Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka muistatte elämäänne kun Tshernobyl-onnettomuus tapahtui -86. Mitä te jouduitte silloin tekemään?

Vierailija
11.03.2026 |

Tuossa toisessa ketjussa ihmiset muisteli, että piti ottaa joditabletteja kun Tshernobyl posahti. Ei saanut mennä pariin päivään ulos ja kun sai niin piti mennä jossain sadevarusteissa laskeuman takia.

Muistaako joku oikeasti tuollaista? Pitikö silloin todella olla Suomessa pari päivää sisällä tai ottaa tabletteja? Tai oliko joku muu juttu mitä piti tehdä arjesta poiketen tai ei saanut tehdä sen säteilyn tai laskeuman takia?

Kommentit (238)

Vierailija
221/238 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuttanut elämääni. Muistan ehkä kun koulun pihalla puhuttiin asiasta, mutta muuten jatkettiin leikkejä ihan normaalisti.

Se oli kesälomalla.

Vierailija
222/238 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aurinkoinen ja lähes helteinen päivä kun illalla saimme kuulla, että joku onnettomuus on tapahtunut. Olin ollut bikineissä lähes koko päivän perunanistutuskoneen päällä. Tyttäreni oli 3 vuotta. Jatkettiin elämää normaalisti. Ei mitään joditabletteja, sisälläoloa tms. Näin Turussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/238 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittakaapa linkki jos löydätte jonkin uutisen siltä ajalta, jossa suositellaan välttämään tekemästä jotain säteilyvaarasta johtuen.

Sen ajan uutiset luettiin sanomalehdestä tai kuultiin TV:stä ja radiosta. Ydinvoimalan onnettomuudesta on huhtikuun lopussa kulunut 40 vuotta.

Vierailija
224/238 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuolloin 20-vuotias, joten muistan tapauksen hyvin. Suomessa oli juuri silloin laaja virkamieslakko, joka hidasti viranomaisten reagointia. Lisäksi säteilymittauspisteitä oli paljon harvemmassa kuin nykyisin. Kohonneita säteilypitoisuuksia havaittiin vain siellä, missä oli laskeumaa (eli käytännössä oli satanut). Senhän vuoksi ruotsalaisetkin kuvittelivat aluksi vuodon olevan omassa ydinvoimalassa, kun heillä ei ollut käsitystä siitä, että muuallakin maassa oli kohonneita pitoisuuksia.

Vierailija
225/238 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin intissä. Tupakaverin isä soitti säteilykeskukselta sunnuntai iltana ja käski pysymään sisällä. Ulos ei saanut mennä. Siellä oli säteilyä.

Asia kerrottiin uutisissa vasta maanantaina kun Ruotsi oli ensin julkaissut uutisen säteilystä.

Vierailija
226/238 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuttanut elämääni. Muistan ehkä kun koulun pihalla puhuttiin asiasta, mutta muuten jatkettiin leikkejä ihan normaalisti.

Se oli kesälomalla.

Eikä ollut, vaan huhtikuussa.

Vierailija
227/238 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä ollut mitään joditapletteja.  Eihän siitä edes korrottu julkisuuteen kuin kuukausien päästä. Silloin Venäjä oli tosi suljettu maa, eikä siellä ollut edes mitään onnettomuuksia. 

Asun Itä-Suomessa ja viranomaiset vain ihmetteli, mistä korkeat säteilyarvot. Vuosikymmenien jälkeen ihmiset ovat puhuneet, että syöpätapauksia olisi ollut enemmän. 

On hyvä muistaa, silloin elettiin aivan toisenlaisessa maailmassa, myös Suomessa ja Venäjä vaikutti paljon. 

https://yle.fi/a/20-167668

Lukaise tuolta miten asiat oikeasti eteni, äläkä puhu läpiä päähäsi.

Jos itse lukisit linkkisi niin ihan oikeassahan tuo oli. Viranomaiset suomessa ihmetteli ja korosti ettei ole vaaraa kerta toisensa jälkeen. Myöhemmin annettiin jotain matkustussuosituksia ja tapahtuman jälkeen oli evakuoitu mm. kiovasta suomalaisia. Muttei vaaraa ja lässytilää. Neuvostoliitto taas valehteli tiedote toisensa jälkeen varsinkin kriisin jälkeen tapahtumia ja sitä missä vaiheessa pelastus- ja muut työt on paikalla. Vasta nyt vuosikymmenten päästä alkaa olla tarkempi kuva mitä tapahtui. 

Mitä olisi mielestäsi pitänyt tehdä toisin?

Olla rehellinen

Silloin satoi vettä, eli säteily putosi veden mukana alas. Sisko ei päästänyt lapsia ulos, vaikka myöhäistähän se enää oli, koska se laskeuma oli tänne tullut jo 

Missä sitten ei oltu rehellisiä muka?

Vierailija
228/238 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän nämä joditablettimuistot ovat oikein peräisin?

Joditabletit otetaan ydinvoimalaonnettomuuden odotettavissa olevalla laskeuma-alueella ENNEN laskeuman saapumista.  Näin estetään radioaktiivisen jodin kerääntyminen kilpirauhaseen.

Tshernobylin tapauksessa se paska oli jo housussa, kun tieto onnettomuudesta saatiin.

Ja todennäköisesti juuri tuosta syystä kehotusta joditablettien ottamiseen ei tullut.  

Ei vaan siksi, koska stäeilytasot eivät olleet niin korkealla, että olisi ollut tarve ottaa. Suomessahan kyllä osattiin itse mitata niitä tasoja, ei vain ollut alussa tietoa, että mistä hlvtistä nousut johtuu. 

Vierailija
229/238 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen lähikunnassa lapsen hiekkalaatikon hiekat piti vaihtaa eikä karjaa saanut päästää laitumille.

Vierailija
230/238 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 12-vuotias. Ihan normaalisti mentiin kouluun. Parin päivän viiveellä tuli uutisiin. Ja sitten kai ajateltiin, että myöhäistä tehdä yhtään mitään. Olin lapsi, aloin pelätä ydinsotaa.

Vierailija
231/238 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukraina oli jo silloin saastuttava maa

Ukraina oli silloin Neuvostoliittoa.

Vierailija
232/238 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli kesälomalla.

Eikä ollut, vaan huhtikuussa.

Muutama päivä ennen vappua. 

Vierailija
233/238 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä ollut mitään joditapletteja.  Eihän siitä edes korrottu julkisuuteen kuin kuukausien päästä. Silloin Venäjä oli tosi suljettu maa, eikä siellä ollut edes mitään onnettomuuksia. 

Asun Itä-Suomessa ja viranomaiset vain ihmetteli, mistä korkeat säteilyarvot. Vuosikymmenien jälkeen ihmiset ovat puhuneet, että syöpätapauksia olisi ollut enemmän. 

On hyvä muistaa, silloin elettiin aivan toisenlaisessa maailmassa, myös Suomessa ja Venäjä vaikutti paljon. 

https://yle.fi/a/20-167668

Lukaise tuolta miten asiat oikeasti eteni, äläkä puhu läpiä päähäsi.

Jos itse lukisit linkkisi niin ihan oikeassahan tuo oli. Viranomaiset suomessa ihmetteli ja korosti ettei ole vaaraa kerta toisensa jälkeen. Myöhemmin annettiin jotain matkustussuosituksia ja tapahtuman jälkeen oli evakuoitu mm. kiovasta suomalaisia. Muttei vaaraa ja lässytilää. Neuvostoliitto taas valehteli tiedote toisensa jälkeen varsinkin kriisin jälkeen tapahtumia ja sitä missä vaiheessa pelastus- ja muut työt on paikalla. Vasta nyt vuosikymmenten päästä alkaa olla tarkempi kuva mitä tapahtui. 

Mitä olisi mielestäsi pitänyt tehdä toisin?

Olla rehellinen

Silloin satoi vettä, eli säteily putosi veden mukana alas. Sisko ei päästänyt lapsia ulos, vaikka myöhäistähän se enää oli, koska se laskeuma oli tänne tullut jo 

suomessa tsernobylin terveysvaikutukset olivat aika vähäisiä: "Suomalaisten lisäaltistus oli vuoden kuluessa onnettomuudesta noin 5 % ympäristöstä normaalisti saatavasta radioaktiivisuudesta. Seuraavina vuosina altistus oli alle 1 % muusta altistuksesta."

Vierailija
234/238 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon lainauksen lähde, viestissä 233: https://www.terveyskirjasto.fi/asy00509

Vierailija
235/238 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, että se olisi vaikuttanut mitenkään elämään. Toisaalta minä olin sen tapahtuessa vasta 5-vuotias, joten ihan hirveän tarkkoja muistikuvia niiltä ajoilta ei ole.

Vierailija
236/238 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tuolloin 20-vuotias, joten muistan tapauksen hyvin. Suomessa oli juuri silloin laaja virkamieslakko, joka hidasti viranomaisten reagointia. Lisäksi säteilymittauspisteitä oli paljon harvemmassa kuin nykyisin. Kohonneita säteilypitoisuuksia havaittiin vain siellä, missä oli laskeumaa (eli käytännössä oli satanut). Senhän vuoksi ruotsalaisetkin kuvittelivat aluksi vuodon olevan omassa ydinvoimalassa, kun heillä ei ollut käsitystä siitä, että muuallakin maassa oli kohonneita pitoisuuksia.

Virkamieslakko? Tuota en muistanutkaan, piti ihan googlettaa tietoa. Aika laajalle elämänalueelle tosiaan näkyi vaikuttaneen, mutta juuri minun elämääni ei koskenut mitenkään, koska en sellaista lakkoa edes muista. Olin itsekin 20-vuotias sinä keväänä. 

Vierailija
237/238 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkamieslakko? Tuota en muistanutkaan, piti ihan googlettaa tietoa. Aika laajalle elämänalueelle tosiaan näkyi vaikuttaneen, mutta juuri minun elämääni ei koskenut mitenkään, koska en sellaista lakkoa edes muista. Olin itsekin 20-vuotias sinä keväänä. 

Minä taas muistan hyvinkin, koska olin juuri sinä keväänä opiskelijavaihdossa ulkomailla. Puhelut Suomesta vaihtomaahani eivät onnistuneet (päinvastoin onnistui) ja minulla oli myöskin ongelmia saada rahaa Suomesta. Tämä ei siis mitenkään liittynyt onnettomuuteen, vaan nimenomaan lakkoon.

Vierailija
238/238 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli kesälomalla.

ei vaan pääsiäislomalla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä