotta olisi saanut "oikean" syyn erota minusta. No tietenkään en sellaista iloa hänelle suonut vaan sai ihan itse kantaa huonon aviovaimon ja äidin viittaa kun oli sen itse kutonut.

Vierailija
45/51 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs se työnantaja maksaa palkan kun vastaanottajan nimen pitää täsmätä pankin tietojen kanssa? Vai oletko sinnekin ilmoittanut että miehen tilille laitetaan? Ja verottajalle? Ja miten pärjäsit ilman tiliä ennen avioliittoa? Äidin helmoista siirryit suoraan miehen holhouksen alle? Ja porukka vielä vastailee täällä ihan tosissaan tällaiseen hölynpölyyn. 

Palkka menee sille tilille mikä on ilmoitettu. Kunhan nimi ja tilinumero vastaa toisiaan ei ole ongelmaa. Ei palkan tarvitse mennä työntekijän tilelle. Ota selvää asioista ennen kuin huutelet täällä.

Verottaja kyllä huolehtii omistaan ennen sitä.

Miten ihmiset eivät ymmärrä, että palkanmaksaja, palkansaaja ja verottaja ovat eri asioita ja jokainen hoitaa vain oman tonttinsa.

Vierailija
46/51 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tule selviämään. Olen ollut avomieheni firmassa töissä ilman palkkaa. Hän on hoitanut kaikki kuluni, asunto on hänen eli mulla ei ole käytännössä kuin mahdollinen takuueläke muutaman vuoden päästä. Jos eroamme tai hän kuolee ennen minua, jään täysin tyhjän päälle. Oma moka, tiedän. 

Nyt kun tiedostat asian, niin olisko aika alkaa turvaamaan omaa selustaa? Ota asia puheeksi miehen kanssa, vaikkapa juuri siltä kantilta että sinua pelottaa jos miehesi tulee kuolemaan. Ota vaikka joku vastaava tilanne lähipiiristä esimerkiksi ja ala vaivihkaa syöttämään miehen mieleen ajatusta siitä kuinka tärkeää testamentin tekeminen olisi tilanteessanne.

Voi kuule, olen yrittänyt asiasta keskustella jo vuosia, mutta kuuroille korville. Tapauksessamme avioliitto olisi paras ratkaisu kun meillä ei ole lapsia eli tuolloin perisin mieheni. Jos se tapahtuisi testamentilla ollessamme avoliitossa, saisin niskaani sellaiset perintöverot joita en pystyisi maksamaan. Hän ei halua naimisiin, en tiedä miksi kun kuitenkin olemme olleet yhdessä n. 40v. Hän saattaisi harkita määräämään mulle asumisoikeuden tähän taloon, siis kuolemantapauksessa, mutta rehellisesti sanottuna en pystyisi täällä asumaan yksin, enkä selviämään asuinkustannuksista ja töistä. Mieheni omaisuus, maat ja mannut sekä yritys menee sisaruksilleen ja näiden lapsille. Näin hän haluaa että pysyy suvussa. Edelleen tunnustan, hölmöhän minä olen ollut ja olen. 

Ei tilanteesi ole täysin toivoton!

Jos olet työskennellyt miehesi firmassa palkatta niin voit vaatia niiltä vuosilta hyvitystä. Jos eroatte tai miehesi kuolee niin silloin käytät tuota korttia.

Nykyään myös avoleskelle jää asumisoikeus jos avoliittoa on todistettavasti (kirjoilla samassa osoitteessa) kestänyt vähintään 5v. Siinäkin tapauksessa ettei parilla ole ollut yhteisiä lapsia. Perikunnalle jää kiinteistön kustannukset, mutta leskelle asumiskulut. 

Kerro myös miehellesi, että jos olisitte naimisissa niin siltikin sinun (=jolle vastaan) kuolemasi jälkeen (aiemmin kuolleen) miehen omaisuus palautuu miehesi suvulle.

Vierailija
47/51 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvoin noin tyhmällä ihmisellä on varaa ylimielisyyteen, mutta tulipahan sekin nähtyä.

🥱

Vierailija
48/51 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa pitäisi aina säilyttää tietty itsenäisyys. Oma pankkitili, omat rahat, omat ystävät ja omat harrastukset. Jos tukeutuu toiseen täysin, antaa rahansa yhteiselle tilille ja lopettaa oman itsenäisen elämän niin heikoilla on. 

Ap avaa nyt oma pankkitili ja siirrä palkkasi sinne. Mies huomaa tämän kyllä heti seuraavana tilipäivänä. Piilota kaikki arvokkaat tavarasi muualle. Hae asuntoa. Ilmoita erosta, kun asunto jo on. Asia kerrallaan. 

Vierailija
49/51 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Avoleskellä ei myöskään ole oikeutta jäädä asumaan avopuolisoiden yhteiseen kotiin tai kuolleen avopuolison omistamaan asuntoon. Avioliitossa puolestaan leski saa jakamattoman käyttöoikeuden asuntoon. Jos avopuolisot omistavat asunnon yhdessä, voi asunnon myynti olla välttämätöntä perinnön jaon toimittamiseksi. Kuitenkin, jos avoliitto on kestänyt vähintään viisi vuotta tai avopuolisoilla on yhteinen lapsi, voi avoleskellä olla oikeus avustukseen. Avustuksen saaminen edellyttää sitä, että lesken toimeentulo on heikentynyt avopuolison kuoleman vuoksi ja avustus on tarpeen toimeentulon turvaamiseksi. Avustus voi olla esimerkiksi määräaikainen käyttöoikeus asuntoon." Lainauksen lähde: Minilex

Vierailija
50/51 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheellä on aina yhteiset rahat, joten on luonnollista, että sinulla ei ole omia rahoja.

Hanki oma pankkitili, palkka sinne ja poistu kodistasi turvakotiin. Siellä neuvotaan, miten toimia miehen kanssa, joka ei suostunutkaan tarjoamaan vaatimaasi elintasoa.

Vierailija
51/51 |
16.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheellä on aina yhteiset rahat, joten on luonnollista, että sinulla ei ole omia rahoja.

Hanki oma pankkitili, palkka sinne ja poistu kodistasi turvakotiin. Siellä neuvotaan, miten toimia miehen kanssa, joka ei suostunutkaan tarjoamaan vaatimaasi elintasoa.

Turvakotiin? Ei nyt noin tehdä, vaan laitetaan asunto hakuun. Otetaan tarvittaessa yhteys kelaan, sosiaalitoimeen ym. Jotta vuokravakuudesta ym selvitään. Turvakoti on se viimeinen keino, kun on hätä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan