Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö sähköautot kieltää kaupungeissa?

Vierailija
08.03.2026 |

Provosoiva otsikko, mutta alustan asettamien rajoitusten puitteissa nyt pysty parempaan. Mietin pitäisikö yksityisautoille asettaa jonkinlainen painoraja sillä nuo suuret sähkökatumaasturit höyläävät tien pinnasta enemmän myrkyllisiä pienhiukkasia kuin koko kaupungin tulisijat tuottavat yhteensä. Nykyisellä kehityksellä erilaisten vakavien keuhkotautien määrä kaupungeissa tulee räjähtämään käsiin. Varsinkin lapsilla ja nuorilla pitoisuudet nousevat yli sietorajan. Vetääkö tulevaisuudessa joka kolmas yli nelikymppinen happisäiliötä perässään?

Kommentit (116)

Vierailija
41/116 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. 
Helvetin hienoa kun kukaan ei käryttele pakokaasujaan kaupungissa. Ja se hiljaisuus. 

Tämä on taas typerä ideologia vs todellisuus. Etkö tajua että ne tiestä ja renkaista irtoavat pienhiukkaset on vakava ongelma? Sähköautot on raskaita ja se painottaa tätä.

Kenties täyskillon sijaan kaupunkeihin pitäisi laittaa massarajoitus autoille käyttövoimasta riippumatta? Se mahdollistaisi kevyet sähköautot joiden ajomatka riittää hyvin kaupungeissa.

Vierailija
42/116 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun Toyota Corolla TE painaa 780kg. Minusta sinun teslasi on ylipainoinen, suorastaan lihava. 

Ketään kiinnosta joku vanha paska

Sinua kiinnosti. Mutta vähälahjaisena tesla-ukkona et tajunnut pointtia, tuota synteesiä painon lisääntymisessä. 

Tesloja ostavat eivät todellakaan ole niin järjenjättiläisiä. On ollut vuosikausia tiedossa Teslojen heikko laatu, merkittävä arvonalema ja ylihinnoittelu kaikessa. 

Silti jotkut typerykset niitä ostaa. Miksi?

Käytettyinä ihan ok hintaisia. 

Katsastuistilastoissa Teslat ovat surkeimpia. Kaikkein "hylätyimpiä"

Niin, ennen takuuta haetaan korjauslappu jos on jotain korjattavaa ja teetetään takuuseen. 
Yleisin on parinkympin puslat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/116 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. 
Helvetin hienoa kun kukaan ei käryttele pakokaasujaan kaupungissa. Ja se hiljaisuus. 

Tämä on taas typerä ideologia vs todellisuus. Etkö tajua että ne tiestä ja renkaista irtoavat pienhiukkaset on vakava ongelma? Sähköautot on raskaita ja se painottaa tätä.

Kenties täyskillon sijaan kaupunkeihin pitäisi laittaa massarajoitus autoille käyttövoimasta riippumatta? Se mahdollistaisi kevyet sähköautot joiden ajomatka riittää hyvin kaupungeissa.

N uija, saman painavat mitä muutkin samankokoiset polttikset hybridit yms. 

Vierailija
44/116 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun Toyota Corolla TE painaa 780kg. Minusta sinun teslasi on ylipainoinen, suorastaan lihava. 

Sinua kiinnosti. Mutta vähälahjaisena tesla-ukkona et tajunnut pointtia, tuota synteesiä painon lisääntymisessä. 

Nykyään polttikset painaa ihan helvetin paljon. Koska elektroniikka ja turvajärjestelmät. Yhdistettynä saaste laitteisiin ym sontaan mitä autoihin työnnetään. 

Joku Nissan leaf luokan auto painaa 1200-1400kg.  90 luvulla nää paino 800kg.

Vierailija
45/116 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tesloja ostavat eivät todellakaan ole niin järjenjättiläisiä. On ollut vuosikausia tiedossa Teslojen heikko laatu, merkittävä arvonalema ja ylihinnoittelu kaikessa. 

No 200tonnia Teslalla takana. 1 kerran käynyt huolto äijä mun pihalla tänä aikana.  Mitään valitettavaa ei ole ollut.  Maksoin 5v sitten tosta 36k€. Nyt saan siitä vaihdossa 12k€.  eli arvonalema vs ajettujen km halpuus on tehnyt tosta todella hyvän auton mulle.

Mun tojota oli vielä muutamia vuosia sitten 1000 euron arvoinen. Nyt voisi saada 1500, jopa 2000€. 

"eli arvonalema vs ajettujen km halpuus on tehnyt tosta todella hyvän auton mulle"

Vierailija
46/116 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekussa liikennetekniikassa aikoinaan opin, että se on painavat autot, jotka tekevät teihin uria. Ei suinkaan nastat, kuten moni luulee. Asfalttihan on aika pehmeää.

Luennoitsija käski katsoa bussipysäkkejä. Busseissahan ei ole nastoja, mutta vanhoissa pysäkeissä on isot painumat renkaiden kulun kohdalla. 

Mihin se materiaali katoaa? Painuu syvemmälle? Tuskin. Yliopistolla opin ettei materiaali katoa, korkeintaan muuttuu ydinreaktiossa energiaksi. Sitä tuskin tapahtuu bussipysäkillä.

Vierailija
47/116 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämäkin selitetty erittäin usein.  Haetaan vikalappu- takuuseen.

Viat mistä hylätään esim jarrut kun ei tajuta käyttää niitä. Ja 20€ pusla joka on tyyppivika

Vierailija
48/116 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No 200tonnia Teslalla takana. 1 kerran käynyt huolto äijä mun pihalla tänä aikana.  Mitään valitettavaa ei ole ollut.  Maksoin 5v sitten tosta 36k€. Nyt saan siitä vaihdossa 12k€.  eli arvonalema vs ajettujen km halpuus on tehnyt tosta todella hyvän auton mulle.

Mun tojota oli vielä muutamia vuosia sitten 1000 euron arvoinen. Nyt voisi saada 1500, jopa 2000€. 

"eli arvonalema vs ajettujen km halpuus on tehnyt tosta todella hyvän auton mulle"

200tkm sun tojolla. Ennemmin jään työttömäksi. Joku taso pitää olla.

Vierailija
49/116 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään polttikset painaa ihan helvetin paljon. Koska elektroniikka ja turvajärjestelmät. Yhdistettynä saaste laitteisiin ym sontaan mitä autoihin työnnetään. 

Teslat painaa 2000kg ja ylikin. Tuo vähän varusteltu karvalakkitesla, paska model 3, sekin 1630-1800 kg,. Akku painaa aina.

Vierailija
50/116 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Helsingin keskustassa omien havaintojeni mukaan päivän mittaan ajaa paljon takseja ja lastaus- ja huoltoautoja. Ja nämä eivät yleensä ole siitä pienimmästä päästä autoja.

Taksit ja lastausautot seisovat myös paljon paikoillaan ja odottelevat niin että moottori on käynnissä, joten kyllä itse haluan että em. autot ovat sähköisiä niin ei tule bensankäryä omaan nenään. 

Mielestäni Helsingissä  voitaisiin kyllä määrät pienille alle 4m pitkille autoille pienemmän asukas- ja yrityspysäköintimaksut. Vieväthän ne myös kadun varressa vähemmän tilaa.

Ehkä niin että pienillä sähköautoilla maksut olisivat vaan 25% siitä mitä isoilla bensa-autoilla.

Vierailija
51/116 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teslat painaa 2000kg ja ylikin. Tuo vähän varusteltu karvalakkitesla, paska model 3, sekin 1630-1800 kg,. Akku painaa aina.

No jos mietitään edes samaa segmenttiä. Paljon e Mersu/ bmw5 yms painaa?

Vierailija
52/116 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Audi Q4 ja Q5,, jälkimmäinen polttis. Painot käytännössä ihan samat. (painohaarukat päällekäin)

Vierailija
53/116 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Helsingin keskustassa omien havaintojeni mukaan päivän mittaan ajaa paljon takseja ja lastaus- ja huoltoautoja. Ja nämä eivät yleensä ole siitä pienimmästä päästä autoja.

Taksit ja lastausautot seisovat myös paljon paikoillaan ja odottelevat niin että moottori on käynnissä, joten kyllä itse haluan että em. autot ovat sähköisiä niin ei tule bensankäryä omaan nenään. 

Mielestäni Helsingissä  voitaisiin kyllä määrät pienille alle 4m pitkille autoille pienemmän asukas- ja yrityspysäköintimaksut. Vieväthän ne myös kadun varressa vähemmän tilaa.

Ehkä niin että pienillä sähköautoilla maksut olisivat vaan 25% siitä mitä isoilla bensa-autoilla.

Loistava idea. 

Tuo ohjaisi hankkimaan pienempiä sähköautoja, jotka myös kuluttavat vähemmän ja joiden valmistuskin tuo vähemmän päästöjä.

Tulevaisuus on pienten sähköautojen ja erilaisten sähköllä kulkevien ajopelien.

Vierailija
54/116 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ennen takuuta haetaan korjauslappu jos on jotain korjattavaa ja teetetään takuuseen. 

Haha. Vaihdapa ne puslat sitten. Onnistuuko? Varo niitä ajomoottorin kaapeleita siinä lähellä...

Vierailija
55/116 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ladattavien hybridi-E-Mersujen (Plug-in Hybrid) omamassa on yleensä noin 21002300 kg

Miten oli 😂

Vierailija
56/116 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha. Vaihdapa ne puslat sitten. Onnistuuko? Varo niitä ajomoottorin kaapeleita siinä lähellä...

Onnistuu kun äijä tulee ilmaiseksi ne vaihtamaan.  Saa muuten nykyään kestävämpiä pusliakin

Vierailija
57/116 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. 

N uija, saman painavat mitä muutkin samankokoiset polttikset hybridit yms. 

En usko. Akku painaa yksinään 500kg ja polttis ei tarvitse mitään vastaavaa. Täysikin tankki on murto-osan tuosta ja moottori ei voi painaa hirveitä myöskään.

Tietysti jos sinulla on faktaa esittää niin kuulen mielelläni.

Vierailija
58/116 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos autoja seisotetaan, niissä sitten yleensä on webastot . Ei tarvii pitää käynnissä. Sähköautossa sisätilojen lämmitysenergia otetaan yleensä akusta, joka lyhentää ajomatkaa ja taas mentävä jonnekin lataamaan akku. Hankala auto.

Vierailija
59/116 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää naureskelijat 5v vanhoilla tiedoillaan on parasta..  joo kyl se puslien vaihto onnistuu.  Katos kun hakee sen katsastuslapun. Rangeri tulee kotipihaan ja vaihtaa puslan. Ihan ilmaiseksi. 

Vierailija
60/116 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ladattavien hybridi-E-Mersujen (Plug-in Hybrid) omamassa on yleensä noin 21002300 kg

Miten oli 😂

Hybridi on persiistä. Pitäisi isojen sähköautojen lisäksi kieltää kokonaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi