Verottaja kiristi lounasohjeita: valmisateriaa ei saa enää kaupasta
Verohallinto on tiukentanut lounasedun käyttöä kaupoissa, mikä vaikeuttaa erityisesti vuorotyöläisten ja etätyöläisten ruokailua.
Lounasedulla voi nyt ostaa vain myymälän itse valmistamia annoksia, mutta ei enää valmisruokia tai paistopistetuotteita.
Verohallinnon ylitarkastaja Heli Annala sanoo, että päätös perustuu luontaisetuohjeeseen, eikä vuorotyöläisten tilannetta ole huomioitu.
Kiitos hallitus, kiitos perussuomalaiset.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma tuo muka on? 24/7 marketissa on take-away hylly, missä on myynnissä kaupan itse tekemiä ruokia myynnissä. Sieltä saa kaupan itse tekemiä "eineksiäkin" salaatti yms annosten lisäksi.
Eipä ole tuollaista markettia täälläpäin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta lämpimän ruoan saa edelleen ostaa. Ei tässä ole mitään ongelmaa.
Mistä?
Vierailija kirjoitti:
Aamulla lämpötiski ei ole auki ja illalla hyllyt on tyhjät. Joka kaupassa ei edes ole lämmintä ruokaa myytävänä. Eikä kaikki kaupat ole 24/7 auki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein että läski kansa joutuu itse kokkaamaan omat terveelliset ravintonsa. Tai nyt olisi tilaisuus, ellei some "veisi kaikkea aikaa".
Sinä varmaan työpäivän aika kokkailet. Taidat olla näitä palsta "etätyöläisiä", jotka työskentelevät tehokkaammin kotona.
Minun työni vaatii läsnäoloa työpaikalla. Moni tuo töihin mukanaan kotona kokkailemiaan eväitä ja lämmittään ne ruokataolla.
Tässä hyvä esimerkki tämän hallituksen järjenkäytöstä ja tyhmyydestä, tehdään päätöksiä, jossa ei ole järjen hiventäkään tai päätä eikä häntää, kunhan saadaan kiusata ihmisiä.
Tähämän tarkoittaa käytännössä valtiolle vähemmän verotuloja ja heikentää työllisyyttä entisestään, koska monet luopuvat lounasedusta, jos kaupan valmisateriat eivät käy, erityisesti vuorotyötä tekevillä tai jos työvuoro on pitkä, jossa aterialla pitää olla pitkä säilyvyys tai yritys ostaa ne suoraan ruuan valmistajalta suurissa erissä ja kylmäketjusta huolehditaan, eikä erillistä työvoimaa ole käytettävissä, kuten sairaalassa, tehtaissa, rakennuksilla, tietyömailla jne.
Valtionvarainministerillä pitäisi olla muutakin ammattitaitoa kuin kesätyö hattaramyyjänä tai kirjoitella fanttasioitaan jonkun blogiin.
Vierailija kirjoitti:
Millä sektorilla kirjoitellaan arkipäivänä 9.04.?
Et ole koskaan kuullut vuorotyöstä? Sitä on sekä julkisella- että yksityisellä sektorilla
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä sen lämpimän ruuan ostat vuorotyössä tai jos työskentelet raksalla, tehtaissa, tietyömaalla, bussik6skit, parturut, terv.hoidossa, josta ei ole mahdolkisus poistua työpaikalt, koska laki sallii työnantajan rajoittaa 20 min. ruokataukoon tai työnantaja ostaa suoraan ruuan valmistajalta esim. 2 viikon annokset.
Tämä on taas niitä Riikka Purran fanttasioita ja älynvälähdyksiä. Ehkä seuraavaksi onkin poistaa työaikana vessassa käyminen.
Byroslavia on voimissaan.
Mitähän seuraavaksi? Sadevettä saa kerätä vain alle 10 litran ämpäreihin?
Ei tarvi ihmetellä, miksi ihmisillä on niin paljon ahdistusta ja masennusta. Aivan sairas kulttuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä sektorilla kirjoitellaan arkipäivänä 9.04.?
Et ole koskaan kuullut vuorotyöstä? Sitä on sekä julkisella- että yksityisellä sektorilla
Miksi sitten nälvit toista samaan aikaan kirjoittelevaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin ihmisille maksetaan verovaroista palkkaa että miettivät tällaisia asioita. On korkea aika ajaa julkinen sektori alas.
Juuri näin, lounasetu pois ja vastaavaati alennus tuloveroon. Kukin voi ostaa ruokansa kylmänä tai kuumana eikä yhteisistä varoista tarvitsisi maksaa sellaisten palkkaa, joiden tehtävä on kehitellä tällaisia jonninjoutavuuksia.
Miten tämä on muiden rahoista pois, vetotettava etu.
Vierailija kirjoitti:
Kauppojen kannattaa siis alkaa kokkaamaan jotain soppaa purkkiin omissa tiloissa.
No, oikeastihan tuo lounasetu kannattaisi vaan lopettaa. Läskit toimistotyöntekijät käy vetämässä wingsejä ja oikeasti nälkäiset fyysisen työn tekijät ei edes ehdi taukoa pitää. Koko järjestelmä on ihan päätön.
Duunareilla on veroton ateriaetu 13,50€/pvä. Toimistotyöntekijöiden lounasetu ei ole veroton.
Vierailija kirjoitti:
Joillekin ihmisille maksetaan verovaroista palkkaa että miettivät tällaisia asioita. On korkea aika ajaa julkinen sektori alas.
Verolait määrätään muualla ja verottajan on pakko noudattaa voimassa olevia lakeja.
Ainahan tämä sääntö on ollut niin kauan kun muistan!
Mä jätin yhdessä paikassa lounasedun ottamatta. Sain pari sataa sen sijaan palkan lisänä. Muut olivat kateellisia, vaikka sama mahdollisuus oli kaikilla. Mä olen aina ollut eväiden syöjä töissä, tai käynyt kotona jos työpaikka on niin lähellä että ehtii sekä työ ja lounastauot joustavia (välillä vaihtunut työpaikka, välillä asuinpaikka). Nykyään työmatkaan menee noin 7 minuuttia normikelillä, joten ehtisin, mutta en viitsi.
Mutta eihän kaupasta ole saanut ostaa lounarilla eineksiä aiemminkaan. Tarkistin tämän jo joskus korona-aikoina: vain ravintolan pakkaamat annokset tai kaupan itse valmistamat tuotteet kävivät. Vai onkohan eri lounareilla ollut eri säännöt? Edenrediltä tippui nyt pois vain paistopistetuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein että läski kansa joutuu itse kokkaamaan omat terveelliset ravintonsa. Tai nyt olisi tilaisuus, ellei some "veisi kaikkea aikaa".
Niin että niitä valmísruokiako ei enää saa ostaa kaupasta ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma tuo muka on? 24/7 marketissa on take-away hylly, missä on myynnissä kaupan itse tekemiä ruokia myynnissä. Sieltä saa kaupan itse tekemiä "eineksiäkin" salaatti yms annosten lisäksi.
Eipä ole tuollaista markettia täälläpäin.
Käytä se lounasetu joskus muulloin. Ei kait se mihinkään katoa, vaikka et sitä lounasaikaan käyttäisikään.
Loinen on korviesi välissä.