Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Pankkitileillä makaa 115 miljardia, ja se raha on nimenomaan suurilla ikäluokilla, jotka ovat tottuneet siihen, että eivät käytä rahojaan"

Vierailija
12.03.2026 |

Näin sanoo Aalto-yliopiston rahoituksen professori 

Itse hän toteutti nuoruutensa unelman ostamalla S-Mersun. Toinenkin auto on.

Entä hienoissa ravintoloissa syöminen?

Puttosen mielestä se on tuhlausta. Ainakin hänelle itselleen.

En saa niistä mitään hyötyä. Nautin enemmän burgeriateriasta McDonaldsilla kuin monen sadan euron illallisesta Palacessa.

Kommentit (477)

Vierailija
241/477 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just niin suomalaista boomeria, minulla oli aikoinaan ankeaa niin kyllä teilläkin pitää olla.

Meillä on rahaa, tietysti sitä annetaan lapsille, ja jo nyt eikä perinnöksi. Miksi ihmeessä sitä tahkotaan koko elämä jos ei lapsille? 

Sama, minusta on ihana ajatus, että voin auttaa rahallisesti omia lapsiani. En todellakaan aio katsoa sivusta jos lapsellani on köyhää. En tajua kuinka boomerit pystyy niin tekemään. No äitini ei auttanut missään muussakaan, ei lastenhoidossa, ei missään. Hän tosin sai apua kun minä ja sisarukseni oltiin pieniä. Kaikki kesät vietettiin rakkaassa mummolassa. Nämä muistot puuttuu minun lapsiltani kokonaan ja syy ei ole minun. Väkisinkö olisi pitänyt lapset kipata sinne kun äidillä oli omaa aikaa ja telkkarista tuli emmerdal eikä sitten mitenkään olisi voinu katsoa vähää aikaa omia lapsenlapsiaan.

Tämä satu on luettu täällä jo monta kertaa.

Vierailija
242/477 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissä tämmöinen jääräpää joka ei suostu edes lääkkeitä ja hygieniatuotteita ostamaan ettei mene rahaa. Tilillä 150k + muu omaisuus. Ilmaista romua kuitenkin rohmutaan pihat ja rakennukset täyteen ja jälkeläisillä tulee menemään viikkoja ja tuhansia euroja niiden hävittämisessä. 

Tiedän kans samanlaisen ihmisen. Olen sitä mieltä, että tuollaisilla ihmisillä on jostain lapsuudesta syntynyt köyhyystrauma. Ja sitä traumaa he toteuttavat sitten loputtomalla pihistelyllä, säästelyllä ja ahneudella. Mutta mikä kaikista säälittävintä, että he eivät ikinä koskaan pysty nauttimaan rahoistaan vaan menevät hautaan saakka traumatisoituneina. Kuoleman jälkeen loput rahat sitten menee joko sukulaisille tai valtiolle, eikä niistä ollut mitään iloa sille säästäjälle.

Sille säästäjälle on ilo nähdä se pankkitilinsä saldo, jonka hän on kovalla työllä ja säästämisellä saanut aikaan. (ei joillakin kerjätyillä Kelatuilla)

Ymmärrän sen kyllä, että se tuo hänelle tyydytystä ja iloa. Silti se on tosi säälittävää, kun se ei koskaan konkretisoidu hänelle elävässä elämässä, hänelle hänen kokemuksellisessa ja aistillisessa maailmassaan. Hän ei maista, haista, ei tunne niitä rahoja. Ne on vain luku hänen silmissään. Lämmittää puilla kylmää ja homeelta haisevaa kotiaan, syö minimaalisesti tarjousjauhelihaa ja pitää 30 vuotta vanhoja virttyneitä vaatteitaan, ei ole mahdollisesti koskaan käynyt kuin pakettimatkalla mallorgalla joskus vuonna 89. Sitten hän kuolee ja sukulaiset taistelee verissäpäin hänen rahoistaan tai ne menee valtiolle ja vanha koti jätetään silleensä mädäntymään kun ketään ei kiinnosta. Olis mieluummin käyttänyt ne rahansa eläessään.

Oma elämäsi menee hukkaan kun säälit ihmisiä jotka eivät sääliäsi kaipaa vaan tekevät elämänsä sellaiseksi kun haluavat.

Tee sinäkin

Ei mene hukkaan minun elämä. Tuollaista sairaalloista säästelijäihmistä kun aikani katselin, niin tajusin, että omasta elämästä kannattaa nauttia ja niin teen. Voi sekä käyttää rahaa järkevästi ja samaan aikaan myös nauttia niistä. Ja tehdä myös omien lasten elämästä hieman helpompaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/477 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmankos meillä on niin paljon oikeiston äänestäjiä kun rahaa kyllä on ja rahan halutaan tulevan rahan luo vaivatta, mutta muille täytyy keksiä risusavotat.

Jos tuo risusavotta toteutuisi niin epäilen että myös metsäpalojen määrä kasvaisi.

Miksi? Meillä tehdään jo nyt risusavottaa ihan yritystoimintana eikä metsäpalojen määrä ole kasvanut. Vai tarkoitatko, että koska työtön ei halua tehdä töitä, niin hän haluaa sabotoida muiden omaisuutta? Kannattaisiko mieluummin poistaa työttömyysetuudet kokonaan, niin ei tulisi tuollaisia ongelmia?

Suomessa onkin niin huutava pula huo*ista ja huumediilereistä, että kannatetaan.. 

-eri 

Vierailija
244/477 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oletus se on et jälkikasvulle ja lastenlapsille pitäisi säästöt antaa? Autatteko itse vanhempianne/isovanhempianne käymällä kaupassa, siivoamassa jne? 

Vierailija
245/477 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissä tämmöinen jääräpää joka ei suostu edes lääkkeitä ja hygieniatuotteita ostamaan ettei mene rahaa. Tilillä 150k + muu omaisuus. Ilmaista romua kuitenkin rohmutaan pihat ja rakennukset täyteen ja jälkeläisillä tulee menemään viikkoja ja tuhansia euroja niiden hävittämisessä. 

Tiedän kans samanlaisen ihmisen. Olen sitä mieltä, että tuollaisilla ihmisillä on jostain lapsuudesta syntynyt köyhyystrauma. Ja sitä traumaa he toteuttavat sitten loputtomalla pihistelyllä, säästelyllä ja ahneudella. Mutta mikä kaikista säälittävintä, että he eivät ikinä koskaan pysty nauttimaan rahoistaan vaan menevät hautaan saakka traumatisoituneina. Kuoleman jälkeen loput rahat sitten menee joko sukulaisille tai valtiolle, eikä niistä ollut mitään iloa sille säästäjälle.

Sille säästäjälle on ilo nähdä se pankkitilinsä saldo, jonka hän on kovalla työllä ja säästämisellä saanut aikaan. (ei joillakin kerjätyillä Kelatuilla)

Ymmärrän sen kyllä, että se tuo hänelle tyydytystä ja iloa. Silti se on tosi säälittävää, kun se ei koskaan konkretisoidu hänelle elävässä elämässä, hänelle hänen kokemuksellisessa ja aistillisessa maailmassaan. Hän ei maista, haista, ei tunne niitä rahoja. Ne on vain luku hänen silmissään. Lämmittää puilla kylmää ja homeelta haisevaa kotiaan, syö minimaalisesti tarjousjauhelihaa ja pitää 30 vuotta vanhoja virttyneitä vaatteitaan, ei ole mahdollisesti koskaan käynyt kuin pakettimatkalla mallorgalla joskus vuonna 89. Sitten hän kuolee ja sukulaiset taistelee verissäpäin hänen rahoistaan tai ne menee valtiolle ja vanha koti jätetään silleensä mädäntymään kun ketään ei kiinnosta. Olis mieluummin käyttänyt ne rahansa eläessään.

Oma elämäsi menee hukkaan kun säälit ihmisiä jotka eivät sääliäsi kaipaa vaan tekevät elämänsä sellaiseksi kun haluavat.

Tee sinäkin

Ei mene hukkaan minun elämä. Tuollaista sairaalloista säästelijäihmistä kun aikani katselin, niin tajusin, että omasta elämästä kannattaa nauttia ja niin teen. Voi sekä käyttää rahaa järkevästi ja samaan aikaan myös nauttia niistä. Ja tehdä myös omien lasten elämästä hieman helpompaa.

Miksi olet haukkumassa ihmisiä jotka tekevät toisin kuin sinä.

Olet suvaitsematon.

Vierailija
246/477 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurten ikäluokkien lapset ovat 50 + ja kinuavat täällä edelleen vanhempiensa rahoja.

Ei ole. Itse olen 37v ja olen isojen ikäluokkien lapsi.

Eli sun porukat sai sut 42-vuotiaana lol

Lol vaan itsellesi, ei ole mitenkään harvinaista. Toki siihen aikaan oli epätavallisempaa kuin nykyään.

Nykyaikana moni nainen saa ensimmäisen lapsensa nelikymppisenä. Siis onnekkaat naiset.

Vierailija
247/477 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmankos meillä on niin paljon oikeiston äänestäjiä kun rahaa kyllä on ja rahan halutaan tulevan rahan luo vaivatta, mutta muille täytyy keksiä risusavotat.

itsehän tuo on tuloistaan säästänyt eikä ostanut sisäfileetä.

Jokainen köyhä naukuja jonka minä tunnen ostaa pleikkarin tai iphonen osamaksulla ja sitten kärvistelee niiden osamaksulaskujen kanssa.

Itsellä ei ole pleikkaria, eikä iphonea, mutta on 30'000 euron arvosta osakesäästöjä. Ei paljoa, mutta kuitenkin sen verran, etten elä ihan heti kädestä suuhun vaikka jäisin työtä vaille, eikä tarvitse himotella "rikkaiden" statuskamaa (edelleenkään) ja hankkia sitä kalliilla luotoilla.

Vierailija
248/477 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä "köyhäily" elä ei haittaa tuota ihmistä. Elelee aivan tyytyväisenä kodissaan. Ei kaipaa matkoja  ja luxuselämää. Meitä on moneksi. Eikä hän ole näkemässä, mitä kuolemansa jälkeen tapahtuu.

Ei, vaan se on sairaus. Hän pelkää köyhyyttä yli kaiken, joten elää sitä köyhyyttä uudelleen joka ikinen päivä, eikä tajua, että ei ole enää köysissä kiinni vaan vapaa. Ihan sama kuin lapsena vä kivaltaisessa kodissa elänyt hakeutuu aina uudelleen vä kivaltaisiin suhteisiin kun ei osaa elää muuten. Toistaa vaan traumaansa.

Vierailija
249/477 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä koko keskustelu on ihan häiriintynyt, nuoret ja vanhat sylkee toistensa päälle samalla kun hallitus hassaa kaikki rahat milloin mihinkin sekopäisiin projekteihin ja epstein kytköksiensä voiteluun.

Viholliset on muualla kun täälä köyhien keskuudessa.

Se että te riitelette siitä että kenellä ois vielä varaa varastettavaksi on täysin järjetöntä.

Rahaa on, rahaa on niin vtusti että sitä vedetään miljarditolkulla välistä.

Vierailija
250/477 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurten ikäluokkien lapset ovat 50 + ja kinuavat täällä edelleen vanhempiensa rahoja.

Ei ole. Itse olen 37v ja olen isojen ikäluokkien lapsi.

Eli sun porukat sai sut 42-vuotiaana lol

Lol vaan itsellesi, ei ole mitenkään harvinaista. Toki siihen aikaan oli epätavallisempaa kuin nykyään.

Nykyaikana moni nainen saa ensimmäisen lapsensa nelikymppisenä. Siis onnekkaat naiset.

Ne lapset eivät ole tässä ketjussa vaatimassa vanhempiensa rahoja, vielä.

Vierailija
251/477 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä itsekin ihmettelen mihin omat ja mieheni vanhemmat (80 ikävuoden molemmin puolin) rahojaan oikein panttaavat. Onko se pankkitilin saldo itseisarvo? Sitä voi tuijotella ja myhäillä tyytyväisenä? 

Itse en rahaa tarvitse, tulen toimeen vähällä, mutta lapset on opiskelijoita ja elävät todella niukasti ja heillä on jatkuva stressi toimeentulosta etenkin nyt kun kesätöitä ei millään saa. Mun isovanhemmat auttoivat minua aikanaan mutta nyt tämä seuraava polvi ei tunnu välittävän lastenlapsistaan. 

Jotenkin lyhytnäköistä tämä tällainen huoli tileillä makaavista rahoista. Entäpä sitten jos kaikki tosiaan innostuisivat törsäämään rahansa. Mikä olisi tilanne sitten? Epäilen että aika sama paitsi että tilit olisivat tyhjät.

Vierailija
252/477 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä oletus se on et jälkikasvulle ja lastenlapsille pitäisi säästöt antaa? Autatteko itse vanhempianne/isovanhempianne käymällä kaupassa, siivoamassa jne? 

Autan lasta koska mikään ei tuota minulle enempää hyvää mieltä kun se, että näen hänen menevän elämässään eteenpäin ja menestyvän.

Kas kun minä rakastan häntä täydestä sydämestäni, eikä se rakkauteni edellytä jotain vastapalveluksia.

Vierailija
253/477 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä itsekin ihmettelen mihin omat ja mieheni vanhemmat (80 ikävuoden molemmin puolin) rahojaan oikein panttaavat. Onko se pankkitilin saldo itseisarvo? Sitä voi tuijotella ja myhäillä tyytyväisenä? 

Itse en rahaa tarvitse, tulen toimeen vähällä, mutta lapset on opiskelijoita ja elävät todella niukasti ja heillä on jatkuva stressi toimeentulosta etenkin nyt kun kesätöitä ei millään saa. Mun isovanhemmat auttoivat minua aikanaan mutta nyt tämä seuraava polvi ei tunnu välittävän lastenlapsistaan. 

Samoin kuin nuoret pelkäävät etteivät saa eläkettä aikanaan pelkäävät monet vanhukset sitä, etteivät parin vuoden päästä enää saa hoitoa jos eivät sitä itse maksa. 80-vuotias voi elää vielä 20 vuotta ja tarvita itse niitä rahojaan. Ymmärrän siis hyvin sekä nuoria että vanhoja tässä asiassa.

No onko oikeasti järkevää lahjoittaa ne rahat jonkun yksityisen hoivafirman kautta veroparatiisiin kuin auttaa omia jälkeläisiään? 

Iso osa vanhoista polvista ei välitä jälkeläisistään tai suvustaan vaan ainoastaan omasta navastaan. Ei heitä kiinnosta.

Oletko siis sitä mieltä, että vanhuksen tulisi antaa rahat pois sukulaisille? Sitten kun rahaa todella tarvitsisi (=viimeisinä vuosina kun kunto heikkenee ja apua joutuu ostamaan), rahaa ei siihen enää olisi. Omille vanhemmilleni olen sanonut, että käyttävät rahat itseensä, minä koetan kasvattaa itse varallisuuteni. Heiltä jää sitten mitä jää, ei välttämättä kovinkaan paljon.

Tässä nyt ei varmaan puhuta siitä mummun viimeisestä kymppitonnista vaan vähän isommista rahoista.

Vierailija
254/477 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä koko keskustelu on ihan häiriintynyt, nuoret ja vanhat sylkee toistensa päälle samalla kun hallitus hassaa kaikki rahat milloin mihinkin sekopäisiin projekteihin ja epstein kytköksiensä voiteluun.

Viholliset on muualla kun täälä köyhien keskuudessa.

Se että te riitelette siitä että kenellä ois vielä varaa varastettavaksi on täysin järjetöntä.

Rahaa on, rahaa on niin vtusti että sitä vedetään miljarditolkulla välistä.

Erittäin hyvin sanottu, jos rahasta ois oikeasti pulaa me tehtäis jotain lobbaukselle, sisäpiirikaupoille ja eturistiriidoille sijoituksissa.

Vierailija
255/477 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksilta terveydenhuollosta kustannusten mukainen hinta.

Tarkoitat vanhusten totaalista laiminlöyöntiä ja heitteillejättöä. Jaaha.

Vierailija
256/477 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just niin suomalaista boomeria, minulla oli aikoinaan ankeaa niin kyllä teilläkin pitää olla.

Meillä on rahaa, tietysti sitä annetaan lapsille, ja jo nyt eikä perinnöksi. Miksi ihmeessä sitä tahkotaan koko elämä jos ei lapsille? 

Sama, minusta on ihana ajatus, että voin auttaa rahallisesti omia lapsiani. En todellakaan aio katsoa sivusta jos lapsellani on köyhää. En tajua kuinka boomerit pystyy niin tekemään. No äitini ei auttanut missään muussakaan, ei lastenhoidossa, ei missään. Hän tosin sai apua kun minä ja sisarukseni oltiin pieniä. Kaikki kesät vietettiin rakkaassa mummolassa. Nämä muistot puuttuu minun lapsiltani kokonaan ja syy ei ole minun. Väkisinkö olisi pitänyt lapset kipata sinne kun äidillä oli omaa aikaa ja telkkarista tuli emmerdal eikä sitten mitenkään olisi voinu katsoa vähää aikaa omia lapsenlapsiaan.

Tämä satu on luettu täällä jo monta kertaa.

Ihan täyttä totta edellisen kirjoittama, myös minun kohdallani. Jos sinä et ole näin toiminut, aika moni muu on. 

Vierailija
257/477 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeenko me nyt kaikki ollaan tosissaan että tuo summa on suurilla ikäluokilla ( 380 000 elossa) .  Taaa päästiin siis asiaan.

19451955 syntyneitä on elossa Suomessa noin 750 000 850 000.

Älä venytä suurten ikäluokkien haarukkaa.  Se on 1945 - 1950 syntyneet. Yli 100 000 vuosi lapsia.  Älä keksi omiasi.

Suomessa suuret ikäluokat määritellään tavallisesti vuosille 1945 1950, mutta joskus laajemminkin vuosille 1945 - 1956. 

Vierailija
258/477 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus on se, että suurin osa tuosta rahasta on rikkailla

Miksi rikkaat eivät kuluta????

Vierailija
259/477 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä niillä säästöillä on virkaa, jos niitä ei suostu käyttämään omaksi tai läheistensä iloksi? 

Vierailija
260/477 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Rahaa voi myös lahjoittaa, se tekee ihmisen onnelliseksi. Siitä on tutkimustakin.

Lähimmäisten auttaminen ylipäätään on Puttosen mukaan järkevää rahankäyttöä. Perintöä parempi tapa on auttaa jälkeläisiään jo omana elinaikanaan.

" On parempi antaa lämpimällä kuin kylmällä kädellä."

Hauska vitsi. Oman suvun vaurastuneet ovat ilmoittaneet säätiöittävänsä perintönsä ja oma isä on pyytänyt minua luopumaan lakisääteisestä perinnöstäni, jotta voi kanavoida sitä muualle. 

Jos kuvittelette että boomerien ongelma on huono rahankäyttö niin ette voisi enempää väärässä olla. He ovat pahoja ihmisiä.

Mikä siinä ihmisryhmässä on oikein mennyt pieleen? Heidän omat vanhemmat toimivat aivan toisin, lahjoittivat jo varhain jälkeläisilleen (mökki)tontit, auttoivat asuntolainojen maksussa, tukivat lapsenlapsiaan jne. Nämä suuret ikäluokat tuntuvat vihaavan lapsiaan ja lastenlapsiaan.

Eivät suurten ikäluokkien vanhemmatkaan aina auttaneet lapsiaan.

Päin vastoin monet sodankäyneiden ikäluokkien edustajat riippuivat esim. maaomaisuudessa kiinni viimeiseen pisaraan asti. Ajoivat omat lapset kotoa maailmalle ja sitten, kun olivat itse siinä iässä, etteivät enää jaksaneet hoitaa maa- ja metsätaloustöitä, olisivat olleet valmiita myymään pientilansa jälkipolville.

Mutta harvapa aikuiseksi ehtinyt oli enää työpaikan ja elämänsä järjestykseen saatuaan valmis rientämään maaseudun pientilalle ihan vain siksi, että ankara ja autoritaarinen isä olisi siitä juuri nyt valmis luopumaan (rahaa vastaan tietenkin). 

Tämä oli se tapahtumaketju, joka autioitti lopulta merkittävän osan Suomen pientiloista: tilan raivanneet vanhemmat eivät luopuneet siitä ajoissa lastensa hyväksi, ja lapset vieraantuivat maatilalta, maataloudesta ja kotikylästä lähdettyään etsimään elantoa muualta - kun isä ei suostunut luopumaan tilasta ajoissa. Heidän otteensa saattaa säilyä vielä kuoleman jälkeiseenkin aikaan, koska usein perikunnalla on vaikeuksia saada omaisuutta jaettua järkevästi (ja myydä ei saa, koska sen ovat isä ja äiti takoneet päähän). Joten pikku maatila rappeutuu perikunnan omistuksessa.

Tätä samaa toimintamallia toistetaan nyt toiseen ja kolmanteen polveen asti. Riiputaan omaisuudessa kuolemaan saakka kiinni, ja omaisuus (joka usein koostuu kiinteistöistä ja asunnoista) happanee käsiin omistajien vanhentuessa ja pitäessään omaisuudestaan kiinni loppuun asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän