Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuki ja lapsen rahat

Vierailija
13.03.2026 |

Olen yhden lapsen yh ja työtön sairauslomien jälkeen. Joudumme hakemaan toimeentulotukea kun vuokra on 820 e ja työmarkkinatuki, asumistuki, lapsilisä ja elatustuki eivät riitä kattamaan menoja. 

Lapsen mummo, lapsen isän äiti, on säästänyt lapsen osakesäästötilille 3 v alkaen 20 e kk. Tili on mummon nimissä lapselle avattu josta hän saa rahat kun täyttää 18 v. 

Nyt Kela vaatii toimeentulotukeen realisoimaan ko tilin? Minulla ei ole mitään tietoa tilistä eikä käyttöoikeutta sille enkä muistanut koko tiliä. Emme ole puheväleissä lapsen mummon kanssa ja tiedän ettei hän luovuta tiliä koskien mitään tietoja. Isänsä eli toinen huoltaja kieltää varmasti myös tilin käytön. Lapsi asuu 109% kanssani eikä tapaa isäänsä kuin satunnaisesti perheväkivallan vuoksi.

En ymmärrä tätä kun holhoustoimilain mukaan lapsen rahoja ei saisi käyttää elatukseen. Nyt joutuisin maksamaan lapsen osuuden vuokrasta niillä rahoilla joita minulla ei ole....mutta Kela vaatii siirtämään omalle tilille kerran kk lapselta rahaa vuokranmaksuun? Eli rikkomaan lakia? Enkä saa kyseisiä rahoja realisoitua!  Elatustuki ja lapsilisä riittävät lapsen muuhun elatukseen. 

Emme tule millään toimeen jos toimeentulotuesta vähennetään tämän takia 250 e. Asumme nyt jo pienessä kaksiossa. 

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tili on mummon nimissä eikä teidän ruokakunnalla ole mitään käyttöoikeuksia siihen. Miten se voisi vaikuttaa teidän tukiinne?

Ei vaikuta mitenkään, mutta ap yrittää nyt jotain keinoa millä saisi lisää liksaa pummittua, eikä pitäisi lastaan elättää itse vaan olisi yhteiskunnan elätti 

Me olemme olleet elättejä jo monta vuotta, olin ensin sairaslomalla 2 v ja sitten työttömänä. 

Vierailija
62/90 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä Kela sai tietää tilistä, jos se on mummon nimissä? Mitä tarkoittaa mummon nimissä lapselle avattu? Sitä, että se on mummon nimissä vai että mummo avasi lapsen nimelle? 

Väärin tuo on joka tapauksessa minustakin, sehän on kavallus kajota lapsen rahoihin. Näistä on tullut tuomioitakin vanhemmille.

En tiedä mistä Kela sai tietoonsa tilin. Olemme saaneet toimeentulotukea jo 3 vuotta ja nyt tuli tuo ehto kun haen tukea seuraavalle kuulle.

Tainnut se mummo itse ilmoittaa Kelaan tilistä, että joutuisit entistä suurempaan ahdinkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot olevasi yh ja kuitenkin lapsella on toinen huoltaja? "Mummon nimiin avattu tili lapsen nimissä" eli kumman nimissä?! Koita nyt.

Puhut "huoltajasta", et toisesta vanhemmasta. Jos olet yh, silloin huoltajia on vain yksi. T. Sama

Pahoitteluni termit ovat väärin. Olemme eronneet jo 6 v sitten. Lapsen isä on edelleen virallinen huoltaja vaikka on viimeksi tavannut lapsen 3 v sitten. Mutta yh olen siinä mielessä että hoidan kaikki asiat yksin.

Kannattaisiko hakea yksinhuoltajuutta juuri tälläisten tilanteiden, kuten lapsen asioiden hoito ja niiden sujuva hoito ilman, että isä hankaloittaa esim. lapsen pankkiasioiden hoitoa?

Vierailija
64/90 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläs oikeudella se mummo availee kenenkään alaikäisen nimiin mitään ja onko se edes mahdollista? Nyt pitäisi tietää, kenen nimellä tili on ja jos se on mummon, niin problem solved (jos mummo on vain korvamerkinnyt rahat) mutta jos lapsen toinen huoltaja on avannut lapsen nimiin tilin (onko sekään mahdollista ilman toisen suostumusta?), sitten asia mutkistuu. Mummon tili on mummon tili ja kelalle voi sanoa, ettei liity lapseen vai mistä vedetty yhtäläisyys lapseen?

Vierailija
65/90 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lapsi asuu 109% kanssani eikä tapaa isäänsä kuin satunnaisesti perheväkivallan vuoksi."

Mitä noiden perheväkivallan vuoksi järjestettyjen tapaamisten aikana tapahtuu? Isä mätkii lasta?

Luin just kirjaa pojasta, joka tilasi isänsä palkkamurhan ja hän puhui miten perseestä oli kun joutui tapaamaa isäänsä tämän taustoista huolimatta siskonsa kanssa.

Onhan se ihan perseestä, että lapsen saaminen on kenen tahansa oikeus. 

Vierailija
66/90 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milläs oikeudella se mummo availee kenenkään alaikäisen nimiin mitään ja onko se edes mahdollista? Nyt pitäisi tietää, kenen nimellä tili on ja jos se on mummon, niin problem solved (jos mummo on vain korvamerkinnyt rahat) mutta jos lapsen toinen huoltaja on avannut lapsen nimiin tilin (onko sekään mahdollista ilman toisen suostumusta?), sitten asia mutkistuu. Mummon tili on mummon tili ja kelalle voi sanoa, ettei liity lapseen vai mistä vedetty yhtäläisyys lapseen?

Ja jos itse menee lörpöttelemään, että lapsi saa mummolta sitten rahaa kunhan mummo ensin kuukausittain säästää tililleen niin se on omaa typeryyttä ja siinähän sitten selvittelee asiaa kelan suuntaan.

Vierailija
67/90 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä Kela sai tietää tilistä, jos se on mummon nimissä? Mitä tarkoittaa mummon nimissä lapselle avattu? Sitä, että se on mummon nimissä vai että mummo avasi lapsen nimelle? 

Väärin tuo on joka tapauksessa minustakin, sehän on kavallus kajota lapsen rahoihin. Näistä on tullut tuomioitakin vanhemmille.

En tiedä mistä Kela sai tietoonsa tilin. Olemme saaneet toimeentulotukea jo 3 vuotta ja nyt tuli tuo ehto kun haen tukea seuraavalle kuulle.

Tainnut se mummo itse ilmoittaa Kelaan tilistä, että joutuisit entistä suurempaan ahdinkoon.

Ei se ole tänä päivänä mitään Amerikan-tiedettä viranomaisten selvittää näitä asioita. 

Vierailija
68/90 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään omaa kokemusta tälläisestä tilanteesta? Lääkäri arvioi etten ole työkykyinen mutta olen työkkärin kirjoilla. Eli tämä tilanne tulee jatkumaan 8 vuotta??? Ei tosiaan tulla toimeen lapsen kanssa. Mietin jo sitäkin että t...paisin itseni ja lapsi saisi henkivakuutuksesta rahaa ja pääsisi sijaisperheeseen. 

Nyt rauhoitu. Kyllä asiat järjestyy ja hallituskin vielä vaihtuu.

Vierailija
69/90 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se mahdollista. Kun tätäkin ketjua viitsii vähän lukea selviää miten, milloin, jne tili on avattu. 

Vierailija
70/90 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään omaa kokemusta tälläisestä tilanteesta? Lääkäri arvioi etten ole työkykyinen mutta olen työkkärin kirjoilla. Eli tämä tilanne tulee jatkumaan 8 vuotta??? Ei tosiaan tulla toimeen lapsen kanssa. Mietin jo sitäkin että t...paisin itseni ja lapsi saisi henkivakuutuksesta rahaa ja pääsisi sijaisperheeseen. 

Purskahti kahvit näytölle. 😂

Vierailija
71/90 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antti prinssi saapuu valkealla ratsullaan pelastamaan kaikki yksinhuoltajat ilkeän äitipuoli Riikan ikeen alta ja kaikki elävät onnellisena elämänsä loppuun saakka. Ei jumalauta ja näillä on äänioikeus. 

Vierailija
72/90 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vakuutusyhtiö evää henkivakuutusrahat, jos tapat itsesi. 

Vierailija
73/90 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä tämä Kultapossukerhon tili on? 

Ei sellaista ole - enää ollut sataan vuoteen. 

Vierailija
74/90 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuollainen mummon tekemä tili lapselle on ihan mahdollinen ilman huoltajien lupaa. Mieheni lapsella on sellainen myös. Oli lapsen nimissä ja mummo siirsi sinne rahaa tietyin välein. Lapsi sai siihen käyttöoikeuden kun täytti 18 vuotta. Tiliotteet tuli meidän osoitteeseen. Mutta en kyllä muista että mies olisi mitään lupa lappuja kirjoittanut ja pankkikin oli toisella puolella Suomea. 

Vierailija
75/90 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekaksi kannattaa rauhoittua. Ei Kela voi ottaa huomioon varoja jotka eivät ole realisoitavissa. Kannattaa vaikka ottaa sossuun yhteyttä asian selvittämiseksi jos omat voimat eivät riitä. Ja muutenkin, jos raha-asiat saavat miettimään im.

Tällä hetkellä en jaksa hoitaa asiaa. Tilanne tuntuu vaikealta kun mietin kaikkia tulevia vuosia, aina jos jään sairaslomalle on sama  tilanne edessä. Minulla ei ole varaa asua lapsen kanssa. Poika kokee ettei hänellä ole muita kuin minä eikä olekaan. Meillä ei ole sukulaisia tai ystäviä tai turvaverkkoa ylipäätään. 

Älä mieti nyt tulevaa vaan hoida yksi asia kerrallaan. Kysyisin apua oikeusaputoimesta sekä yksinhuoltajuuden hakemiseen ja tähän lapsen tiliin, joka on avattu ilman sinun lupaasi(?) ja että se vaarantaa toimeentuloa eikä ole realisoitavissa. Hakisin sinuna täydentävää toimeentulotukea, jos kela sössii perusosat. Sieltä varmaan jeesivät myös asian kanssa.

Ja jos ei ole nyt voimia, anna kelan tehdä kielteinen päätös ja hae sitä täydentävää niin hoitakoot sossu sitten asiaa kerran systeemi on luotu näin pers iileen.

Vierailija
76/90 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä tämä Kultapossukerhon tili on? 

Ei sellaista ole - enää ollut sataan vuoteen. 

Kultapossukerho on yhä voimissaan Danske Bankn logon alla. 

Vierailija
77/90 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on jo kerrottu, että tili on avattu kun lapsen vanhemmat ovat vielä olleet yhdessä ja vanhemmilta on silloin pyydetty asiaan suostumus. Sittemmin on erottu ja välit ovat katkenneet ainakin mummoon. Koittakaa nyt edes hetken aikaa kuvitella tätä tilannetta. Ei pitäisi olla mitenkään mahdotonta.

Vierailija
78/90 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kelan käytäntö on tuo, niin tilanne on sekä hirveä, että kummallinen. Minun pojalle isänsä äiti avasi myös osakesäästötilin jo ihan vauvana. Ja laittoi sinne suuremman summan/kk kuin 20e. Vanhemmilla ei siihen mitään oikeuksia. Osakkeiden arvo on muuttuva. Aloittajan tilanteesta poiketen, niin me emme olleet sosiaaliturvan asiakkaita missään vaiheessa, edes työttömyysaikana, vaikka tiukkaa oli. Kun poika täytti 18, hän sai ne realisoitua itselleen. "Hulppeasti" oli (joopa) kertynyt "korkoa korolle", kun sai sillä ainoastaan ajokortin maksettua (ei kuorma-auto, vaan perus). Ei kela voi voi tehdä laskelmia lapsen elatuskyvystä, jos realisointimahdollisuus on vasta 18v iässä, ja arvo voi pudota (summa vähentyä) merkittävästi vaikka ensi viikolla.

Vierailija
79/90 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hakea apua sossusta tai perheneuvolasta eikä se tarkoita, että lapsi tarvisi huostata vaikka täällä jotkut ilkeät sellaista hokee. Lapsesi tarvitsee sinua ja sinä kaipaisit tukea, eikä se tarkoita että olet nyt täydellisen epäonnistunut ihmisenä ja huono vanhempi. Lisäksi kelassa tehdään nykyään jatkuvasti virheellisiä päätöksiä ja varmaan tiedetään, ettei maahan poljetut jaksa ajaa omia etujaan. Ymmärrän sinua ja en ymmärrä niitä, jotka täälläkin "lyövät lyötyä". Jaksamista.

Vierailija
80/90 |
13.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekaksi kannattaa rauhoittua. Ei Kela voi ottaa huomioon varoja jotka eivät ole realisoitavissa. Kannattaa vaikka ottaa sossuun yhteyttä asian selvittämiseksi jos omat voimat eivät riitä. Ja muutenkin, jos raha-asiat saavat miettimään im.

Tällä hetkellä en jaksa hoitaa asiaa. Tilanne tuntuu vaikealta kun mietin kaikkia tulevia vuosia, aina jos jään sairaslomalle on sama  tilanne edessä. Minulla ei ole varaa asua lapsen kanssa. Poika kokee ettei hänellä ole muita kuin minä eikä olekaan. Meillä ei ole sukulaisia tai ystäviä tai turvaverkkoa ylipäätään. 

Älä mieti nyt tulevaa vaan hoida yksi asia kerrallaan. Kysyisin apua oikeusaputoimesta sekä yksinhuoltajuuden hakemiseen ja tähän lapsen tiliin, joka on avattu ilman sinun lupaasi(?) ja että se vaarantaa toimeentuloa eikä ole realisoitavissa. Hakisin sinuna täydentävää toimeentulotukea, jos kela sössii perusosat. Sieltä varmaan jeesivät myös asian kanssa.

Ja jos ei ole nyt voimia, anna kelan tehdä kielteinen päätös ja hae sitä täydentävää niin hoitakoot sossu sitten asiaa kerran systeemi on luotu näin pers iileen.

Huoh, tiliä ei ole avattu luvatta. Se on avattu aikoinaan kun tämä pari eli onnellista satuaan saman katon alla ja kun kaikki oli vielä hyvin anopin kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi