Mitä yli 50-vuotiaan pitää opiskella ETTÄ SAA TÖITÄ
Minulla on pitkä työura. Se ei kuitenkaan työllistä minua juuri nyt. Mitä pitää opiskella, että saa tehdä töitä Suomessa, vai pitääkö lähteä maasta pois saadakseen töitä, millä elättää itsensä.
Nainen 55 vuotta
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan lääkikseen 55 enää kannata lähteä.
Miksei kannattaisi? Kandin paperit saa 3 vuoden jälkeen, ja sen jälkeen voi alkaa tehdä töitä. Loput 3 vuotta on työtä ja opiskelua rinnakkain. Jos jää eläkkeelle 68-vuotiaana, niin 10 vuotta ehtii siis tehdä töitä. Mutta ei ole pakko jäädä vielä 68-vuotiaana, tai jos haluaa, voi jatkaa vaikka osa-aikaisesti sen jälkeen. Lääkärin ammatinharjoittamisoikeus on elinikäinen. Työtä voi jatkaa vaikka vielä ysikymppisenäkin.
Lääketieteen kandidaatti ei ole vielä valmis lääkäri, vaan pitää olla lääketieteen lisensiaatti, mikä on tuon alan perustutkinto. Miksi joku ei haluaisi jäädä eläkkeelle suhteellisen terveenä ja virkeänä noin 65 vuoden iässä? On huolestuttavaa jos työ on ainoa elämän sisältö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään, koulutus kestää 7 vuotta...sittenhän valmistuessaan on melkein eläkeiässä!
Joo, mutta enemmän aikaa menee, että edes pääsee koulutukseen sisään. Jos ei ole koskaan lukenut matikkaa, fyssaa, kemmaa, bilsaa niin aika vaikea tuosta noin vaan päästä opiskelemaan varsinkin jos kirjoituksetkaan ei sujuneet erityisen hyvin.
Baltian maihin tai entiseen itäblokkiin, niissä monet opiskelee nykyään. Englanniksi pystyy opiskelemaan. Suomeen on tosiaan vaikeaa päästä opiskelemaan lääkäriksi.
Realismia nyt taas hei! Kuka 55v. työtön saa pankista lainaa useamman vuoden ulkomailla asumiseen ja elämiseen. Ei ole edes Suomen terveyshuoltojärjestelmän piirissä sitten enää. Entä jos sairastuu vakavasti, ja opinnot loppuu siihen? Ei pankki rahaa ihan miettimättä jakele.
En oikein näe tätä kovin realistisena neuvona 55-vuotiaalle työttömälle. Lääketieteen opinnot kestävät yleensä noin 6 vuotta, ja sen jälkeen tulee vielä erikoistumista tai ainakin useamman vuoden työuran alkuvaihe. Käytännössä valmistuminen olisi yli 60-vuotiaana.
Lisäksi ulkomailla opiskelu pankkilainalla tarkoittaisi helposti kymmenien tai jopa yli sadantuhannen euron velkaa, eikä pankki välttämättä edes myönnä sellaista lainaa ilman vakuuksia. Taloudellinen riski olisi siis todella suuri.
Pitkän uran tehneellä lienee säästöjä ja jopa pääomatuloja sen verran, että omakustanteisesti onnistuu? Toki jos ura tehty matalapalkka-alalla kuten monilla naisilla ja vieläpä suurin osa rahoista käytetty perheeseen, eihän niitä säästöjä sitten ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään, koulutus kestää 7 vuotta...sittenhän valmistuessaan on melkein eläkeiässä!
Lääkärin hommia voi tehdä vaikka 80v asti
Vaan ei pidä tehdä, eläkeläinen kuuluu eläkkeelle ja nuoret töihin...Suomessa yli 80 000 eläkeläistä on töissä. Osa siksi kun eläke on niin pieni että on pakko, mutta sitten on kymmeniä tuhansia ajattelemattomia jotka on töissä viemässä nuorilta työpaikkoja ja siten murentavat yhteiskuntaa...
Anteeksi nyt mutta keneltä se 80-vuotias lääkäri vie työpaikan? Tuskinpa nuoria lääkäreitä on työttöminä.
En viitannut lääkäreihin vaan yleisesti työssä olevien eläkeläisten määrään...jos nyt et sitten kässännyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomannut valitettavasti saman! Olen tosin vielä vähän alle 50.
Ihan sairasta ja surullista, että 2000-luvulta esim. 10 vuoden työkokemus ei riitä enää mihinkään! Pitäisi olla KOULUTUS, KOULUTUS, KOULUTUS...
Esimerkki minun työnhausta vuosi sitten: olin eräässä siivousfirmassa lähes 10 vuotta, joista viimeiset 5 työnjohtajana. Ja siis ihan 2000-luvulla. Vuosi sitten eräs kaupunki haki "koulusiivoojia" muutamaksi viikoksi. Eli siis koululla tehtiin lasten loma-aikana suursiivous, jossa pestiin ikkunat, pulpetit, tuolit, lattiat jne jne huolellisesti. Olin haastattelussa, mutta en saanut työtä koska ei ole koulutusta! Samaan aikaan vastaavaan työhön otetaan ulkomailta tulleita, jotka eivät välttämättä ymmärrä edes kieltä!
Ihmettelen, eikö kukaan suomalainen, työnhaussa syrjitty, ole valittanut tai selvittänyt, kuinka ammatti- ja kielitaidoton ulkomaalainen saa paikan ohi suomalaisen?
Palkkatuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei kannattaisi? Kandin paperit saa 3 vuoden jälkeen, ja sen jälkeen voi alkaa tehdä töitä. Loput 3 vuotta on työtä ja opiskelua rinnakkain. Jos jää eläkkeelle 68-vuotiaana, niin 10 vuotta ehtii siis tehdä töitä. Mutta ei ole pakko jäädä vielä 68-vuotiaana, tai jos haluaa, voi jatkaa vaikka osa-aikaisesti sen jälkeen. Lääkärin ammatinharjoittamisoikeus on elinikäinen. Työtä voi jatkaa vaikka vielä ysikymppisenäkin.
Muuten ihan kiva, mutta jos on älyä ja lahjakkuutta lääkikseen ja vielä valmistua lääkäriksi, niin tuskin silloin myöskään on 50-vuotiaana työtön, vaan on jo löytänyt jonkun työllistävän alan. Ihan noin realismin kannalta.
lisää näitä myönteisesti elämään suhtautuvia!
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö, työllistyykö sosionomin koulutuksella miten?
Kysy Kelaan duuniin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ns miesten ammatit työllistää ja niistä maksetaan paremmin. Ehkä oppisopimuksella sähköasentajaksi? Naisilla on näppärät sormet siihen työhön ja palkkaa saa 4 tonnia.
Parempi olla hyvä matikka, vähintään kasin tasoa, mieluummin enemmän, samoin fyfiikan ja kemian arvosanat. Palkka arviosi ei pidä paikkaansa, totuus on paljon vähemmän. Työ on raskasta ja usein likaista. Kaapeli niput on kannettava vaikka rakenteilla olevan kerrostalon kolmanteen kerrokseen, ei siellä hissejä aina ole. Yksi kela voi painaa useita kymmeniä kiloja ja niitä keloja voi olla paljon. Ja jos siellä joku meinaa kirjoittaa jotain paino/nosto rajoituksista...unohda, ne on kannettava, ei sähkärillä ole siellä työmaalla palvelijoita haalaamassa tavaroita. Myös ulkona pakkasella tehtävä duunit. Työpaikat vähissä johtuen rakennuspuolen taantumasta, koulutus kestää neljä vuotta...haluatko että jatkan totuuksien kirjoittelua? Tämän alustaja ei mitä ilmeisemmin ole sähkäri kun tuollaisia stereotypioita latelee...Poikkeuksellisesti nimimerkillä: Ammatti kipinä
Mikään amis ei kestä 4 vuotta. Kolmessa vuodessa valmistuu, ja jos on aikuisopiskelija ja lukio käytynä, niin käytännössä 2 vuotta kestää.
Asiat on tietysti voinut muuttua minä valmistuin -89 ja silloin oli näin. Itse suoritin tutkinnon aikuisena ja silloin se vei rapiat 3,5 vuotta, eli älä rupea urpoilemaan, tiedän mitä olen itse tehnyt ja suorittanut vai meinaatko että tiedät minun elämäni paremmin kuin minä itse? IHME TOUHUA...
Mutta nykyään amistutkinot ei kestä neljää vuotta. Peruskoulupohjalta kestää 3 vuotta ja jos alla jo toisen asteen koulutus, niin amistutkinto kestää parisen vuotta. Jopa vähemmänkin joissakin tapauksissa.
Minä olen nyt 47-vuotias ja hyvässä fyysisessä kunnossa. Kirjoitin aiemmin siivouspaikasta, johon ei otettu, vaikka kokemusta löytyy alalta lähes 10 vuotta. Siis muutaman viikon "projektiin" suursiivota kouluja lasten kesälomalla. Pitäisi olla KOULUTUS.
Hain n. 4 vuotta sitten töitä, kun oman alani (osa-aikainen) oli tauolla. Pääsin puoleksi vuodeksi vanhainkotiin tekemään ns. yleishommia; vein roskia, tarjoilin ruokaa, petasin sänkyjä, vaihdoin lakanoita, täytin kaappeja ja tiskikoneita. Pääsin töihin ja oikeasti tykkäsin siitä!
Pari vuotta myöhemmin kun kyselin vastaavanlaista hommaa, oli kaikki muuttunut niin, ettei mitään rajaa! Tällaisia "hoiva-avustajia" ei enää olekaan, ja kaikesta päättää isompi yksikkö! Kouluttamaton ihminen ei pääse helpottamaan oikeiden hoitajien töitä :(
Vierailija kirjoitti:
Paljon on tullut erilaisia vinkkejä. Lähes kaikki niistä edellyttävät hyvää terveyttä ja toimivaa fysiikkaa. Valitettavan monilla 50+ ikäisillä on jo selkä ym. vaivoja, polvissa nivelrikkoa, edellisistä töistä tai harrastuksista tulleita rasitusvammoja kolotuksineen.
Hoitoala, sähkö/ putki/ koneasennus, hitsaus, siivous, lastenhoito, keittiöhommat edellyttävät kivuttomia, toimivia niveliä ja rankaa. Koodariksi lähes synnytään, ja jos meinaat sitä alkaa opettelemaan 50+ ikäisenä et saa töitä. Tekoäly vie ne paikat, joita alkeelliset koodarit tekee. Moni "miesten" ala, kuten elektroniikka, insinööritieteet, automaatio edellyttää koodaustaitoa.
Lääkikseen ei käsittääkseni oteta Suomessa sisälle yli 50v ikäisiä. Jos on rahaa rahoittaa lääkis itse ulkomailla, samalla rahalla elää Suomessa eläkeikään saakka työttömänä. Ja on äärimmäisen epätodennäköistä, että 50+ ikäinen pääsisi läpi pääsykokeista.
Kaiken tämän lisäksi on olemassa se kaikista suurin työllistymisen este = ikärasismi. Jos ei ole todella hyviä verkostoja, töitä ei saa. Ja jos verkostot jo on, ei yleensä ole työtön, jos on sellainen koulutus/ kokemus, jolla on jotain arvoa työnantajille.
Totta turiset hyvä sisko/veli, näin se menee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama, et pääse enää töihin.
Pitkätyötön +50v
Jos olet pitkäaikaistyötön +50-v, et pääse töihin. Mutta jos olet samanikäinen ja töissä tai opiskelija, pääset töihin paljon helpommin.
Hiukan tietty ihmettelen, mikä on vastavalmistuneen 5-kymppisen kilpailuetu samaan aikaan valmistuneeseen 25v nuorempaan nähden...
Kokemus työelämästä. Tullaan ajoissa. Tehdään myös ne ei niin mukavat työt. Ymmärretään syy-seuraussuhteet. Ymmärretään milloin kannattaa tehdä jotain ja milloin ei.
Yleistä asiaa jota ei koulussa opeteta ja jotka pätevät lähes joka työssä.
Vierailija kirjoitti:
Paljon on tullut erilaisia vinkkejä. Lähes kaikki niistä edellyttävät hyvää terveyttä ja toimivaa fysiikkaa. Valitettavan monilla 50+ ikäisillä on jo selkä ym. vaivoja, polvissa nivelrikkoa, edellisistä töistä tai harrastuksista tulleita rasitusvammoja kolotuksineen.
Hoitoala, sähkö/ putki/ koneasennus, hitsaus, siivous, lastenhoito, keittiöhommat edellyttävät kivuttomia, toimivia niveliä ja rankaa. Koodariksi lähes synnytään, ja jos meinaat sitä alkaa opettelemaan 50+ ikäisenä et saa töitä. Tekoäly vie ne paikat, joita alkeelliset koodarit tekee. Moni "miesten" ala, kuten elektroniikka, insinööritieteet, automaatio edellyttää koodaustaitoa.
Lääkikseen ei käsittääkseni oteta Suomessa sisälle yli 50v ikäisiä. Jos on rahaa rahoittaa lääkis itse ulkomailla, samalla rahalla elää Suomessa eläkeikään saakka työttömänä. Ja on äärimmäisen epätodennäköistä, että 50+ ikäinen pääsisi läpi pääsykokeista.
Kaiken tämän lisäksi on olemassa se kaikista suurin työllistymisen este = ikärasismi. Jos ei ole todella hyviä verkostoja, töitä ei saa. Ja jos verkostot jo on, ei yleensä ole työtön, jos on sellainen koulutus/ kokemus, jolla on jotain arvoa työnantajille.
miksei viiskymppinen luonnontieteelliseltä pohjalta voisi päästä pääsykokeista läpi? monissa 'ulkomaissa' yläikäraja pyrkijöille on jopa 35-40v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sairasta ja surullista, että 2000-luvulta esim. 10 vuoden työkokemus ei riitä enää mihinkään! Pitäisi olla KOULUTUS, KOULUTUS, KOULUTUS...
Esimerkki minun työnhausta vuosi sitten: olin eräässä siivousfirmassa lähes 10 vuotta, joista viimeiset 5 työnjohtajana. Ja siis ihan 2000-luvulla. Vuosi sitten eräs kaupunki haki "koulusiivoojia" muutamaksi viikoksi. Eli siis koululla tehtiin lasten loma-aikana suursiivous, jossa pestiin ikkunat, pulpetit, tuolit, lattiat jne jne huolellisesti. Olin haastattelussa, mutta en saanut työtä koska ei ole koulutusta! Samaan aikaan vastaavaan työhön otetaan ulkomailta tulleita, jotka eivät välttämättä ymmärrä edes kieltä!
Ihmettelen, eikö kukaan suomalainen, työnhaussa syrjitty, ole valittanut tai selvittänyt, kuinka ammatti- ja kielitaidoton ulkomaalainen saa paikan ohi suomalaisen?
Palkkatuella.
Palkkatuella työllistetään yhtä lailla kantasuomalaisiakin kunhan on ollut tietyn ajan työttömänä. Tosin nykyhallituksen aikana kaikenlaiset työllistämistoimet on kutistettu minimiin ja koko vuoden palkkatukeen varatut rahat ovat usein käytössä jo tammikuun aikana tehtyjen päätösten mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Realismi hoi. 55v. tainnut unohtua lukion opit, ja jos on ihan muulla alalla ollut, niin ei sinne lääkikseen vain kävellä, vaan voi mennä useampi vuosi sisäänpääsyyn, jos edes pääsee.
Motivaatiokaan ei tuossa iässä ole yhtä suuri kuin nuorilla, kun ura jäisi väistämättä lyhyeksi.
Jos ja kun opintotuet on jo käytetty aiemmin pidempään tutkintoon, ne opinnot ja eläminen pitäisi rahoittaakin jollain.
Ei ole kovin realistista hakea Suomeen, koska valtion rahoittamia maksuttomia koulutuspaikkoja on rajatusti. Moni aikuinen hakee ulkomaille lääkikseen, esim. Latviaan, Lietttuaan, Viroon, Puolaan, Tsekkiin, Slovakiaan, Unkariin tai Romaniaan. Italiassa ja Norjassakin jotkut opiskelevat, mutta niissä on kalliimpaa. Pankkilainalla nuo yleensä rahoitetaan, mutta sitten kun valmistuu, on varma työ eikä ole vaikeaa maksaa lainaa takaisin. Kaikkiin paikkoihin ei ole pääsykoetta, vaan motivaatiokirjeen perusteella kutsutaan. Lukio pitää olla käytynä, sellaista ei ulkomailla tunneta että amiksesta pääsisi jatkamaan yliopistoon. Useimmiten saa alkaa tehdä töitä 2 - 2,5 vuoden kuluttua.
Miten luulet 55v. pitkäaikaistyöttömän saavan pankista lainaa?
Lisäisin tuohon että maksuttomia koulutuspaikkoja ei ole! Se on lopulta kapitalismia, yhteiskunta on luonut mahdollisuudet, mutta lopulta sitten ajan myötä sinä verotuksen kautta maksat itse opiskelusi, ja tuotat valtiolle lopulta ison voiton osaltasi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yli 55-vuotias jaksa siivousalaa, on liian fyysistä. Jos on tehnyt jo pitkään fyysisesti kuluttavaa työtä, alkaa olla polvet, selkä ja olkapäät niin rikki, ettei enää onnistu. Jos taas on tehnyt pitkään jotain fyysisesti kevyttä istumatyötä, niin ei onnistu enää 55+-ikäisenä aloittaa fyysistä työtä.
Yksilöllistä. Minulla polvet reistailevat, mutta olkapäät ja selkä loistokunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Koulunkäynnin ohjaaja, yhteisöohjaaja, henkilökohtainen avustaja. Noin vuoden koulutus ja oppisopimuksia löytyy. Avustettavien määrä vaan kasvaa.
Kaikki ei kestä noiden töiden sosiaalisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yli 55-vuotias jaksa siivousalaa, on liian fyysistä. Jos on tehnyt jo pitkään fyysisesti kuluttavaa työtä, alkaa olla polvet, selkä ja olkapäät niin rikki, ettei enää onnistu. Jos taas on tehnyt pitkään jotain fyysisesti kevyttä istumatyötä, niin ei onnistu enää 55+-ikäisenä aloittaa fyysistä työtä.
Yksilöllistä. Minulla polvet reistailevat, mutta olkapäät ja selkä loistokunnossa.
Kunnes aloitat siivo ojana. Ei mene pitkään kun nuokin ovat rikki.
Sii voo ja on moderoinnin mielestä kielletty sana. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Sii voo ja on moderoinnin mielestä kielletty sana. 🤣
Moderaattorina on DI. Ei saa puhua rumia sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnes aloitat siivo ojana. Ei mene pitkään kun nuokin ovat rikki.
Mun äiti opiskelin siivoojaksi tossa viiskymppisenä ja teki eläkeikään asti niitä töitä. Sormien nivelrikko vaivasi, mutta muuten ei ollut mitään ongelmia terveyskeskuksen siivoamisessa, vaikka olikin ihan liikkumaton peruspullero. Eli kyllä voi onnistuakin.