Ylihysteeristä touhua raskaana olevilla ruoan suhteen.
Täältäkin saa jatkuvasti lukea neuroottisia avauksia, hui söin sitä tuleeko listeria tai jotain muuta kamalaa.
Minä olen syönyt normaalia ruokaa, aivan samoja aineksia kuin ennenkin, kolmen raskauteni aikana ilman mitään ongelmia.
Eihän sitä uskaltaisi suuhunsa mitään laittaa sillä mikä tahansa tuote voi olla saastunut tai myrkytetty.
Eläkää normaalisti ja syökää mistä pidätte.
Kommentit (31)
Niin ja tuosta listeriasta vielä sen verran, että vaikka tuorejuusto olisi alunperin pastoroitu, niin se on sellaista tuotetta, johon avaamisen jälkeen sitten "hyppää" helposti listeria. Eli periaatteessa jos on pastoroidusta maidosta tuorejuusto, joka on juuri avattu, niin riski on minimaalinen, mutta jos samainen juusto on ollut jääkaapissa tovin, niin riski on jo paljon suurempi.
listeriaa säilytetään.
Se jälkikontaminaatio voi tapahtua jo meijerissä ja myös voi voi olla jälkikontaminoitunut.
Mulla ainakin jää syömättä ihan vaan omasta halusta jotku tietyt jutut. Siis en vaan halua syödä! Ei se ole muilta pois jos joku vaan haluaa jättää syömättä esim. ne lohet ja maksat. Onhan tuota nyt maailmassa isompiakin murheita.
Ihme porukkaa... En minäkään kenellekkään kommentoi jos joku ei tykkää syödä makaroonilaatikkoa, lihakeittoa, riisipuuroa. Mitä vi..ua se mulle kuuluu??
Ihme porukkaa se leipäkin elättää...
Näyttää monelle käyneen niin että ollaan ylitarkkoja raskausaikana ja kenties vuosi syntymän jälkeen ja sitten lapsi saa pärjätäkin ihan omillaan.
Heittäisikö joku sitä neuvolan listaa mitä tänä päivänä on kielletty syömästä.
Ainakin Espoon kaupungin sivuilta löytyy tiedot.
eräälle raskaana olevalle, kun hän ruokalassa oikein haetutti kokin keittiöstä kyselläkseen majoneesista tms. Itsekin olin raskaana tuolloin, enkä todellakaan ollut mitenkään tarkka.
Sittenpä kuulin, että tämän saman naisen ensimmäinen lapsi oli syntynyt kehitysvammaisena listerioosin takia. Joten ei enää naurattanut :-(
Ehkä sitä lasta rakastaakin niin paljon, ettei halua vaan tunkea napaansa kaikkea paskaa. Mitä sillä on väliä jos joku ei halua syödä. Itse pidän maksasta jne, mutta nyt en vaan halua sitä syödä.
kun ravintolassa jätän ottamatta sen fetasalaatin vaan valitsen jotain, jota voin turvallisemmin syödä. Vai aiheuttaako tämä jollekin hysteriaa ja hirveää stressiä? Sitähän tekee joka päivä valintoja mitä syö tai on syömättä ja se, että jätän vain jotkut asiat syömättä yhdeksäksi kuukaudeksi, ei aiheuta minulle hirveää stressiä. Tosin, sen muutaman kerran, kun olen syönyt jotain vahingossa, niin en sitä enää jälkikäteen stressaa.
Ihan normaaliin ruokavaliooni kuuluu useinkin noita kiellettyjen tai rajoitettujen listalla olevia ruokia. En näe mitään järkeä niitä syödä kuitenkaan juuri raskausaikana, kun on niin paljon muutakin syötävää.
Mulle nyt ei ole mikään iso juttu elämässäni olla 9 kk syömättä jotain graavikalaa vaikka siitä tykkäisinkin. Mulle on ihan sama jos joku muu ei noudata enkä tee asiasta mitään numeroa.
Minä luen hysteriaksi esim. sen, että ei voi työpaikan ruokalassa tai ravintolassa syödä tuorevihanneksia, koska ei voi tietää, miten ne käsitelty. Tai ei voi juoda simaa. Tai ei voi syödä perunasalaattia. Ja mihin muihin sitä onkaan törmännyt täällä netissä...
Ei mullekaan tuottanut mitään vaikeuksia vältellä niitä muutamia listattuja ruoka-aineita raskauden aikana. Ei niitä listoja varmaan ihan huvikseen ole tehty. Mä en käsitä, miksi sitä pitäisi hysteriaksi kutsua?
eli jos ajatellaan realiteetteja, niin Suomessa saa listerian vuodessa... about 10 henkeä? Ja niistä raskaana tilastojen mukaan on... ehkä 1?
Eli suhteellisuudentajua peliin, kiitos. Raskaana ollessa on AINA lapsen menettämisen pelko. Tilastollisesti se vaan on todennäköisempää liikenneonnettomuudessa, tai vaikka ihan että kotona putoat portailta ja keittiöjakkaralta tai liukastut kylpyhuoneessa. Kehityshäiriöt, synnynnäiset sydänviat jne. ovat myös todennäköisempiä kuin listeria. Ja kävi mitä kävi, äiti AINA syyttää joka tapauksessa itseään, vaikka syytä ei olisikaan...