Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Pankkitileillä makaa 115 miljardia, ja se raha on nimenomaan suurilla ikäluokilla, jotka ovat tottuneet siihen, että eivät käytä rahojaan"

Vierailija
12.03.2026 |

Näin sanoo Aalto-yliopiston rahoituksen professori 

Itse hän toteutti nuoruutensa unelman ostamalla S-Mersun. Toinenkin auto on.

Entä hienoissa ravintoloissa syöminen?

Puttosen mielestä se on tuhlausta. Ainakin hänelle itselleen.

En saa niistä mitään hyötyä. Nautin enemmän burgeriateriasta McDonaldsilla kuin monen sadan euron illallisesta Palacessa.

Kommentit (228)

Vierailija
81/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä itsekin ihmettelen mihin omat ja mieheni vanhemmat (80 ikävuoden molemmin puolin) rahojaan oikein panttaavat. Onko se pankkitilin saldo itseisarvo? Sitä voi tuijotella ja myhäillä tyytyväisenä? 

Itse en rahaa tarvitse, tulen toimeen vähällä, mutta lapset on opiskelijoita ja elävät todella niukasti ja heillä on jatkuva stressi toimeentulosta etenkin nyt kun kesätöitä ei millään saa. Mun isovanhemmat auttoivat minua aikanaan mutta nyt tämä seuraava polvi ei tunnu välittävän lastenlapsistaan. 

Saatana, mikä ruinaaja. Auta itse lapsiasi. 

Just tällaisia. Itsekkäitä, ahneita ja materialistisia. Eivät välitä pätkääkään muista ihmisistä tai ympäristöstä. Minä, minä, minä.

Vierailija
82/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on yli 150 000 diagnosoitua muistisairasta (40 % yli 85-vuotiaista, ja varakkaat tunnetusti elävät pitkään...). Näistä boomereista suuri(n?) osa ei ole enää täysivaltaisia, eli he eivät voi käyttää rahojaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuo kyllä varmaan pitää paikkansa,  että suuret ikäluokat jemmaavat rahojaan. Kai se säästäminen on peruja sota-ja pula-ajoilta."

Suuret ikäluokat ovat syntyneet sota-ja pula-aikojen jälkeen. Toki ovat varmasti lapsuudestaan ja vanhemmiltaan oppineet, että nuuka on hyvä olla, mutta kyllä ne Suomessa vuosina 19451950 syntyneet, nykyisin 81-76 vuotiaat ovat aikamoista nousua saaneet elää. Näin vuonna 2026 eläköitymisvuorossa ovat vuonna 1961 syntyneet. Ehkä meidän nuorempien olisi hyvä päästää irti siitä mielikuvasta, että eläkeläinen on se evakkoreestä kaiken alusta aloittanut, kun todellisuudessa meillä on jo eläköitymässä tuo Rolling stonesia ja Beatlesia kuunnellut ikäpolvi. Ei siellä enää eläköidy ne pientilalliset mummot maaseudulta, vaan ne jotka ovat tehneet työuriaan tehtaissa, kaupoissa ja toimistoissa.

Vierailija
84/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissä tämmöinen jääräpää joka ei suostu edes lääkkeitä ja hygieniatuotteita ostamaan ettei mene rahaa. Tilillä 150k + muu omaisuus. Ilmaista romua kuitenkin rohmutaan pihat ja rakennukset täyteen ja jälkeläisillä tulee menemään viikkoja ja tuhansia euroja niiden hävittämisessä. 

Tiedän kans samanlaisen ihmisen. Olen sitä mieltä, että tuollaisilla ihmisillä on jostain lapsuudesta syntynyt köyhyystrauma. Ja sitä traumaa he toteuttavat sitten loputtomalla pihistelyllä, säästelyllä ja ahneudella. Mutta mikä kaikista säälittävintä, että he eivät ikinä koskaan pysty nauttimaan rahoistaan vaan menevät hautaan saakka traumatisoituneina. Kuoleman jälkeen loput rahat sitten menee joko sukulaisille tai valtiolle, eikä niistä ollut mitään iloa sille säästäjälle.

Sille säästäjälle on ilo nähdä se pankkitilinsä saldo, jonka hän on kovalla työllä ja säästämisellä saanut aikaan. (ei joillakin kerjätyillä Kelatuilla)

Vierailija
85/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä itsekin ihmettelen mihin omat ja mieheni vanhemmat (80 ikävuoden molemmin puolin) rahojaan oikein panttaavat. Onko se pankkitilin saldo itseisarvo? Sitä voi tuijotella ja myhäillä tyytyväisenä? 

Itse en rahaa tarvitse, tulen toimeen vähällä, mutta lapset on opiskelijoita ja elävät todella niukasti ja heillä on jatkuva stressi toimeentulosta etenkin nyt kun kesätöitä ei millään saa. Mun isovanhemmat auttoivat minua aikanaan mutta nyt tämä seuraava polvi ei tunnu välittävän lastenlapsistaan. 

Kirjoittajan tekstistä paistaa juuri se syy, miksi vanhemmat "panttaavat" rahojaan. He haluavat varmistua siitä, että sitten kun sitä vielä mahdollisesti tarvitsisi itse, sitä on käytettävissä. Jos tarvitsee ostaa palveluja joita ei muuten saisi. Ja kyllä nämä perilliset rahoja saadessaan, suunnilleen ensimmäisenä ostaa kahden viikon lomamatkan jonnekin aurinkoiseen paikkaan. Ja sitäpaitsi, tienatkoot jokainen itse omat rahansa. 

Eiväthän nämä osta palveluja. Kaikki pitää saada ilmaiseksi. Teetetään kaikki hommat lapsilla.

Vierailija
86/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani eläkeläiset pelkäävät eniten joutuvansa huonon hoivan ja väkivallan alle hoivakodissa. Säästävät saadakseen aikanaan riittävää hoivaa ja terveydenhuoltoa tarvittaessa yksityiseltä.

Niin no miksi he yrittävät mennä tuntemattomien luokse hoivattavaksi, ovatko kaltoinkohdelleet omia lapsiaan niin etteivät uskalla pyytää hoivaa näiltä kenties? Ja yrittävät sitten vierailta ostaa hoivaa, kun pelkäävät omia, hakattuja lapsiaan? 

Kyllä tuossa haisee mätä ja kauas. Kukaan normaali omia lapsiaan rakastanut ihminen ei ensinnäkään yritä ostaa hoivaa täysin vierailta ihmisiltä vaan he heijastelevat tuossa omia väkivaltaisia tapojaan ja tottumuksiaan. Ihan niinkuin pettäjäkin epäilee puolisoaan pettämisestä, väkivaltainen boomer epäilee että häntä tullaan pahoinpitelemään. Ja niinhän sen kuuluukin mennä... Rahatkin viedään samalla vieraiden taskuun. Omat lapset on pahoinpidelty ja näin viedään heiltä resurssitkin vieraille.

Se mikä on ihmeellistä että tuollaista paholaisajattelua edustaessaan boomerit kuvittelevat olevansa jotain pyhimyksiä. Ovat hirveitä ihmisiä.

Itse olet hirveä ja kaiken lisäksi tyhmä elukka.

Vierailija
87/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän sitten makaavat.

Vierailija
88/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään käytä rahojani, koska tiedän etten jaksa nykyistä työelämää tappiin asti! Olen nyt 45 ja koko ajan haaveilen siitä, kun pääsen kokonaan irti oravanpyörästä. 

Vierailija
89/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksilta terveydenhuollosta kustannusten mukainen hinta.

Vierailija
90/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeenko me nyt kaikki ollaan tosissaan että tuo summa on suurilla ikäluokilla ( 380 000 elossa) .  Taaa päästiin siis asiaan.

Vierailija
91/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla makaa tileillä 100 miljardia ja Valtio ottaa velkaa ulkomailta? Nyt korot menee ulkomaille.

Miksi valtio ei myy velkakirjoja suomalaisille? Niin Japani tekee. Ja raha jää Suomeen.

Vierailija
92/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sitä uskaltaisikaan, kun on oltava rahaa nykyään että saa houtoa, tenkin erikoissairaanhoitoa. Kun se halutaan vanhuksilta kieltää.

T. Ei vanhus

Vierailija
93/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla makaa tileillä 100 miljardia ja Valtio ottaa velkaa ulkomailta? Nyt korot menee ulkomaille.

Miksi valtio ei myy velkakirjoja suomalaisille? Niin Japani tekee. Ja raha jää Suomeen.

Tiedät vastauksen. Sosialismi.

Sosialistille ulkomainen omistus on aina parempaa kuin kotimainen. Ei haittaa vaikka raha häviää ulkomaille. Pääasia ettei suomalainen vaurastu.

Vierailija
94/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on makoillut tilillä jo 10 vuotta 300000 euron perintö. En ole juuri ostanut mitään. Ostin veneen silloin 9 vuotta sitten ja uuden auton mutta muuten olen säästänyt.

Mieti kuinka paljon noinkin suuri pääoma olisi jo kymmenessä vuodessa tuottanut, jos olisit sijoittanut sen viisaasti. 😱

Vierailija
95/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntemani eläkeläiset pelkäävät eniten joutuvansa huonon hoivan ja väkivallan alle hoivakodissa. Säästävät saadakseen aikanaan riittävää hoivaa ja terveydenhuoltoa tarvittaessa yksityiseltä.

Niin no miksi he yrittävät mennä tuntemattomien luokse hoivattavaksi, ovatko kaltoinkohdelleet omia lapsiaan niin etteivät uskalla pyytää hoivaa näiltä kenties? Ja yrittävät sitten vierailta ostaa hoivaa, kun pelkäävät omia, hakattuja lapsiaan? 

Kyllä tuossa haisee mätä ja kauas. Kukaan normaali omia lapsiaan rakastanut ihminen ei ensinnäkään yritä ostaa hoivaa täysin vierailta ihmisiltä vaan he heijastelevat tuossa omia väkivaltaisia tapojaan ja tottumuksiaan. Ihan niinkuin pettäjäkin epäilee puolisoaan pettämisestä, väkivaltainen boomer epäilee että häntä tullaan pahoinpitelemään. Ja niinhän sen kuuluukin mennä... Rahatkin viedään samalla vieraiden taskuun. Omat lapset on pahoinpidelty ja näin viedään heiltä resurssitkin vieraille.

Se mikä on ihmeellistä että tuollaista paholaisajattelua edustaessaan boomerit kuvittelevat olevansa jotain pyhimyksiä. Ovat hirveitä ihmisiä.

Itse olet hirveä ja kaiken lisäksi tyhmä elukka.

Höpsis. Päin vastoin välitän vanhemmistani ja isovanhemmistani mutta EN hyväksy heiltä riistoa, väkivaltaa tai pahoinpitelyä. Boomerien ja vastaavien kanssa on aika vaikea olla tekemisissä ollenkaan jos ei hyväksy näitä. Sitten saa kuunnella näitä uhriutumisia, kuinka narsistiboomerista ei kukaan välitä, kun on välitetty jo sadoilla tonneilla ja hän se vaan ei jaa välittämistään eteenpäin :P

Vierailija
96/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään käytä rahojani, koska tiedän etten jaksa nykyistä työelämää tappiin asti! Olen nyt 45 ja koko ajan haaveilen siitä, kun pääsen kokonaan irti oravanpyörästä. 

Minä 42v.pitkäaikaistyötön tulisin mielelläni tilallesi.

Vierailija
97/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedät vastauksen. Sosialismi.

Sosialistille ulkomainen omistus on aina parempaa kuin kotimainen. Ei haittaa vaikka raha häviää ulkomaille. Pääasia ettei suomalainen vaurastu.

Sosialismi voittaa kun Suomi ja Suomen kansa köyhtyy. Suomi on maailman ainoa maa jossa sen johto toimii omaa kansaa vastaan ja kansa tykkää siitä. Erikoinen paikkakunta sanoisin.

Vierailija
98/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissä tämmöinen jääräpää joka ei suostu edes lääkkeitä ja hygieniatuotteita ostamaan ettei mene rahaa. Tilillä 150k + muu omaisuus. Ilmaista romua kuitenkin rohmutaan pihat ja rakennukset täyteen ja jälkeläisillä tulee menemään viikkoja ja tuhansia euroja niiden hävittämisessä. 

Ei tule mitään romua hävitettäväksi kun et ota perintöä vastaan. 

Vierailija
99/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittajan tekstistä paistaa juuri se syy, miksi vanhemmat "panttaavat" rahojaan. He haluavat varmistua siitä, että sitten kun sitä vielä mahdollisesti tarvitsisi itse, sitä on käytettävissä. Jos tarvitsee ostaa palveluja joita ei muuten saisi. Ja kyllä nämä perilliset rahoja saadessaan, suunnilleen ensimmäisenä ostaa kahden viikon lomamatkan jonnekin aurinkoiseen paikkaan. Ja sitäpaitsi, tienatkoot jokainen itse omat rahansa. 

Eiväthän nämä osta palveluja. Kaikki pitää saada ilmaiseksi. Teetetään kaikki hommat lapsilla.

Suurista ikäluokista suuri osa on vielä ihan toimintakykyisiä.  Jopa siivoamaan asuntonsa. Heidän vanhetessaan tietysti asia muuttuu ja ostopalvelut on kalliita. 

Vierailija
100/228 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt tukehdu siihen burgerimössöösi, v#tun pösilö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä