Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi läskifobia jyräsi taas kehopositiivisuuden?

Vierailija
09.03.2026 |

Miksi läskifobia jyräsi taas kehopositiivisuuden? Onko oikein jakaa kuvia terveellisestä ruokavaliostaan ja liikuntasuorituksistaan, mikäli se samalla syyllistää muita?

https://yle.fi/a/74-20213655

Kommentit (182)

Vierailija
141/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi kehopositiivisuus tarkoittaa aina sairaanloista läskiä?

Vierailija
142/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kannattaisin sellaista että kehon rauha, mutta myös puolisorauha. Onnistuisiko olla valittamatta itse valitsemastaan kumppanista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikinä en ole yhtäkään ylipainoista haukkunut tai nimitellyt, hoikkana olen kyllä kuullut olevani vaikka mikä ja sairastavani ilman muuta bulimiaa tai anoreksiaa.

Juu ja se ruuan tuputus ja taivastelu jos ei vaan tykkää siitä saakelin pullasta. Kuulema hoikka ei saa kulkea napapaidassa, se on sit kaamee tyrkky. Lihava menee tissit tyrkyllä hytkyen ja se on ok, samalla kuitenkin sanoo että kyllä naisella pitää olla muotoja ja miehet tykkää ja "kyllä se sunkin mies unelmoi oikeista muodoista" 🤦

Oon nähnyt petite-mallistossa koon 44. Mitä???

Ei mulla ole ikinä tullut mieleen ihmetellä, miksi plus koon mallistossa ei ole kokoa xs tai huutaa vääryyttä kun joskus sopivissa vaatteissa lukee "10-12v" tai joudun lyhentämään lahkeita ja varsinkin housujen ostaminen on vaikeaa.

Ainiin ja hoikkahan ei saa sanoa olevansa hoikka, nykyään se on joku humble brag.

Ei jessus, keskittyis kaikki vaan itseensä ja onko oikeesti ok sen kanssa mitä on.

Petite-mallistot on lyhytraajaisille, lyhyille ihmisille lyhyemmillä mittasuhteilla, ja voivat kyllä olla ympärysmitoiltaan myös kokoa 44. Varsinkin housuissa voi olla oleellista käyttää petite-mallistoa, jos on lyhyt ihminen. H&M:n petite-malliston housuissa on näköjään kokoja 32-54. Bikbokin petite-malliston housuissa kokoja 34-48.

Tall-mallistossa taas päinvastoin, eli pitkäraajaisille pitkille ihmisille, ja kokoja yleensä 32-44. 

Vierailija
144/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Särmä se onnistuu kirjoituksissaan säännöllisesti haukkumaan laihoja. Eikö hän tajua ettei kaikki laihat ole näännyttäneet itseään tai laihduttaneet lääkkeillä. Meitä on paljon jotka voidaan syödä vapaasti miettimättä kiloja ja silti "rintalasta törröttää ihon alta". Mekin voitais arvostaa kehorauhaa.

Ja alapeukkuja satelee, itse en edes seuraa tätä kyseistä vaikuttajaa ja olen silti nähnyt näitä laihojen haukkumisia, esim instan tarinoissa. Toki hoikkana on tottunut siihen että ylipainoiset kuittailee vaikka millä nimityksillä.

Vierailija
145/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Särmä se onnistuu kirjoituksissaan säännöllisesti haukkumaan laihoja. Eikö hän tajua ettei kaikki laihat ole näännyttäneet itseään tai laihduttaneet lääkkeillä. Meitä on paljon jotka voidaan syödä vapaasti miettimättä kiloja ja silti "rintalasta törröttää ihon alta". Mekin voitais arvostaa kehorauhaa.

Ja alapeukkuja satelee, itse en edes seuraa tätä kyseistä vaikuttajaa ja olen silti nähnyt näitä laihojen haukkumisia, esim instan tarinoissa. Toki hoikkana on tottunut siihen että ylipainoiset kuittailee vaikka millä nimityksillä.

Jotkut aidosti luulee, että hoikkuus on kituuttamisen seurausta.

Sinänsä ihan ymmärrettävää luulla noin, jos itse on paininut koko elämänsä painon kanssa. Ja sit se, että syö kohtuullisesti eikä liikaa, ei vaan vaadi kaikilta juuri mitään eli ei tule tunnetta siitä, että pitäisi kituuttaa. 

Vierailija
146/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut aidosti luulee, että hoikkuus on kituuttamisen seurausta.

Sinänsä ihan ymmärrettävää luulla noin, jos itse on paininut koko elämänsä painon kanssa. Ja sit se, että syö kohtuullisesti eikä liikaa, ei vaan vaadi kaikilta juuri mitään eli ei tule tunnetta siitä, että pitäisi kituuttaa. 

Mutta vaikka joku olisikin laiha siksi että kituuttaa nälässä tai syö lääkkeitä, oikeuttaako se muita puhumaan hänen kehostaan rumasti?

Vierailija
147/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajat sitä käyttää.

Vierailija
148/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tällaiset ihmiset ovat omineet sen.   Nää samat  kirjoittaa someen koirat tykkää luista kyl naisessa on oltava muotoja tyyppisiä juttuja..  

Vierailija
149/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Simppeli syy.. Kun Ozempic tuli niin keski-ikäiset päiväTV :tä jenkeissä emännöivät tantat saivat helpon ja vaivattoman tavan laihtua.

Ei kannata aliarvioida jonkun Oprahin vaikutusvaltaa

Joo. Ensin arvostellaan sitä kun olet lihava ja sen jälkeen arvostellaan sitä kun yrität laihtua. 

Väärin laihdutettu, tarvitsemme lihavia ihmisiä, jotta meillä olisi joku ryhmä jota ilkkua 

Ei hän varmaan sitä tarkoittanut. Vaan sitä että ennen ozempic kaikilla oli tekosyitä miksi ei voisi laihtua.  Säästöliekki nyt vähintään jos ei sitten ruokamelua. Tai vaan huonot geenit.

Sitten tuli lääke joka käytännössä vaan vähentää ruokahalua.   Täysin sama asia tapahtuu opettelemalla syömään... Hups heijaa. lähestulkoon kaikki alkoivat laihtua rajusti.

Kyllä tarkoitti. 

Tekee lihava sitten mitä vaan, niin aina on väärin tehty. 

Sinäkin tarkoitit

Väärin laihduttaa. Täytyy saada pitää lihavat, että voi haukkua jotain ihmisryhmää ja ilkkua 

Hienosti uhriuduttu.

Vierailija
150/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehorauhaa kannatan ilman muuta. Lihavuuden osalta en kuitenkaan voi olla kommentoimatta terveyttä. Jos 9/10 ylipainoisesta sairastaa sydän- ja verisuonitauteja tai metabolisia sairauksia, ei voi sanoa (kuten Särmä tekee), että osa lihavista on terveitä ja normaalipainoisetkin sairastavat. Tämä on valheellista kommentointia. 

Lääketiede on jo pitkään voinut osoittaa liiallisen rasvakudoksen vaikutuksen ihmisen terveyteen, ja asia on täysin kiistaton. Se että tuo marginaalinen joukko ylipainoisista välttyy terveysongelmilta hieman pidempään kuin muut, ei muuta faktoja. 

Älä höpötä. Luulet vaan, että kaikilla maailman ihmisillä on oikeus arvostella nimenomaan lihavia ihmisiä

Seuraavaksi alat nälvimään lihavuusleikkauksista ja laihdutuslääkkeistä. Väärin tehty sekin, jos lihava haluaa päästä eroon kiloistaan. Ihan kuin hän ei ilman sinunkin kieroutuneita "neuvojasi" olisi tietoinen omasta ylipainostaan 

Olen itsekin lihava, joten en nälvi ketään mistään. Mutta olisi mielestäni vaarallista kuvitella, ettei lihavuus vaikuttaisi terveyteeni. Kyllä se vaikuttaa, vaikka kuulunkin niihin joilla labrat ovat vielä toistakseksi hyvät (syön terveellisesti joskin liikaa, liikun paljon). Labrani ovat silti lihavana selkeästi huonommat kuin normaalipainoisena. Nivelet ovat kovilla ja metaboliassa orastavia ongelmia.

Vierailija
151/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ylipainoinen 69v. nainen, ei lääkityksiä, ei vaivoja.

Geenit, valehtelu tai siten ylipainoa on luokkaa 10kg.

Keskustelin aiheesta vastikään lääkärin kanssa työpaikan terveystarkastus.  Lääkäri oli sitä mieltä että jopa " pieni "tupakointi on terveellisempi vaihtoehto kuin 20kg läskiä..

Nivelet kuluu väkisinkin jos on ylipainoa..

Seksuaaliset ongelmat.

Kolesteroli ym veren rasva -arvot on lähes aina pielessä.

Veren sokeri arvot yleensä aina rajoilla- diabetes väijyy.

Verenpaine usein rajoilla tai pielessä.

Kehon metabolinen ikä pienellä ylipainolla voi olla lähellä todellista. Kun mennään yli 10kg. Jokainen kg tuo vuoden lisää. Eli 50v 20kg ylipainoa. Kehon metabolinen ikä on +65.

Verisuonet ja sydän on aina kovemmalla kuin normaali painoisella..

Liikunta reilusti ylipainoisena sisältää enemmän riskejä, sydän/ suonet/ nivelet.

Unenlaatu ja palautuminen huonompaa..

Riski ettei kestä vakavia sairauksia/ hoitoja/ leikkauksia reilusti koholla..

Syöpien todennäköisyys koholla..

Tälläinenkin ihminen voi elää suht terveenä 70v. Mutta lääkärin kommentti oli että tälläinen ihminen laihana/ normaalina olisi elänyt 85vuotiaaksi.

Tuossa on muutama syy miksi kehipositiivisuus ja lihavuuden haittojen vähättely on iso virhe.

Lihavuuden hallinta on myös riskienhallintaa.  Löytyy ihan läheltäkin ihminen joka on aina ollut sairaalloisen rajoilla..  kaatui talvella ja loukkasi polven.  Kaatumisen syy todennäköisesti lihavuudesta " ei pystynyt hallitsemaan kroppaansa ja polveen tuli paljon enemmän vääntöä kuin normaali painoisella olisi tullut.. 

Noh. Tämä vamma käytännössä laittoi hänet tilanteeseen jossa ei käynyt töissä eikä liikkunut.  72pv oli saikulla minkä aikana paino nousi yli 10kg kuussa. Kertaheitolla obeesiksi.  Nyt kun sitten polvea kuntoutaan lihavuus vaikeuttaa kuntoutusta ja polvi ei tule ikinä olemaan enää täysin kunnossa.. Tämä tulee lisäämään henkilön lihomista koska liikkuminen sattuu.. Normaalipainoissa olisi todennäköisesti ollut viikon kipeä ja lähtenyt Burana kuurilla.

Vierailija
152/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi tullut mieleenikään kommentoida ystäväni lihavuutta ikinä, hän itse siitä joskus puhui, puhuttiin sitten asiallisesti asiasta asiana. Hän oli vaikeasti lihava mutta täysin terve eläkeikään saakka.

Silti olisin toivonut että hän olisi laihduttanut ajoissa, ehjillä nuoremmilla polvilla se olisi ollut helpompaa, diabetes ei ehkä olisi ehtinyt puhjeta (vasta siinä alkoi laihdutus), syöpähoidot ja leikkaukset olisivat olleet helpompia ja paraneminen nopempaa, sydän ei ehkä olisi pettänyt, olisi ehtinyt nähdä kauan odotetun ensimmäisen lapsenlapsensa.

Vierailija
153/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihuus on taas muotia ja ozempicin takia ylipaino nähdään valintana.

Vierailija
154/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi tullut mieleenikään kommentoida ystäväni lihavuutta ikinä, hän itse siitä joskus puhui, puhuttiin sitten asiallisesti asiasta asiana. Hän oli vaikeasti lihava mutta täysin terve eläkeikään saakka.

Silti olisin toivonut että hän olisi laihduttanut ajoissa, ehjillä nuoremmilla polvilla se olisi ollut helpompaa, diabetes ei ehkä olisi ehtinyt puhjeta (vasta siinä alkoi laihdutus), syöpähoidot ja leikkaukset olisivat olleet helpompia ja paraneminen nopempaa, sydän ei ehkä olisi pettänyt, olisi ehtinyt nähdä kauan odotetun ensimmäisen lapsenlapsensa.

Syöpää ei olisi ehkä koskaan tarvinnut hoitaa.

Vierailija
155/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri on tapellut polvien nivelrikon kanssa viimeisen 10v elämästään. Lääkäri ei syostu tekoniveliä laittamaan koska niiden kesto olisi onneton. Nyt tiputtanut painonsa normaaliin ja saa uudet polvet. Elämänlaatu tulee kasvamaan älyttömästi. Hänkin ihminen joka naureskeli aina sille ettei läski haittaa.

Vierailija
156/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ovatko nykyiset kehoihanteet vaarallisia? Tietysti urheilulllinen ja terve elämäntapa on hyvästä, mutta jos se tehdään vain ulkonäkökeskeisesti, onko siinä järkeä? Vai onko se tosiaan jopa vaarallista?

Pidetään keskustelu asialliasena. t. ap

Ei, kun se on ainoastaan hyvä asia. Lihavuuden haittavaikutuksilta eivät pelasta jalot periaatteet.

Vierailija
157/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöpää ei olisi ehkä koskaan tarvinnut hoitaa.

Ehkäpä. Syöpä ja sen uusimisen pelko aiheutti myös masennuksen joka entisestään vaikeutti itsestään huolehtimista. Mihinkään oirehtimisiin oli myös hankala saada apua ja tutkimuksia, koska oli niin pahasti lihava ja ikääkin jo, että hoito olisi ollut joka tapauksessa joko vaikeaa tai jopa kokonaan turhaa. Terveydenhuolto on sellaisessa jamassa että varmasti on jo pakko valikoida, hoitaa ne joilla on paras mahdollisuus parantua.

Vierailija
158/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellään ei ole oikeutta haukkua ketään ulkomuodon vuoksi. Sitä tosiasiaa ei mikään kampanja poista, että ylipaino on haitallista terveydelle hyvin monella tapaa ja yhteiskunta säästäisi pitkän pennin, jos kaikki tavoittelisivat normaalipainoa elintavoillaan

Vierailija
159/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläkin palstalla kehopositiivisuudesta kommentoivat incelit on todennäköisesti itse runsaasti ylipainoisia

Vierailija
160/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kehopositiivisuutta tuo on ruotia laihan ihmisen kävelyä punaisella matolla? Laihojen tai normaalipainoistenko pitäisi sitten hävitä julkisuudesta ja kaduilta, ettei lihavat pahoita mieltään? Aika outoa puhua kehopositiivisuudesta, mutta kuitenkin viettää kaiken aikansa ruotien laihoja kehoja, omaa painoa ja muiden kehoja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä