Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi läskifobia jyräsi taas kehopositiivisuuden?

Vierailija
09.03.2026 |

Miksi läskifobia jyräsi taas kehopositiivisuuden? Onko oikein jakaa kuvia terveellisestä ruokavaliostaan ja liikuntasuorituksistaan, mikäli se samalla syyllistää muita?

https://yle.fi/a/74-20213655

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se syyllistää muita kun kertoo omista elintavoista?

Joku voi pahoittaa mielensä ja/tai kokea sen loukkaavana, jos kyse ei ole jostain "oi kyllä sinä saat juoda 8dl kermaa ja syödä kaaakkua päivittäin jos haluat! Slayyyy" -viestistä. 

Vierailija
82/99 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fobia tarkoittaa että pelkää esimerkiksi avoimia paikkoja kuten agorafoobikko tekee. Ei kai kukaan suoranaisesti pelkää lihavia ihmisiä näiden suuren painon takia?

Minä pelkään, että joudun lentokoneessa taas  istumaan tuollaisen ylitsetursuajan viereen. 

Yksi kerta riitti. Olisi ostanut kaksi paikkaa, kun täytti puolitoista istuinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä sitä vihaa, joka kohdistuu lihaviin ihmisiin. Joku saa mielihyvää seksistä, joku saa mielihyvää liikunnasta, joku saa mielihyvää syömisestä. Jos jonkun ainoa mielihyvää tuottava asia elämässä on syöminen, niin syökööt. Ei ole minulta pois. Miksi tällaisen ihmisen pitäisi elää vailla mielihyvän kokemuksia? Myös hoikilla on sairauksia, myös hoikat saavat syöpiä jne. Olga Temonen oli kaunis ja hoikka, mutta sairastui ja kuoli.

Syökööt itsensä vaikka hengiltä. Yleensä ihmiset jotka hakevat mielihyvää syömisestä eivät hallitse sitä ja se on se todellinen ongelma. Osa ihmisistä hakee mielihyvää huumeista eikä sekään ole kovin tervettä. Osa ihmisistä hakee seksuaalista mielihyvää kielletyistä asioista. Kaikille edellä mainituille on yksi yhteinen tekijä, itsekontrolli on pettänyt. Ongelma ei ole mielihyvän hankkiminen vaan se, että ihminen ei enää kontrolloi itseään vaan mielihyvä kontrolloi ihmistä ja se on se ydin ongelma.

Tuuri on käynyt niillä, jotka saavat mielihyvää liikunnasta.

Tai ovat saaneet paremman kasvatuksen kuin minä, ruokasuhteen suhteen.

On se niin.

24 kiloa kevyempi.

Ja silti. Joinakin päivinä tekisi mieli vain syödä, kuten ennen vanhaan... Päivän aikana sipsiä, suklaata, jäätelöä, karkkia, niin paljon kuin haluan...

Yksi jäätelö? Haluan kaksi, kolme, yksi ei riitä. Muutama kovehti ei riitä, lähes koko suklaalevy. Lapsena karkkipäivänä 1/4 osa Aino-jäätelöstä, suklaata, sipsiä... Ja kerran söin myös maailman parhaimman makuisen överisuklaakakun aivan yksin.

Joskus tulee sellaisia päiviä, jolloin tuo ajatus himoittaa. Haluaisi vain syödä herkkuja joka päivä... Mielihyväntunne on suurin herkkuja syödessä...

On terveellinenkin ruoka kyllä hyvää, ja keholle hyväksi, ja jos nykyään söisin kuten ennen, keho pistäisi vastaan.

Mutta kehokin tottuu kaikkeen. Ei minulle tullut huonoa oloa, vaikka söin esimerkiksi konvehtirasian päivässä, ja muutakin ruokaa siinä ohessa. Koska yhtä sokeria elämäni oli ollut lapsesta asti. Sain oikeasti vieroitusoireitakin, kun menin sokerilakkoon ja aloin ensimmäistä kertaa elämässäni laihduttamaan.

Näin on paljon parempi kuin ennen. Toivon vain, että mieli pysyy jämäkkänä, mutta onneksi keho pistää myös hanttiin, ja jälkiseuraukset eivät kannusta liialliseen sokerin syöntiin, yms. Herkkujen ylenpalttinen syöminen on kyllä yhä maailmassa se asia, joka tuo minulle kaikista eniten mielihyvää, ainakin siinä hetkessä :D

Vierailija
84/99 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse suhteellisen hoikka (BMI 23), ja harrastan paljon liikuntaa. Jos paino on joskus pyrkinyt nousemaan, olen aika nopeasti karistanut pari ylikiloa ruokavaliolla ja ruoan määrää säätelemällä. Näin olen toiminut jo parikymmentä vuotta.

Kehorauha on itsestäänselvyys. Ei ole minun asiani kommentoida muiden ulkonäköä, syömisiä, liikuntaharrastuksia tai muutakaan elintapoihin liittyvää. Jos joku kysyy liikunnastani tai ruokavaliostani, vastaan toki totuudenmukaisesti. Toisaalta en yritä peittää hoikkuuuttani pukeutumalla esimerkiksi ylikokoisiin vaateisiin. Jos tästä joku ahdistuu, niin so not.

Ylipaino on minulle myös seksuaalisesti täydellinen turn-off. On aina ollut. En minä sitäkään erityisesti kahvihuoneessa huutele, mutta valikoin kyllä partnerini. Siihen minulla on oikeus. Onneksi (lähes) kaikille löytyy kyllä ottajansa.

Sen sijaan työelämässä tai ystävyysuhteissa (yli)painolla ei ole mitään merkitystä. Ruumiin koko ei tee kenestäkään epämiellyttävää tai epäpätevää ihmistä.  Ehkä ylipainoiset kuormittavat terveydenhuoltoa hoikkia enemmän, mutta yhteys on tilastollinen, ei deterministinen.

En myöskään valitse sitä, mitä media meille tyrkyttää. Jos Hollywood ja some tuuttaavat meille hoikkia ja kauniita ihmisiä, johtuu se siitä, että sille kuvastolle on markkinoita. Miksi näin on, on sitten toinen kysymys. Se ei ole pelkästään normaalipainoisten vika.

Vierailija
85/99 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikinä en ole yhtäkään ylipainoista haukkunut tai nimitellyt, hoikkana olen kyllä kuullut olevani vaikka mikä ja sairastavani ilman muuta bulimiaa tai anoreksiaa.

Juu ja se ruuan tuputus ja taivastelu jos ei vaan tykkää siitä saakelin pullasta. Kuulema hoikka ei saa kulkea napapaidassa, se on sit kaamee tyrkky. Lihava menee tissit tyrkyllä hytkyen ja se on ok, samalla kuitenkin sanoo että kyllä naisella pitää olla muotoja ja miehet tykkää ja "kyllä se sunkin mies unelmoi oikeista muodoista" 🤦

Oon nähnyt petite-mallistossa koon 44. Mitä???

Ei mulla ole ikinä tullut mieleen ihmetellä, miksi plus koon mallistossa ei ole kokoa xs tai huutaa vääryyttä kun joskus sopivissa vaatteissa lukee "10-12v" tai joudun lyhentämään lahkeita ja varsinkin housujen ostaminen on vaikeaa.

Ainiin ja hoikkahan ei saa sanoa olevansa hoikka, nykyään se on joku humble brag.

Ei jessus, keskittyis kaikki vaan itseensä ja onko oikeesti ok sen kanssa mitä on.

Vierailija
86/99 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikinä en ole yhtäkään ylipainoista haukkunut tai nimitellyt, hoikkana olen kyllä kuullut olevani vaikka mikä ja sairastavani ilman muuta bulimiaa tai anoreksiaa.

Juu ja se ruuan tuputus ja taivastelu jos ei vaan tykkää siitä saakelin pullasta. Kuulema hoikka ei saa kulkea napapaidassa, se on sit kaamee tyrkky. Lihava menee tissit tyrkyllä hytkyen ja se on ok, samalla kuitenkin sanoo että kyllä naisella pitää olla muotoja ja miehet tykkää ja "kyllä se sunkin mies unelmoi oikeista muodoista" 🤦

Oon nähnyt petite-mallistossa koon 44. Mitä???

Ei mulla ole ikinä tullut mieleen ihmetellä, miksi plus koon mallistossa ei ole kokoa xs tai huutaa vääryyttä kun joskus sopivissa vaatteissa lukee "10-12v" tai joudun lyhentämään lahkeita ja varsinkin housujen ostaminen on vaikeaa.

Ainiin ja hoikkahan ei saa sanoa olevansa hoikka, nykyään se on joku humble brag.

Ei jessus, keskittyis kaikki vaan itseensä ja onko oikeesti ok sen kanssa mitä on.

Jep, sillä erotuksella että tykkään pullasta, syön ylipäätään paljon, mutta senhän selittääkin sitten bulimia.

Vierailija
87/99 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä sitä vihaa, joka kohdistuu lihaviin ihmisiin. Joku saa mielihyvää seksistä, joku saa mielihyvää liikunnasta, joku saa mielihyvää syömisestä. Jos jonkun ainoa mielihyvää tuottava asia elämässä on syöminen, niin syökööt. Ei ole minulta pois. Miksi tällaisen ihmisen pitäisi elää vailla mielihyvän kokemuksia? Myös hoikilla on sairauksia, myös hoikat saavat syöpiä jne. Olga Temonen oli kaunis ja hoikka, mutta sairastui ja kuoli.

Syökööt itsensä vaikka hengiltä. Yleensä ihmiset jotka hakevat mielihyvää syömisestä eivät hallitse sitä ja se on se todellinen ongelma. Osa ihmisistä hakee mielihyvää huumeista eikä sekään ole kovin tervettä. Osa ihmisistä hakee seksuaalista mielihyvää kielletyistä asioista. Kaikille edellä mainituille on yksi yhteinen tekijä, itsekontrolli on pettänyt. Ongelma ei ole mielihyvän hankkiminen vaan se, että ihminen ei enää kontrolloi itseään vaan mielihyvä kontrolloi ihmistä ja se on se ydin ongelma.

Tuuri on käynyt niillä, jotka saavat mielihyvää liikunnasta.

Tai ovat saaneet paremman kasvatuksen kuin minä, ruokasuhteen suhteen.

On se niin.

24 kiloa kevyempi.

Ja silti. Joinakin päivinä tekisi mieli vain syödä, kuten ennen vanhaan... Päivän aikana sipsiä, suklaata, jäätelöä, karkkia, niin paljon kuin haluan...

Yksi jäätelö? Haluan kaksi, kolme, yksi ei riitä. Muutama kovehti ei riitä, lähes koko suklaalevy. Lapsena karkkipäivänä 1/4 osa Aino-jäätelöstä, suklaata, sipsiä... Ja kerran söin myös maailman parhaimman makuisen överisuklaakakun aivan yksin.

Joskus tulee sellaisia päiviä, jolloin tuo ajatus himoittaa. Haluaisi vain syödä herkkuja joka päivä... Mielihyväntunne on suurin herkkuja syödessä...

On terveellinenkin ruoka kyllä hyvää, ja keholle hyväksi, ja jos nykyään söisin kuten ennen, keho pistäisi vastaan.

Mutta kehokin tottuu kaikkeen. Ei minulle tullut huonoa oloa, vaikka söin esimerkiksi konvehtirasian päivässä, ja muutakin ruokaa siinä ohessa. Koska yhtä sokeria elämäni oli ollut lapsesta asti. Sain oikeasti vieroitusoireitakin, kun menin sokerilakkoon ja aloin ensimmäistä kertaa elämässäni laihduttamaan.

Näin on paljon parempi kuin ennen. Toivon vain, että mieli pysyy jämäkkänä, mutta onneksi keho pistää myös hanttiin, ja jälkiseuraukset eivät kannusta liialliseen sokerin syöntiin, yms. Herkkujen ylenpalttinen syöminen on kyllä yhä maailmassa se asia, joka tuo minulle kaikista eniten mielihyvää, ainakin siinä hetkessä :D

Mä olen ainakin ihan opettelemalla ja päättäväisyydellä itse löytänyt sen liikunnan, tehnyt siitä rutiinin ja alkanut nauttimaan. Ei se tosiaan mikään automaatio ole, ei se tosiaan aina ole kivaa ja nautinnollista.

Ja syömistottumuksetkin olen rakentanut ihan itse, syön täysin eri tavalla kuin lapsuuden kodissa.

Ärsyttää lihavat jotka uskoo että hoikkuus on jotenkin geeneissä ilman omaa panostusta tai sitten päinvastoin, koko ajan kytätään ja rajoitetaan.

Sanoit itsekin että keho tottuu kaikkeen? Uudet tavat ei juurru helpolla, ne tarvitsee sitkeyttä ja aikaa ja sitä omaa efforttia.

Vierailija
88/99 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut paljon lihavia sukulaisia molemmin puolin sukua. En ole koskaan ymmärtänyt mitä se ketään haittaa, onko vaikka tätini tai mummoni tai serkkuni lihava vai ei.

Itse olen tutustunut heihin persoonallisuuksina ja ovat olleet vieläpä mukavampia kuin hoikat toisista pahaa puhuvat serkkuni ja tätini.

Kaikki sukulaiseni ovat sairastaneet oli laiha tai lihava ja kukin kuollut vuorollaan (pitkäikäinen suku) . Painolla ei ole väliä.

Haittaisiko sinua tai serkkuasi jos tätisi olisi kuollut liikalihavuuden aiheuttamaan sairauteen?

Arvioitu vuosittainen kuolemien määrä, jotka johtuvat liikalihavuudesta Yhdysvaltain aikuisilla, on noin 280 000.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10546692/

Vierailija
89/99 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen puuttuu siihen, mihin pystyy. Jos ainut saavutus elämässä on vain kilojen kontrollissa pito, niin pitäähän siitä tietenkin käydä kertomassa muillekin, jotta tuntee edes jossain olevansa hyvä.

Niin, toisin kuin läskit jotka eivät kykene edes kilojensa kurissapitoon.

Äitisi on varmasti ylpeä hyväkäytöksisestä lapsestaan.

Vierailija
90/99 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut paljon lihavia sukulaisia molemmin puolin sukua. En ole koskaan ymmärtänyt mitä se ketään haittaa, onko vaikka tätini tai mummoni tai serkkuni lihava vai ei.

Itse olen tutustunut heihin persoonallisuuksina ja ovat olleet vieläpä mukavampia kuin hoikat toisista pahaa puhuvat serkkuni ja tätini.

Kaikki sukulaiseni ovat sairastaneet oli laiha tai lihava ja kukin kuollut vuorollaan (pitkäikäinen suku) . Painolla ei ole väliä.

Haittaisiko sinua tai serkkuasi jos tätisi olisi kuollut liikalihavuuden aiheuttamaan sairauteen?

Arvioitu vuosittainen kuolemien määrä, jotka johtuvat liikalihavuudesta Yhdysvaltain aikuisilla, on noin 280 000.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10546692/

Asumme Suomessa, miksi jaat amerikkalaisia linkkejä?

Jokainen meistä kuolee joskus.

Sinä itse voit kuolla vaikka huomenna.

Vierailija
91/99 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läski on läski,ihan sama lopputulema mitä nimitystä käyttää.

Vierailija
92/99 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ylipainoinen 69v. nainen, ei lääkityksiä, ei vaivoja.

Vierailija
93/99 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Latvalaho on latvalaho nyt ja aina.

Vierailija
94/99 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, kuolema kuten sullakin.

Vierailija
95/99 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelu= kehipositiivisuus tässä tapauksessa. Tuli loppuunsa kun Ozempiz  paljasti bluffit. Ei ollutkaan niin ihanaa olla lihava. Moni influensseri juoksi hakemaan reseptin. Samalla kun kilot väheni. Väheni positiivisuus julkaisut.

Ja kaikki perustelevat nyt yhtäkkiä, että syynä oli terveys.

Eikö he juuri vuosikausia toitottaneet olevansa jo terveitä??

Terveitä ja hyvässä kunnossa kun harrastivat liikuntaa.  Lihavuus ei tuonut heidän elämäänsä mitään rajoitteita tai vaivoja.  Lisäksi heillä oli joku syy miksi ei voi laihtua..  Suoraan sanottuna koko touhu oli ylipainoisten nuoleskelua ja lihavuuden oikeuttamista..

Nyt kun saivat helpon lääkkellisen tavan poistaa lihavuus itsestään.. Ottivat sen kirkuen vastaan.. Miksi jos kaikki oli ihanaa ja täydellistä.. 

Voisiko kuitenkin olla ettei se olo ollut hyvä 70kg ylipainon kanssa.. Voisiko olla että ei lihavana näyttänytkään niin hyvältä kuin antoi kuvaa.   Taisi itsetunto olla aika ohuen ohut.. 

Nyt sitten yritetään pelastaa kasvoja selittämällä et terveys edellä.. vaikka olette just vuosikausia selittäneet ettei lihavuus vaikuta terveyteen.

Vierailija
96/99 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pudotin 15kg painoa vaihtalla oluen alkoholittomaan, ja poistamalla Foodora-sovelluksen puhelimesta. Muuten syön aikalailla samoja annoksia kuin ennenkin, ihan perusruokaa mihin yritän laittaa lautaselle vähintään kolmasosan kasviksia. 

Tämän seurauksena saatoin luopua verenpaine -ja kolesterolilääkityksestä, ja sokeriarvot palautuivat normaaliksi kun ne ennen olivat 2.tyypin diabeteksen rajoilla. 

Jollain tavalla ihmisiä pitäisi saada kannustettua edes pieniin muutoksiin ruokailutottumusten suhteen, koska suurin hyötyjä olen siitä minä itse. Olen paljon iloisempi kuin ennen ja jaksan työpäivätkin paremmin. 

t: keski-ikäinen mies

Vierailija
97/99 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskit taas loukkaantumassa, kuten jutussakin. Läskeillä ei ole mitään ihmisarvoa. Laihtukoot tai pysykööt pois ihmisten ilmoilta. 

Ja läskifobiaa on aina ollut. Ja tulee olemaan. Se on hyvä juttu.

Vierailija
98/99 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelu= kehipositiivisuus tässä tapauksessa. Tuli loppuunsa kun Ozempiz  paljasti bluffit. Ei ollutkaan niin ihanaa olla lihava. Moni influensseri juoksi hakemaan reseptin. Samalla kun kilot väheni. Väheni positiivisuus julkaisut.

Ja kaikki perustelevat nyt yhtäkkiä, että syynä oli terveys.

Eikö he juuri vuosikausia toitottaneet olevansa jo terveitä??

Terveitä ja hyvässä kunnossa kun harrastivat liikuntaa.  Lihavuus ei tuonut heidän elämäänsä mitään rajoitteita tai vaivoja.  Lisäksi heillä oli joku syy miksi ei voi laihtua..  Suoraan sanottuna koko touhu oli ylipainoisten nuoleskelua ja lihavuuden oikeuttamista..

Nyt kun saivat helpon lääkkellisen tavan poistaa lihavuus itsestään.. Ottivat sen kirkuen vastaan.. Miksi jos kaikki oli ihanaa ja täydellistä.. 

Voisiko kuitenkin olla ettei se olo ollut hyvä 70kg ylipainon kanssa.. Voisiko olla että ei lihavana näyttänytkään niin hyvältä kuin antoi kuvaa.   Taisi itsetunto olla aika ohuen ohut.. 

Nyt sitten yritetään pelastaa kasvoja selittämällä et terveys edellä.. vaikka olette just vuosikausia selittäneet ettei lihavuus vaikuta terveyteen.

Aika harvalla on 70 kiloa ylipainoa.

Vierailija
99/99 |
09.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskit taas loukkaantumassa, kuten jutussakin. Läskeillä ei ole mitään ihmisarvoa. Laihtukoot tai pysykööt pois ihmisten ilmoilta. 

Ja läskifobiaa on aina ollut. Ja tulee olemaan. Se on hyvä juttu.

Enemmän ihmisarvoa kuin kaltaisellasi törkyturpaimbesillillä.