"Pankkitileillä makaa 115 miljardia, ja se raha on nimenomaan suurilla ikäluokilla, jotka ovat tottuneet siihen, että eivät käytä rahojaan"
Näin sanoo Aalto-yliopiston rahoituksen professori
Itse hän toteutti nuoruutensa unelman ostamalla S-Mersun. Toinenkin auto on.
Entä hienoissa ravintoloissa syöminen?
Puttosen mielestä se on tuhlausta. Ainakin hänelle itselleen.
En saa niistä mitään hyötyä. Nautin enemmän burgeriateriasta McDonaldsilla kuin monen sadan euron illallisesta Palacessa.
Kommentit (477)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissä tämmöinen jääräpää joka ei suostu edes lääkkeitä ja hygieniatuotteita ostamaan ettei mene rahaa. Tilillä 150k + muu omaisuus. Ilmaista romua kuitenkin rohmutaan pihat ja rakennukset täyteen ja jälkeläisillä tulee menemään viikkoja ja tuhansia euroja niiden hävittämisessä.
Tiedän kans samanlaisen ihmisen. Olen sitä mieltä, että tuollaisilla ihmisillä on jostain lapsuudesta syntynyt köyhyystrauma. Ja sitä traumaa he toteuttavat sitten loputtomalla pihistelyllä, säästelyllä ja ahneudella. Mutta mikä kaikista säälittävintä, että he eivät ikinä koskaan pysty nauttimaan rahoistaan vaan menevät hautaan saakka traumatisoituneina. Kuoleman jälkeen loput rahat sitten menee joko sukulaisille tai valtiolle, eikä niistä ollut mitään iloa sille säästäjälle.
Sille säästäjälle on ilo nähdä se pankkitilinsä saldo, jonka hän on kovalla työllä ja säästämisellä saanut aikaan. (ei joillakin kerjätyillä Kelatuilla)
Ymmärrän sen kyllä, että se tuo hänelle tyydytystä ja iloa. Silti se on tosi säälittävää, kun se ei koskaan konkretisoidu hänelle elävässä elämässä, hänelle hänen kokemuksellisessa ja aistillisessa maailmassaan. Hän ei maista, haista, ei tunne niitä rahoja. Ne on vain luku hänen silmissään. Lämmittää puilla kylmää ja homeelta haisevaa kotiaan, syö minimaalisesti tarjousjauhelihaa ja pitää 30 vuotta vanhoja virttyneitä vaatteitaan, ei ole mahdollisesti koskaan käynyt kuin pakettimatkalla mallorgalla joskus vuonna 89. Sitten hän kuolee ja sukulaiset taistelee verissäpäin hänen rahoistaan tai ne menee valtiolle ja vanha koti jätetään silleensä mädäntymään kun ketään ei kiinnosta. Olis mieluummin käyttänyt ne rahansa eläessään.
Tämä "köyhäily" elä ei haittaa tuota ihmistä. Elelee aivan tyytyväisenä kodissaan. Ei kaipaa matkoja ja luxuselämää. Meitä on moneksi. Eikä hän ole näkemässä, mitä kuolemansa jälkeen tapahtuu.
Ei, vaan se on sairaus. Hän pelkää köyhyyttä yli kaiken, joten elää sitä köyhyyttä uudelleen joka ikinen päivä, eikä tajua, että ei ole enää köysissä kiinni vaan vapaa. Ihan sama kuin lapsena vä kivaltaisessa kodissa elänyt hakeutuu aina uudelleen vä kivaltaisiin suhteisiin kun ei osaa elää muuten. Toistaa vaan traumaansa.
Väkivaltaisessa lapsuudenkodissa elänyt ei haöua pahoinpitelevää puolisoa. Mutta pahoinpitelijän puheessa ja olemuksessa on jotakin, mikä tuntuu tutulta. Henkilön käytös on mukavaa siihen asti, kun ollaan naimisissa tai on muutettu yhteen. Siinä on selitys näihin surullisiin kuvioihin.
Tiedän kyllä sen kuvion. V äkivaltaisesti elänyt ei kykene elämään rauhallista rakkaudellista elämää, koska se on tylsää ja mautonta. Ei hän halua tulla huonosti kohdelluksi vaan ajautuu sellaiseen ellei tee tietoista työtä itsensä kanssa. Myöskin säästeliäästi elänyt joutuu uudelleen kalibroimaan käsityksensä rahasta ja elämästä, jotta voisi joskus ehkä nauttia rahoistaan. Muuten niin ei käy vaan autopilotti ohjaa pelkkään kurjuuteen kun siihen on niin tottunut. Jos köyhälle antaa mielinmäärin rahaa kulutettavaksi niin hänhän joutuu siinä eksistentiaaliseen kriisiin ja hänen perusturvallisuus järkkyy. Muutos on aina vaikea tapahtui se mihin suuntaan tahansa.
Siksi ne vanhukset istuu lompakon päällä, kun ei osaa muuta. Turha heitä on syyllistää. Ei he muutu. Kuolemassa ne rahat sitten jaetaan, mutta eipä se vanhusta sitten enää liikuta.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa hallitukselta syyllistää tavallisia ihmisiä siitä, että säästävät, vieläpä tällaisessa epävakaassa ja epävarmassa maailmantilanteessa.
Hallitus on itse väärillä ja huonoilla toimillaan ajanut talouden ja Suomen ahdinkoon. Todella vastuutonta taas kerran koittaa kääntää katse ja syy muualle. Päätöstensä johdosta esimerkiksi taloudellisesesti tiukemmilla olevien kansalaisten käyttövarat vain väheni ja vähenee.
Rikkaiden verohelpotukset nyt olivat myös ihan älyvapaata toimintaa, eikä epärealistiset oikeistoideologiset toiveajatteluvaikutukset peustuneet mihinkään tutkittuun faktatietoon, päinvastoin.
Tällainen köyhiltä pois ja rikkaille lisää jako tietenkin pahensi tilannetta. Sitten syyllisteteään kansalaisia omista toimista. Käsittämättömän surkea tämä nykyhallitus.
Kokonaiskuva on muutenkin ihan vinksallaan, kun länsimaissa kulutusta pitäisi nimenomaan vähentää ja järkevöittää kestävän tasapainon saavuttamiseksi. Kotimaisia, sekä ylipäätään kestävästi ja järkevästi tuotettua asioita ja palveluita tulisi suosia.
Ei niin, että ohjataan varoja ja kulutusta johonkin rikkaiden ekstrapuuhasteluihin (pankkitileille ja sijoituksiin), kun toiset ei saa sitä tarpeellista ja järkevääkään. Oikeistolainen tuloerojen kasvattamienen ei ole Suomen taloudelle hyväksi, eikä kansalaisten hyvinvoinnille, eikä myöskään isossa kuvassa edistä kestävää hyvää elämää maapallolla.
On niin monta kertaa todettu, että se ei toimi, että rikkaille enemmän ja sieltä sitten valuisi jotain muutakin kuin murusia toisille.
Näinhän se on.
Koko hyvinvoinnin ja rauhan aika toisesta maailmansodasta kasarille perustui pieniin tuloeroohin ja siihen, että työntekoa suosittiin pääoman kustannuksella.
Ei ole kestävää tämä, että pääomaa suositaan työnteon kustannuksella. Perseelleen tulee menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan ne rahat ois sinne kertynyt jos ei olisi pihistelty kaikessa aikoinaan.
Niin, kuten omissa eläkemaksuissa? Noiden kanssa suuret ikäluokat on päässeet kuin koira veräjästä.
Ihan hirveää tämä jokapäiväinen eläkeläisiin kohdistuva viha.
Jälkeläisille tiedossa muhkeat perinnöt joten mitä ihmettä he kitisevät?
Sitä, että sitä rahaa voi antaa jo aiemminkin kuin vasta sitten kun on kuollut. Tai jos ei halua antaa perintöä, niin kannattaisi tuhlata niitä rahoja jo eläessään mieluummin kuin makuuttaa niitä säästössä.
Pidä näppisi erossa toisten rahoista, häpeä.
Voi voi triggeröikö tämä nyt sinussa jotain? Pidä vain lompuukkia tiukasti näpeissä kuten tähänkin asti. Ei mene sulla enää kauaa kun joku ne rahat jakaa. Jos ei läheiset niin yhteiskunta. Kannattaa vaikka polttaa ne kesäkokossa niin kukaan ei niistä saa senttiäkään.
Minulle on yhdentekevää, mitä omaisuudelleni kuolemani jälkeen tapahtuu. Enhä ole enää sitä näkemässä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli ihan hyvä haastattelu. Aina kun tunnetulta professorilta tulee kirja, on Hesarissa haastattelu. Ihan hyvä, kun siellä on huomattavasti pienemmillä ammatillisilla ansioilla olevien haastatteluja solkenaan.
Pääasia kai Puttosella oli se, että on tuhlaamista ja on kuluttamista, ja että tuhlaamista tulisi välttää. Kuluttamista sen sijaan tulee tehdä sen mukaan, mikä itsestä tuntuu hyvältä. Toisin kuin moni Hesariin juttua kommentoinut lukija väittää, itse en ainakaan kokenut Puttosen tuputtavan mitään "minä elän näin ja muidenkin pitää elää näin"-tyyppistä mantraa, pikemminkin luin jutun ihan päinvastoin. On kiinnostavaa, miten selkeästi kipukohtaan osuvat jutut triggeröivät jotkut lukijat omaan tunnemaailmaansa niin voimakkaasti, että tekstiä ei joko lueta kokonaan tai luetunymmärtäminen oletettavasti tunnemyrskyn seurauksena romahtaa täysin.
Eikö saisi? Miksei saisi? Yleensä kun ihmiset pakkaavat katsoa ja tarkastella asioita ihan siitä omasta näkökulmastaan. Eikö totta? Sinäkään et osaa ajatella muuta kuin omasta näkökulmastasi, joka taas minusta on aivan virheellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on makoillut tilillä jo 10 vuotta 300000 euron perintö. En ole juuri ostanut mitään. Ostin veneen silloin 9 vuotta sitten ja uuden auton mutta muuten olen säästänyt.
Sijoituksissa se olisi tuottanut varsin muhevasti lisää
No mihin juuri sinä olisit sijoittanut vaikkapa 25 vuotta sitten, että se olisi nyt vuonna 2026 muhevasti tuottoista? Eli palaa mielessäsi nyt vuoteen 2001, vaikka sen vuoden maaliskuuhun. Odotan kiinnostuneena vastaustasi.
Eri
Olen itse sijoittanut vasta 2010-luvulta alkaen, en tiedä vuoden 2001 tarjontaa. Mutta itse aloitin ensin pankin matalakuluisella rahastolla (Aasia) ja sitten siirryin aika pian Nordnetin indeksirahastoihin. Olen varovainen ja turvallisuushakuinen sijoittaja, enkä halua vertailla pörssikursseja ollenkaan. Niinpä indeksirahastot sopivat minulle oikein hyvin.
Kerralla ei tietenkään 300 000 euroa minnekään pidä lätkäistä, mutta ajallisesti ja maantieteellisesti hajauttaen. Ihan vaikka olisi laittanut nuo indeksirahastoihin 2010-luvulla rahoja ensin 10 vuotta tilillä hillottuaan, olisi tallessa huomattavasti isompi summa kuin tilillä säilöen.
Ongelma on se, että jos nuorena kehittää kalliin maun tottumuksen (expensive tastes), niin siitä on hankala päästä eroon vanhempana. Kaikki rahat menee luksukseen ja yhtään ei jää viivan alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa hallitukselta syyllistää tavallisia ihmisiä siitä, että säästävät, vieläpä tällaisessa epävakaassa ja epävarmassa maailmantilanteessa.
Hallitus on itse väärillä ja huonoilla toimillaan ajanut talouden ja Suomen ahdinkoon. Todella vastuutonta taas kerran koittaa kääntää katse ja syy muualle. Päätöstensä johdosta esimerkiksi taloudellisesesti tiukemmilla olevien kansalaisten käyttövarat vain väheni ja vähenee.
Rikkaiden verohelpotukset nyt olivat myös ihan älyvapaata toimintaa, eikä epärealistiset oikeistoideologiset toiveajatteluvaikutukset peustuneet mihinkään tutkittuun faktatietoon, päinvastoin.
Tällainen köyhiltä pois ja rikkaille lisää jako tietenkin pahensi tilannetta. Sitten syyllisteteään kansalaisia omista toimista. Käsittämättömän surkea tämä nykyhallitus.
Kokonaiskuva on muutenkin ihan vinksallaan, kun länsimaissa kulutusta pitäisi nimenomaan vähentää ja järkevöittää kestävän tasapainon saavuttamiseksi. Kotimaisia, sekä ylipäätään kestävästi ja järkevästi tuotettua asioita ja palveluita tulisi suosia.
Ei niin, että ohjataan varoja ja kulutusta johonkin rikkaiden ekstrapuuhasteluihin (pankkitileille ja sijoituksiin), kun toiset ei saa sitä tarpeellista ja järkevääkään. Oikeistolainen tuloerojen kasvattamienen ei ole Suomen taloudelle hyväksi, eikä kansalaisten hyvinvoinnille, eikä myöskään isossa kuvassa edistä kestävää hyvää elämää maapallolla.
On niin monta kertaa todettu, että se ei toimi, että rikkaille enemmän ja sieltä sitten valuisi jotain muutakin kuin murusia toisille.
Näinhän se on.
Koko hyvinvoinnin ja rauhan aika toisesta maailmansodasta kasarille perustui pieniin tuloeroohin ja siihen, että työntekoa suosittiin pääoman kustannuksella.
Ei ole kestävää tämä, että pääomaa suositaan työnteon kustannuksella. Perseelleen tulee menemään.
Aseet alkavat paukkuja ja puukot heilua. Mietitään hyökkäyksiä muuallekin kuin vain kouluihin. Ryöstellään vaatteita ja koteja. Erilaisiin turvapalveluihin on varakkaan kansanosan pakko varata huomattava osuus varallisuudestaan.
Suomesta tulee pikkuUSA. Jo viimeistään ensi vuosikymmenellä.
Kyllä boomerit kuluttavat. Tuntemani hyvätuloiset boomerit eli ekäkeläiset juurikin kuluttavat, varsinkin palveluihin.
Kukaan muukaan ajelee takseilla, tilaa siivouspalveluita, käyttää kulttuuria jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hallitus?
Talletusten koko kasvoi ja kuluttamisen määrä laski jyrkästi etenkin 2020-2023.
Silloin vielä ostettiin asuntoja ja autoja vaikka oli korona ja korkea inflaatio.
"Tilanne 2024-2025: Viimeaikaiset tiedot viittaavat siihen, että korkea inflaatio ja heikentynyt taloustilanne ovat vähentäneet kansalaisten ostovoimaa ja kulutusta."
Tyhjästä on paha nyhjästä. Mieluummin ruokaa Lidlistä kuin Stockmannin vaatteita tai uusi auto. Tai lomamatka Dubaihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos vastaan rehellisesti, niin säästän siksi että tiedän jo nyt mitä eläkkeeni tulee olemaan. Arvio on noin 1200 € kuussa. Sillä kyllä selviää, mutta ei sillä pidetä samaa elintasoa mitä olen tottunut elämään.
Minulla on oma talo, kesämökki, vene, auto ja muutama harrastus. Ne ovat juuri niitä asioita, jotka tekevät elämästä hyvää mökkireissut, veneellä liikkuminen, pihan laittaminen, pieniä projekteja. Eläkkeellä olisi vielä enemmän aikaa niille.
Mutta realistisesti ajatellen 1200 € kuussa ei riitä siihen kaikkeen ilman puskuria. Kiinteistöjen kulut, vakuutukset, polttoaineet, ylläpito rahaa menee vaikka kuinka eläisi muuten vaatimattomasti.
Siksi säästän nyt. En siksi että haaveilisin luksuksesta, vaan siksi että voin jatkaa samaa tavallista elämää myös eläkkeellä. Ettei tarvitse myydä mökkiä, venettä tai luopua harrastuksista vain siksi että tulot putoavat.
Minusta se on aika tavallista ennakointia. Moni säästää pahan päivän varalle minä säästän sen päivän varalle kun aikaa on paljon mutta tulot pienet.
Aika hyvä omaisuus niin pienillä tuloilla että eläkekertymä riittää 1200 eur eläkkeeseen..
Mulla on 23 työvuoden jälkeen tuo sama eläke jo kertynyt, eikä silti venettä..taloa.. enkä edes maksa kotitalouden laskuja yksin
Eihän nyt vaan ole niin että olet yrittäjä joka on maksanut min yel. Vähän niin kuin joku espanjan rouva joka kilahti kun häneltä evättiin Espanjaan maksettava kansaneläke. Ja hän kun oli tehnyt ahkerana yrittäjän pitkän uran ja aluksi maksanut verotkin suomeen, niin kuinka hänet nyt hylättiin ja millä nyt maksaa huvilansa kulut Espanjassa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varallisuus oli keskittynyt yhä vahvemmin ylimpiin varallisuuskymmenyksiin. Nettovarallisuuden keskiarvo oli vuonna 2023 noin 229000 euroa kotitaloutta kohden, eli yli kaksinkertainen mediaaniin verrattuna.
Varakkain kymmenys omisti 52 prosenttia kaikesta nettovarallisuudesta Suomessa. Yli puoleen osuus kipusi ensimmäistä kertaa kotitalouksien varallisuus -tilaston mittaushistorian aikana eli vuodesta 1987 eteenpäin.
Samaan aikaan viisi vähävaraisinta kymmenystä eli puolet kotitalouksista omisti vain neljä prosenttia nettovarallisuudesta.
Siinä missä varakkaimman kymmenyksen varallisuusosuus on jokaisella tutkimuskerralla kasvanut, muissa kymmenyksissä suunta on ollut käytännössä koko ajan alaspäin."
12.3/2025 Taloussanomat
Kukahan ei kuluta varallisuuttaan eikä pidä pyöriä pyörimässä?!
Tiesitkö, että osakkeisiin sidottu varallisuus nimenomaan pitää pyöriä pyörimässä? Ei varallisuutta ole tarpeen kuluttaa, jotta sen saan tekemään töitä.
Lisäksi suuret ikäluokat tietävät, että kun on aika mennä hoitolaitokseen, niin rahalla saa oikeasti kunnollista hoitoa, silloin kuukausimaksu on jossain 8000 euron tienoilla, mutta eipä ole vaaraa tulla sidotuksi tuoliin eikä kukaan vastaa soittoihin. Suomalainen julkinen terveydenhuolto on osoittanut, että ei välitä vanhuksista, joten sukanvarsi tyhjenee elämän muutaman viimeisen kuukauden aikana rahan valuessa ulkomaille.
Varakkaiden suhteellinen varallisuus kasvaa siksi, että köyhät ei säästä ja sijoita, se kun ei ole kivaa puuhaa.
"Varakkaiden suhteellinen varallisuus kasvaa siksi, että köyhät ei säästä ja sijoita, se kun ei ole kivaa puuhaa."
Köyhällä ei ole mitä säästää ja sijoittaa.
Tässäpä myös eräs oikeiston virheellinen ajatus, että köyhä ja pienituloinen on tyhmyyttään ja omasta syystään köyhä, ja rikas on älykäs ja vain omasta ansiostaan rikas / hyvätuloinen. Ja että varakas osaa käyttää rahaa, mutta köyhä ei osaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä boomerit kuluttavat. Tuntemani hyvätuloiset boomerit eli ekäkeläiset juurikin kuluttavat, varsinkin palveluihin.
Kukaan muukaan ajelee takseilla, tilaa siivouspalveluita, käyttää kulttuuria jne.
no en tiedä.. vanhempien eläketulot on yhteensä yli 8000 eur kuukaudessa, eikä velkoja ole. Silti hirveän vastenmielistä heille oli käyttää yksityistä terveydenhuoltoa kun se maksaa... roikuttiin jonossa kuukausia ja sitten valitettiin kun ei tutkita kunnolla, ei leikata silmiä tai polvea jne. Nyt ovat raskineet peräti tehdä jonkun siivoussopimuksen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan ne rahat ois sinne kertynyt jos ei olisi pihistelty kaikessa aikoinaan.
Niin, kuten omissa eläkemaksuissa? Noiden kanssa suuret ikäluokat on päässeet kuin koira veräjästä.
Ihan hirveää tämä jokapäiväinen eläkeläisiin kohdistuva viha.
Jälkeläisille tiedossa muhkeat perinnöt joten mitä ihmettä he kitisevät?
Sitä, että sitä rahaa voi antaa jo aiemminkin kuin vasta sitten kun on kuollut. Tai jos ei halua antaa perintöä, niin kannattaisi tuhlata niitä rahoja jo eläessään mieluummin kuin makuuttaa niitä säästössä.
Pidä näppisi erossa toisten rahoista, häpeä.
Voi voi triggeröikö tämä nyt sinussa jotain? Pidä vain lompuukkia tiukasti näpeissä kuten tähänkin asti. Ei mene sulla enää kauaa kun joku ne rahat jakaa. Jos ei läheiset niin yhteiskunta. Kannattaa vaikka polttaa ne kesäkokossa niin kukaan ei niistä saa senttiäkään.
Minulle on yhdentekevää, mitä omaisuudelleni kuolemani jälkeen tapahtuu. Enhä ole enää sitä näkemässä.
Et voi tietää oletko näkemässä sitä, koska kukaan ei tiedä mitä meidän tietoisuudelle tapahtuu kuoleman jälkeen meidän omasta näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on rahaa. Olen elämäni aikana käyttänyt rahaa. Olen ostanut asunnon ja maksanut asuntolainani pois. Olen matkustellut ja nauttinut elämästä. Samaan aikaan olen myös säästänyt ja sijoittanut. Nuorena ja asuntovelkaisena vähemmän, keski-iässä ja velattomana enemmän. Nyt olen pitkän työuran jälkeen eläkkeellä. Eläkkeeni on riittävän hyvä, joten ei tarvitse pihistellä. Matkustelu ei enää kiinnosta. Eikä kulttuuri ja tapahtumat. Mulla on kaikki tavarat, mitä tarvitsen. Taloyhtiön remontit ei haittaa, koska pystyn maksamaan osuuteni. Käyn joskus ravintolassa syömässä. Siitä huolimatta pystyn eläkkeestäkin laittamaan säästöön ja sijoituksiin. Mulla ei ole tarvetta kuluttaa enempää. Sen vuoksi mulla on rahaa.
Ihanteellinen tilanne että olet voinut työskennellä eläkkeelle saakka ja elämä on sujunut ilman isoja ongelmia. Autatko lapsiasi, lapsenlapsiasi?
Lahjoitan lapselleni joka kolmas vuosi summan, minkä kulloinkin saa verovapaasti lahjoittaa. Hän on toistaiseksi säästänyt ja sijoittanut lahjarahat, koska on pärjännyt ihan hyvin palkallaan. Jos käydään yhdessä kaupassa tai ravintolassa, mä maksan. Lapsenlapsia ei ole.
Kaksi järkevää rahankäyttäjää!
Vierailija kirjoitti:
Joo rahat pitää ottaa pois jos niitä ei käytä!!!
Sitä se kommunismi on.
mitä jos raha säästössä tekee onneliseks. keneltä se on pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varallisuus oli keskittynyt yhä vahvemmin ylimpiin varallisuuskymmenyksiin. Nettovarallisuuden keskiarvo oli vuonna 2023 noin 229000 euroa kotitaloutta kohden, eli yli kaksinkertainen mediaaniin verrattuna.
Varakkain kymmenys omisti 52 prosenttia kaikesta nettovarallisuudesta Suomessa. Yli puoleen osuus kipusi ensimmäistä kertaa kotitalouksien varallisuus -tilaston mittaushistorian aikana eli vuodesta 1987 eteenpäin.
Samaan aikaan viisi vähävaraisinta kymmenystä eli puolet kotitalouksista omisti vain neljä prosenttia nettovarallisuudesta.
Siinä missä varakkaimman kymmenyksen varallisuusosuus on jokaisella tutkimuskerralla kasvanut, muissa kymmenyksissä suunta on ollut käytännössä koko ajan alaspäin."
12.3/2025 Taloussanomat
Kukahan ei kuluta varallisuuttaan eikä pidä pyöriä pyörimässä?!
Tiesitkö, että osakkeisiin sidottu varallisuus nimenomaan pitää pyöriä pyörimässä? Ei varallisuutta ole tarpeen kuluttaa, jotta sen saan tekemään töitä.
Lisäksi suuret ikäluokat tietävät, että kun on aika mennä hoitolaitokseen, niin rahalla saa oikeasti kunnollista hoitoa, silloin kuukausimaksu on jossain 8000 euron tienoilla, mutta eipä ole vaaraa tulla sidotuksi tuoliin eikä kukaan vastaa soittoihin. Suomalainen julkinen terveydenhuolto on osoittanut, että ei välitä vanhuksista, joten sukanvarsi tyhjenee elämän muutaman viimeisen kuukauden aikana rahan valuessa ulkomaille.
Varakkaiden suhteellinen varallisuus kasvaa siksi, että köyhät ei säästä ja sijoita, se kun ei ole kivaa puuhaa.
"Varakkaiden suhteellinen varallisuus kasvaa siksi, että köyhät ei säästä ja sijoita, se kun ei ole kivaa puuhaa."
Köyhällä ei ole mitä säästää ja sijoittaa.
Tässäpä myös eräs oikeiston virheellinen ajatus, että köyhä ja pienituloinen on tyhmyyttään ja omasta syystään köyhä, ja rikas on älykäs ja vain omasta ansiostaan rikas / hyvätuloinen. Ja että varakas osaa käyttää rahaa, mutta köyhä ei osaa.
Teeppä sinäkin 15 tunnin työpäiviä kuten minä vai maistuuko joutenolo paremmalta.T Vaurastumiseen matkalla oleva yrittäjä,näin vielä uskon.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole suuria ikäluokkia ja minäkin makuutan rahoja säästötilillä.
En osta turhaa ihan vain sen takia, että kuuluu kuluttaa. En tarvitse enää mitään.
Matkustamisestakin on tehty nykyään syntiä .
Ei voi síihenkään enää "tuhlata".
No, kohta kun Suomi ei ole enää hyvinvointivaltio, pääsee kukin investoimaan rahansa sitten terveydenhoitoon ja erilaisiin turvapalveluihin.
Kohta me suuret ikäluokat kuolemme ja Suomessa alkaa kulutusjuhlat. Maltakaa nyt hetki vielä odottaa.
82v
Silloin vielä ostettiin asuntoja ja autoja vaikka oli korona ja korkea inflaatio.
"Tilanne 2024-2025: Viimeaikaiset tiedot viittaavat siihen, että korkea inflaatio ja heikentynyt taloustilanne ovat vähentäneet kansalaisten ostovoimaa ja kulutusta."