Toimeentulotuki ja lapsen rahat
Olen yhden lapsen yh ja työtön sairauslomien jälkeen. Joudumme hakemaan toimeentulotukea kun vuokra on 820 e ja työmarkkinatuki, asumistuki, lapsilisä ja elatustuki eivät riitä kattamaan menoja.
Lapsen mummo, lapsen isän äiti, on säästänyt lapsen osakesäästötilille 3 v alkaen 20 e kk. Tili on mummon nimissä lapselle avattu josta hän saa rahat kun täyttää 18 v.
Nyt Kela vaatii toimeentulotukeen realisoimaan ko tilin? Minulla ei ole mitään tietoa tilistä eikä käyttöoikeutta sille enkä muistanut koko tiliä. Emme ole puheväleissä lapsen mummon kanssa ja tiedän ettei hän luovuta tiliä koskien mitään tietoja. Isänsä eli toinen huoltaja kieltää varmasti myös tilin käytön. Lapsi asuu 109% kanssani eikä tapaa isäänsä kuin satunnaisesti perheväkivallan vuoksi.
En ymmärrä tätä kun holhoustoimilain mukaan lapsen rahoja ei saisi käyttää elatukseen. Nyt joutuisin maksamaan lapsen osuuden vuokrasta niillä rahoilla joita minulla ei ole....mutta Kela vaatii siirtämään omalle tilille kerran kk lapselta rahaa vuokranmaksuun? Eli rikkomaan lakia? Enkä saa kyseisiä rahoja realisoitua! Elatustuki ja lapsilisä riittävät lapsen muuhun elatukseen.
Emme tule millään toimeen jos toimeentulotuesta vähennetään tämän takia 250 e. Asumme nyt jo pienessä kaksiossa.
Kommentit (42)
0/5. Ei kela tiedä kenenkään tileistä ellei itse niistä kerro.
Kela nyt yrittää milloin mitäkin mutta ei ole laillista. Ja tili on mummon nimissä, ne rahathan on hänen.
"Lapsi asuu 109% kanssani eikä tapaa isäänsä kuin satunnaisesti perheväkivallan vuoksi."
Mitä noiden perheväkivallan vuoksi järjestettyjen tapaamisten aikana tapahtuu? Isä mätkii lasta?
Vierailija kirjoitti:
Tili on mummon nimissä eikä teidän ruokakunnalla ole mitään käyttöoikeuksia siihen. Miten se voisi vaikuttaa teidän tukiinne?
Mummo on ostanut rahastosäästötilin rahastoja lapsen nimiin vaikka tili on hänen nimissään tarkoituksena että lapsi saa nämä käyttöönsä kun täyttää 18 v. Tästä tilin avaamisesta on jo vuosia aikaa, olimme vielä naimisissa lapsen isän kanssa silloin ja minä töissä.
Kelan päätösessä lukee että pitää selvittää tieto rahaston realisoinnista? En saa ko tietoja mistään
Mistä Kela sai tietää tilistä, jos se on mummon nimissä? Mitä tarkoittaa mummon nimissä lapselle avattu? Sitä, että se on mummon nimissä vai että mummo avasi lapsen nimelle?
Väärin tuo on joka tapauksessa minustakin, sehän on kavallus kajota lapsen rahoihin. Näistä on tullut tuomioitakin vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
"Lapsi asuu 109% kanssani eikä tapaa isäänsä kuin satunnaisesti perheväkivallan vuoksi."
Mitä noiden perheväkivallan vuoksi järjestettyjen tapaamisten aikana tapahtuu? Isä mätkii lasta?
Lapsi ei halua nähdä isäänsä nyt kun isäänsä on töninyt ja repinyt ja uhannut potkia jne lasta. Pelkää isäänsä. Tapaamisia on yritetty järjestää eri tavoin
Laita Kelaan yhteydenottopyyntö tai jonottele sinne chattipalveluun.
Vierailija kirjoitti:
Mistä Kela sai tietää tilistä, jos se on mummon nimissä? Mitä tarkoittaa mummon nimissä lapselle avattu? Sitä, että se on mummon nimissä vai että mummo avasi lapsen nimelle?
Väärin tuo on joka tapauksessa minustakin, sehän on kavallus kajota lapsen rahoihin. Näistä on tullut tuomioitakin vanhemmille.
En tiedä mistä Kela sai tietoonsa tilin. Olemme saaneet toimeentulotukea jo 3 vuotta ja nyt tuli tuo ehto kun haen tukea seuraavalle kuulle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tietää. Tivasivat minultakin toisen tilin tietoja, vaikken ollut siitä kertonut.
Aloitus vaikuttaa sekavalta kun en tiedä tilistä muuta kuin sen että lapsen mummo sen avasi ja kertoi laittavansa 20 e kk sinne. Tili on mummon nimissä mutta säästää rahastoja lapsen nimiin. En tiedä miten tuo menee käytännössä en tiedä noista rahastosäästämisistä mitään.
Huonoin kelaprovo tänä vuonna 😄😂😄😂😄😂😄
Tämä on provo, alaikäisellä ei voi olla nimissään tiliä jolle huoltajalla ei ole pääsyä ja jota huoltaja ei voi hallinnoida. Vain huoltajalla on oikeus avata lapselle ikioma tili. Mitä Kela sanoi kun selitit tämän tilanteen heille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tietää. Tivasivat minultakin toisen tilin tietoja, vaikken ollut siitä kertonut.
Sulla oli tilisiirtoja päätilille sieltä tai päätililtä kakkostilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä ei ole pääsyä tilillesi mutta he ovat saaneet pankista tiedon tilistä. Miksi olet yrittänyt kusettaa Kelaa ja jättänyt kertomatta toisesta tilistä?
"Aloitus vaikuttaa sekavalta kun en tiedä tilistä muuta kuin sen että lapsen mummo sen avasi ja kertoi laittavansa 20 e kk sinne. Tili on mummon nimissä mutta säästää rahastoja lapsen nimiin. "
Kuulostaa kyllä hieman oudolta että mummo voi säästää "lapsen nimiin" mutta lapsen huoltajalla ei ole mitään tietoa asiasta. Jotain sinun on kyllä pitänyt allekirjoittaa että ne todella menevät virallisesti lapsen nimiin.
Vierailija kirjoitti:
Laita Kelaan yhteydenottopyyntö tai jonottele sinne chattipalveluun.
Olen jo soittanutkin sinne asia ei selvinnyt yhtään. En ole käytännössä nukkunut 3 yöhön kun olen vain itkenyt tätä asiaa. En tiedä miten tulemme toimeen. Pelottaa sen vuoksi myös kun lapsi vasta 10 v ja vaikka saisin töitä ja joutuisin taas sairaslomalle tämä tilanne toistuu. Olen pitkäaikaissairas ja työkyky vaihtelee.
miten voi muka asua yli 100 % luonasi, haiskahtaa trollaukselta 🤔
Vierailija kirjoitti:
Tämä on provo, alaikäisellä ei voi olla nimissään tiliä jolle huoltajalla ei ole pääsyä ja jota huoltaja ei voi hallinnoida. Vain huoltajalla on oikeus avata lapselle ikioma tili. Mitä Kela sanoi kun selitit tämän tilanteen heille?
Ei pidä paikkaansa tämäkään. Tietyn ikäinen teini saa kyllä avata ihan oman tilin, johon huoltajalla tai huoltajilla ei ole mitään pääsyä.
Vierailija kirjoitti:
"Aloitus vaikuttaa sekavalta kun en tiedä tilistä muuta kuin sen että lapsen mummo sen avasi ja kertoi laittavansa 20 e kk sinne. Tili on mummon nimissä mutta säästää rahastoja lapsen nimiin. "
Kuulostaa kyllä hieman oudolta että mummo voi säästää "lapsen nimiin" mutta lapsen huoltajalla ei ole mitään tietoa asiasta. Jotain sinun on kyllä pitänyt allekirjoittaa että ne todella menevät virallisesti lapsen nimiin.
Muistan että kun munmo aloitti säästämisen lapselle meidän molempien huoltajien piti allekirjoittaa hyväksyntä tilin avaamiseksi. Minulla ei kuitenkaan ole sen jälkeen mitään tietoa tilistä eikä käyttöoikeuksia tai sopimuksia mistään tiliin liittyvästä enkä edes muistanut koko tiliä kun mummo ei ole elämässämme mukana.
Tili on mummon nimissä eikä teidän ruokakunnalla ole mitään käyttöoikeuksia siihen. Miten se voisi vaikuttaa teidän tukiinne?