Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuki ja lapsen rahat

Vierailija
13.03.2026 |

Olen yhden lapsen yh ja työtön sairauslomien jälkeen. Joudumme hakemaan toimeentulotukea kun vuokra on 820 e ja työmarkkinatuki, asumistuki, lapsilisä ja elatustuki eivät riitä kattamaan menoja. 

Lapsen mummo, lapsen isän äiti, on säästänyt lapsen osakesäästötilille 3 v alkaen 20 e kk. Tili on mummon nimissä lapselle avattu josta hän saa rahat kun täyttää 18 v. 

Nyt Kela vaatii toimeentulotukeen realisoimaan ko tilin? Minulla ei ole mitään tietoa tilistä eikä käyttöoikeutta sille enkä muistanut koko tiliä. Emme ole puheväleissä lapsen mummon kanssa ja tiedän ettei hän luovuta tiliä koskien mitään tietoja. Isänsä eli toinen huoltaja kieltää varmasti myös tilin käytön. Lapsi asuu 109% kanssani eikä tapaa isäänsä kuin satunnaisesti perheväkivallan vuoksi.

En ymmärrä tätä kun holhoustoimilain mukaan lapsen rahoja ei saisi käyttää elatukseen. Nyt joutuisin maksamaan lapsen osuuden vuokrasta niillä rahoilla joita minulla ei ole....mutta Kela vaatii siirtämään omalle tilille kerran kk lapselta rahaa vuokranmaksuun? Eli rikkomaan lakia? Enkä saa kyseisiä rahoja realisoitua!  Elatustuki ja lapsilisä riittävät lapsen muuhun elatukseen. 

Emme tule millään toimeen jos toimeentulotuesta vähennetään tämän takia 250 e. Asumme nyt jo pienessä kaksiossa. 

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat Kelalle että tilin varat eivät ole realisoitavissa sillä kummallakaan ei ole käyttöoikeutta tiliin. Eihän nyt ulkopuolisen ihmisen tililtä voi kupata rahaa.

Vierailija
42/70 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään omaa kokemusta tälläisestä tilanteesta? Lääkäri arvioi etten ole työkykyinen mutta olen työkkärin kirjoilla. Eli tämä tilanne tulee jatkumaan 8 vuotta??? Ei tosiaan tulla toimeen lapsen kanssa. Mietin jo sitäkin että t...paisin itseni ja lapsi saisi henkivakuutuksesta rahaa ja pääsisi sijaisperheeseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään omaa kokemusta tälläisestä tilanteesta? Lääkäri arvioi etten ole työkykyinen mutta olen työkkärin kirjoilla. Eli tämä tilanne tulee jatkumaan 8 vuotta??? Ei tosiaan tulla toimeen lapsen kanssa. Mietin jo sitäkin että t...paisin itseni ja lapsi saisi henkivakuutuksesta rahaa ja pääsisi sijaisperheeseen. 

Ekaksi kannattaa rauhoittua. Ei Kela voi ottaa huomioon varoja jotka eivät ole realisoitavissa. Kannattaa vaikka ottaa sossuun yhteyttä asian selvittämiseksi jos omat voimat eivät riitä. Ja muutenkin, jos raha-asiat saavat miettimään im.

Vierailija
44/70 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et viitsisi valehdella. Jos on totta, niin tee oikaisuvaatimus siitä päätöksestä. Lapsen omia rahoja ei saa käyttää elatukseen eikä varsinkaan silloin, kun vanhemmalla ei ole edes käyttöoikeutta. Ehkä silloin sitä voisi vaatia, jos lapsilisät ja elatusmaksu tai muu lapsen elatukseen tarkoitettu raha olisi "piilotettu" lapsen tilille.

Ei ole päätöstä vielä vaan tietoa että tuon tilin realisoinnin tiedot ja muut pitää ilmoittaa seuraavan kerran tukea hakiessa. En tule niitä tietoja saamaan. Päätösessä luki pankki missä tili on ja soitin sinne, eivät anna tietoja kuin tilin avaajalle eli mummolle. Ja ehtona realisounnille on molempien huoltajien suostumus. Isänsä on edelleen  toinenen virallinen huoltaja eikä tulisi antamaan oikeutta realisointiin.

No sitten sinä varmaan soitat uudelleen sinne pankkiin ja pyydät heitä lähettämään tämän tiedon kirjallisena, että mitkä pankin vaatimukset ovat. Sen lisäksi, sinä et oleta, ettet saa lapsen isältä hyväksymistä. Sinun pitää varmistaa se kirjallisesti. Ja sitten toimitat Kelalle nämä tiedot. 

Tai sitten voit tämän jankuttamisen sijaan tehdä sinne Kelalle oikaisupyynnön. Joku jo ystävällisesti neuvoi, että apua siihen saa oikeusaputoimistosta. 

Vierailija
45/70 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä Kela sai tietää tilistä, jos se on mummon nimissä? Mitä tarkoittaa mummon nimissä lapselle avattu? Sitä, että se on mummon nimissä vai että mummo avasi lapsen nimelle? 

Väärin tuo on joka tapauksessa minustakin, sehän on kavallus kajota lapsen rahoihin. Näistä on tullut tuomioitakin vanhemmille.

Ei ole väärin. Lapsen elatuksessa voidaan huomioida myös lapsen oma kyky elättää itseään.

Vierailija
46/70 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä Kela sai tietää tilistä, jos se on mummon nimissä? Mitä tarkoittaa mummon nimissä lapselle avattu? Sitä, että se on mummon nimissä vai että mummo avasi lapsen nimelle? 

Väärin tuo on joka tapauksessa minustakin, sehän on kavallus kajota lapsen rahoihin. Näistä on tullut tuomioitakin vanhemmille.

Ei ole väärin. Lapsen elatuksessa voidaan huomioida myös lapsen oma kyky elättää itseään.

Luuleko joku oikeasti ettei lainsäätäjät turvaa ns omaa selustaansa jos valtiolle voi syntyä maksettavaa? 

Vierailija
47/70 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on provo, alaikäisellä ei voi olla nimissään tiliä jolle huoltajalla ei ole pääsyä ja jota huoltaja ei voi hallinnoida. Vain huoltajalla on oikeus avata lapselle ikioma tili. Mitä Kela sanoi kun selitit tämän tilanteen heille? 

Muu kuin lapsen huoltaj voi avata lapselle tilin huoltajien suostumuksella. Kun omat lapset syntyi ei täällä syrjäseudun omassa pankissa niin nokonuukia oltu ja lapseni isovanhempi avasi sen tilin ihan omin päiten. 

Vierailija
48/70 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuleko joku oikeasti ettei lainsäätäjät turvaa ns omaa selustaansa jos valtiolle voi syntyä maksettavaa? 

Niin, näistä on syntynyt tuomiota vanhemmille, ei valtiolle, joka nyt vaatii rahojen käyttämistä lapsen elatukseen. 

Vierailija
49/70 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekaksi kannattaa rauhoittua. Ei Kela voi ottaa huomioon varoja jotka eivät ole realisoitavissa. Kannattaa vaikka ottaa sossuun yhteyttä asian selvittämiseksi jos omat voimat eivät riitä. Ja muutenkin, jos raha-asiat saavat miettimään im.

Tällä hetkellä en jaksa hoitaa asiaa. Tilanne tuntuu vaikealta kun mietin kaikkia tulevia vuosia, aina jos jään sairaslomalle on sama  tilanne edessä. Minulla ei ole varaa asua lapsen kanssa. Poika kokee ettei hänellä ole muita kuin minä eikä olekaan. Meillä ei ole sukulaisia tai ystäviä tai turvaverkkoa ylipäätään. 

Vierailija
50/70 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä en jaksa hoitaa asiaa. Tilanne tuntuu vaikealta kun mietin kaikkia tulevia vuosia, aina jos jään sairaslomalle on sama  tilanne edessä. Minulla ei ole varaa asua lapsen kanssa. Poika kokee ettei hänellä ole muita kuin minä eikä olekaan. Meillä ei ole sukulaisia tai ystäviä tai turvaverkkoa ylipäätään. 

Ei jumalauta! Kyse on sun lapsen asioista etkä jaksaa niitä hoitaa? Tee helvetti soikoon lasu. 

Vierailija
51/70 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö asialla sitten tehdä jotain, esim lasu? 

Vierailija
52/70 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen voi sijoittaa vaikka olisit elossa ja se olisi nyt hyvä vaihtoehto, kuulostat hyvin epövakaalta ihmiseltä. 

Vierailija
53/70 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot olevasi yh ja kuitenkin lapsella on toinen huoltaja? "Mummon nimiin avattu tili lapsen nimissä" eli kumman nimissä?! Koita nyt.

Vierailija
54/70 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki määräytyy toimeentulotukilain mukaan ja sen mukaan lähes kaikki tulot ja varat huomioidaan. Siinä ei auta toisen lain tai edes perustuslain huutaminen apuun.

Lapsen tuloista ja varoista huomioidaan enintään hänen perusosaansa ja muita menojaan vastaava määrä. Eli vaikka lapsella olisi tuhansiakin euroja tilillään, ei sen pitäisi vaikuttaa "koko laskelmaan" hylkäävästi (ellei sitten muiden menojen ja tulojen yhdistelmästä aiheudu sitä hylkäystä). Eikä Kela vaadi sinua lapsen tililtä siirtämään yhtään mitään, päätöksessä on nyt perustavanlaatuisesti jotain mitä et ymmärrä (laitoitko edes lapsen tiliotteita lainkaan sinne ja nyt koko hakemus hylättiin?)

Olen toimittanut lapsen s tilin tiliotteen ja Kultapossutilin tiliotteet Kelaan kuten ennenkin. Lapsen elatukseen riittää laskelmalla elatustuki isältä ja lapsilisä mutta se ei sisällä vuokran osuutta. Päätöksessä lukee että minun tulee toimittaa tieto rahastosäästötilin tiedoista ja tilin realisoinnista. 

Mikä helvetin Kultapossutili? Ei Postipankkia ole ollut olemassa enää vuosikausiin.

Vierailija
55/70 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot olevasi yh ja kuitenkin lapsella on toinen huoltaja? "Mummon nimiin avattu tili lapsen nimissä" eli kumman nimissä?! Koita nyt.

Puhut "huoltajasta", et toisesta vanhemmasta. Jos olet yh, silloin huoltajia on vain yksi. T. Sama

Vierailija
56/70 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi isä ei voi tavata lasta "perheväkivallan vuoksi"? Pitäisikö opettaa lapsi käyttäytymään yms? Tuskin se isä sitä huvikseen hakkaa.

Vierailija
57/70 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen voi sijoittaa vaikka olisit elossa ja se olisi nyt hyvä vaihtoehto, kuulostat hyvin epövakaalta ihmiseltä. 

Se olisi varmasti paras ratkaisu. Sitten ei tarvitsisi näitäkään miettiä. Tämä asia  tulee varmasti esiin koko ajan uudelleen vuosien päästäkin kun haen toimeentulotukea. Vakituista työtä en pysty tekemään. Lapsen isä ei osta mitään lapselleen eikä kukaan tule taloudellisesti häntä auttamaan koskaan. Olen miettinyt jo sitäkin kun peruskoulu ja lapsilisä loppuu 17 v joutuu heti muttamaan kotoa pois kun elämme toimeentulotuella. 

Vierailija
58/70 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tili on mummon nimissä eikä teidän ruokakunnalla ole mitään käyttöoikeuksia siihen. Miten se voisi vaikuttaa teidän tukiinne?

Ei vaikuta mitenkään, mutta ap yrittää nyt jotain keinoa millä saisi lisää liksaa pummittua, eikä pitäisi lastaan elättää itse vaan olisi yhteiskunnan elätti 

Vierailija
59/70 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut "huoltajasta", et toisesta vanhemmasta. Jos olet yh, silloin huoltajia on vain yksi. T. Sama

Pahoitteluni termit ovat väärin. Olemme eronneet jo 6 v sitten. Lapsen isä on edelleen virallinen huoltaja vaikka on viimeksi tavannut lapsen 3 v sitten. Mutta yh olen siinä mielessä että hoidan kaikki asiat yksin.

Vierailija
60/70 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki määräytyy toimeentulotukilain mukaan ja sen mukaan lähes kaikki tulot ja varat huomioidaan. Siinä ei auta toisen lain tai edes perustuslain huutaminen apuun.

Lapsen tuloista ja varoista huomioidaan enintään hänen perusosaansa ja muita menojaan vastaava määrä. Eli vaikka lapsella olisi tuhansiakin euroja tilillään, ei sen pitäisi vaikuttaa "koko laskelmaan" hylkäävästi (ellei sitten muiden menojen ja tulojen yhdistelmästä aiheudu sitä hylkäystä). Eikä Kela vaadi sinua lapsen tililtä siirtämään yhtään mitään, päätöksessä on nyt perustavanlaatuisesti jotain mitä et ymmärrä (laitoitko edes lapsen tiliotteita lainkaan sinne ja nyt koko hakemus hylättiin?)

Olen toimittanut lapsen s tilin tiliotteen ja Kultapossutilin tiliotteet Kelaan kuten ennenkin. Lapsen elatukseen riittää laskelmalla elatustuki isältä ja lapsilisä mutta se ei sisällä vuokran osuutta. Päätöksessä lukee että minun tulee toimittaa tieto rahastosäästötilin tiedoista ja tilin realisoinnista. 

Ei kai lapsi ole vuokranmaksuvelvollinen taloudessa. Asutteko liian kalliisti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi