Miten saatte vanhuksen pyykit pestyä?
Kotihoito ei pese nykyään. Itse hän ei kykene enää. Minä.pääsen käymään n. kerran kuukaudessa ja siivooja käy kerran kuukaudessa, siivoukseen on sovittu pyykkäystä. Enempääm siivoukseen ei ole varaa ja minä en voi köydä useammin sillä matka on hankala ja joudun ottamaan palkattoman vapaan tai käyttämään lomapäivän. Kesällä oin olka oiemmän ajan. Muita lähiomaisia ei ole. Pyykkipalvelua ei paikkakunnalla ole. Etsin nyt siis ihan konkreettista ratkaisua en sääliä. Neuvoja? Kun hänellä on pissiongelmaa niin pyykkiä tulee. Avustajaa ei saa ja kaverit on vanhoja nekin, ei apua. Olen ainoa toimintakykynen lähiomainen mutta minulla on työ 600 km päässä. En voi muuttaa Perähikiälle omaishoitajaksi. En keksi mitään voisin tehdä. Palvelutalopaikkaa ei saanut, oli "liian hyväkuntoinen" vaikka ei ole. Kotihoito käy lähinnä antamassa lääkket ja vaihtamassa vaipat.
Kommentit (238)
Vierailija kirjoitti:
Miksei pese itse? Kai hänellä pesukone on?
Muistisairas anoppini yritti pest pyykkiään. Kone oli ihan tukossa pesupulverista. Ei uskonut, kun kielsin pesemästä ja yritettiin käydä niin usein ,että pestiin, mutta aina oli kerennyt tukkimaan koneen.
Sitten vietiin kone pois ja vein pyykin omaan kotiini.
Matkaa meilläkin oli 150 km.
Onneksi sitten sai hoivakotipaikan, kun kaikki alkoi mennä sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ketään naapurin nuoria, jotka voisivat vaikka 10 eur palkkiolla käydä pyöräyttämässä kerran viikossa koneellisen?
Jotain tällaista mietin. Missä itse asun, on 4h- nuorilla yrityksiä jotka auttavat juuri näissä, mutta hänen asui nalueella ei hän itse ainakaan tiennyt että olisi. Niissä hinta on vähän kohtuullisempi kuin ammattilaisilta.
Jos omaisesi asuu omalla kotipaikkakunnallaan, niin hänellä on siellä tuttuja (naapureita, ystäviä tms)? Löytyisikö näiden kautta joku nuori, tai miksei vanhempikin, joka voisi pikkurahalla auttaa?
Siinä on se ongelma, että pesukonetta ei saa jättää päälle silloin, jos liikuntakyvytön vanhus on yksin kotona, jos sattuukin syttymään tulipalo. Siksi kotihoito ei enää tee sitä.
Minulla oli aikoinaan sama ongelma. Asuin kaukana ja töiden takia en päässyt kovin usein paikalle. Yritin kaikkenlaisia järjestelyjä, joista koitui ongelmia, kuten varastelua, jopa vaatteiden katoamista. Ratkaisin asian niin että kävin hoitamassa pyykin ja juoksevat asiat kerran viikossa vapaapäivänäni ja kun vanhusten kunto huononi, lopetin työt ja olin omaishoitaja loppuun asti. Sinulla ei ole vielä paha tilanne, mieti kun tilanne pahenee, mitä sitten.
Kotihoito pesee pyykin jos asiakas tai omainen on kirjoittanut nimen kyseiseen paperiin.
Vierailija kirjoitti:
Uusi kone on kallis investointi. Minä olen auttanut jo kipurajan yli monessaki asiassa. Ap.
Yhteys sossuun.
Muutto seniorikotiin jossa pyykkipalvelu.
Vierailija kirjoitti:
Onko ketään naapurin nuoria, jotka voisivat vaikka 10 eur palkkiolla käydä pyöräyttämässä kerran viikossa koneellisen?
Tätä minäkin mietin. Tuohan olisi ihannehomma jollekin naapurissa asuvalle lukiolaiselle saada vähän taskurahaa. Kymppi on ehkä liian vähän, koska vaatii kuitenkin 2 käyntiä (pyykkikoneen päälle laittaminen + kuivumaan ripustaminen) tai odottelua, mutta esim. 20 €/kerta ei olisi kohtuuton kustannus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin mietin. Tuohan olisi ihannehomma jollekin naapurissa asuvalle lukiolaiselle saada vähän taskurahaa. Kymppi on ehkä liian vähän, koska vaatii kuitenkin 2 käyntiä (pyykkikoneen päälle laittaminen + kuivumaan ripustaminen) tai odottelua, mutta esim. 20 €/kerta ei olisi kohtuuton kustannus.
"Tekisitkö samalla tämän, tuo ja vielä tuonkin". Lukiolaisilla on harvoin pikkurahan puutetta. Mieluummin vanhemmat kustantaa nuoren kuluja kuin vaatii hänen auttamaan naapuria.
Kyllä omaisesi pitää saada täyden hoivan piiriin! Nyt puhelut valvovalle taholle ja vastaavalle hoitotaholle. Valviraan soitto! Hänen tulee päästä hoitokotiin. Ole jämäkkä ja sano, että hoitamatta ette voi jättää! Ole vahva ja irtisanoudu kaikesta vastuusta ja hoidosta. 600km matkaa! Sano, että etenet julkisuuteen, mikäli hoito ei järjesty 2 viikossa!
Vanhus muuttaa vuokralle lähelle sinua. Näin voit olla omaishoitaja ja auttaa häntä helposti vaikka päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tekisitkö samalla tämän, tuo ja vielä tuonkin". Lukiolaisilla on harvoin pikkurahan puutetta. Mieluummin vanhemmat kustantaa nuoren kuluja kuin vaatii hänen auttamaan naapuria.
Minä olen hyvätuloinen viisikymppinen ja mielelläni tekisin tuon homman kerran viikossa vaikka kahvipakettia vastaan ! 10 euroa kerrasta on loistava korvaus. 20 liitoittelua !!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä omaisesi pitää saada täyden hoivan piiriin! Nyt puhelut valvovalle taholle ja vastaavalle hoitotaholle. Valviraan soitto! Hänen tulee päästä hoitokotiin. Ole jämäkkä ja sano, että hoitamatta ette voi jättää! Ole vahva ja irtisanoudu kaikesta vastuusta ja hoidosta. 600km matkaa! Sano, että etenet julkisuuteen, mikäli hoito ei järjesty 2 viikossa!
Ei niitä palveluja tänäpäivänä soittamala saa. Ensin tehdään hakemus kotihoitoon, jos kotihoito ei riitä niin lyhytaikais hoitoon jos sekään ei riitä niin sitten hakemus hoivapaikkaan. Todennäköisesti paikka tulee ensin yhteisölliseen asumispalveluun ja taas tehdään hakemus kun paöveluja tarvitaankin enemmän. Hakemus joka vaiheessa saatetaan käsitellä parissa viikossa mutaa hyväksytyn päätöksen jälkeenkin odotat x aikas palvelujen alkamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hyvätuloinen viisikymppinen ja mielelläni tekisin tuon homman kerran viikossa vaikka kahvipakettia vastaan ! 10 euroa kerrasta on loistava korvaus. 20 liitoittelua !!
Mene tekemään sitten. Eihän tuossa sitten ole mitään ongelmaa.
Oletko tehnyt huoli-ilmoituksen? Ollut yhteydessä ko. paikkakunnan vanhustyöhön/seniori-infoon tms., sitä kautta voi saada listaa paikallisista plavelutuottajista. Onko vanhus oikeasti vähävarainen vai vaan pihi eli on useampi siivoojan käynti kuukaudessa todella oikeasti mahdotonta? Voiko muuttaa halvempaan asuntoon? Onko realisoitavaa omaisuutta? Onko valmis muuttamaan sinun asuinpaikkakunnallesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma lapseni teki lukioaikana lastenhoitokeikkoja alle 10 euron tuntipalkalla. Kyllä hän olisi ollut todella tyytyväinen, jos olisi saanut 20 euroa paljon helpommasta keikasta. 20 euroa ajattelin sopivaksi palkkioksi siksi, että tuo vaatii kuitenkin kaksi eri käyntiä, jolloin aikaa menee väkisinkin myös matkoihin.
Eivät suinkaan kaikki lukiolaiset kylve vanhempien antamissa yltäkylläisissä taskurahoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida lukiolaisia kiinnostaa kusipyykkien peseminen. Sellainen pyykki alkaa löyhkätä jo vuorokaudessa ja jos pyykit pesee vain kerran viikossa, niin haju voi olla aika infernaalinen.
Yhteys vanhuksen hyvinvointialueen senioripalveluun. Aloittajan omainen tuskin on ainoa kotona asuva vanhus, joka ei itse selviä pyykinpesusta. Ulkopuoliset palvelut tietenkin maksaa, mutta vähävaraiset voivat joskus saada palvelusetelin. Onhan Kelasta haettu hoitotuki?
Väittäisin, että pissiongelmaiselle ei riitä siivous kerran kuukaudessa. Miten kotipalvelu kestää sitä hajua? Kai vaatteet vaihdetaan aina kun käytetään pesulla. Pitää varata sen verran enemmän ainakin alusvaatteita, että riittää seuraavaan pyykäyskertaan, jos vaipat eivät pidä.
Uuden kalliin koneen hankintaan hakee toimeentulotukea. Jos on liian varakas saadakseen sitä, niin sitten realisoi omaisuuttaan ja maksaa sillä. Myös Diakoniarahastosta voi hakea apua. Ei vaan taida olla vielä niin automaattista konetta, että osaisi itse laittaa itsensä päälle, pesemään ja kuivaamaan ja vielä tyhjentymään aina, kun pestävää olisi tarpeeksi.
Kuivaava pesukone sellaiseen paikkaan, että itse kykenee laittamaan päälle. Siivooja tai kotipalvelu voi annostella pesuainetta valmiiksi, jauhetta vaikka sukan sisään tai täyttää pesuainepalloja. Jos kädet toimivat, voi laittaa sen itse päälle ja kun on valmis, ottaa pyykit ulos. Tulee luultavasti halvemmaksi kuin se, että joku matkustaa pyykäämään kovin kaukaa.
"Miten saatte vanhuksen pyykit pestyä?"
Laitan ne pyykit pesukoneeseen, ei sen pesukoneen vieressä tarvitse seistä kun se pesee ne pyykit.
Onko todella niin, että hva ei järjestää pyykkipalvelu, kysypä kotihoidon väestä miten muut vanhukset pärjäävät likapyykin kanssa.