"Pankkitileillä makaa 115 miljardia, ja se raha on nimenomaan suurilla ikäluokilla, jotka ovat tottuneet siihen, että eivät käytä rahojaan"
Näin sanoo Aalto-yliopiston rahoituksen professori
Itse hän toteutti nuoruutensa unelman ostamalla S-Mersun. Toinenkin auto on.
Entä hienoissa ravintoloissa syöminen?
Puttosen mielestä se on tuhlausta. Ainakin hänelle itselleen.
En saa niistä mitään hyötyä. Nautin enemmän burgeriateriasta McDonaldsilla kuin monen sadan euron illallisesta Palacessa.
Kommentit (326)
Nuo vuosikymmenten aikana kovalla työllä ansaitut rahat pitäisi siis sosialisoida sulle viinaan ja sohvalla makoiluun?
Jos on kerran varaa "makuuttaa" rahoja pankkitileillä niin valtio voisi ottaa niinstä puolet .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan ne rahat ois sinne kertynyt jos ei olisi pihistelty kaikessa aikoinaan.
Siis mitä? Näillähän on talot, autot, kesämökit, veneet, on reissattu pitkin ja poikin maailmaa ja mitä vielä. Monellako nuoremmalla on nykyään edes mahdollisuutta ostaa uutta tai uudehkoa omakotitaloa?
Tyhjästä mekin aikoinaan aloitettiin. Teidänkö pitäisi saada heti sama elintaso, jonka me olemme luoneet vuosikymmenien työllä.
Helpottaisi jos meidänkin palkasta menisi vain 7% työeläkemaksuja kuten teilläkin meni aikoinaan nykyisen 25% sijaan. Suolaista raataa, kun 1/4 osa menee suoraan vanhusten eläkkeisiin.
Samoin kuin nuoret pelkäävät etteivät saa eläkettä aikanaan pelkäävät monet vanhukset sitä, etteivät parin vuoden päästä enää saa hoitoa jos eivät sitä itse maksa. 80-vuotias voi elää vielä 20 vuotta ja tarvita itse niitä rahojaan. Ymmärrän siis hyvin sekä nuoria että vanhoja tässä asiassa.
Mitä ihmeen hoitoa? Keinotekoista eliniän pidentämistä kemikaaleilla vai? Vauva tarvitsee hoitoa, mutta vanhus tarvitsee lepoa ja rauhaa. Se että elää jotain uutta vauvavaihetta vanhana nimenomaan syö mahdollisuuden uusilta sukupolvilta tulla vanhemmiksi ja saada niitä vauvoja. Se että vanhus asettaa itsensä tuollaiseen asemaan on nimenomaan sitä itsekkyyttä ja toisten lautasilta syömistä: omilta lapsenlapsiltaan ja lapsenlapsenlapsiltaan. Vampirismia pahimmillaan.
Vaikkapa kunnallista kotihoitoa jaostopalveluita; vanhus ei saa välttämättä puettua päälleen esim. nivelrikon takia, ei pysty siivoamaan tai tekemään ruokaa. Näihin uppoaa paljon rahaa. Meinaatko, että vanhuksen pitäisi vain maata vaipoissaan sängyssä ja antaa yksin ollen kuntonsa huonontua kuolemaan johtavasti niin, ettei lapsille ja lapsenlapsille jäisi mahdollisimman paljon rahaa? Siinäpä vampyyri pahimmillaan. Olen kieltäytynyt vanhempieni rahalahjoituksista, jotta heille jäisi omaan hoivaansa rahaa. Nyt sitä rahaa vasta meneekin.
224 ei ole siis työelämässä. Tuo väärä tieto kertoo sen.
Se ny niin paljo ei oo jos mulla muutama satatuhatta on määräaikaisella.
Vanhukset jonkin verran päätyy omaan käteen. Lääkkeisiin, veteen, miehet raaempiin konsteihin.
Olen 81. Onko minulla enää oikeutta elää?
Vierailija kirjoitti:
224 ei ole siis työelämässä. Tuo väärä tieto kertoo sen.
Sossun tuella nämä rahanvaatijat kaikki ovat.
Kukaan työssäkäyvä ei vaatisi vanhempiensa pieniä säästöjä itselleen.
Valtion on jo ottanut niistä puolet veroina.
Miksi kukaan tekisi töitä ja säästäisi luonnonvaroja käyttämällä rahaa harkiten vain siksi, että ne pitäisi luovuttaa huolettomasti eläneille, joilta raha on valunut elämän mukavuuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekokomistien vinkuminen kulutuksen sakkaamisesta siis koskee pientä osaa uhtriskunnsn varakkaimmasta osasta! Kun faktoja ei lyödä pöytään, kuvitellaan, että jokaisella marjakeijolla makaa valtavat summat tilillään. Ei makaa! Rikkaimpien veronalennus valui täysin hukkaan. Se on jo selvää, kun verotulot vain laskevat. Tämän hallituksen päätösten jäljiltä Suomi on täysin kuralla.
Pientä osaa?!? Eikö suuret ikäluokat juurikin ole sitä, määrällisesti isoja? No, alkavat olla suuri osa jo maan povessa, mutta silti.
Ja juurikin näin, ovat sitä nöyrää tuulipukukansaa joka koko elämänsä tottunut juoksemaan halvimman kahvipaketin yms. perässä ja rahaa ei voi käyttää mihinkään arjen luksukseen, etenkään kotipalveluihin tai ravintoloihin, joka työllistäisi ihmisiä.
Nykyköyhä juoksee monessa eri kaupassa etsien edullisinta margariinia, leipää ja puurohiutalepakettia.
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä itsekin ihmettelen mihin omat ja mieheni vanhemmat (80 ikävuoden molemmin puolin) rahojaan oikein panttaavat. Onko se pankkitilin saldo itseisarvo? Sitä voi tuijotella ja myhäillä tyytyväisenä?
Itse en rahaa tarvitse, tulen toimeen vähällä, mutta lapset on opiskelijoita ja elävät todella niukasti ja heillä on jatkuva stressi toimeentulosta etenkin nyt kun kesätöitä ei millään saa. Mun isovanhemmat auttoivat minua aikanaan mutta nyt tämä seuraava polvi ei tunnu välittävän lastenlapsistaan.
Eli haluat siirtää oman auttamisvelvollisuutesi isovanhemmille?
Vierailija kirjoitti:
Just niin suomalaista boomeria, minulla oli aikoinaan ankeaa niin kyllä teilläkin pitää olla.
Meillä on rahaa, tietysti sitä annetaan lapsille, ja jo nyt eikä perinnöksi. Miksi ihmeessä sitä tahkotaan koko elämä jos ei lapsille?
Sama, minusta on ihana ajatus, että voin auttaa rahallisesti omia lapsiani. En todellakaan aio katsoa sivusta jos lapsellani on köyhää. En tajua kuinka boomerit pystyy niin tekemään. No äitini ei auttanut missään muussakaan, ei lastenhoidossa, ei missään. Hän tosin sai apua kun minä ja sisarukseni oltiin pieniä. Kaikki kesät vietettiin rakkaassa mummolassa. Nämä muistot puuttuu minun lapsiltani kokonaan ja syy ei ole minun. Väkisinkö olisi pitänyt lapset kipata sinne kun äidillä oli omaa aikaa ja telkkarista tuli emmerdal eikä sitten mitenkään olisi voinu katsoa vähää aikaa omia lapsenlapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä itsekin ihmettelen mihin omat ja mieheni vanhemmat (80 ikävuoden molemmin puolin) rahojaan oikein panttaavat. Onko se pankkitilin saldo itseisarvo? Sitä voi tuijotella ja myhäillä tyytyväisenä?
Itse en rahaa tarvitse, tulen toimeen vähällä, mutta lapset on opiskelijoita ja elävät todella niukasti ja heillä on jatkuva stressi toimeentulosta etenkin nyt kun kesätöitä ei millään saa. Mun isovanhemmat auttoivat minua aikanaan mutta nyt tämä seuraava polvi ei tunnu välittävän lastenlapsistaan.
Eli haluat siirtää oman auttamisvelvollisuutesi isovanhemmille?
Niin lapsi tekee. Odottaa vanhemmiltaan apua ja rahaa vaikka itsellä jo aikuiset lapset.
Miljonääriksi tulo vaatii Vesa Puttosen mukaan myös nuukuutta. Jokapäiväiset lattet ja kalliit ravintolat kannattaa unohtaa.
Juuri tästä syystä palveluita tarjoavat yritykset menevät konkurssiin. Palveluelinkeinot ovat suunnilleen samaa kokoluokkaa viennin kanssa kansantaloudellisesti. Jos palveluita ei osteta, talous kärsii. On Hesarilta vastuutonta, että ruokitaan tällaista rikkaiden nuukuusajattelua. Näiden ihmisten, joilla olisi varaa käyttää palveluita, tulisi niitä käyttää. Se lisäisi taloudellista toimeliaisuutta ja tämä maa alkaisi pikku hiljaa nousta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tosiaan ne rahat ois sinne kertynyt jos ei olisi pihistelty kaikessa aikoinaan.
Siellä on edellisen polven perinnötkin
Ne perinnöt eivät vielä ole sinun. Malta nyt odottaa.
Boomerit saivat perintönsä kun olivat hyväkuntoisia keski-ikäisiä n. 40-50-vuotiaita. X-sukupolvesta moni saa perintöä vasta iäkkäänä., ehkä vasta 70 ikävuoden jälkeen.
Kova hinku punikilla toisten ihmisten omaisuuteen. Tapa vanhempasi niin saat rahat heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekokomistien vinkuminen kulutuksen sakkaamisesta siis koskee pientä osaa uhtriskunnsn varakkaimmasta osasta! Kun faktoja ei lyödä pöytään, kuvitellaan, että jokaisella marjakeijolla makaa valtavat summat tilillään. Ei makaa! Rikkaimpien veronalennus valui täysin hukkaan. Se on jo selvää, kun verotulot vain laskevat. Tämän hallituksen päätösten jäljiltä Suomi on täysin kuralla.
Pientä osaa?!? Eikö suuret ikäluokat juurikin ole sitä, määrällisesti isoja? No, alkavat olla suuri osa jo maan povessa, mutta silti.
Ja juurikin näin, ovat sitä nöyrää tuulipukukansaa joka koko elämänsä tottunut juoksemaan halvimman kahvipaketin yms. perässä ja rahaa ei voi käyttää mihinkään arjen luksukseen, etenkään kotipalveluihin tai ravintoloihin, joka työllistäisi ihmisiä.Nykyköyhä juoksee monessa eri kaupassa etsien edullisinta margariinia, leipää ja puurohiutalepakettia.
Tekoripset räpsyen, sarjakuvataidetta käsivarsissa, merkki lauluilla pröystäillen.
Paljonko boomeri saa pitää eläkkeestään? Saan 1700 käteen, asumiskulu 500 euroa, ruokaan 300. Eli mun pitää lapsille 50 + kuukaudessa 300 euroa kullekin. Jotta olisin hyvä äiti kuten nämä 20 vuotta hyvätuloiset nuoremmat
Kenenköhän tileillä nuo rahat on?
Vaikka me ja ystävämme olemne keski-hyvätuloisia tuskin kenelläkään on satojatuhansia sijoituksissa ja tileillä. Seinissä kyllä mutta ne eivät sisälly noihin ap:n lukuihin.
Tosin me emme tunne rikkaita boomereitakaan??
Boomerit saikin isoja perintöjä, pakettipelloilla oleva rapistunut pienviljelystila 5 -10 lapselle jaettuna.
Suuri osa heistä noista lähtökohdista.
Suurin osa väestöstä oli 100-200 vuotta sitten vähävaraisia ja köyhiä. Vanhempi polvi ei voinut auttaa lapsiaan vaan lapset auttoivat vanhempiaan tai isovanhempiaan, jos pystyivät. Moni ei pystynyt. Mitään eläkkeitähän ei ollut. Usein ihmettelen, miten ihmiset tulivat toimeen.