Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi läskifobia jyräsi taas kehopositiivisuuden?

Vierailija
09.03.2026 |

Miksi läskifobia jyräsi taas kehopositiivisuuden? Onko oikein jakaa kuvia terveellisestä ruokavaliostaan ja liikuntasuorituksistaan, mikäli se samalla syyllistää muita?

https://yle.fi/a/74-20213655

Kommentit (182)

Vierailija
121/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten noihin asioihin auttaisi se, että ihminen noiden lisäksi vielä vihaisi kehoaan ja tuntisi jatkuvaa itseinhoa? 

Miten ihmeessä kaikessa pitää olla tänä päivänä jotain ääripäätä? Olen eläessäni ollut monen monta kertaa epätyytyväinen omaan kehooni, mutta ei se mitään jatkuvaa vihaa tai itseinhoa ole aiheuttanut. Pikemminkin nimenomaan motivoinut, että nyt sinne lenkille ja salaattia pizzan sijaan tänä perjantaina.

Onko se vain nykynuorten somella mädätetyt aivot vaan menneet niin mustavalkoiseksi, ettei mitään manian ja masennuksen välissä enää ole?

Vierailija
122/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ylipainoinen 69v. nainen, ei lääkityksiä, ei vaivoja.

Geenit, valehtelu tai siten ylipainoa on luokkaa 10kg.

Keskustelin aiheesta vastikään lääkärin kanssa työpaikan terveystarkastus.  Lääkäri oli sitä mieltä että jopa " pieni "tupakointi on terveellisempi vaihtoehto kuin 20kg läskiä..

Nivelet kuluu väkisinkin jos on ylipainoa..

Seksuaaliset ongelmat.

Kolesteroli ym veren rasva -arvot on lähes aina pielessä.

Veren sokeri arvot yleensä aina rajoilla- diabetes väijyy.

Verenpaine usein rajoilla tai pielessä.

Kehon metabolinen ikä pienellä ylipainolla voi olla lähellä todellista. Kun mennään yli 10kg. Jokainen kg tuo vuoden lisää. Eli 50v 20kg ylipainoa. Kehon metabolinen ikä on +65.

Verisuonet ja sydän on aina kovemmalla kuin normaali painoisella..

Liikunta reilusti ylipainoisena sisältää enemmän riskejä, sydän/ suonet/ nivelet.

Unenlaatu ja palautuminen huonompaa..

Riski ettei kestä vakavia sairauksia/ hoitoja/ leikkauksia reilusti koholla..

Syöpien todennäköisyys koholla..

Tälläinenkin ihminen voi elää suht terveenä 70v. Mutta lääkärin kommentti oli että tälläinen ihminen laihana/ normaalina olisi elänyt 85vuotiaaksi.

Tuossa on muutama syy miksi kehipositiivisuus ja lihavuuden haittojen vähättely on iso virhe.

Miten noihin asioihin auttaisi se, että ihminen noiden lisäksi vielä vihaisi kehoaan ja tuntisi jatkuvaa itseinhoa? 

Miten näihin asioihin auttaa se että kuittaa voivansa hyvin ja lihavuus ei vaikuta minuun mitenkään.  Tämä sanomahan kehipositiivisuus influenssereillä on ollut.. 

.

Tämä ei ole koskaan ollut kehopositiivisuuden tarkoitus. Mutta tällä se oli helppoa myydä.

En tiedä mitään mistään influenssereista. Tiedän lihomisesta, laihtumisesta ja itseinhon sekä itsen hyväksymisen vaikutuksesta niihin. 

Jos kuittaa voivansa hyvin, eikä koe lihavuuden vaikuttavan mihinkään, on oikein hyvät mahdollisuudet terveeseen elämään, johon kuuluu yleensä se, että painokin laskee. 

IMO. Menee just toisinpäin. Ei koe ongelmaa ei koe tarvetta muuttua.

Tyytymättömyys ja asioiden hyväksyminen on yleensä tehokas moottori.

Onko sinulla tästä henkilökohtaista kokemusta?

Minun elämänkokemukseni mukaan asia on nimenomaan päinvastoin kuin esität. 

On. Olen entinen sairaalloisen lihava. Joka yks aamu heräsi ja lopetti selittämisen. Siitä on yli 20 vuotta.  

Olen myös ollut valmentaja ja auttanut ihmisiä laihtumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylipainoinen mutten enää tässä iässä rupea itseäni laihduttamaan, olen sinut itseni kanssa ja nautin elämästäni. N.69v.

Vierailija
124/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä kaikessa pitää olla tänä päivänä jotain ääripäätä? Olen eläessäni ollut monen monta kertaa epätyytyväinen omaan kehooni, mutta ei se mitään jatkuvaa vihaa tai itseinhoa ole aiheuttanut. Pikemminkin nimenomaan motivoinut, että nyt sinne lenkille ja salaattia pizzan sijaan tänä perjantaina.

Onko se vain nykynuorten somella mädätetyt aivot vaan menneet niin mustavalkoiseksi, ettei mitään manian ja masennuksen välissä enää ole?

No lihavilla se kyllä useimmiten on nimenomaan sitä itseinhoa ja oman kehon vihaamista. Ja se on ihan jatkuvaa. 

Ei ole mitään somea ollut meidän vähän vanhempien kehoamme vihanneiden lihavien nuoruudessa. 

Nimenomaan nykyaikana se ei ole aina ollut niin äärimmäistä kuin ennen. Se kehopositiivisuus on juuri sitä, että ei olla noin äärimmäisiä. 

Vierailija
125/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelin aiheesta vastikään lääkärin kanssa työpaikan terveystarkastus.  Lääkäri oli sitä mieltä että jopa " pieni "tupakointi on terveellisempi vaihtoehto kuin 20kg läskiä..

Seksuaaliset ongelmat.

Kehon metabolinen ikä pienellä ylipainolla voi olla lähellä todellista. Kun mennään yli 10kg. Jokainen kg tuo vuoden lisää. Eli 50v 20kg ylipainoa. Kehon metabolinen ikä on +65.

Liikunta reilusti ylipainoisena sisältää enemmän riskejä, sydän/ suonet/ nivelet.

Tälläinenkin ihminen voi elää suht terveenä 70v. Mutta lääkärin kommentti oli että tälläinen ihminen laihana/ normaalina olisi elänyt 85vuotiaaksi.

Tuossa on muutama syy miksi kehipositiivisuus ja lihavuuden haittojen vähättely on iso virhe.

Miten näihin asioihin auttaa se että kuittaa voivansa hyvin ja lihavuus ei vaikuta minuun mitenkään.  Tämä sanomahan kehipositiivisuus influenssereillä on ollut.. 

.

Tämä ei ole koskaan ollut kehopositiivisuuden tarkoitus. Mutta tällä se oli helppoa myydä.

En tiedä mitään mistään influenssereista. Tiedän lihomisesta, laihtumisesta ja itseinhon sekä itsen hyväksymisen vaikutuksesta niihin. 

Jos kuittaa voivansa hyvin, eikä koe lihavuuden vaikuttavan mihinkään, on oikein hyvät mahdollisuudet terveeseen elämään, johon kuuluu yleensä se, että painokin laskee. 

On. Olen entinen sairaalloisen lihava. Joka yks aamu heräsi ja lopetti selittämisen. Siitä on yli 20 vuotta.  

Minä olen laihtunut useamman kerran elämässäni (uudet kerrat raskauksien jälkeen). Mutta ainoastaan silloin, kun en ole vihannut kehoani ja ollut ahdistunut läskeistäni. 

Mitään laihtumista ei minulla ole ikinä tapahtunut silloin kuin olen inhonnut kehoani ja läskejäni. 

Vierailija
126/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seksuaaliset ongelmat.

.

Minä olen laihtunut useamman kerran elämässäni (uudet kerrat raskauksien jälkeen). Mutta ainoastaan silloin, kun en ole vihannut kehoani ja ollut ahdistunut läskeistäni. 

Mitään laihtumista ei minulla ole ikinä tapahtunut silloin kuin olen inhonnut kehoani ja läskejäni. 

Ihmiset on yksilöitä. Kuulostaa enemmän masennus ym mt puolen jutuille. Jos laihtuminen on mahdotonta kun on tyytymätön vartaloonsa.  Kuulostaa siltä että kun elämässä menee hyvin. Ei tarvitse turruttaa tunteita herkuilla. Eikä ole himojakaan.

Mun painon pudotus alkoi siitä etten jaksanut enää kuunnella v......a läskeistäni töissä.  Tuohon aikaan oli ihan normaalia et tuntemattomatkin piruili

Vierailija
127/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitätkö olevasi kiva katsella? Suuhun painuu näillä "ei fobiootikoilla" pitsaa, hampurilaisia, ranskalaisia, pekonia, litra cocakolaa, kilo irtokarkkeja. Sitten muiden ihmisten pitäisi ihailla näitä? Voi, voi teitä suvaitsemattomat!

Vierailija
128/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simppeli syy.. Kun Ozempic tuli niin keski-ikäiset päiväTV :tä jenkeissä emännöivät tantat saivat helpon ja vaivattoman tavan laihtua.

Ei kannata aliarvioida jonkun Oprahin vaikutusvaltaa

Vierailija
129/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitätkö olevasi kiva katsella? Suuhun painuu näillä "ei fobiootikoilla" pitsaa, hampurilaisia, ranskalaisia, pekonia, litra cocakolaa, kilo irtokarkkeja. Sitten muiden ihmisten pitäisi ihailla näitä? Voi, voi teitä suvaitsemattomat!

Kukaan ei ole pyytänyt ihailemaan yhtään ketään. 

Vierailija
130/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Simppeli syy.. Kun Ozempic tuli niin keski-ikäiset päiväTV :tä jenkeissä emännöivät tantat saivat helpon ja vaivattoman tavan laihtua.

Joo. Ensin arvostellaan sitä kun olet lihava ja sen jälkeen arvostellaan sitä kun yrität laihtua. 

Väärin laihdutettu, tarvitsemme lihavia ihmisiä, jotta meillä olisi joku ryhmä jota ilkkua 

Vierailija
131/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Ensin arvostellaan sitä kun olet lihava ja sen jälkeen arvostellaan sitä kun yrität laihtua. 

Väärin laihdutettu, tarvitsemme lihavia ihmisiä, jotta meillä olisi joku ryhmä jota ilkkua 

Ei hän varmaan sitä tarkoittanut. Vaan sitä että ennen ozempic kaikilla oli tekosyitä miksi ei voisi laihtua.  Säästöliekki nyt vähintään jos ei sitten ruokamelua. Tai vaan huonot geenit.

Sitten tuli lääke joka käytännössä vaan vähentää ruokahalua.   Täysin sama asia tapahtuu opettelemalla syömään... Hups heijaa. lähestulkoon kaikki alkoivat laihtua rajusti.

Vierailija
132/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särmä se onnistuu kirjoituksissaan säännöllisesti haukkumaan laihoja. Eikö hän tajua ettei kaikki laihat ole näännyttäneet itseään tai laihduttaneet lääkkeillä. Meitä on paljon jotka voidaan syödä vapaasti miettimättä kiloja ja silti "rintalasta törröttää ihon alta". Mekin voitais arvostaa kehorauhaa.

Vierailija
133/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehopositivisuus on keino yrittää pitää epäterveellistä kehontilaa, joka ennustaa korkeaa sairastavuutta. "Läskifobia" on parempi strategia. Se voi saada pari ylipainoista laihduttamaan itsensä terveempään kehontilaan ja sitä kautta parempaan elämän laatuun. Kehopositiivisuutta kannattava tekevät aito hallaa ihmisten terveydelle.

Niin kauan kuin olen elänyt, on läskifobiaa ollut. Ei ole silti estänyt kansan lihomista. Ihme juttu. 

Vierailija
134/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoan tuotanto on suurimpia päästölähteitä maapallolla. Liika syöminen on väärin ympäristöä kohtaan, kun ruokaa tuotetaan tuhansia miljardeja kiloja sellaisille, joiden ei kannattaisi oman itsensä vuoksi syödä niin paljon. Toki myös suuri taloudellinen taakka yhteiskunnille. Ja kyllä, kertoo itsekontrollin puutteesta, kukaan ei haluaisi olla lihava.

Se vaan, et ei lihavuuden ylläpitoon tarvitse mitään mahdottomia ruokamääriä. Kaikki eivät todellakaan syö, kuten amerikkalaisissa ylilihavaohjelmissa. Keho pitää huolen saavutetuista kiloista.

Vierailija
135/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kehopositiivisuus ei ole pelkkä läskien juttu niin missä ovat kehopositiiviset anorektikot, normaalipainoiset, raajan(sa) menettäneet onnettomuuden uhrit/veteraanit ym, tulipalon tai kemikaalionnettomuuden runnomat jne.

Miksi keulakuvina ja suurimpina (lol!) äänitorvina on aina vaan lihavat (naiset)?

Vierailija
136/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kehopositiivisuus ei ole pelkkä läskien juttu niin missä ovat kehopositiiviset anorektikot, normaalipainoiset, raajan(sa) menettäneet onnettomuuden uhrit/veteraanit ym, tulipalon tai kemikaalionnettomuuden runnomat jne.

Miksi keulakuvina ja suurimpina (lol!) äänitorvina on aina vaan lihavat (naiset)?

Nimenomaanhan kehopositiivisuudesta on puhuneet juuri erilailla vammaiset, ja sillä tavoin keholtaan poikkeavat. 

Vierailija
137/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hän varmaan sitä tarkoittanut. Vaan sitä että ennen ozempic kaikilla oli tekosyitä miksi ei voisi laihtua.  Säästöliekki nyt vähintään jos ei sitten ruokamelua. Tai vaan huonot geenit.

Sitten tuli lääke joka käytännössä vaan vähentää ruokahalua.   Täysin sama asia tapahtuu opettelemalla syömään... Hups heijaa. lähestulkoon kaikki alkoivat laihtua rajusti.

Kyllä tarkoitti. 

Tekee lihava sitten mitä vaan, niin aina on väärin tehty. 

Sinäkin tarkoitit

Väärin laihduttaa. Täytyy saada pitää lihavat, että voi haukkua jotain ihmisryhmää ja ilkkua 

Vierailija
138/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehorauhaa kannatan ilman muuta. Lihavuuden osalta en kuitenkaan voi olla kommentoimatta terveyttä. Jos 9/10 ylipainoisesta sairastaa sydän- ja verisuonitauteja tai metabolisia sairauksia, ei voi sanoa (kuten Särmä tekee), että osa lihavista on terveitä ja normaalipainoisetkin sairastavat. Tämä on valheellista kommentointia. 

Lääketiede on jo pitkään voinut osoittaa liiallisen rasvakudoksen vaikutuksen ihmisen terveyteen, ja asia on täysin kiistaton. Se että tuo marginaalinen joukko ylipainoisista välttyy terveysongelmilta hieman pidempään kuin muut, ei muuta faktoja. 

Vierailija
139/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehorauhaa kannatan ilman muuta. Lihavuuden osalta en kuitenkaan voi olla kommentoimatta terveyttä. Jos 9/10 ylipainoisesta sairastaa sydän- ja verisuonitauteja tai metabolisia sairauksia, ei voi sanoa (kuten Särmä tekee), että osa lihavista on terveitä ja normaalipainoisetkin sairastavat. Tämä on valheellista kommentointia. 

Lääketiede on jo pitkään voinut osoittaa liiallisen rasvakudoksen vaikutuksen ihmisen terveyteen, ja asia on täysin kiistaton. Se että tuo marginaalinen joukko ylipainoisista välttyy terveysongelmilta hieman pidempään kuin muut, ei muuta faktoja. 

Älä höpötä. Luulet vaan, että kaikilla maailman ihmisillä on oikeus arvostella nimenomaan lihavia ihmisiä

Seuraavaksi alat nälvimään lihavuusleikkauksista ja laihdutuslääkkeistä. Väärin tehty sekin, jos lihava haluaa päästä eroon kiloistaan. Ihan kuin hän ei ilman sinunkin kieroutuneita "neuvojasi" olisi tietoinen omasta ylipainostaan 

Vierailija
140/182 |
10.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän paljon ihmisiä ärsyttää, kun joku huomauttaa yhteiskuntaan rakentuneesta kehon muodon ja koon perusteella tapahtuvasta syrjinnästä.

Vähän se harmittaa ettei olympialaisissa yksikään lyllertänyt juoksufinaaleissa. Minusta lihaville tulisi antaa tasoitusta, niin että kaikki voi osallistua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme