"Pankkitileillä makaa 115 miljardia, ja se raha on nimenomaan suurilla ikäluokilla, jotka ovat tottuneet siihen, että eivät käytä rahojaan"
Näin sanoo Aalto-yliopiston rahoituksen professori
Itse hän toteutti nuoruutensa unelman ostamalla S-Mersun. Toinenkin auto on.
Entä hienoissa ravintoloissa syöminen?
Puttosen mielestä se on tuhlausta. Ainakin hänelle itselleen.
En saa niistä mitään hyötyä. Nautin enemmän burgeriateriasta McDonaldsilla kuin monen sadan euron illallisesta Palacessa.
Kommentit (487)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on makoillut tilillä jo 10 vuotta 300000 euron perintö. En ole juuri ostanut mitään. Ostin veneen silloin 9 vuotta sitten ja uuden auton mutta muuten olen säästänyt.
Mieti kuinka paljon noinkin suuri pääoma olisi jo kymmenessä vuodessa tuottanut, jos olisit sijoittanut sen viisaasti. 😱
Ja jos ei olisi sijoittanut viisaasti, niin olisi menettänyt melkein kaiken. Maailman tilanne huononee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä itsekin ihmettelen mihin omat ja mieheni vanhemmat (80 ikävuoden molemmin puolin) rahojaan oikein panttaavat. Onko se pankkitilin saldo itseisarvo? Sitä voi tuijotella ja myhäillä tyytyväisenä?
Itse en rahaa tarvitse, tulen toimeen vähällä, mutta lapset on opiskelijoita ja elävät todella niukasti ja heillä on jatkuva stressi toimeentulosta etenkin nyt kun kesätöitä ei millään saa. Mun isovanhemmat auttoivat minua aikanaan mutta nyt tämä seuraava polvi ei tunnu välittävän lastenlapsistaan.
Jotenkin lyhytnäköistä tämä tällainen huoli tileillä makaavista rahoista. Entäpä sitten jos kaikki tosiaan innostuisivat törsäämään rahansa. Mikä olisi tilanne sitten? Epäilen että aika sama paitsi että tilit olisivat tyhjät.
Nostaisi kulutusta ja elvyttäisi kansantaloutta, tietenkin.
On se vähän ongelmallista kun alati pienenevän työssäkäyvän väestönosan työn tuotosta menee suoraan reilu neljännes eläkkeiden maksuun ja eläkeläisten talletustilit kasvavat samassa suhteessa. Yrityksillä ei siis ole varaa työllistää, työntekijöiden ansiot eivät riitä palveluiden kuluttamiseen, eläkeläiset eivät kuluta ja tästä voi vetää nuolen takaisin virkkeen alkuun- tämä on siis negatiivinen kierre. Takuueläkeläis-Mairen ei tästä nyt tarvitse riehaantua, tässä ei puhuta sinusta. Vaan siitä 50% eläkeläisiä, joiden kotitalouden nauttimat eläkkeet ovat yli 4200 euroa kuukaudessa (kun ka eläketulosta poistetaan lapsieläkkeet ja ulkomaille maksetut kansaneläkkeet, on ka eläke 2100 eur/kk). Kaikkien kotitalouksien keskimääräiset tulot ovat n 40'000 euroa vuodessa, ihan noin vertailukohdaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on rahaa. Olen elämäni aikana käyttänyt rahaa. Olen ostanut asunnon ja maksanut asuntolainani pois. Olen matkustellut ja nauttinut elämästä. Samaan aikaan olen myös säästänyt ja sijoittanut. Nuorena ja asuntovelkaisena vähemmän, keski-iässä ja velattomana enemmän. Nyt olen pitkän työuran jälkeen eläkkeellä. Eläkkeeni on riittävän hyvä, joten ei tarvitse pihistellä. Matkustelu ei enää kiinnosta. Eikä kulttuuri ja tapahtumat. Mulla on kaikki tavarat, mitä tarvitsen. Taloyhtiön remontit ei haittaa, koska pystyn maksamaan osuuteni. Käyn joskus ravintolassa syömässä. Siitä huolimatta pystyn eläkkeestäkin laittamaan säästöön ja sijoituksiin. Mulla ei ole tarvetta kuluttaa enempää. Sen vuoksi mulla on rahaa.
Ihanteellinen tilanne että olet voinut työskennellä eläkkeelle saakka ja elämä on sujunut ilman isoja ongelmia. Autatko lapsiasi, lapsenlapsiasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan ne rahat ois sinne kertynyt jos ei olisi pihistelty kaikessa aikoinaan.
Siis mitä? Näillähän on talot, autot, kesämökit, veneet, on reissattu pitkin ja poikin maailmaa ja mitä vielä. Monellako nuoremmalla on nykyään edes mahdollisuutta ostaa uutta tai uudehkoa omakotitaloa?
Näytä nyt minullekin missä mainitsemasi talo, auto ja vene on ja missä ovat lomamatkat? Olen käynyt ulkomailla, mutta siitä on vuosia ja ne matkat suuntautuivat Pohjois-Euroopan alueelle.
Joku täällä elää aina mielikuvitusmaailmassaan. Vanhemmilla ollut talo jossain kirkonkylässä missä kaikilla oma talo, keskiluokkalaisilla parempi. Hän ei sieltä ole käynyt edes kaupungissa näkemässä kerrostalolähiötä jossa valtaosa ihmisistä asuu. Kerrostalo jossa asun on valmistunut 1975, paljon vielä meitä boomereita asuu. Lapsiperheet ei tule lähiöön jossa ei koulua enää ja pykäävät omakotitaloja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just niin suomalaista boomeria, minulla oli aikoinaan ankeaa niin kyllä teilläkin pitää olla.
Meillä on rahaa, tietysti sitä annetaan lapsille, ja jo nyt eikä perinnöksi. Miksi ihmeessä sitä tahkotaan koko elämä jos ei lapsille?Sama, minusta on ihana ajatus, että voin auttaa rahallisesti omia lapsiani. En todellakaan aio katsoa sivusta jos lapsellani on köyhää. En tajua kuinka boomerit pystyy niin tekemään. No äitini ei auttanut missään muussakaan, ei lastenhoidossa, ei missään. Hän tosin sai apua kun minä ja sisarukseni oltiin pieniä. Kaikki kesät vietettiin rakkaassa mummolassa. Nämä muistot puuttuu minun lapsiltani kokonaan ja syy ei ole minun. Väkisinkö olisi pitänyt lapset kipata sinne kun äidillä oli omaa aikaa ja telkkarista tuli emmerdal eikä sitten mitenkään olisi voinu katsoa vähää aikaa omia lapsenlapsiaan.
Tuo tunnekylmyys omia lapsiaan ja lapsenlapsiaan kohtaan on jotenkin järkyttävää. En tiedä kuka noiden mielestä olisi kelvollinen rahalahjoituksen kohde ellei omat jälkeläiset. Mistä se halveksunta tulee? Itse saivat omilta vanhemmiltaan apua ja perintöä mutta tuo sukupolvi ei halua auttaa mitenkään omiaan.
Itse sain vanhemmilta hyvät elämänohjeet ja häätölapun. Lopun olen itse tehnyt itselleni. Mitä muuta olisin heiltä ansainnut?
Ja sitä samaa ankaruutta sinä kylvät ympärillesi? Annoitko omille lapsille häätölapun ja laitoit pärjäämään omillaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä itsekin ihmettelen mihin omat ja mieheni vanhemmat (80 ikävuoden molemmin puolin) rahojaan oikein panttaavat. Onko se pankkitilin saldo itseisarvo? Sitä voi tuijotella ja myhäillä tyytyväisenä?
Itse en rahaa tarvitse, tulen toimeen vähällä, mutta lapset on opiskelijoita ja elävät todella niukasti ja heillä on jatkuva stressi toimeentulosta etenkin nyt kun kesätöitä ei millään saa. Mun isovanhemmat auttoivat minua aikanaan mutta nyt tämä seuraava polvi ei tunnu välittävän lastenlapsistaan.
Saatana, mikä ruinaaja. Auta itse lapsiasi.
Boomeri tuli paikalle 😄👍
Olet nero. Miten oivalsit. Sinulle pitäisi antaa mitalli. Olen samaa mieltä. Minulla on oikeus tuhlata palkkani, miksi minun pitäisi auttaa lapsiani kyllä se on isovanhempien tehtävä,mitäs ovat kituuttaneet ja säästäneet., olisivat eläneet vaan kädestä suuhun, niin tätäkään keskustelua ei tarvisi. Ja kaikki eläisivät onnellisina elämänsä loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin lyhytnäköistä tämä tällainen huoli tileillä makaavista rahoista. Entäpä sitten jos kaikki tosiaan innostuisivat törsäämään rahansa. Mikä olisi tilanne sitten? Epäilen että aika sama paitsi että tilit olisivat tyhjät.
Nostaisi kulutusta ja elvyttäisi kansantaloutta, tietenkin.
On se vähän ongelmallista kun alati pienenevän työssäkäyvän väestönosan työn tuotosta menee suoraan reilu neljännes eläkkeiden maksuun ja eläkeläisten talletustilit kasvavat samassa suhteessa. Yrityksillä ei siis ole varaa työllistää, työntekijöiden ansiot eivät riitä palveluiden kuluttamiseen, eläkeläiset eivät kuluta ja tästä voi vetää nuolen takaisin virkkeen alkuun- tämä on siis negatiivinen kierre. Takuueläkeläis-Mairen ei tästä nyt tarvitse riehaantua, tässä ei puhuta sinusta. Vaan siitä 50% eläkeläisiä, joiden kotitalouden nauttimat eläkkeet ovat yli 4200 euroa kuukaudessa (kun ka eläketulosta poistetaan lapsieläkkeet ja ulkomaille maksetut kansaneläkkeet, on ka eläke 2100 eur/kk). Kaikkien kotitalouksien keskimääräiset tulot ovat n 40'000 euroa vuodessa, ihan noin vertailukohdaksi.
50 prosentia eläkeläistä. Mediaani on alle 2000, puolet eläkeläisistä saa alle. Keskieläke jonkun satasen enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan ne rahat ois sinne kertynyt jos ei olisi pihistelty kaikessa aikoinaan.
Niin, kuten omissa eläkemaksuissa? Noiden kanssa suuret ikäluokat on päässeet kuin koira veräjästä.
Ihan hirveää tämä jokapäiväinen eläkeläisiin kohdistuva viha.
Jälkeläisille tiedossa muhkeat perinnöt joten mitä ihmettä he kitisevät?
Sitä, että sitä rahaa voi antaa jo aiemminkin kuin vasta sitten kun on kuollut. Tai jos ei halua antaa perintöä, niin kannattaisi tuhlata niitä rahoja jo eläessään mieluummin kuin makuuttaa niitä säästössä.
Naurettavaa hallitukselta syyllistää tavallisia ihmisiä siitä, että säästävät, vieläpä tällaisessa epävakaassa ja epävarmassa maailmantilanteessa.
Hallitus on itse väärillä ja huonoilla toimillaan ajanut talouden ja Suomen ahdinkoon. Todella vastuutonta taas kerran koittaa kääntää katse ja syy muualle. Päätöstensä johdosta esimerkiksi taloudellisesesti tiukemmilla olevien kansalaisten käyttövarat vain väheni ja vähenee.
Rikkaiden verohelpotukset nyt olivat myös ihan älyvapaata toimintaa, eikä epärealistiset oikeistoideologiset toiveajatteluvaikutukset peustuneet mihinkään tutkittuun faktatietoon, päinvastoin.
Tällainen köyhiltä pois ja rikkaille lisää jako tietenkin pahensi tilannetta. Sitten syyllisteteään kansalaisia omista toimista. Käsittämättömän surkea tämä nykyhallitus.
Kokonaiskuva on muutenkin ihan vinksallaan, kun länsimaissa kulutusta pitäisi nimenomaan vähentää ja järkevöittää kestävän tasapainon saavuttamiseksi. Kotimaisia, sekä ylipäätään kestävästi ja järkevästi tuotettua asioita ja palveluita tulisi suosia.
Ei niin, että ohjataan varoja ja kulutusta johonkin rikkaiden ekstrapuuhasteluihin (pankkitileille ja sijoituksiin), kun toiset ei saa sitä tarpeellista ja järkevääkään. Oikeistolainen tuloerojen kasvattamienen ei ole Suomen taloudelle hyväksi, eikä kansalaisten hyvinvoinnille, eikä myöskään isossa kuvassa edistä kestävää hyvää elämää maapallolla.
On niin monta kertaa todettu, että se ei toimi, että rikkaille enemmän ja sieltä sitten valuisi jotain muutakin kuin murusia toisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oletus se on et jälkikasvulle ja lastenlapsille pitäisi säästöt antaa? Autatteko itse vanhempianne/isovanhempianne käymällä kaupassa, siivoamassa jne?
Autan lasta koska mikään ei tuota minulle enempää hyvää mieltä kun se, että näen hänen menevän elämässään eteenpäin ja menestyvän.
Kas kun minä rakastan häntä täydestä sydämestäni, eikä se rakkauteni edellytä jotain vastapalveluksia.
Ostat lapsesi rakkautta rahalla?
Kuinka niin. Enkö juuri sanonut, ettei rakkauteni edellytä vastalahjoja. Jos hän ei piittaisi minusta, ei se minun rakkauttani häntä kohtaan tappaisi. Auttaisin silti, jos voisin.
Ja kun hän on minulle kovin rakas, olen antanut hänelle myös aikaani. Auttanut läksyissä, yhdessä on haettu kesätöitä, mietitty miten hoidettaisi akneihoa esim, katsottu vaatteita koulun juhliin, harrastettu porukassa jne. Olen opettanut tekemään kodin remontteja, kotitöitä jne. En ostaakseni mitään vaan koska se tuntuu minusta hyvältä.
Hämmentävää kuinka vieras joillekin on ajatus oman jälkikasvunsa rakastamisesta ehdoitta...
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset jonkin verran päätyy omaan käteen. Lääkkeisiin, veteen, miehet raaempiin konsteihin.
Olen 81. Onko minulla enää oikeutta elää?
On sinulla oikeus elää. Älä välitä näitten nuorten turhakkeitten vinkumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa hallitukselta syyllistää tavallisia ihmisiä siitä, että säästävät, vieläpä tällaisessa epävakaassa ja epävarmassa maailmantilanteessa.
Hallitus on itse väärillä ja huonoilla toimillaan ajanut talouden ja Suomen ahdinkoon. Todella vastuutonta taas kerran koittaa kääntää katse ja syy muualle. Päätöstensä johdosta esimerkiksi taloudellisesesti tiukemmilla olevien kansalaisten käyttövarat vain väheni ja vähenee.
Rikkaiden verohelpotukset nyt olivat myös ihan älyvapaata toimintaa, eikä epärealistiset oikeistoideologiset toiveajatteluvaikutukset peustuneet mihinkään tutkittuun faktatietoon, päinvastoin.
Tällainen köyhiltä pois ja rikkaille lisää jako tietenkin pahensi tilannetta. Sitten syyllisteteään kansalaisia omista toimista. Käsittämättömän surkea tämä nykyhallitus.
Kokonaiskuva on muutenkin ihan vinksallaan, kun länsimaissa kulutusta pitäisi nimenomaan vähentää ja järkevöittää kestävän tasapainon saavuttamiseksi. Kotimaisia, sekä ylipäätään kestävästi ja järkevästi tuotettua asioita ja palveluita tulisi suosia.
Ei niin, että ohjataan varoja ja kulutusta johonkin rikkaiden ekstrapuuhasteluihin (pankkitileille ja sijoituksiin), kun toiset ei saa sitä tarpeellista ja järkevääkään. Oikeistolainen tuloerojen kasvattamienen ei ole Suomen taloudelle hyväksi, eikä kansalaisten hyvinvoinnille, eikä myöskään isossa kuvassa edistä kestävää hyvää elämää maapallolla.
On niin monta kertaa todettu, että se ei toimi, että rikkaille enemmän ja sieltä sitten valuisi jotain muutakin kuin murusia toisille.
Mikä hallitus?
Talletusten koko kasvoi ja kuluttamisen määrä laski jyrkästi etenkin 2020-2023.
Vierailija kirjoitti:
No kuule, kyllä ne kohta kuolevat ja jättävät penskoillesi ison kasan rahaa, jossa ne voivat vaikka uida.
Jos sinulle tulee oikein kiire, sinulla on oiva mahdollisuus vähän avittaa vanhempiesi poislähtöä tästä maailmasta. Keinoja sinulla on vaikka millä mitalla. Sen kun valitset vain.
🙄🙄🙄🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kuten omissa eläkemaksuissa? Noiden kanssa suuret ikäluokat on päässeet kuin koira veräjästä.
Ihan hirveää tämä jokapäiväinen eläkeläisiin kohdistuva viha.
Jälkeläisille tiedossa muhkeat perinnöt joten mitä ihmettä he kitisevät?
Sitä, että sitä rahaa voi antaa jo aiemminkin kuin vasta sitten kun on kuollut. Tai jos ei halua antaa perintöä, niin kannattaisi tuhlata niitä rahoja jo eläessään mieluummin kuin makuuttaa niitä säästössä.
Pidä näppisi erossa toisten rahoista, häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oletus se on et jälkikasvulle ja lastenlapsille pitäisi säästöt antaa? Autatteko itse vanhempianne/isovanhempianne käymällä kaupassa, siivoamassa jne?
Autan lasta koska mikään ei tuota minulle enempää hyvää mieltä kun se, että näen hänen menevän elämässään eteenpäin ja menestyvän.
Kas kun minä rakastan häntä täydestä sydämestäni, eikä se rakkauteni edellytä jotain vastapalveluksia.
Ostat lapsesi rakkautta rahalla?
Vain boomer voi käsittää tuon asian noin.
Ei. Lapsia voi rakastaa täysin ehdoitta ja heitä voi rakastaa niin paljon, että haluaa heillä olevan helpompi elämä kuin esim itsellä on ollut.
Mitä iloa kärsimys tuottaa? "Vaikeuksien kautta voittoon ja hymyä huuleen vaikka sydän märkänis, itku pitkästä ilosta ja ylpeys käy lankeamuksen edellä" mitä muita elämänohjeita te boomerit haluattekaan opettaa? Että elämä on pelkkää kitumista ja hauskaa ei saa olla kellään, paitsi teillä kun pankkitilillä näkyy isoja numeroita.
Jos vastaan rehellisesti, niin säästän siksi että tiedän jo nyt mitä eläkkeeni tulee olemaan. Arvio on noin 1200 € kuussa. Sillä kyllä selviää, mutta ei sillä pidetä samaa elintasoa mitä olen tottunut elämään.
Minulla on oma talo, kesämökki, vene, auto ja muutama harrastus. Ne ovat juuri niitä asioita, jotka tekevät elämästä hyvää mökkireissut, veneellä liikkuminen, pihan laittaminen, pieniä projekteja. Eläkkeellä olisi vielä enemmän aikaa niille.
Mutta realistisesti ajatellen 1200 € kuussa ei riitä siihen kaikkeen ilman puskuria. Kiinteistöjen kulut, vakuutukset, polttoaineet, ylläpito rahaa menee vaikka kuinka eläisi muuten vaatimattomasti.
Siksi säästän nyt. En siksi että haaveilisin luksuksesta, vaan siksi että voin jatkaa samaa tavallista elämää myös eläkkeellä. Ettei tarvitse myydä mökkiä, venettä tai luopua harrastuksista vain siksi että tulot putoavat.
Minusta se on aika tavallista ennakointia. Moni säästää pahan päivän varalle minä säästän sen päivän varalle kun aikaa on paljon mutta tulot pienet.
Samaan aikaan Elon Muskin omaisuus on yli 800 miljardia. Hänen jos kenen pitäisi kuluttaa! Yksittäiset ihmiset vastaavat jo valtioita omaisuudellaan.
Vasemmiston ratkaisu tähän lienee jälleen laillistettu ryöstö?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on makoillut tilillä jo 10 vuotta 300000 euron perintö. En ole juuri ostanut mitään. Ostin veneen silloin 9 vuotta sitten ja uuden auton mutta muuten olen säästänyt.
Sijoituksissa se olisi tuottanut varsin muhevasti lisää
Mulla on rahaa. Olen elämäni aikana käyttänyt rahaa. Olen ostanut asunnon ja maksanut asuntolainani pois. Olen matkustellut ja nauttinut elämästä. Samaan aikaan olen myös säästänyt ja sijoittanut. Nuorena ja asuntovelkaisena vähemmän, keski-iässä ja velattomana enemmän. Nyt olen pitkän työuran jälkeen eläkkeellä. Eläkkeeni on riittävän hyvä, joten ei tarvitse pihistellä. Matkustelu ei enää kiinnosta. Eikä kulttuuri ja tapahtumat. Mulla on kaikki tavarat, mitä tarvitsen. Taloyhtiön remontit ei haittaa, koska pystyn maksamaan osuuteni. Käyn joskus ravintolassa syömässä. Siitä huolimatta pystyn eläkkeestäkin laittamaan säästöön ja sijoituksiin. Mulla ei ole tarvetta kuluttaa enempää. Sen vuoksi mulla on rahaa.