"Pankkitileillä makaa 115 miljardia, ja se raha on nimenomaan suurilla ikäluokilla, jotka ovat tottuneet siihen, että eivät käytä rahojaan"
Näin sanoo Aalto-yliopiston rahoituksen professori
Itse hän toteutti nuoruutensa unelman ostamalla S-Mersun. Toinenkin auto on.
Entä hienoissa ravintoloissa syöminen?
Puttosen mielestä se on tuhlausta. Ainakin hänelle itselleen.
En saa niistä mitään hyötyä. Nautin enemmän burgeriateriasta McDonaldsilla kuin monen sadan euron illallisesta Palacessa.
Kommentit (477)
Vierailija kirjoitti:
224 ei ole siis työelämässä. Tuo väärä tieto kertoo sen.
Mikä kohta on väärää tietoa?
"1970 -luvulla maksettiin eläkemaksuja vain 5 - 10% palkkasummasta. 1990 -luvun loppuun mennessä prosenttiluku oli noussut 15 prosenttiin. Vuonna 2007 Tyel -maksu oli 21% ja viime vuonna jo 24,85%."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä itsekin ihmettelen mihin omat ja mieheni vanhemmat (80 ikävuoden molemmin puolin) rahojaan oikein panttaavat. Onko se pankkitilin saldo itseisarvo? Sitä voi tuijotella ja myhäillä tyytyväisenä?
Itse en rahaa tarvitse, tulen toimeen vähällä, mutta lapset on opiskelijoita ja elävät todella niukasti ja heillä on jatkuva stressi toimeentulosta etenkin nyt kun kesätöitä ei millään saa. Mun isovanhemmat auttoivat minua aikanaan mutta nyt tämä seuraava polvi ei tunnu välittävän lastenlapsistaan.
Jotenkin lyhytnäköistä tämä tällainen huoli tileillä makaavista rahoista. Entäpä sitten jos kaikki tosiaan innostuisivat törsäämään rahansa. Mikä olisi tilanne sitten? Epäilen että aika sama paitsi että tilit olisivat tyhjät.
Nostaisi kulutusta ja elvyttäisi kansantaloutta, tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä itsekin ihmettelen mihin omat ja mieheni vanhemmat (80 ikävuoden molemmin puolin) rahojaan oikein panttaavat. Onko se pankkitilin saldo itseisarvo? Sitä voi tuijotella ja myhäillä tyytyväisenä?
Itse en rahaa tarvitse, tulen toimeen vähällä, mutta lapset on opiskelijoita ja elävät todella niukasti ja heillä on jatkuva stressi toimeentulosta etenkin nyt kun kesätöitä ei millään saa. Mun isovanhemmat auttoivat minua aikanaan mutta nyt tämä seuraava polvi ei tunnu välittävän lastenlapsistaan.
Aina voit kieltäytyä perinnöstä tai lahjoittaa sen vaikkapa valtiolle.
Jonka saa joskus 70-80-vuotiaana?
Mitä sinä punikki täällä palstalla ruikutat meille tuntemattomille ihmisille? Neuvottele vanhempiesi kanssa. Hehän voivat lahjoittaa varallisuutensa sinulle vaikka heti.
Kyllä pienviljely veti viimeisiään 70-luvulla. Onnellinen on hän joka ei jäänyt sinne peltotilkkua ja 3 lehmää pitämään. Lopettamiseen oikein kannustettiin, valtio maksoi kun pientila pani pellot pakettiin ja teollisuus sai työvoimaa, jota silloin tarvittiin.
Eu viimeistään ajoi 20 lehmänkin tilat lopettamaan kun navetta ei vastannut vaatimuksia ja ties mitä. Joku siirtyi lihakarjaan, joku viljelyyn ja jatkajia ei kaikilla ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan ne rahat ois sinne kertynyt jos ei olisi pihistelty kaikessa aikoinaan.
Niin, kuten omissa eläkemaksuissa? Noiden kanssa suuret ikäluokat on päässeet kuin koira veräjästä.
Ihan hirveää tämä jokapäiväinen eläkeläisiin kohdistuva viha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oletus se on et jälkikasvulle ja lastenlapsille pitäisi säästöt antaa? Autatteko itse vanhempianne/isovanhempianne käymällä kaupassa, siivoamassa jne?
Mitä niillä säästöillä on virkaa, jos niitä ei suostu käyttämään omaksi tai läheistensä iloksi?
Minä en nyt ymmärrä mikä vouhkaaminen toisten rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Kun tulet toimeen vähällä niin auta sinä itse lapsiasi. Opeta myös tulemaan toimeen vähällä niinkuin sinuakin on ilmeisesti opetettu. Kyllä te suku sitten ihan kohta saatte sen perinnön. Sitten itkisitte kun vanhukset kuolee, että mitään perintöä eivät jättäneet. Perinnöt olisi riemukkaasti tuhlattu etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just niin suomalaista boomeria, minulla oli aikoinaan ankeaa niin kyllä teilläkin pitää olla.
Meillä on rahaa, tietysti sitä annetaan lapsille, ja jo nyt eikä perinnöksi. Miksi ihmeessä sitä tahkotaan koko elämä jos ei lapsille?Sama, minusta on ihana ajatus, että voin auttaa rahallisesti omia lapsiani. En todellakaan aio katsoa sivusta jos lapsellani on köyhää. En tajua kuinka boomerit pystyy niin tekemään. No äitini ei auttanut missään muussakaan, ei lastenhoidossa, ei missään. Hän tosin sai apua kun minä ja sisarukseni oltiin pieniä. Kaikki kesät vietettiin rakkaassa mummolassa. Nämä muistot puuttuu minun lapsiltani kokonaan ja syy ei ole minun. Väkisinkö olisi pitänyt lapset kipata sinne kun äidillä oli omaa aikaa ja telkkarista tuli emmerdal eikä sitten mitenkään olisi voinu katsoa vähää aikaa omia lapsenlapsiaan.
Tuo tunnekylmyys omia lapsiaan ja lapsenlapsiaan kohtaan on jotenkin järkyttävää. En tiedä kuka noiden mielestä olisi kelvollinen rahalahjoituksen kohde ellei omat jälkeläiset. Mistä se halveksunta tulee? Itse saivat omilta vanhemmiltaan apua ja perintöä mutta tuo sukupolvi ei halua auttaa mitenkään omiaan.
Itse sain vanhemmilta hyvät elämänohjeet ja häätölapun. Lopun olen itse tehnyt itselleni. Mitä muuta olisin heiltä ansainnut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Rahaa voi myös lahjoittaa, se tekee ihmisen onnelliseksi. Siitä on tutkimustakin.
Lähimmäisten auttaminen ylipäätään on Puttosen mukaan järkevää rahankäyttöä. Perintöä parempi tapa on auttaa jälkeläisiään jo omana elinaikanaan.
" On parempi antaa lämpimällä kuin kylmällä kädellä."
Hauska vitsi. Oman suvun vaurastuneet ovat ilmoittaneet säätiöittävänsä perintönsä ja oma isä on pyytänyt minua luopumaan lakisääteisestä perinnöstäni, jotta voi kanavoida sitä muualle.
Jos kuvittelette että boomerien ongelma on huono rahankäyttö niin ette voisi enempää väärässä olla. He ovat pahoja ihmisiä.
Mikä siinä ihmisryhmässä on oikein mennyt pieleen? Heidän omat vanhemmat toimivat aivan toisin, lahjoittivat jo varhain jälkeläisilleen (mökki)tontit, auttoivat asuntolainojen maksussa, tukivat lapsenlapsiaan jne. Nämä suuret ikäluokat tuntuvat vihaavan lapsiaan ja lastenlapsiaan.
Eivät suurten ikäluokkien vanhemmatkaan aina auttaneet lapsiaan.
Päin vastoin monet sodankäyneiden ikäluokkien edustajat riippuivat esim. maaomaisuudessa kiinni viimeiseen pisaraan asti. Ajoivat omat lapset kotoa maailmalle ja sitten, kun olivat itse siinä iässä, etteivät enää jaksaneet hoitaa maa- ja metsätaloustöitä, olisivat olleet valmiita myymään pientilansa jälkipolville.
Mutta harvapa aikuiseksi ehtinyt oli enää työpaikan ja elämänsä järjestykseen saatuaan valmis rientämään maaseudun pientilalle ihan vain siksi, että ankara ja autoritaarinen isä olisi siitä juuri nyt valmis luopumaan (rahaa vastaan tietenkin).
Tämä oli se tapahtumaketju, joka autioitti lopulta merkittävän osan Suomen pientiloista: tilan raivanneet vanhemmat eivät luopuneet siitä ajoissa lastensa hyväksi, ja lapset vieraantuivat maatilalta, maataloudesta ja kotikylästä lähdettyään etsimään elantoa muualta - kun isä ei suostunut luopumaan tilasta ajoissa. Heidän otteensa saattaa säilyä vielä kuoleman jälkeiseenkin aikaan, koska usein perikunnalla on vaikeuksia saada omaisuutta jaettua järkevästi (ja myydä ei saa, koska sen ovat isä ja äiti takoneet päähän). Joten pikku maatila rappeutuu perikunnan omistuksessa.
Tätä samaa toimintamallia toistetaan nyt toiseen ja kolmanteen polveen asti. Riiputaan omaisuudessa kuolemaan saakka kiinni, ja omaisuus (joka usein koostuu kiinteistöistä ja asunnoista) happanee käsiin omistajien vanhentuessa ja pitäessään omaisuudestaan kiinni loppuun asti.
Kyllä ne vaan suuri osa auttoi, vaikka eivät olleet varakkaitakaan, tosin ensisijaisesti ja monesti vain poikia. Jos siis sattui syntymään naiseksi ja löytyi veli tai useampi, niin ei passanut liikoja apuja yleensä odotella ja tämä mentaliteetti oli sen ajan naisillekin monelle syötetty. Samahan se on sitten perintöjenkin kanssa ollut, että niin suurelta osin kuin pystyy, niin ne junaillaan usein pojille.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmankos meillä on niin paljon oikeiston äänestäjiä kun rahaa kyllä on ja rahan halutaan tulevan rahan luo vaivatta, mutta muille täytyy keksiä risusavotat.
itsehän tuo on tuloistaan säästänyt eikä ostanut sisäfileetä.
Jokainen köyhä naukuja jonka minä tunnen ostaa pleikkarin tai iphonen osamaksulla ja sitten kärvistelee niiden osamaksulaskujen kanssa.
Itsellä ei ole pleikkaria, eikä iphonea, mutta on 30'000 euron arvosta osakesäästöjä. Ei paljoa, mutta kuitenkin sen verran, etten elä ihan heti kädestä suuhun vaikka jäisin työtä vaille, eikä tarvitse himotella "rikkaiden" statuskamaa (edelleenkään) ja hankkia sitä kalliilla luotoilla.
Ystäväni on kauneusalan yrittäjä. Hän avaa varauskalenteriaan aina pari viikkoa eteenpäin. Kuitenkin hänellä on jo varattuja vakiaikoja aina kuukauden ensimmäiselle viikolle, muutamaksi kuukaudeksi eteenpäin.
Arvaatteko miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan ne rahat ois sinne kertynyt jos ei olisi pihistelty kaikessa aikoinaan.
Niin, kuten omissa eläkemaksuissa? Noiden kanssa suuret ikäluokat on päässeet kuin koira veräjästä.
Ihan hirveää tämä jokapäiväinen eläkeläisiin kohdistuva viha.
Jälkeläisille tiedossa muhkeat perinnöt joten mitä ihmettä he kitisevät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketkä on nyt ne ikäluokat, 43 v on tällä hetkellä suurin ikäluokka. Jos höpisee joista 80+ niin ei ole tai vain hyvin pienellä osalla saattaa olla.
Lue tilastoja. Varakkuus on keskittynyt suuriin ikäluokkiin joilla yleisessä kielenkäytössä tarkoitetaan heti sotien jälkeen syntyneitä.
Sitä ikäpolvea on enää elossa niin pieni joukko, että olisi vihdoin hyvä alkaa käyttää heistä oikeaa termiä. Sodan jälkeen syntyneet. Suurimmat tämän hetken ikäluokat ovat keski-ikäisiä ja moni on jättänyt lapset saamatta. Sen takia joudutaan lukemaan uutisia koulujen ja päiväkotien vähentämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oletus se on et jälkikasvulle ja lastenlapsille pitäisi säästöt antaa? Autatteko itse vanhempianne/isovanhempianne käymällä kaupassa, siivoamassa jne?
Autan lasta koska mikään ei tuota minulle enempää hyvää mieltä kun se, että näen hänen menevän elämässään eteenpäin ja menestyvän.
Kas kun minä rakastan häntä täydestä sydämestäni, eikä se rakkauteni edellytä jotain vastapalveluksia.
Ostat lapsesi rakkautta rahalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just niin suomalaista boomeria, minulla oli aikoinaan ankeaa niin kyllä teilläkin pitää olla.
Meillä on rahaa, tietysti sitä annetaan lapsille, ja jo nyt eikä perinnöksi. Miksi ihmeessä sitä tahkotaan koko elämä jos ei lapsille?Sama, minusta on ihana ajatus, että voin auttaa rahallisesti omia lapsiani. En todellakaan aio katsoa sivusta jos lapsellani on köyhää. En tajua kuinka boomerit pystyy niin tekemään. No äitini ei auttanut missään muussakaan, ei lastenhoidossa, ei missään. Hän tosin sai apua kun minä ja sisarukseni oltiin pieniä. Kaikki kesät vietettiin rakkaassa mummolassa. Nämä muistot puuttuu minun lapsiltani kokonaan ja syy ei ole minun. Väkisinkö olisi pitänyt lapset kipata sinne kun äidillä oli omaa aikaa ja telkkarista tuli emmerdal eikä sitten mitenkään olisi voinu katsoa vähää aikaa omia lapsenlapsiaan.
Tämä satu on luettu täällä jo monta kertaa.
Ihan miten vain sinulle. Minulle elämäni ei ole satua. Äidilleni se kuitenkin näyttää olevan kun hän kuvittelee, että me (minä ja lapseni) hoidetaan häntä kun hän on vanha. Lol.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autan lasta koska mikään ei tuota minulle enempää hyvää mieltä kun se, että näen hänen menevän elämässään eteenpäin ja menestyvän.
Kas kun minä rakastan häntä täydestä sydämestäni, eikä se rakkauteni edellytä jotain vastapalveluksia.
Ostat lapsesi rakkautta rahalla?
Eh, tämäkö nyt oli se asia minkä keksit tästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini viimeiset sanat olivat että hän on sen verran laittanut sivuun että teillä on turvattu loppu elämä.
Ja mukava siivu myös verottajalle 🙄
Suomessa se on näin.
Ajattelen enemmän maapalloa ja tulevia sukupolvia, olen säästeliäs, käytän käytettyä ja kierrätän ja kulutan kaikkea mahdollisimman vähän -hiilijalanjälkeni on hyvin pieni. Eikös tähän tulisi kaikkien osallistua?
Teemme niinkuin Orpo opettaa, säästetään.
"Orpo sekä myös valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) ovat sanoneet aiemmin, että hallitus tekee tarvittavat lisäsäästöt vielä tällä vaalikaudella, jos EU niitä vaatii alijäämämenettelyssä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Näillähän on talot, autot, kesämökit, veneet, on reissattu pitkin ja poikin maailmaa ja mitä vielä. Monellako nuoremmalla on nykyään edes mahdollisuutta ostaa uutta tai uudehkoa omakotitaloa?
Näytä nyt minullekin missä mainitsemasi talo, auto ja vene on ja missä ovat lomamatkat? Olen käynyt ulkomailla, mutta siitä on vuosia ja ne matkat suuntautuivat Pohjois-Euroopan alueelle.
Tuo tunnekylmyys omia lapsiaan ja lapsenlapsiaan kohtaan on jotenkin järkyttävää. En tiedä kuka noiden mielestä olisi kelvollinen rahalahjoituksen kohde ellei omat jälkeläiset. Mistä se halveksunta tulee? Itse saivat omilta vanhemmiltaan apua ja perintöä mutta tuo sukupolvi ei halua auttaa mitenkään omiaan.