Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En kehtaa lähteä koeajalla - pelkään huonoa mainetta työmarkkinoilla

Vierailija
10.03.2026 |

Olen ollut uudessa firmassa nyt reilu 4kk ja melkein alusta asti olen tuntenut, että olen tehnyt virheen.

Teen vaativaa asiantuntijatyötä, joka sisältää päivittäistä asiakasyhteistyötä ja koordinointia.

Homma on minulle tuttua ja itse työstä tykkään, mutta ongelmana on, että firmasta on noin vuosi sitten potkittu pihalle todella iso määrä väkeä ja kaikilla on nyt jatkuva kiire. 

Minulle tulee kysymyksiä prosesseista, joihin edes lähes kymmenen vuotta talossa oleva esimieheni ei osaa vastata. Yhtäkkiä minun pitäisi tietää miten firmassa asiat tehdään. Olettaisin, että vielä tässä vaiheessa minä olisin se kysyjä osapuoli.

Olen saanut melkein kohtuuttomasti vastuuta asiakkuuksista.

Olen vielä reilun kuukauden koeajalla ja pohdin joka päivä lähteväni.

Mutta en kehtaa. Lähteminen tarkoittaisi, että firman pitäisi tehdä rekryprosessi kiireessä uudelleen, käynnissä olevat projektit kärsisivät ja asiakkaat alkaisivat varmasti reklamoida.

Pelkään, että saan huonon maineen, jos lähden noin vain. Mutta toisaalta, tällä menolla väsyn totaalisesti

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että yhden koeajalta lähdön maineesi kestää, varsinkin jos onnistut saamaan uuden työpaikan ennen työn lopettamista. Se, että CV:seesi kertyisi useampia koeajalla päätettyjä työsopimuksia kieltämättä ei vaikuttaisi tulevien työnantajien mielestä hyvältä.

Tsemppiä työnhakuun ja paikka vaihtoon jos vain onnistuu.

Vierailija
2/15 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole koeaika loppuun ja jos sinulle tarjotaan pysyvää työtä, lähde silloin, jos ei tarjota kaikki hyvin. Kannattaa kuitenkin olla se uusi paikka valmiina ennen lähtöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vaihtoehto on, että hyväksyt tilanteen ja muutat asennettasi, kunnes löydän uuden työn. Tuo, mitä teillä on, on niin tuttua. Osaaajat on potkittu pois ja tilalle on palkattu uudet halvat työntekijät. Osaajat on laitettu pois vauhdilla, joten iso osa tietoa on kadonnut.

Vierailija
4/15 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olisi jo toinen työpaikka tiedossa, mutta silti mietin, miltä äkillinen lähtö vaikuttaisi

-AP

Vierailija
5/15 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla olisi jo toinen työpaikka tiedossa, mutta silti mietin, miltä äkillinen lähtö vaikuttaisi

-AP

Joskus pitää ajatella vain omaa parastaan.

Vierailija
6/15 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkillinen johtaja ei johda edestä tai takaa, hän johtaa esimerkillään. Jos se ei riitä niin parhaasi olet kuitenkin yrittänyt.

Vierailija
7/15 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole koeaika loppuun ja jos sinulle tarjotaan pysyvää työtä, lähde silloin, jos ei tarjota kaikki hyvin. Kannattaa kuitenkin olla se uusi paikka valmiina ennen lähtöä.

Ei ainakaan ennen koeajan jälkeen jatkosta erikseen ole keskusteltu, vaan koeajan päättyessä työ jatkuu normaalisti tai jompikumpi, työntekijä tai -antaja päättää katkaista sen ennen koeajan päättymistä.

Vierailija
8/15 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-AP

Joskus pitää ajatella vain omaa parastaan.

Tämä. Ole vaan rohkea, ei se työantajakaan ajattele sinua. Kaikki lojaalisuus työpaikalla on aina yksipuolista. Työnantajaa ei vastaavassa tilanteessa kiinnosta lainkaan mihin pulaa sinä joutuisit.

Vierailija
9/15 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

YOLO! Jos sä et kestä nyt, vielä vähemmän vuoden päästä. Paska firma, eti toinen tai chillaa työttömänä. Ihan turhaa stressiä ottaa jostain duuneista. 

Vierailija
10/15 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-AP

Ei se miltään vaikuta, jos et jatkuvasti vaihtele työpaikkoja koeajalla. Olen itse kerran työurani aikana lähtenyt pois koeajalla, kun osoittautui, ettei työpaikka vastannut sitä mitä oli etukäteen puhuttu. Minulla oli lähtiessä jo toinen työpaikka valmiina. On tärkeää, että kun teet koeaikapurun, et mainitse toista työpaikkaa, ettei voi vahingossakaan syntyä sellaista tulkintaa, että lähtisit esim. paremman palkan perässä. Silloin sitä ei hyväksytä koeaikapurkuna ja joudut olemaan töissä irtisanomisajan loppuun. 

Vierailija
11/15 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-AP

Ei noin lyhyttä pätkää tarvitse edes mainita CV:ssä. Eli ei se mihinkään vaikuta. Se unohtuu, ja parin vuoden päästä et muista koko paikkaa. Jos sinulla on jo toinen työpaikka tiedossa, niin tottakai lähdet. 

Vierailija
12/15 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-AP

Sanonta pelkurit pelkää tarkoittaa juuri tätä. Pelkäätkö ja oletko pelkosi orja vai haluaisitko maistaa vapautta edes hieman?

Vierailija
13/15 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-AP

Ei se miltään vaikuta, jos et jatkuvasti vaihtele työpaikkoja koeajalla. Olen itse kerran työurani aikana lähtenyt pois koeajalla, kun osoittautui, ettei työpaikka vastannut sitä mitä oli etukäteen puhuttu. Minulla oli lähtiessä jo toinen työpaikka valmiina. On tärkeää, että kun teet koeaikapurun, et mainitse toista työpaikkaa, ettei voi vahingossakaan syntyä sellaista tulkintaa, että lähtisit esim. paremman palkan perässä. Silloin sitä ei hyväksytä koeaikapurkuna ja joudut olemaan töissä irtisanomisajan loppuun. 

Juuri näin. Kun teet koeaikapurun, pidä kieli keskellä suuta ja sano syyksi vain että koeaikapurku. Ei mitään muuta. Annat avaimet ja henkilökortin ja lähdet. 

Vierailija
14/15 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-AP

Mä olen itse tehnyt samalla tavalla, poistuin kuitenkin koeajan loppupuolella, kun pääsin opiskelemaan kokopäiväisesti. Tärkeintä on se, ettei tunne olevansa aivan täysin hukassa työpaikalla. Pyysin usein koeajan aikana apua esimieheltä ja perehdyttäjältä eivätkä he tuntuneet ottavan minun avunpyyntöjäni tosissaan. Perehdytys oli puutteellista. Kuinkahan yleistä tuo on, ettei työ ole sitä mitä etukäteen on puhuttu. Työtehtäväni sisälsivät kyllä asiakaspalvelua, mutta sitä oli paljon enemmän mitä työhaastattelussa oli puhuttu. Joka tapauksessa, jos on jotain mihin pudota niin suosittelen lähtemään vaikkakin koeajalla. En olisi jälkikäteen tarkasteltuna kestänyt olla siinä työpaikassa pidempään.

Vierailija
15/15 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-AP

Mä olen tuon kerran tehnyt. Olin siinä toisessa paikassa 6 viikkoa. Sain tarjouksen josta ei voinut kieltäytyä. En kylläkään lähtenyt koeaikapurulla vaan normaalilla 2 viikon irtisanomisajalla. Olihan se noloa, mutta nyt olen ollut tässä firmassa 15 vuotta, joten tuo kääntyminen siellä yhdessä paikassa ei edes ole CV:ssä.

Asiantuntijana varmaan vilkaisit ettei sopimuksessasi ole mitään kilpailukielto-lauseita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi