Kadehditaanko eläkeläisiä ja miksi?
Leppoisat eläkepäivät ja jokainen päivä kuin lomalla olisi. Nyt on aikaa levätä ja matkailla. Miksi tätä kadehditaan?
Kommentit (21)
Käytännössä heidän elin valintansa ovat aiheuttaneet tämän nykyisen kaaoksen. Josta sitten tulevat polvet joutuvat kärsimään kun he pääsevät kuin koira veräjästä. Ihan oikein jos eläkkeitä leikataan.
Oma vanhempi hoidatti lapsensa isovanhemmilla, ei syliä ei hellyyttä, pystyi olemaan erossa jälkikasvustaan kuukausia vuodessa. Ei ole käynyt kouluja, opiskellut. Ei tosin ole ollut työttömänäkään ikinä. Tehnyt siistiä sisätyötä.
Eläkettä saa nettona enemmän kuin itse tulen saamaan bruttona, mikäli jään eläkkeelle 70 vuotiaana.
No, ehkä aavistuksen kateellinen, kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä heidän elin valintansa ovat aiheuttaneet tämän nykyisen kaaoksen. Josta sitten tulevat polvet joutuvat kärsimään kun he pääsevät kuin koira veräjästä. Ihan oikein jos eläkkeitä leikataan.
Yhtä oikein kuin vähäosaisten leikkauksia, niinkö ?
Nettovarallisuudeltaan rikkain väestönosa eikä tarvitse edes töissä käydä.
Vierailija kirjoitti:
Tee itse 40 vuotta töitä ja kysele sitten, että onko oikein, että sinulla on velaton koti. Tosin tulet olemaan 80v ikäinen tuolloin, jostain syystä 70-luvun jälkeen syntyneiden sukupolvien mielestä työntekoa ei tarvita, mutta ison eläkkeen he haluavat saada.
kahdella kolmasosalla eläke oli alle 2 000 euroa kuukaudessa, jotta saa sitä kahdehtia jos siltä tuntuu
Vierailija kirjoitti:
työkyvyttömyys eläkeläisiä, ei sentään vanhuutta kukaan
Kadehdit vakavasti sairaita tai vammaisia ihmisiä?
Miksi kukaan lähtisi ihmistä, joka identifioituu eläkeläiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kadehdit vakavasti sairaita tai vammaisia ihmisiä?
Näin oletan että osan epäillään olevan omaehtoisesti sairastuneita, kuin myös onkin.
Eläkeläinen voi olla kiinnostava, jos hän on edelleen töissä tai jos hänellä on ollut mielenkiintoinen ura.
Vierailija kirjoitti:
65-74 vuotiaat ovat varakkaimpia. Olen ihmetellyt millä logiikalla jonkun muun ikäryhmän pitäisi olla varakkaampia. Vasta eläköityneillä on pisin työhistoria takanaan ja todennäköisesti ei vuosiin enää alaikäisiä elätettävänä, asuntolainakin maksettu. Olisi tosi outoa, jos jotkut 30-50 vuotiaat olisivat varakkaampia, lyhyempi työhistoria ja monella alaikäisiä lapsia. Mahdollisesti kallis asunto, mutta velkaa sitä vastaan. Suuret ikäluokat eivät muuten kuulu tuohon varakkaampien ikäluokkaan vaan sitä vanhempiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä oikein kuin vähäosaisten leikkauksia, niinkö ?
Osoita millä tavalla vähä osaiset on osallistuneet tähän nykyisen kaaoksen luomiseen?
Isäni oli hyvässä virassa ja pääsi 55 vuotiaana eläkkeelle, burnoutin vallassa. Eläke hyvä. Koko ikänsä tehnyt ruumiillista työtä oman työn ohessa ja nyt on paikat huonossa kunnossa.
Itse kärsin yt stä peräkanaa. Siitä voisi olla kateellinen. Hänen elämänsä on ollut paljon kurjempaa, mm sota-ajan lapsi. Miksi isääni kadehdin ?
En kadehdi. Usein siinä vaiheessa kun eläkkeelle pääsee oli sitten ansaittu vanhuuseläke tai työkyvyttömyyseläke ihminen on jo siinä kunnossa että lääkkeitä tarvitaan ja on kaikenlaista remppaa. Kadehdin mieluummin nuoria ja hyväkuntoisia henkilöitä, joilla on vielä elämää edessä.
Sitä tietysti, että he ovat voineet päästä eläkkeelle jo huomattavasti omaa eläkeikää aiemmin, ja toisekseen sitä että heiltä lähti paljon pienemmät maksut. En sitä että he ovat ehtineet jo elää elämänsä ja ovat vanhuksia.
En kadehdi. Isäni teki 16- vuotiaasta asti kahta työtä. 40-vuotiaana jatko-opiskeli työn ohessa ja teki edelleen kahta työtä. Nyt eläkkeellä kroppa kulumia täynnä ja on syöpä ja muita sairauksia. Vaikka hänen eläkkeensä on kohtuullisen hyvä ja koti velaton, menee paljon rahaa sairauksien hoitoon.
Miten nuoremmat sykupolvet kohtelevat häntä nyt? Pitävät kulueränä ja turhana ihmisenä, jonka olisi parasta vain kuolla pois. Sellainen kiitos siitä, että teki yli 40 vuotta töitä ja veroja maksamalla osallistui nuorempien terveydenhuoltoon, lapsilisiin, koulutuksiin jne.
Kauhulla odotan omaa eläkeikääni tässä yhteiskunnassa. Sen jälkeen en ole tälle yhteiskunnalle enää yhtään mitään. Saman kohtelun tulemme saamaan kaikki. Myös sinä.
Vierailija kirjoitti:
Siis kadehtiiko joku sitä, että toinen on saisras?
Sopii miettiä nuorempien miksi eläkeläisiä pitäisi kadehtia? Oma ikäluokkani joutui lähtemään maalta tienaamaan 14- 15v, kuten itse tein ja olin 14v tyttö. Kotiapulaiseksi pääsi siinä iässä. Sen jälkeen liikkeapulaiseksi jne... eläke alkoi kertyä kun täytti 23v. Olen kirjoittanut useaan kertaan oman elämäntarinani ja tiedän, ettei se ole ainutlaatuinen. 60- luvulla oli tehtävä valinnat pitkällä tähtäimellä. Kävin iltaoppikoulussa ylioppilaaksi, useita tutkintoja sen jälkeen ja opiskelujen ohessa tein töitä minkä suinki ehdin. Kesälomia tai muita lomia en pitänyt yli kymmeneen vuoteen. Enkä niitä lomia kaivannut, kun oli pakko pärjätä taloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee itse 40 vuotta töitä ja kysele sitten, että onko oikein, että sinulla on velaton koti. Tosin tulet olemaan 80v ikäinen tuolloin, jostain syystä 70-luvun jälkeen syntyneiden sukupolvien mielestä työntekoa ei tarvita, mutta ison eläkkeen he haluavat saada.
40 vuotta työntekoa ja voin kertoa etten ole silloin velattoman kodin omistaja. Asun vuokralla ja olen jo 53v. Mun tuloilla ei ostella enää asuntoja.
Työnteon olen aloittanut 14-vuotiaana, samalla kouluja käyden ja vain kahden lapsen vuoksi kotona olleena.