Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö ihmisiä painostaa enemmän laihdutukseen?

Vierailija
12.03.2026 |

Lihavuus alkaa olla todella suuri ongelma - ja etenkin kallis. Olisiko oikein nostaa herkkuveroja ja vaatia yksilöltä tekoja painonsa eteen? 

Kommentit (140)

Vierailija
101/140 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi fatsecret on ilmainen. Joka jumalan ruoka löytyy, saa sekä kalorit että makrot tietoonsa. Insuliiniresistenssi on ongelma monelle, siihen tehoaa sekä pätkäpaastoilu että hiilareiden karsiminen kovalla kädellä - ainakin joksikin aikaa. Meillä on kaikki tieto saatavilla; kuinka voi olla mahdollista ettei osaa/pysty/kykene sitä soveltamaan omaan elämäänsä?

Eihän se olekaan mahdollista. Tämän täytyy olla joku vaihtoehtoinen todellisuus. Ei ole muuta selitystä.

Vierailija
102/140 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi fatsecret on ilmainen. Joka jumalan ruoka löytyy, saa sekä kalorit että makrot tietoonsa. Insuliiniresistenssi on ongelma monelle, siihen tehoaa sekä pätkäpaastoilu että hiilareiden karsiminen kovalla kädellä - ainakin joksikin aikaa. Meillä on kaikki tieto saatavilla; kuinka voi olla mahdollista ettei osaa/pysty/kykene sitä soveltamaan omaan elämäänsä?

Eihän se olekaan mahdollista. Tämän täytyy olla joku vaihtoehtoinen todellisuus. Ei ole muuta selitystä.

Ihmiset pitäisi ensin suostutella hyväksymään ohjauksen jotta voisivat tarttua siihen ja alkaa työstämään ongelmaa haluamallaan tavalla,  suora ohjaus tai neuvo ei tehoa koska sen kokee kontrolliksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/140 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoisena voin sanoa että ei mitkään kiellot, valistukset ja verotukset auta. Pitäisi olla tietoa ja aikaa lääkäreillä tai jollakin muulla taholla perehtyä kunnolla ylipainon syihin. Vttuilu ei saa ketään laihduttamaan eikä painoa putoamaan. Näitähän vain on tarjolla lääkäreillä ja hoitajilla. Ja kaikille suositellaan samaa ruokaympyrää ja lautasmallia vaikka aika harvalle se taitaa edes sopia, ei etenkään enää niille jotka sillä mallilla ovat jo sairastuneet. 

Miksi olet ylipainoinen? Koetko sen sairaudeksi, vai oletko liian mukavuudenhaluinen ja hedonistinen? Mikä on juurisyy ongelmaasi, ja haluatko edes ratkaista sitä? Jotkut yksinkertaisesti haluavat olla läskejä. 

Kilpirauhasen vajis, liitännäissairauksia, työkyvyttömyys, liikuntarajoitteita, liikaa töitä aikoinaan, epäsäännöllinen ruokarytmi, opiskelua, yh, lisää töitä, laitoin itseni aina viimeiselle sijalle. Kaikki tuo samaan aikaan kun liikuin reippaasti. Yhtään kiloa ei tippunut, koko ajan nousi. Ei putoa alle 1000 kilokalorilla, eikä nouse 1700-1800 kcal . Totaalinen jumi. Siinäpä ne juurisyyt.

Haaveilen jatkuvasti hoikkuudesta ja hyvästä kunnosta, mutta liikunta uuvuttaa totaalisesti (2-3 vrk totaalilepo)ja lihakset repeää hyvinkin pienistä rasituksista, yöunet häiriintyy jo parin tunnin käveleskelyn vuoksi.  Nyt olen vuoden syönyt säännöllisesti 3-4 kertaa päivässä, kohtuullisia annoksia, paljon kasviksia. Ei mitään muutosta painossa suuntaan eikä toiseen. Paino alle 100kg eli en ole mikään mursu vaikka lihava olenkin. Olen laskenut kaloreita, ei auta. Olen saanut satoja naurettavia ja pilkallisia neuvoja lääkäreiltä, hoitajilta ja kaikilta muiltakin joilla aineenvaihdunta toimii normaalisti. Ei heidän ohjeillaan minun painoni putoa koska aineenvaihdunta ei toimi.

Vierailija
104/140 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoisena voin sanoa että ei mitkään kiellot, valistukset ja verotukset auta. Pitäisi olla tietoa ja aikaa lääkäreillä tai jollakin muulla taholla perehtyä kunnolla ylipainon syihin. Vttuilu ei saa ketään laihduttamaan eikä painoa putoamaan. Näitähän vain on tarjolla lääkäreillä ja hoitajilla. Ja kaikille suositellaan samaa ruokaympyrää ja lautasmallia vaikka aika harvalle se taitaa edes sopia, ei etenkään enää niille jotka sillä mallilla ovat jo sairastuneet. 

Miksi olet ylipainoinen? Koetko sen sairaudeksi, vai oletko liian mukavuudenhaluinen ja hedonistinen? Mikä on juurisyy ongelmaasi, ja haluatko edes ratkaista sitä? Jotkut yksinkertaisesti haluavat olla läskejä. 

Kilpirauhasen vajis, liitännäissairauksia, työkyvyttömyys, liikuntarajoitteita, liikaa töitä aikoinaan, epäsäännöllinen ruokarytmi, opiskelua, yh, lisää töitä, laitoin itseni aina viimeiselle sijalle. Kaikki tuo samaan aikaan kun liikuin reippaasti. Yhtään kiloa ei tippunut, koko ajan nousi. Ei putoa alle 1000 kilokalorilla, eikä nouse 1700-1800 kcal . Totaalinen jumi. Siinäpä ne juurisyyt.

Haaveilen jatkuvasti hoikkuudesta ja hyvästä kunnosta, mutta liikunta uuvuttaa totaalisesti (2-3 vrk totaalilepo)ja lihakset repeää hyvinkin pienistä rasituksista, yöunet häiriintyy jo parin tunnin käveleskelyn vuoksi.  Nyt olen vuoden syönyt säännöllisesti 3-4 kertaa päivässä, kohtuullisia annoksia, paljon kasviksia. Ei mitään muutosta painossa suuntaan eikä toiseen. Paino alle 100kg eli en ole mikään mursu vaikka lihava olenkin. Olen laskenut kaloreita, ei auta. Olen saanut satoja naurettavia ja pilkallisia neuvoja lääkäreiltä, hoitajilta ja kaikilta muiltakin joilla aineenvaihdunta toimii normaalisti. Ei heidän ohjeillaan minun painoni putoa koska aineenvaihdunta ei toimi.

Joka haluaa, keksii keinot.

Joka ei halua, keksii selitykset.

Vierailija
105/140 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet lääkefirman jobbari, niin ehkä sitten. 

Vierailija
106/140 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuus on vielä kalliimpaa kuin lihavuus. Ihan ok, että osa kuolee pois. Ja ihminen muutenkin saa elää sellaista elämää kuin haluaa. Ei ole valtion paikka painostaa tuollaisessa. 

Vierailija
107/140 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lautasmalli uusiksi ja terveelliseksi. Tarpeeksi luonnollista rasvaa, proteiinia lihan muodossa, hiilihydraatteja ja reilusti kasviksia niin ihmiset eivät liho. Ihmisiä on viimeiset 40 vuotta varoiteltu rasvan syönnistä ja nyt syyllistetään lihan syönnistä. Ihmisiä ohjeistetaan syömään jotain sellaista, millä ei haluta vatsaa täyttää esim jotkut soijasuikaleet. 

Kunnon ruokaa ei syödä eikä vatsa täyty aterioilla. Välipaloina sitten ostetaan hirveitä mättöjä kauppojen paistopisteiltä ja sipsihyllystä ja tilataan iltapalaksi woltin kautta joku 1000 kcal ateria ja vedetään joku energisjuoma. Tuossa on syy lihomiseen.

Kunnon ruokaa ei syödä, koska sen tekeminen on vaivalloista ja lopulta myös aika kallista, jos haluaa vähänkin sellaista missä on käytetty vähän enemmän ainesosia. Minusta parasta olisi jos valtio alkaisi perustamaan ihan vaan ruokaloita, joissa ihmiset voivat syödä halvalla tai vaikka ihan kuukausikortti systeemillä jokapäivä sen lounaan ja päivällisen. Monelle kelpaa ihan perusruoka, ihan vaikka jauhelihalihakeitto, mutta ei kukaan yksinään ihminen ala sellaista valmistamaan kotonaan. Koska yhdelle sen tekeminen on vaivaan nähden aika ei motivoivaa, koska ei kukaan sitä halua viikkoa putkeen syödä ja yksi annos on kyllä niin huono vaivannäkö ja lopputulos suhde, jotta harva vaivaantunut. Moni myöskin ostaisi vähemmän herkkuja, jos hänen tarvitsisi käydä harvemmin kaupassa. Osalle sopisi myös se, että näistä ruokaloissa voisi ostaa ihan kotiin samalla tavalla kuin jostain hampurilaisketjusta voi ostaa hampurilaisia. Ravintoloista ostettavat annokset ovat aivan liian kallista monelle ja ehkä jopa liian hienona, jokapäiväiseksi ruuaksi koko perheelle. Suurin osa ihmisistä ostaa herkkuja ruuan sijaan, koska ne ovat tehty niin helpoksi syödä, ihan vaikka liikkuessa, mutta vievät nälän tunteen. Mutta tämänhetkinen oikeistohallitus ei koskaan hyväksyisi tätä, vaan mielummin haluavat, että ihmiset kuluttavat kaupoissa rahansa ja sitten loput yksityisellä terveydenhuollolla. Vaikka todellisuudessa monelle yksinäiselle ja jopa monelle perheelle ja lapselle valtion valmistama perusruoka olisi terveyden kannalta kaikkein paras järjestelmä. Jossa kaikki saavuta tarvittavat ravintoaineet ja omiin tuloihinsa nähden suhteellinen summa menisi heillä terveelliseen ruokaan.

Vierailija
108/140 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painostaminen ei auta. 

Jos nyt vaikka tehtäis ozempicista jne. ihmisille kohtuullisen hintaista. Se kun tiedetään, että suolistobakteerit jne. on ennenkaikkea ylipainon takana. 

Tämähän se olisi. Itse laihdutin takaisin normaalipainoon -20 kg juuri semaglutidilla. Äkkiä säästyy tuo lääkkeeseen tarvittava raha kun vertaa wolttitilailuun per kuukausi, n. 120 e/kk, varsinkin jos on kyseessä impulsiivinen tunnepalkitsija kuten minä.

Vierailija
109/140 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kaikki maailman tieto saatavilla, etkä sinä silti tiedä, ettei painonhallinnassa ole kysymys tahdonvoimasta ja matematiikasta. Kannattaa lukea tuoreinta tutkimusta muun muassa nälkähormoneista sekä stressin vaikutuksista. 

Vierailija
110/140 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka haluaa, keksii keinot.

Joka ei halua, keksii selitykset.

Ja tollo vaan valittaa

Kyllä. Olet tollo

Vierailija
111/140 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, pidä huolta OMASTA painostasi.

Ei hän osaa. On koukussa valittamiseen.

Vierailija
112/140 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olen saanut satoja naurettavia ja pilkallisia neuvoja lääkäreiltä, hoitajilta ja kaikilta muiltakin joilla aineenvaihdunta toimii normaalisti. *

Miksi sallit puuttumisen painoosi, aloite pitäisi tulla sinulta ja pysyä siinä laajuudessa kuin haluat. Tee valitus jos joku kommentoi ohi, voi viedä motivaation tehdä mitään.

Vierailija
113/140 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuus on vielä kalliimpaa kuin lihavuus. Ihan ok, että osa kuolee pois. Ja ihminen muutenkin saa elää sellaista elämää kuin haluaa. Ei ole valtion paikka painostaa tuollaisessa. 

Tuolla logiikalla ei painostaa eikä panostaa. Mikäli sairastuu ylipainoisena, maksaa myös itse.

Vierailija
114/140 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tietää mitä mieltä ap on tupakoitsijoista, nuuskaajista, tai alkon lipittäjistä. Kenties ap itse kuitenkaan ei täysin raitis ole? Entäpä ap:n liikunnallisuus? 

Vierailija
115/140 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista tietää mitä mieltä ap on tupakoitsijoista, nuuskaajista, tai alkon lipittäjistä. Kenties ap itse kuitenkaan ei täysin raitis ole? Entäpä ap:n liikunnallisuus? 

Oma arvioni aapeesta: 150kg 175 cm mies (ainakin geneettisesti) asuu äidin kellarissa

Vierailija
116/140 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma arvioni aapeesta: 150kg 175 cm mies (ainakin geneettisesti) asuu äidin kellarissa

Miksi pilkkaat ulkonäköpoikkeavaa? Kiusaamista. 

Vierailija
117/140 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pilkkaat ulkonäköpoikkeavaa? Kiusaamista. 

Onko kiusaaminen ainoa asia, minkä ymmärrät?

Vierailija
118/140 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Univaje aiheuttaa voimakkaan stressin elimistölle. Samoin liian rankka liikunta. Silloin paino ei putoa. 

Vierailija
119/140 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painostaminen ei auta. 

Jos nyt vaikka tehtäis ozempicista jne. ihmisille kohtuullisen hintaista. Se kun tiedetään, että suolistobakteerit jne. on ennenkaikkea ylipainon takana. 

Suolistobakteerit lappaavat väkisin ruokaa suusta alas? 😁

Vierailija
120/140 |
12.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle painonhallinta on ihan puhdasta itsekuria. Ja ihan aina ei jaksa.

Käytössä on lääke, joka vaikuttaa aivojen säätelyjärjestelmään:

HISTAMIINI: Hillitsee normaalisti ruokahalua ja lisää energiankulutusta. Lääke estää normaalia histamiinin eritystä, minkä seurauksena ruokahalu kasvaa ja energiankulutus vähenee.

SEROTONIINI: Normaalisti vähentää syömistä ja lisää kylläisyydentunnetta. Lääke estää normaalia serotoniinin eritystä, mikä voi lisätä makeanhimoa ja ruokahalua.

DOPAMIINI: Normaalisti liittyy palkkiojärjestelmään ja ruokamielihyvään. Lääke estää normaalia dopamiinin eritystä, jolloin dopamiinin lähtötaso on todella korkealla, eikä normaalisti mielihyvää tuottavat aineet ja asiat palkitse -> mielihyvää haetaan helposti ruuasta ja herkuista.

Eli mulla on käytännössä jatkuva 24/7 nälkä, joka ei mene syömällä pois. Usein onnistun päättämään etukäteen päivän syömiset ja pysymään päätöksessä. Jos kävisin kaupassa, niin en varmaankaan pystyisi vastustamaan herkkuja, mutta onneksi minulla on kumppani, joka jättää ne useimmiten kauppaan.

Kukaan terve ihminen ei voi käsittää minkä suuruusluokan asian kanssa kamppailen.