"Pankkitileillä makaa 115 miljardia, ja se raha on nimenomaan suurilla ikäluokilla, jotka ovat tottuneet siihen, että eivät käytä rahojaan"
Näin sanoo Aalto-yliopiston rahoituksen professori
Itse hän toteutti nuoruutensa unelman ostamalla S-Mersun. Toinenkin auto on.
Entä hienoissa ravintoloissa syöminen?
Puttosen mielestä se on tuhlausta. Ainakin hänelle itselleen.
En saa niistä mitään hyötyä. Nautin enemmän burgeriateriasta McDonaldsilla kuin monen sadan euron illallisesta Palacessa.
Kommentit (477)
No meillä ei kyllä makaa, suhina kuuluu kun käyttötili tyhjenee palkkapäivänä ja rahat eivät mene asuntolainaan. Ne menee ruokaravintoloihin ja matkailuun Suomessa ja ulkomailla, jos vaatteita ym tarvitaan niin ne ostetaan sen enempää miettimättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeenko me nyt kaikki ollaan tosissaan että tuo summa on suurilla ikäluokilla ( 380 000 elossa) . Taaa päästiin siis asiaan.
19451955 syntyneitä on elossa Suomessa noin 750 000 850 000.
Älä venytä suurten ikäluokkien haarukkaa. Se on 1945 - 1950 syntyneet. Yli 100 000 vuosi lapsia. Älä keksi omiasi.
Ihmisten ahneus toisten rahan ja omaisuuden perään jaksaa täällä aina ällistyttää.
195 lisää vielä että perintöä tuli markka-aikana noin 2000 markkaa joka kaikki meni elämiseen. Silloin oli tiukkaa ja asuntovelkaa.
Tämä sukupolvi ei ole tottunut säästämään.
Jesse, 17v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä itsekin ihmettelen mihin omat ja mieheni vanhemmat (80 ikävuoden molemmin puolin) rahojaan oikein panttaavat. Onko se pankkitilin saldo itseisarvo? Sitä voi tuijotella ja myhäillä tyytyväisenä?
Itse en rahaa tarvitse, tulen toimeen vähällä, mutta lapset on opiskelijoita ja elävät todella niukasti ja heillä on jatkuva stressi toimeentulosta etenkin nyt kun kesätöitä ei millään saa. Mun isovanhemmat auttoivat minua aikanaan mutta nyt tämä seuraava polvi ei tunnu välittävän lastenlapsistaan.
Samoin kuin nuoret pelkäävät etteivät saa eläkettä aikanaan pelkäävät monet vanhukset sitä, etteivät parin vuoden päästä enää saa hoitoa jos eivät sitä itse maksa. 80-vuotias voi elää vielä 20 vuotta ja tarvita itse niitä rahojaan. Ymmärrän siis hyvin sekä nuoria että vanhoja tässä asiassa.
No onko oikeasti järkevää lahjoittaa ne rahat jonkun yksityisen hoivafirman kautta veroparatiisiin kuin auttaa omia jälkeläisiään?
Ei kunnallinen kotihoitokaan ole ilmaista. Ja parempi on käyttää rahat omaan hyvinvointiin jos ei kotona enää pärjää -eikä kunnalisen puolen järjestämään hoivakotiin pääse kuin hyvin heikossa kunnossa, yleensä jo pitkälle muistisairaana. kotona pitäisi vain pinnistellä. Omaisille jää sitten mitä jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti,älä kuluta turhaan.Mitä ostaa jos kaikki tarvittava ostettu Kestävän kehityksen periaate.Pois turha kulutus.Suomi pieni maa.Liikaa kauppoja.Verot,kaikki kallista sähköä,asuminen..Eipä tässä tuhlata.Kulutusjuhlat loppu.
Välilyöntien käyttö ei maksa mitään.
Eläs nyt, kaikesta pitää säästää. Mun äiti kirjoitti joskus tekstiviestit noin, kun ne vielä maksoi rahaa.
Aika ajattelematonta sanoa että raha makaa tilillä. Monille vanhuksilla on sille käyttöä elämän loppumatkalla, kun ihan kaikki tarvittavat palvelut joutuu ostamaan. Omillakin vanhemmilla säästöt olivat tilillä, mutta kun kotihoito alkoi ja rahaa tarvittiin paljon muuhunkin ei kuollessa ollut enää juuri mitään. Nykyään eletään epävarmoja aikoja, on hyvä olla se puskuri. Kun jää työttömäksi ei heti saa mitään rahaa ja kun ansiosidonnainen loppuu on jollain elettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just niin suomalaista boomeria, minulla oli aikoinaan ankeaa niin kyllä teilläkin pitää olla.
Meillä on rahaa, tietysti sitä annetaan lapsille, ja jo nyt eikä perinnöksi. Miksi ihmeessä sitä tahkotaan koko elämä jos ei lapsille?Oletko sinä boomeri? Et ainakaan missän perustyössä ollut jos rahaa ja leveiltäväksi.
En ole boomeri. Sekö on leveilyä että kertoo että on rahaa ja että antaa sitä lapsilleen? Hyvin ankeaa ja suomalaista sekin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista järkevinyä olisi nimenomaan auttaa nuoria aikuisia, jos siihen on mahdollisuus. Rahantarve ei ole enää yhtä suuri/se ei vaikuta suuresti elämänkulkuun enää keski-iän jälkeen. Tästä on tutkimuksia.
Kokeilepa olla köyhä iäkkäänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä itsekin ihmettelen mihin omat ja mieheni vanhemmat (80 ikävuoden molemmin puolin) rahojaan oikein panttaavat. Onko se pankkitilin saldo itseisarvo? Sitä voi tuijotella ja myhäillä tyytyväisenä?
Itse en rahaa tarvitse, tulen toimeen vähällä, mutta lapset on opiskelijoita ja elävät todella niukasti ja heillä on jatkuva stressi toimeentulosta etenkin nyt kun kesätöitä ei millään saa. Mun isovanhemmat auttoivat minua aikanaan mutta nyt tämä seuraava polvi ei tunnu välittävän lastenlapsistaan.
Samoin kuin nuoret pelkäävät etteivät saa eläkettä aikanaan pelkäävät monet vanhukset sitä, etteivät parin vuoden päästä enää saa hoitoa jos eivät sitä itse maksa. 80-vuotias voi elää vielä 20 vuotta ja tarvita itse niitä rahojaan. Ymmärrän siis hyvin sekä nuoria että vanhoja tässä asiassa.
No onko oikeasti järkevää lahjoittaa ne rahat jonkun yksityisen hoivafirman kautta veroparatiisiin kuin auttaa omia jälkeläisiään?
Iso osa vanhoista polvista ei välitä jälkeläisistään tai suvustaan vaan ainoastaan omasta navastaan. Ei heitä kiinnosta.
Oletko siis sitä mieltä, että vanhuksen tulisi antaa rahat pois sukulaisille? Sitten kun rahaa todella tarvitsisi (=viimeisinä vuosina kun kunto heikkenee ja apua joutuu ostamaan), rahaa ei siihen enää olisi. Omille vanhemmilleni olen sanonut, että käyttävät rahat itseensä, minä koetan kasvattaa itse varallisuuteni. Heiltä jää sitten mitä jää, ei välttämättä kovinkaan paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just niin suomalaista boomeria, minulla oli aikoinaan ankeaa niin kyllä teilläkin pitää olla.
Meillä on rahaa, tietysti sitä annetaan lapsille, ja jo nyt eikä perinnöksi. Miksi ihmeessä sitä tahkotaan koko elämä jos ei lapsille?Oletko sinä boomeri? Et ainakaan missän perustyössä ollut jos rahaa ja leveiltäväksi.
En ole boomeri. Sekö on leveilyä että kertoo että on rahaa ja että antaa sitä lapsilleen? Hyvin ankeaa ja suomalaista sekin.
Siis kaikki rahat eivät olekaan boomereilla. Sitähän minäkin
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissä tämmöinen jääräpää joka ei suostu edes lääkkeitä ja hygieniatuotteita ostamaan ettei mene rahaa. Tilillä 150k + muu omaisuus. Ilmaista romua kuitenkin rohmutaan pihat ja rakennukset täyteen ja jälkeläisillä tulee menemään viikkoja ja tuhansia euroja niiden hävittämisessä.
No toivotaan, että rahat ovat silloin vielä olemassa. Kaikilla perillisillä ei oole varaa kaliisiin kuljetuksiin kaatopaikalle/sorttiasemille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni vähissäkin rahavaroissa oleva ikäihminen tinkii vielä eläkkeellä ollessaankin omista tarpeistaan kasvattaakseen pankkitiliään ja vain sen tähden ettei kehtaa kuolla köyhänä. Meidän täytyisi kaikkien päästä irti tästä ajatuksesta, että ihmisen täytyisi jättää jälkeensä perintöä.
Yksi keino tähän olisi se, että rahan antamisesta elinaikanaan jälkipolville tai lahjoittamisesta muille tahoille tulisi vähemmän veroseuraamuksia kuin kuoleman jälkeen perinnöksi jättämisestä.
Vai että valtion pitää pakottaa boomerit moraalisiksi. Parempi vaan kun antavat oman luontonsa kukoistaa niin pääsevät seuraavassa elämässään sinne minne kuuluvat, helvettiin.
Olen monasti miettinyt mistä täällä maan päällä olevat tietävät, että se helvetti on joku huono paikka ja paratiisiin edes kannattaa pyrkiä, kun kummassakaan paikassa kukaan täällä maan päällä olevista ei ole tietääkseni käynyt. Helvetissä on varmasti ihmisiä, jotka ovat rehellisesti sellaisia kuin ovat ilman mitään ulkokultauksia.
Vierailija kirjoitti:
Aika ajattelematonta sanoa että raha makaa tilillä. Monille vanhuksilla on sille käyttöä elämän loppumatkalla, kun ihan kaikki tarvittavat palvelut joutuu ostamaan. Omillakin vanhemmilla säästöt olivat tilillä, mutta kun kotihoito alkoi ja rahaa tarvittiin paljon muuhunkin ei kuollessa ollut enää juuri mitään. Nykyään eletään epävarmoja aikoja, on hyvä olla se puskuri. Kun jää työttömäksi ei heti saa mitään rahaa ja kun ansiosidonnainen loppuu on jollain elettävä.
Monilla on kyllä eläkekin sen verran suuri että sillä maksaa ostopalveluja hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla on kyllä eläkekin sen verran suuri että sillä maksaa ostopalveluja hyvin.
Niin. Jos mediaanieläke jotain 1800, keskieläke jotain 2300, sehän paaaljon rahaa
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä tässä varmaan kyse siitä, että rahat ovat käyttötileillä, jotka eivät tuota mitään. Ne kannattaa laittaa säästötileille, max 100000€ per pankki tai asiakastili, että saa edes jotain tuottoa niille. Tämä riskitöntä toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista järkevinyä olisi nimenomaan auttaa nuoria aikuisia, jos siihen on mahdollisuus. Rahantarve ei ole enää yhtä suuri/se ei vaikuta suuresti elämänkulkuun enää keski-iän jälkeen. Tästä on tutkimuksia.
Kokeilepa olla köyhä iäkkäänä.
Viimeisinä vuosina rahaa voi mennä huomattavia summia ostopalveliuhin kun ei itse enää saa vaatteita päälle saati että pysytisi siivoamaan, on erilaisia sairauksia, näkö heikkenee, hampaat murenevat, vanhassa kodissa ei ehkä enää pärjää portaissa ja kynnyksien yli vaan on muutettava johonkin esteettömään asuntoon. Ensimmäiset eläkevuodet voivatkin olla edullisempia kun on kaikki tarvittava on ja kunto on vielä hyvä, mutta vanhuuden viimeisiin vuosiin kannattaa todellakin varautua. On kurja olla varattomana jos eläkkeestä ei riitä välttämättä edes tarpeellisiin lääkkeisiin. Tämä on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varallisuus oli keskittynyt yhä vahvemmin ylimpiin varallisuuskymmenyksiin. Nettovarallisuuden keskiarvo oli vuonna 2023 noin 229000 euroa kotitaloutta kohden, eli yli kaksinkertainen mediaaniin verrattuna.
Varakkain kymmenys omisti 52 prosenttia kaikesta nettovarallisuudesta Suomessa. Yli puoleen osuus kipusi ensimmäistä kertaa kotitalouksien varallisuus -tilaston mittaushistorian aikana eli vuodesta 1987 eteenpäin.
Samaan aikaan viisi vähävaraisinta kymmenystä eli puolet kotitalouksista omisti vain neljä prosenttia nettovarallisuudesta.
Siinä missä varakkaimman kymmenyksen varallisuusosuus on jokaisella tutkimuskerralla kasvanut, muissa kymmenyksissä suunta on ollut käytännössä koko ajan alaspäin."
12.3/2025 Taloussanomat
Kukahan ei kuluta varallisuuttaan eikä pidä pyöriä pyörimässä?!
Tiesitkö, että osakkeisiin sidottu varallisuus nimenomaan pitää pyöriä pyörimässä? Ei varallisuutta ole tarpeen kuluttaa, jotta sen saan tekemään töitä.
Lisäksi suuret ikäluokat tietävät, että kun on aika mennä hoitolaitokseen, niin rahalla saa oikeasti kunnollista hoitoa, silloin kuukausimaksu on jossain 8000 euron tienoilla, mutta eipä ole vaaraa tulla sidotuksi tuoliin eikä kukaan vastaa soittoihin. Suomalainen julkinen terveydenhuolto on osoittanut, että ei välitä vanhuksista, joten sukanvarsi tyhjenee elämän muutaman viimeisen kuukauden aikana rahan valuessa ulkomaille.
Varakkaiden suhteellinen varallisuus kasvaa siksi, että köyhät ei säästä ja sijoita, se kun ei ole kivaa puuhaa.
Se pitää orjuuden pyörimässä mutta esim. estää suvun jatkamisen, sillä orjamarkkinoihin pakotetut nuoret eivät pysty lisääntymään sillä menettävät työpaikkansa, ei ole kunnollista äitiysvapaata enää, jne.
Kun puhutaan näistä "itsekkäistä sukupolvista" mistä keltikangas räyhää niin ne ovat nimenomaan boomerit ja xenniaalit. Milleniaalit ovat heidän ensimmäiset uhrinsa ja polvi toisensa jälkeen on heikompi ja heikompi. Nykynuoret ovat kroonisesti masentuneita, koska tietävät että maailma on paskottu ja nämä paskanaamat hoardaavat kaikki resurssit.
Meillä suurilla ikäluokilla ei ollut äitiysvapaita nykyiseen malliin, ei päivähoitopaikkoja. Silti lapsia syntyi.
Ei muuten syntynyt. Boomereiden lastensaanti oli yhtä heikkoa kuin nykyisten synnytysikäisten. Syntyvyys läht8 sitten vasta vnousuun, kun äitiyslomia pidennettiin ja kunnallista päivähoitoa parannettiin. Nyt on ajettu alas lapsiperheiden tukia ja palveluita ja taas on syntyvyys alamaiss?
Hyvä poika sinulla. Onnittelen!