Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verottaja kiristi lounasohjeita: valmisateriaa ei saa enää kaupasta

Vierailija
11.03.2026 |

Verohallinto on tiukentanut lounasedun käyttöä kaupoissa, mikä vaikeuttaa erityisesti vuorotyöläisten ja etätyöläisten ruokailua.

Lounasedulla voi nyt ostaa vain myymälän itse valmistamia annoksia, mutta ei enää valmisruokia tai paistopistetuotteita.

Verohallinnon ylitarkastaja Heli Annala sanoo, että päätös perustuu luontaisetuohjeeseen, eikä vuorotyöläisten tilannetta ole huomioitu.

Kiitos hallitus, kiitos perussuomalaiset.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011864763.html

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös kuntien ja kaupunkien henkilöstö pitää ottaa tarkasteluun koska heidän perse leviää veroeuroilla ja maksuilla joita asukkaat joutuvat maksaan.

Vierailija
22/58 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokohan Suomen verottaja on löytänyt kaikki mahdolliset porsaanreiät verotuksessa jotka pitää tukkia tai ainakin kiristää jotta yhtään verosenttiä ei mensi ohi, veropohja on Suomessa varmasti maailman laajin.

Siinä tapauksessa koko läpidårka Lounassetelisysteemi olisi kuopattu jo kehtoonsa. Ilmeisesti Suomen verottajan virkamiehet nauttivat itse mm. lounasedusta ravintoloissa, Helsingin keskustassa.

Kaikki lounas-, fillari-, asunto-, auto-, yms. edut tulee poistaa kokonaan ja ihmisille oikeus vaatia kaikki kompensaatio työstä rahana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein että läski kansa joutuu itse kokkaamaan omat terveelliset ravintonsa. Tai nyt olisi tilaisuus, ellei some "veisi kaikkea aikaa".

Et ehkä ymmärrä tämän aloituksen aihetta. 

Vierailija
24/58 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla varma että verovirasto on täynnä vasureita eikä persuja, joten se siitä persujen syyttelystä taas kerran. Kuten moni muukin ministeriö, varsinkin työministeriö ja ulkoministeriö on noita pullollaan. Myös sosiaali- ja terveys.

Muuten tuo rajoitus on älytön. Nuo paistopistetuotteethan just kypsennetään kaupassa esim. Ja valmissalaatit yms. on jonkun muun valmistamia kuin kaupan, mutta silti ns. tuoretuotteita eikä eineksiä. 

Vierailija
25/58 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein että läski kansa joutuu itse kokkaamaan omat terveelliset ravintonsa. Tai nyt olisi tilaisuus, ellei some "veisi kaikkea aikaa".

Ymmärsitkö että jutussa kerrottiin että on pakotettu menemään ravintoloihin valmiisiin pöytiin sen sijaan että kokkailisi yhtään mitään? Ja aikaa siinä menee enemmän matkoineen ja odottamisineen ja tiskillä asioimisiin jne.

Vierailija
26/58 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaupat näitä valmisannoksia ole hyvää hyvyyttään ottaneet, vaan sen vuoksi, että asiakkailla usein tarttuu jotain muutakin matkaan.  Toisaalta, jos lounasravintola saa saman tuoton kuin paikan päälle lounastaessa, ei ongelmaa ole. Epäilen vain että tässä on Wolt efekti eli tuotto ravintolalle per annos jää selvästi pienemmäksi. Mikä tarkoittaa konkursseja.

Vierailija
27/58 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin ihmisille maksetaan verovaroista palkkaa että miettivät tällaisia asioita. On korkea aika ajaa julkinen sektori alas.

Luultavasti kaikki ilta- ja yövuorolaiset ostaa eväänsä lounareilla. Ei siis enää.

Vuorotyöläiset voivat tilata valmistacruokaa työpaikalle jos eivät itse viitsi eväitään tehdä. 

Vierailija
28/58 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa pitäisi myydä edullisesti perusruokaa tai jossain lähellä ihmisiä. Nyt se palvelee vain firmoja, ei muita.

Vierailija
29/58 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös kuntien ja kaupunkien henkilöstö pitää ottaa tarkasteluun koska heidän perse leviää veroeuroilla ja maksuilla joita asukkaat joutuvat maksaan.

Ehkä noilta voisi vaatia myös työpanoksena muutakin kuin sen ettei nuo muuta tee kuin keksii loputtomiin uusia typeriä rajoituksia entisten päälle. Alkaa tuntua ettei suurella osalla virkamiehistöä ole yksinkertaisesti muuta tekemistä kuin keksiä uusia rajoituksia ja valvoa niitä + kaikkia edellisiä. Valtiolle tuo ei tuota oikeastaan panokseen nähden mitään, vaan rahaa vaan menee. Mutta suomen kulttuurissahan virkamies perustelee itse itsekeksimillään kriteereillä miksi oma työ on tarpeellista, joten kaikkien työ on tarpeellista ja täysin korvaamatonta aina kyselyissä. 

Vierailija
30/58 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokohan Suomen verottaja on löytänyt kaikki mahdolliset porsaanreiät verotuksessa jotka pitää tukkia tai ainakin kiristää jotta yhtään verosenttiä ei mensi ohi, veropohja on Suomessa varmasti maailman laajin.

Tunnettu Suomen syöjä ja maanpetturi Tuppu Tyttiräinen haaveili joitain vuosia sitten haastattelussa veropohjan tiivistämisestä. 

Olen samaa mieltä. Veropohja tulee tiivistää. Nyt se on levinnyt kaikkialle. Vero tulisi kantaa ainoastaan tulon lähteestä, eikä joka käänteessä tasoittaen, varastaen ja ohjaten toistaitoisten toimesta. Sellainen veronkanto on kallis, tehoton ja suorastaan haitallinen.

Tällainen veropohjan tiivistäminen siihen, mistä se raha tulee, johtaisi noin 80 % palkka ja muiden tulojen veroihin, sillä 20 % on se, mikä kansalaisille keskimäärin jää kun kaikki verot karsitaan pois brutosta sosiaalimaksuniteen ja arvonlisäveroineen tulosta ja myös hankitusta hyödystä, kuten tavarasta tai palvelusta.

Kuka kävisi töissä jos verotus muutettaisiin lähdepohjaiseksi? Siinä olisi 1,4 miljoonalla yksityisellä sektorilla työskentelevällä mietittävää, sillä aivan kaikki muut saavat tulonsa siitä.

Vierailija
31/58 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Meidän perheessä on 3 vuorotyöläistä ja 1 työharjoittelija, kenelläkään ei ole lounasetua. 

Vierailija
32/58 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kaksipiippuinen juttu. 

Toisaalta tämä kannustaa nyt kauppaa tai kioskia itse tekemään sen voileivän tai lämmittämään makkaran, jolloin taas kuuluukin edun piiriin. 

Tällä on ainakin työllistävä vaikutus. Myös pienille yrityksille. 

Vierailija
33/58 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mulle koko lounasetu, työnantaja maksaa 2,10 päivässä, kun itse maksan loput vähintään noin 10 euron lounaasta. Käytän noin kerran kuussa talvisin, kesällä vähän useammin, mutta en huomaisi mitään vaikutusta jos poistuisi koko etu

Vierailija
34/58 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä näitä lakien tulkintojen äkillisiä muutoksia, joita tapahtuu aika ajoin juuri verotuksessa: ykskaks jokin vanha käytäntö ei enää olekaan mahdollinen eikä kuitenkaan lakia ole välttämättä muutettu. Sama juttu siinä, että lottoarvonta piti siirtää Yleltä Maikkarille tai että raha-arpoja ei enää käytännössä voi antaa lahjaksi, koska jostain syystä ei riitä, että lahja-arvan voittaja tunnistautuisi voittoa nostaessaan. Tässä maassa eletään viranomaismielivallan alla ja kaikki menee vain huonommaksi ja vaikeammaksi!

Vierailija
35/58 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihervassujen pössyttelyaikaa...

Jos työelämä olisi sinulle tutumpaa niin tietäisti ettei sitä pössyttelyaikaa oikein riitä. ainakin minulla on vastuita ja niitä seurataan, samoin toteutunutta työaikaa ja sitä että olen koneella tavoitettavaissa - näkyy heti jos en viiteen minuuttiin tee mitään. Lounas, ellei se ole erikseen sovittu ja erikseen raportoitava asiakaslounas tai muu lounastapaaminen, kestää 30 minuuttia. 

Toivotan onnea työnhakuun. 

Vierailija
36/58 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tuntuu siltä, että suurin osa kommenteista on yhden ja saman persukirjoittajan tekemiä.  Ihmeellinen viha julkisen puolen työntekijöitä kohtaan on osa tätä uusoikeiston naisvihaa ja koulutettujen ihmisten vihaa.  Kaikesta jaksetaan huutaa ja  kaikkea kadehtia.  Kokemattomiin tämä propaganda voi tehotakin.

Vierailija
37/58 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

First world problem

First world problem -just niin.

Osa porukasta kuolee nyt kenties nälkään.

Vierailija
38/58 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saavutetuista eduista ei pitäisi tietenkään luopua. Mitä duuneja tää käytännössä tarkoittaa?

Niitä duuneja, joissa työnantaja tarjoaa lounasedun. Ei esimerkiksi raksaa, jossa maksetaan verovapaa voileipäraha joka päivä. 

Pitäisiköhän voileipärahan verovapauteen puuttua? Mitä sanoo SAK? 

Vierailija
39/58 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä että verohallitus voi yksipuolisesti päättää näitä asioita, samoin kuin Tulli. Luulisi tällaisen ohjeistuksen joka vaikuttaa kansalaisiin menevän kolmikannan läpi.

Vierailija
40/58 |
11.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounasetu on muinaisuuden jäänne, josta pitäisi luopua mahdollisimman pian. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi