Te jotka muistatte elämäänne kun Tshernobyl-onnettomuus tapahtui -86. Mitä te jouduitte silloin tekemään?
Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.
Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista saaneeni joditablettia lapsena, en tiedä tuliko otettua mitään. Omenansiemeniä isä syötti. Ilman pipoa ei saanut olla. Suu auki sateessa ei saanut kulkea. Toisaalta kai vesijohtovettä silti käytettiin?
Omenansiemeniä ja pipo? Mistä nää tuli, siis ajatus että auttaisivat?
Siemenissä on kai jodia. Mutta voi olla syanidin sokerimyrkkyäkin vai mitä lienee. Ulkona pipo voi suojata sateelta?
Okei, mutta onhan toi hauska toi pipo ydinlaskeumalta pelastajana. Asiat on sit loppujen lopuksi kovin yksinkertaisia, voi miettiä kuinka monia miljardeja on laitettu tutkimuksiin miten parhaiten suojautua ydinlaskeumalta vaikka ratkaisu on noinkin yksinkertainen :-)
Mitä sille ydin saastuneelle pipolle sitten tehtiin. Menikö sekajätteeseen, kierrätykseen vai ydinjätteeseen?
Luulen että pesukoneeseen. :)
Ei jouduttu tekemään mitään. Ainoastaan käskettiin välttelemään sienten syöntiä, samoin marjojen syöntiä tietyillä alueilla ja poronlihassakin sanottiin olevan säteilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1974 ja hyvin muistan Tshernobylin. Ei tarvinnut ottaa mitään joditabletteja, eikä pysyä sisällä. Aivan normaali elämä jatkui. Ainoa juttu oli, että tiettyjen ruoka-aineiden joissa oli eniten cesiumia syömistä neuvottiin vähän rajaamaan, esim. metsäsienet ja pienten vesistöjen kalat. Ei siitä kukaan täällä panikoinut ainakaan mun lähipiirissä mitenkään.
Aika hyvin muistat yksityiskohdat, jos olit kuitenkin lapsi.
Olin kuitenkin silloin 12-vuotias, en mikään taapero. Kouluikäinen, maailmaa havainnoiva ihminen. Kyllä tuollainen jäi mieleen hyvin, koska se oli iso uutinen ja alkuun sitä jännitettiin telkkarien ääressä, että miten ne laskeumapilvet tulee, paljonko tulee Suomeen ja mitä tässä tapahtuu.
Ilmeisesti asuit jossain pohjoisessa Suomessa? Koska ne pilvet ja sateethan oli jo tulleet siinä vaiheessa kun asiasta kerrottiin.
Asuin tuolloin perheen kanssa keski- Euroopassa. Ei mitään varotoimenpiteitä tai suosituksia. Koulussa käytiin koko ajan kuten siihen asti. Sen muistan että ihmiset kyseli miten siellä Suomessa pärjätään kun ihan naapurissa posahti. Ihmettelin että eikö ne osaa karttaa lukea, lähempänä tässä ollaan tapahtumapaikkaa kuin Suomessa.
Pahimmat laskeumat Suomessa tais tulla Tampere -Uusikaupunki akselilla. Näkyi myöhemmin lasten syöpien kuten leukemia lisääntymisenä.
Viranomaisten ja uutisten mukaan ydinonnettomuus ei aiheuta toimenpiteitä suomessa. Säteilyturvakeskus seuraa tilannetta. Pitkään kesti että edes alettiin puhua säteilylaskeumasta joka tuli sateen mukana alas ruotsissa ja suomessa.
Ruotsissa puhuttiin avoimesti ja varoitettiin. Suomessa vasta pakon edessä myönnettiin että sateen ja tuulen mukana saattoi tulla vähäisiä määriä laskeumaa tsernobilistä suomeen.
Jäljestä päin parin viikon päästä oli että välttäkää ulkoilya ja kulkekaa autoilla ydinsaasteen takia.
Olin 6v. Jatkoin elämääni ihan normaalisti. Ulkoilin kuten ennenkin ja syksyllä poimittiin sieniä ja marjoja kuten aina ennenkin.
Nykyään mulla on leukemia, onko sitten syy ja seuraus, ei voi tietää.
Sen verran nuori olin, että en muista oikein muuta kuin että välitunnilla ei menty ulos ja hiekklaatikoissa ei saanut leikkiä ennen kuin niistä vaihdettiin hiekat. Ja opettaja oli kovin säikähtäneen oloinen mutta sitä ei oiikein osattu kummmemin pelätä kun oli vähän hermoheikko muutenkin.
Ei tarvinnut ottaa mitään joditabletteja eikä aiheuttanut Suomessa mitään toimenpiteitä. Ihan normaalisti oltiin ulkona ja liikuttiin. Ensimmäisen sateen tullessa vanhemmat halusivat, että käytän sateenvarjoa. Marjoja ja sieniä ei myöskään muistaakseni kerätty seuraavana syksynä. Olin 10 v vuonna 1986.
Olin Tampereella intissä silloin ja säteilymittareita käytetettiin. Kyllä rätisivät iloisesti. Ei mitään toimenpiteitä suoritettu.
Lähinnä oli huoli että voiko eläimiä kuinka päästää sitten kevät kesällä laitumille.
helsingissä olin. Laskeumayönä satoi vettä. Mutsi piti ryyppäjäisiä, lähdin ulos kämpästä kun en kestänyt olla siellä. Kastuin. Kiitos harppu tästäkin, niinkuin et olisi muuten tarpeeksi pahaa saanut aikaiseksi. Olin 16v.
Oulun seudulla ei aiheuttanut mitään poikkeavaa. Seurattiin TV:stä tilanteen kehittymistä. Luokanvalvoja kasvatti kesän aikana parran. Irvisteltiin, että ainakin yksi mutantti jo on tullut.
Ei mitään!!! Ei ollu onneks mitkään psyko/neuroottiset vanhemmat....
Vierailija kirjoitti:
helsingissä olin. Laskeumayönä satoi vettä. Mutsi piti ryyppäjäisiä, lähdin ulos kämpästä kun en kestänyt olla siellä. Kastuin. Kiitos harppu tästäkin, niinkuin et olisi muuten tarpeeksi pahaa saanut aikaiseksi. Olin 16v.
Laskeumayönä tuskin kenelläkään oli tietoa vielä laskeumasta. Se pilvihän tuli kiertäen. Ensin Ruotsin Forsmarkissa luulivat, että niiden oma voimala vuotaa, sitten Kajaanissa Kainuun prikaatin mittausasema mittasi kohonneita arvoja jne.
En muista jodia ja ulos sai mennä. Totuushan paljastui vasta muutamaa päivää myöhemmin, Suomessa mitattiin pitoisuuksia vasta kun Ruotsissa oli pitoisuudet nousseet
Vieläkin Suomessa mitataan säteilyarvot esim venäjältä myyntiin tulevista mansikoista (ei nyt äskettäin toki ole tuontia ollutkaan). Monesti kyllä siirrettiin suomalaisiin laatikoihin ja myytiin suomalaisina.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, metsäsienien keräämistä pyydettiin välttämään ja näiden radioaktiivisuuslukemista taisi olla juttua useampana vuonnakin. En oikein tiedä, miksi se radioaktiivisuus vain sieniin tarttui. En ainakaan muista muita varoitteluja.
Laskeutuu maahan, jossa säilyy vuosikymmeniä ja kun sieni elää rihmastona maassa se on sitten saastunut kun nousee, sama on jäkälä jota porot syö
Hämärästi muistan jotain puhetta joditableteista. Tuskin söin. Olin nuori.