HS: Monet eläkeläiset Suomessa "katkeamispisteessä" - vain 36 % sanoo rahojen riittävän ja leikkauspuhe herättää suurta pelkoa
Eläkeliiton mukaan keskustelu eläkkeiden leikkaamisesta on ajanut monia suomalaisia eläkeläisiä henkisesti ahtaalle. Liiton kyselyyn vastasi yli 12 400 ihmistä, ja vain 36 prosenttia kertoi rahojen riittävän arjessa sopivasti. Kahdeksan kymmenestä sanoo olleensa huolissaan eläkkeiden leikkauspuheista viime viikkojen aikana, ja monille huoli on ollut lähes päivittäistä.
Eläkeliiton mukaan eläkeläisiä syytetään julkisessa keskustelussa turhaan "vapaamatkustajiksi", vaikka heidän mukaansa viime vuosien taloussopeutukset ovat jo kohdistuneet voimakkaasti eläkeläisiin. Järjestö vaatii lopettamaan puheen eläkkeistä pelkkänä menoeränä ja muistuttaa, että kyse on monelle myös ihmisarvosta ja turvallisuuden tunteesta.
Mutta tämä on juuri se aihe, joka repii keskustelun kahtia. Osa sanoo, että eläkkeisiin ei saa koskea, koska ihmiset ovat maksaneet niistä koko työuransa. Toiset taas muistuttavat, että väestö vanhenee vauhdilla ja jonkun täytyy maksaa lasku. Nuoremmat sukupolvet pelkäävät maksavansa järjestelmää, josta he eivät itse koskaan saa samaa hyötyä.
Onko eläkkeiden leikkaamisesta puhuminen julmaa pelottelua vai väistämätön keskustelu siitä, kuka maksaa Suomen tulevaisuuden laskun?
Kommentit (1018)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäi ansiosidonnaisesta puuttumaan kaksi kuukautta. Aion erota liitosta.
Etsi mieluummin mitä tahansa silppuhommia. Työssäoloehtoa saa kerätä 28 kuukautta.
Se aika meni jo.
28 kuukautta on kaksi vuotta ja neljä kuukautta. Tosta vuosi pitäisi olla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Syntyvyys vähenee.
Peruskouluista loppuu lähivuosina puolet.
Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."
Se nyt ei ainakaan ole eläkeläisten vika.
On, eläkemaksu palkasta on niin suuri ettei työikäisiä palkata töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minimieläke on 1000 euroa, työmarkkinatuki 600 euroa. Itse pärjäisin ainakin ihan helposti tuolla eläkkeellä, kun siihen saa vielä päälle useamman satasen asumistuen. En tiedä mitä nuo vanhukset itkevät.
T. Työtön
Sinulla ei taida on useita pysyviä lääkityksiä ja sairaalareissuja vuodessa?
On
"Suomi muuttuu vuokra-asujien maaksi."
"Vuokralla asuvia asuntokuntia jo yli miljoona."
https://stat.fi/fi/uutinen/vuokralla-asuvia-asuntokuntia-jo-yli-miljoona
Ansiosidonnaista ei saa enää laitoshuoltajan kesätöillä. Pitää olla kuusi kuukautta vuodessa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee valituksua niin ihmettelee mitä vanhukset tehneet työelämässä. Pelkkiä välivuosia, sapattivapaita yms. Senkö takia eläke olematon.
Oma eläke yli 4000 eutoa enkä edes ole ollut johtaja tai päällikkö. Kouluttanut kyllä itseni.
Olen ollut teollisuudessa johtoryhmätasolla ja hyvällä palkalla lähes koko työurani, ja eläke jäi silti alle kolmen tonnin. Syynä oli vuoden 2005 eläkeuudistus. Siihen mennessä kertynyt eläke 1,3%:n kertymällä väheni kolmanneksen, kun eläke laskettiin uudelleen juniorivuosien määräaikaisten pätkien ja vakipaikkojen palkkojen keskiarvona 1,5%:n kertymällä.
Äitiyslomankin vaikutus oli melkoinen. Olin äitysloman alkaessa jo kolminkertaisella palkalla verrattuna ensimmäisiin määräaikaisiin, mutta, koska äitysloma jakautui kahdelle vuodelle, niin siitä työsuhteesta käytettiin työsuhteiden keskiarvopalkan laskennassa pienempää vuosipalkkaa kuin alun rupuhommissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Syntyvyys vähenee.
Ja höpön höpö,firman pitää tehdä tulosta ja mitä vähemmillä ja halvemmilla työntekijöillä se pystyy maksamaan osinkoa osakkeenomistajille,sen parempi.Siis otetaan kaikki irti nykyisistä työntekijöistä,pelotellaan jatkuvilla yt-neuvotteluilla ja isketään lomautuslappua kouraan jos vähänkin tilauskanta heikkenee.Sen firman agenda ei ole työllistää vaan tuottaa voittoa ja siinähän ei jotkut eläkemaksut alennukset paina paskan vertaa.Entistä suurempi osuus menisi sijoittajille.Perehdy asioihin ennenkuin päästelee näitä aivopieruja.Että muka työllistäisivät enemmän,Salli mun nauraa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Syntyvyys vähenee.
Ja höpön höpö,firman pitää tehdä tulosta ja mitä vähemmillä ja halvemmilla työntekijöillä se pystyy maksamaan osinkoa osakkeenomistajille,sen parempi.Siis otetaan kaikki irti nykyisistä työntekijöistä,pelotellaan jatkuvilla yt-neuvotteluilla ja isketään lomautuslappua kouraan jos vähänkin tilauskanta heikkenee.Sen firman agenda ei ole työllistää vaan tuottaa voittoa ja siinähän ei jotkut eläkemaksut alennukset paina paskan vertaa.Entistä suurempi osuus menisi sijoittajille.Perehdy asioihin ennenkuin päästelee näitä aivopieruja.Että muka työllistäisivät enemmän,Salli mun nauraa
Tosta on asiantuntija kirjoituksia.
Turhaa oli Sotkaa ja Askoakin ostaa. Ei suomalaiset tule mitään kalusteita ostamaan.
Perikunnat ei saa mitään rahaa kiinteistöistä, kun työikäiset ei saa töitä eikä lainaa.
Elokuvassa Aliisa, Siiri Angerkoski esittää köyhää eläkeläistä 1960 -luvun lopun Helsingissä, löytyy Ylen Areenasta. Vähän suhteellisuudentajua nykyään eniten paapotun valtaväestöryhmän loputtomaan kitisemiseen,
1990-luvulla talon rakentaminen maksoi 600 000 mk eli 100 000 euroa.
Rahanarvonmuutos ei osunut ihan kohdalleen. Vuoden 1990 600 000mk on vuoden 2025 rahassa 189 156,54€, koska rahan arvo muuttuu ajan kuluessa. Voit tarkistaa asian rahanarvonmuuntimella.
Rakensimme talon v1997-98. Se maksoi meille 1.2Mmk. Nettopalkkamme olivat silloin 14 000mk yhteensä.
Tämän päivän rahassa 329 000e/3 800e.
Ei kaikki työikäiset sentään työttöminä oleJokunen varmaan vielä töissäkin käy,Muutenhan kaikki pysähtyisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee valituksua niin ihmettelee mitä vanhukset tehneet työelämässä. Pelkkiä välivuosia, sapattivapaita yms. Senkö takia eläke olematon.
Oma eläke yli 4000 eutoa enkä edes ole ollut johtaja tai päällikkö. Kouluttanut kyllä itseni.
Olet mitä ilmeisimmin miespuolinen eli palkkasi on myös sen mukainen ollut.Ainakin teollisuudessa miehet ovat kautta aikain saaneet niin sanottua munalisää..Oletko myös sitä ikäluokkaa joka ei vanhempainvapaat ole pitänyt.No hyvä sulle,että saat noinkin hyvän eläkkeen.Myöskään se kouluttautuminen ei ennen ollut mitenkään itsestään selvää,ei ollut opintotukea sun muita ja pienviljelijä vanhemmilla harvoin oli varaa kouluttaa kovin montaa lasta.Tyttöjen oletettiin menevän nuorina naimisiin ja perustavan perheen.Sitä varten kustannettiin ehkä joku talous koulu tai emäntä koulu.
Olen nainen, ja saanut teollisuudessa samoista hommista aina samaa palkkaa kuin miehet. Kiva tietää, että olen aikanani saanut munalisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2000 luvun alussa asuntojen hinnat nousi vähintään puolella. Joku keksi pyytåä ja osa maksoi.
Olen seurannut asuntojen hintoja jo 1990-luvulta lähtien. Ihan järkyttävää. Osa maksaa 1990-luvun lopulla rakennetusta talosta 300 000 mitä mun tutut on rakentaneet 100 000 eurolla. Järjettömät voitot tehneet.
Ja asuntolainan korot sai vähentää veroista. Ei ihme, että putkimiehen palkalla rakennettiin vielä se mökkikin.
Kyllä putkimiehen palkalla rakennetaan edelleenkin se mökki. Putkimiehet ovat melko kovapalkkaista sakkia.
Lauantai-ilta taas kotona. Ei ole rahaa lähteä mihinkään. Työttömät on aina kotona. Ei ole harrastuksia kuin vauvapalsta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2000 luvun alussa asuntojen hinnat nousi vähintään puolella. Joku keksi pyytåä ja osa maksoi.
Olen seurannut asuntojen hintoja jo 1990-luvulta lähtien. Ihan järkyttävää. Osa maksaa 1990-luvun lopulla rakennetusta talosta 300 000 mitä mun tutut on rakentaneet 100 000 eurolla. Järjettömät voitot tehneet.
Ja asuntolainan korot sai vähentää veroista. Ei ihme, että putkimiehen palkalla rakennettiin vielä se mökkikin.
Kyllä putkimiehen palkalla rakennetaan edelleenkin se mökki. Putkimiehet ovat melko kovapalkkaista sakkia.
Ei pätkätöillä mitään remontteja makseta. Sellaiset jää pois.
Vierailija kirjoitti:
Lauantai-ilta taas kotona. Ei ole rahaa lähteä mihinkään. Työttömät on aina kotona. Ei ole harrastuksia kuin vauvapalsta.
Elämä on hemmetin tylsää, toivottavasti se ei ole pitkä.
Etsi mieluummin mitä tahansa silppuhommia. Työssäoloehtoa saa kerätä 28 kuukautta.