Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verottaja kiristi lounasohjeita: valmisateriaa ei saa enää kaupasta

Vierailija
11.03.2026 |

Verohallinto on tiukentanut lounasedun käyttöä kaupoissa, mikä vaikeuttaa erityisesti vuorotyöläisten ja etätyöläisten ruokailua.

Lounasedulla voi nyt ostaa vain myymälän itse valmistamia annoksia, mutta ei enää valmisruokia tai paistopistetuotteita.

Verohallinnon ylitarkastaja Heli Annala sanoo, että päätös perustuu luontaisetuohjeeseen, eikä vuorotyöläisten tilannetta ole huomioitu.

Kiitos hallitus, kiitos perussuomalaiset.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011864763.html

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein että läski kansa joutuu itse kokkaamaan omat terveelliset ravintonsa. Tai nyt olisi tilaisuus, ellei some "veisi kaikkea aikaa".

Ei vaan nythän tuo tiukennus ajaa enemmän ihmisiä syömään epäterveellisesti. Ei voi ostaa valmissalaattia ruokakaupasta, vaan pitää käydä hakemassa joku mättö jostain grilliltä.

Ihme ääliö, kyllä sä sen salaatin voit edelleen ostaa.

Vierailija
82/108 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salaatista tulee kyllä paljon parempia, kun ne kokoaa buffasta, mutta on vaivalloisempaa ja rajaa kauppojen määrää. Valmissalaateissa proteiinin määrä on todella pieni.

Totta kai tulee. Mutta kaikissa kaupoissa ei ole sitä salaattibaaria, mutta myydään jotain Hetki-salaatteja tms. Mä olen itse (en lounasedulla) ostanut useinkin jonku valmissalaatin ja pienen raejuuston tai minileipäjuuston, niin tulee ne lisäproteiinitkin. Nyt ei tätä voi siis tehdä.

Tietenkin voi tehdä. Maksa itse kuten me joilla ei tämmöisiä lounasseteleitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä "uudistuksella" pyritään selvästi siihen että ihmiset söisivät enemmän ravintoloissa, siis tavallaan subventoidaan ravintoloita ja lounaspaikkoja.

Vierailija
84/108 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas on Orpo-purra viemässä köyhältä leivänkin kädestä tai ruuan lautaselta.

Vierailija
85/108 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lounarit tulee palkan päälle, ne siis nostavat ansioita 260€/kk. En maksa nyt lounareista mitään, kuten aiemmissa työpaikoissa. Enimmäkseen tulee syötyä sushia tai noudettua kaupan salaattibuffasta salaatti. Eineksiä ei ole lounareilla saanut ostaa aiemminkaan, kaupat eivät vain ole valvoneet tätä.

Vierailija
86/108 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä "uudistuksella" pyritään selvästi siihen että ihmiset söisivät enemmän ravintoloissa, siis tavallaan subventoidaan ravintoloita ja lounaspaikkoja.

Kyllä, juuri näin. Tosin eineksiä ei olisi saanut koskaan aiemminkaan ostaa. Kyseessä on nimenomaan ahdingossa olevan ravintola-alan tukeminen.

Vierailija
87/108 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan koskaan käytä lounasetua. Teen eväät kotona koska tulee halvemmaksi. Ehkä pari kertaa vuodessa on tilanne että tarvii ostaa jotain. Mutta ilmeisesti ainakin osa työkavereista käyttää, suurin osa näyttää kuskaavan omat eväät kotoa

Vierailija
88/108 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, juuri näin. Tosin eineksiä ei olisi saanut koskaan aiemminkaan ostaa. Kyseessä on nimenomaan ahdingossa olevan ravintola-alan tukeminen.

Tuossa voi käydä niin että he jotka ostivat lounaan kaupasta, tekevät seuraavaksi eväät valmiiksi kotona.

Vierailija
89/108 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma tämä on? Ostaa haluamansa eväät kaupasta töihin omalla rahalla ja käyttää nuo lounassetelit sitten muulloin kun käy vaikka ravintolassa.

Vierailija
90/108 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma tämä on? Ostaa haluamansa eväät kaupasta töihin omalla rahalla ja käyttää nuo lounassetelit sitten muulloin kun käy vaikka ravintolassa.

Noin se voi toimia ravitoloiden eduksi.

Vierailija
91/108 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotus on sosialismia!

Ei ole. Sosialismissa ei olisi verotusta.

Vierailija
92/108 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän asti on kai riippunut kaupan itsensä omaksumista käytännöistä onko voinut ostaa vaikkapa valmissalaatin lounasedulla. Eikä kaikki lounasetumaksutavat ole tietenkään kaikkialla käytössä. Jossain on vain jokin ja jossain toisessa taas toinen.

Kauhea himmeli kyllä.

Vierailija
93/108 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän kaupasta ole saanut ostaa lounarilla eineksiä aiemminkaan. Tarkistin tämän jo joskus korona-aikoina: vain ravintolan pakkaamat annokset tai kaupan itse valmistamat tuotteet kävivät. Vai onkohan eri lounareilla ollut eri säännöt? Edenrediltä tippui nyt pois vain paistopistetuotteet.

Jep. Ja se, että kaupassa olisi kaupan itse pakkaamia aterioita on aika kaukaa haettu ajatus peruslähimarketeissa jotka kävelymatkan päässä. Hyvä kun ehtivät hyllyttämään normituotteita.

Vierailija
94/108 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupat on auki ympäri vuorokauden joten en oikein ymmärrä tuota ongelmaa.

Vierailija
95/108 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli samaa sarjaa kuin toistuva etätyön haukkuminen Hesarissa. Meidän suomalaisten ei pitäisi olla samanlaisia alistuvia lampaita kuin venäläiset ja pohjoiskorealaiset.

Vierailija
96/108 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia, että kansanedustajien ja meppien ja kallispalkkaisten pomojen eduista ei tingitä. Rahvaalle raippaa, eliitille etuoikeuksia.

Vierailija
97/108 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lounasetua voi käyttää kuin yhteen ateriaan päivässä, ne on nykyään sovelluksissa, jolloin tätä ehtoa ei voi kiertää. Ravintoloista saa lounashintaisia aterioita yleensä vain klo 11-14, joskus 15 asti. Kalliiksi tulisi lounasedunkäyttö illallisravintoloissa. Aikoinaan, kun lounasetu oli seteleinä, saattoi kalliin illallisen maksaa nipulla lounasseteleitä, mutta sovelluksissa se ei onnistu.

Vierailija
98/108 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lounasetua voi käyttää kuin yhteen ateriaan päivässä, ne on nykyään sovelluksissa, jolloin tätä ehtoa ei voi kiertää. Ravintoloista saa lounashintaisia aterioita yleensä vain klo 11-14, joskus 15 asti. Kalliiksi tulisi lounasedunkäyttö illallisravintoloissa. Aikoinaan, kun lounasetu oli seteleinä, saattoi kalliin illallisen maksaa nipulla lounasseteleitä, mutta sovelluksissa se ei onnistu.

Voi hyvä luoja! Aina voi ostaa kalliimman aterian lounasedulla ua maksaa sen ylimenevän osan itse.

Vierailija
99/108 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hallitus ja persut liittyy asiaan?

Ja miksi tuo on ongelma?

Vierailija
100/108 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä tiedä syökö mikroaterian lounasedun haltija vai sen lapset & vaimo