Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun työpaikalla kaikki terveysasiat ovat salassapidettäviä niin miten työuupumustilanteita käsitellään fiksusti?

Vierailija
08.03.2026 |

Kun X on ensi sairauslomalla viikon-parin jaksoissa venyen kuukauksiksi ja työt jaetaan uudestaan, niin mitä voi kommunikoida? Miten ylin johto ikinä saa tietää järjettömästä työkuormasta jos sairausloman syystä palkkahallinto ei saa kertoa kenellekään? 

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kerron määräaikaisessa työssä, että olen hitaampi, koska ocd mikä on todennettu pään magneettikuvilla?

Pitääkö sairaus kertoa joka vuosi uudessa työpaikassa mihin työkkäri määrää?

Onhan se jonkinlainen petos salata sairaus työhaastattelussa. Työnantaja kuvittelee palkkavansa terveen ihmisen joka onkin todellisuudessa sairas. Varmasti sitä voidaan ainakin käyttää työsopimuksen purkamisen perusteena jos työntekijä on ollut epärehellinen.

Riippuu työnkuvasta millaista terveyttä vaaditaan. HUS:in edellisellä toimitusjohtajalla oli MS-tauti lieväoireisena vuosien ajan mutta taudin aktivoiduttua hän jäi sitten sairauslomalle ja työkyvyttömyyseläkkeelle. Sitä en tiedä kertoiko hän sairaudestaan kun valittiin työhönsä. 

Vierailija
82/89 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän esihenkilö syyn tietää.

Ei aina tiedä.

Toki sen, mitä lukee lääkärintodistuksessa, mutta lääkärit ei aina kirjoita todellista syytä.

Itse olen saanut kaksi lääkärintodistusta, johon lääkäri kirjoitti aivan eri syyn kuin mikä oli totuus.

Toinen siksi, koska oli keskenmeno. Syyksi laittoi jonkun vatsatauti -diagnoosin.

Toinen sen jälkeen kun olin ollut teholla hengityskoneessa on oman käden kautta, syyksi kirjoitti akuutti hengitystieinfektio.

"Koska kyllähän se hengityslama hengitykseen liittyy"

No, keskenmeno ei ole mikään sairausloman syy. Voi verrata siihen, että omassa työpaikassani yksi sairauslomalle, kun koira kuoli ja ihmetteli suuresti, miksi ei saanut palkallista vapaata.

Kyllä se on ihan pätevä syy ja niin on myös koiran kuolema.

Lääkärihän sen päättää milloin ihminen ei ole työkykyinen.

Syyksi riittää ihan vaikka v itutus, jos se aiheuttaa sen ettei pysty tehdä töitä.

Tuo on aika haitallista vähätellä toisten oireita ja sairauksia. Siihen ihan oikeasti k u o l e e ihmisiä, kun ne sinnittelee töissä huonossa olossa "koska ei ole kuumetta niin ei saa sairaslomaa" ja sit tyypillä onkin akuutti sydänkohtaus ja henki pois.

Mutta jatka sä toki valitsemallasi tiellä.

Lääkäri ei päätä yhtään mitään. Lääkäri antaa vain suosituksen sairauslomasta. 

Jo kirjoittaessa arvasin, että tästä tulee vääntöä.

Käytännössä se on se lääkäri, joka sen päättää. Ellei työntekijä toistuvasti haeskele eri lääkäreiltä mitä ihmeellisimpiä saikkuja, joita epäillään keksityiksi, työnantaja joutuu saikun myöntämään lääkärin paprun mukaan.

Seli seli, lääkäri suosittaa ja työnantaja voi tietyissä tilanteissa kyseenalaistaa. Se, että kyseenalaistaminen on harvinaista ei muuta pykäliä. 

Joissain paikoissa voi työntekijä ilmeisesti toimittaa sairauslomalapun suoraan palkanlaskentaan. Siellä voi olla ohje että ihan kaikista diagnooseista ei makseta sairausajan palkkaa kuten jos ei pysty työhön uupumuksen tai humalatilan vuoksi. 

Tämä sinun sairauslomalappu on lääkärin kirjoittama lausunto potilaan sairaudesta. Kannattaa muistaa, ettei lääkäri myönnä sairauslomaa vaan työnantaja. Siksi on aika ongelmallinen käytäntö jos palkanlaskenta vastaa päätöksenteosta sairauslomien myöntämisen suhteen. Kaiken järjen mukaan se on esihenkilön toimenkuvaan kuuluva asia, eikä palkanlaskennalle. Yleensä esihenkilö ensisijaisesti edustaa työnantajaa työntekijän suuntaan ja hoitaa tähän suhteeseen liittyvät päätökset.

Toki varmasti jossain työpaikassa on päätetty, että kaikille maksetaan sairausloman palkka ja kaikki lääkärintodistukset hyväksytään automaattisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi ap:n pitäisi puhua kenellekään kenenkään terveystiedoista. Vaan hänen tulisi puhua ylimmälle johdolle liiallisesta työkuormasta, resurssivajeesta, priorisoinnista. Eli näistä asioista, joissa on ongelma ja joita pitäisi korjata.

Vierailija
84/89 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä tilanne päättyy siihen että uupunut potkitaan ulos. Itsekin joutunut siihen. Tulin kohdelluksi niin karmealla tavalla etten ole enää pystynyt työelämään.

Tämä on kyllä uskomatonta! Ja itse koin saman, ihan järkyttävää. Ensin uuvutat itsesi huonosti organisoidussa työssä ja kun viimein alkaa kuunnella itseään, haukutaan pystyyn ja potkitaan ulos. Siis se shokki kesti viikon, ei saanut henkeä, ruokaa ei pystynyt syömään, laihduin 2 kg viikossa ja ihmisten näkeminen kauhistutti! Sitä häpeää ja ahdistusta! Luojan kiitos oli terapiasuhde käynnissä ja sain ammattiapua heti.

Vierailija
85/89 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kerron määräaikaisessa työssä, että olen hitaampi, koska ocd mikä on todennettu pään magneettikuvilla?

Pitääkö sairaus kertoa joka vuosi uudessa työpaikassa mihin työkkäri määrää?

Onhan se jonkinlainen petos salata sairaus työhaastattelussa. Työnantaja kuvittelee palkkavansa terveen ihmisen joka onkin todellisuudessa sairas. Varmasti sitä voidaan ainakin käyttää työsopimuksen purkamisen perusteena jos työntekijä on ollut epärehellinen.

Ja kumminkaan työtön ei saa kertoa tuollaista asiaa (jos mahdollisesti on päässyt työhaastatteluun) koska jos te-viranomainen saa siitä tiedon katsoo se että työtön on omalla toiminnallaan vaikuttanut siihen ettei ole tullut valituksi ja työttömälle lätkäistään karenssi. Tee niin tai näin aina olet syyllinen ja saat rangaistuksen.

Vierailija
86/89 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uupuneena palasin hetkeksi takaisin töihin, liian aikaisin kuinkas muutenkaan. Tunnollisena en vain kehdannut olla enempää pois. Asiasta puhuminen oli pirun vaikeaa, en saanut pyydettyä pomoa sivummalle ja toisaalta odotin hänen aloitettaan. Että firmalla olisi joku protokolla näissä asioissa. Mutta ei, en saanut sanottua ja pomo tuntui välttelevän minua, ettei varmasti törmää käytävällä. Asiasta olin hänelle kyllä kertonut, kun sairauslomasta ilmoitin. Ei vastannut mitään, kuten normaalisti flunssailmoituksille sentään vastaa ok. Tämä pomon nihkeys etäännytti vain entistä enemmän ja mulle tuli hyvin syrjitty olo, joka taas pahensi uupumustilaa. Ap. Hyvä ihminen! Älä vaan jätä asiaa sikseen vaan nosta kissa pöydälle! Uupunut stressaa jo ihan liikaa muutenkin, eikä voimia riitä kerätäkseen rohkeutta! Nyt menet heti juttelemaan sille työntekijälle, ja myötätuntoisesti!! Pyydä vaikka työterveydestä neuvoja ja apua, jos et itse ymmärrä!

Vierailija
87/89 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan julkinen salaisuus miksi se joku on saikulla. 

Vierailija
88/89 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä tilanne päättyy siihen että uupunut potkitaan ulos. Itsekin joutunut siihen. Tulin kohdelluksi niin karmealla tavalla etten ole enää pystynyt työelämään.

Tämä on kyllä uskomatonta! Ja itse koin saman, ihan järkyttävää. Ensin uuvutat itsesi huonosti organisoidussa työssä ja kun viimein alkaa kuunnella itseään, haukutaan pystyyn ja potkitaan ulos. Siis se shokki kesti viikon, ei saanut henkeä, ruokaa ei pystynyt syömään, laihduin 2 kg viikossa ja ihmisten näkeminen kauhistutti! Sitä häpeää ja ahdistusta! Luojan kiitos oli terapiasuhde käynnissä ja sain ammattiapua heti.

Paljonko oli lähtöpaino? Meinaan pitääkö 2 kg menetyksestä olla kovinkin huolissaan?

Vierailija
89/89 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uupuneena palasin hetkeksi takaisin töihin, liian aikaisin kuinkas muutenkaan. Tunnollisena en vain kehdannut olla enempää pois. Asiasta puhuminen oli pirun vaikeaa, en saanut pyydettyä pomoa sivummalle ja toisaalta odotin hänen aloitettaan. Että firmalla olisi joku protokolla näissä asioissa. Mutta ei, en saanut sanottua ja pomo tuntui välttelevän minua, ettei varmasti törmää käytävällä. Asiasta olin hänelle kyllä kertonut, kun sairauslomasta ilmoitin. Ei vastannut mitään, kuten normaalisti flunssailmoituksille sentään vastaa ok. Tämä pomon nihkeys etäännytti vain entistä enemmän ja mulle tuli hyvin syrjitty olo, joka taas pahensi uupumustilaa. Ap. Hyvä ihminen! Älä vaan jätä asiaa sikseen vaan nosta kissa pöydälle! Uupunut stressaa jo ihan liikaa muutenkin, eikä voimia riitä kerätäkseen rohkeutta! Nyt menet heti juttelemaan sille työntekijälle, ja myötätuntoisesti!! Pyydä vaikka työterveydestä neuvoja ja apua, jos et itse ymmärrä!

Milläs puhun kenenkään muun kanssa asiasta?Uupuneen omalla esimiehellä on salassapitovelvolisuus asiasta ja niin on minullakin. Miten käyn tätä asiaan ja sen vakavuutta kenenkään muun ( oma esimieheni, HR tai kukaan isompi/muu pomo) kanssa läpi kun ei saa sanoa että joku on jo työuupunut? Aliresurssointi ja ylikuormitus on ollut arkipäivää jo useamman vuoden, siitä nitistään ja natistaan mutta mitään muuta kuin työpaikkojen vientiä halvempiin maihin ei tapahdu. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän