Miten saatte vanhuksen pyykit pestyä?
Kotihoito ei pese nykyään. Itse hän ei kykene enää. Minä.pääsen käymään n. kerran kuukaudessa ja siivooja käy kerran kuukaudessa, siivoukseen on sovittu pyykkäystä. Enempääm siivoukseen ei ole varaa ja minä en voi köydä useammin sillä matka on hankala ja joudun ottamaan palkattoman vapaan tai käyttämään lomapäivän. Kesällä oin olka oiemmän ajan. Muita lähiomaisia ei ole. Pyykkipalvelua ei paikkakunnalla ole. Etsin nyt siis ihan konkreettista ratkaisua en sääliä. Neuvoja? Kun hänellä on pissiongelmaa niin pyykkiä tulee. Avustajaa ei saa ja kaverit on vanhoja nekin, ei apua. Olen ainoa toimintakykynen lähiomainen mutta minulla on työ 600 km päässä. En voi muuttaa Perähikiälle omaishoitajaksi. En keksi mitään voisin tehdä. Palvelutalopaikkaa ei saanut, oli "liian hyväkuntoinen" vaikka ei ole. Kotihoito käy lähinnä antamassa lääkket ja vaihtamassa vaipat.
Kommentit (238)
jos äitisi on umpimielinen eikä suostu muuttamaan pois kotoaan, jossa ei enää itse pärjää, niin lopetat auttamisen. Se johtaa siihen, että hän saa lisää palveluja kunnalta, koska mitä ilmeisemmin lapsi on sitä laatua ettei ole auttamishaluja tai -kykyjä. Kuulostaa kylmältä, mutta kun vastassa on kunta ja tarvitana kunnan päätös avustuksille, niin noin ehkä kannattaa toimia.
Kyllä se on karu fakta että siinä vaiheessa kun kusi ja uloste eivät löydä pönttöön niin vanhus on hoitokotivaiheessa. Jos yhteiskunta ei näitä palveluja pysty/halua järjestää, se on kokonaan toinen asia ja vakava ongelma kyllä.
Kannattaa kysyä kotihoidon toimistolta tai paikalliselta sosiaalitoimelta apua. Jos joku järjestö auttaa punainen Risti, seurakunta Marttaliitto yms.
Vielä toisen kerran: yksityinen perhehoito..
Perhehoito asiakkaan kotona on kotiin annettavaa, kodinomaista hoitoa ja huolenpitoa, joka tukee ikäihmisten tai vammaisten kotona asumista. Se on erityisen hyödyllistä omaishoitajan vapaiden aikana tai turvaamassa yksin asuvan turvallisuutta. Kiertävä perhehoitaja voi tulla kotiin osa- tai ympärivuorokautisesti.
Tämä mahdollisti meidän iäkkään ja muistisairas isämme kotona asumisen.
Oli kerran viikossa 6 h päivän.
Sinä päivänä ei käynyt kotihoito lainkaan. Muulloin kävi 2 krt päivässä, lisäksi oli lääke robotti.
Vaikka oli vaipat, tapahtui ylivuotoa, pyykkiä tuli paljon. Perhehoitaja pesi 2 koneellista, laittoi kuivaamaan, pesi ikäihmisen, teki käytyjä, pullia, piirakkaa, ulkoiluttaa, mitä milloinkin. Tarkisti lääkkeiden oton tilanteen, vaihtoi poikki lakanan yms.
Keskusteli ja aktivoi isäämme. Meille osui loistava ihminen, jotain maksoi mutta kohtuullisesti näinä päivinä.
Lisäksi kerran kuussa kävi siivooja 1 x8h. Teki myös vaatehuoltoa. Me lapset, kun meitä useampi, käytiin tarpeen mukaan lisäksi. Mutta kaikkien elämä helpottui, kun saatiin perhehoitaja. Perhehoitaja teki isämme saattajana mm. Keskussairaalassa kontrolli käynnit, silloin ei tietysti noita muita hommia kerinnyt.
Perhehoito, jota tehdään asiakkaan kotona, on yksi parhaista keksinnöistä.
Aloittaja tässä. En ole ehtinyt lukea kaikkea, mutta tehtiin kompromissiratkaisu ja siivooja alkaa käydä kolmen viikon välein. Sitten kun minä käyn välissä, niin saadaan tarpeeksi. Pääsiäisenä hänellä menee käymään ystävä, joka on auttanut kyllä, vastavuoroisesti, sillä hän on aikoinaan auttanut paljon ko. ystävän nyt jo edesmennyttä äitiä kun oli vielä kykenevä siihen.
Siitä on tehty periaatepäätös, ettei kotihoito ko. alueella pese pyykkejä. Kuulin yhdeltä toiselta, että siinä on ollut ongelmia, kun jotkut eivät ole osanneet käyttää koneita ja niihin on tullut korjauksia. Vaikea sanoa, onko oikeasti näin, mutta meidän vanhuksella jo aikaa sitten huomasin, että pesuainetta on hulvattu aivan mahdottomia määriä. Kun ei sitä saa laittaa ohjetta enempää.
En ole ihan kaikkea kertonut täsmällisesti, tietosuojan vuoksi.
Aloittaja/206 lisää. Seuraavalla sosiaalityöntekijän käynnillä aikovat tehdä anomuksen avustajasta. Kotihoidon käynneille ei ole lisätarvetta, mutta avustajan tarkoitus on auttaa pyykeissä, käyttää kaupassa, laittaa ruokaa yms. Joka päivälle eivät edes yritä, mutta pari kertaa viikossa että pääsee vähän liikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni vanhus taantuu heikoksi, kun ikää tulee ja odottavat, että passataan kuin kuningatarta eikä edes yritetä enää itse mitään! Lähipiiristä seuranneena, ennen kävelemään ja autolla ajamiseen kykenevä taantuu parissa kuukaudessa pyörätuolissa kököttäjäksi, kun huomasi, että pääsee helpolla kun lapset tekevät kaiken. Kotihoito vaihtaa vaipat, ei edes vessaan yritä itse, kun "pelottaa". Sairaalassa kyllä kävelee rollaattorilla mutta kotona se on niin pelottavaa.
Tämä on muuten totta. Oma anoppi on on taantunut vuodessa ihan toimintakyvyttömäksi. Toki hoitamaton muistisairaus vaikuttaa myös. Asunut vuosikausia nuorimman poikansa kanssa, joka hoitanut kaikki asiat. Pankkiasiat, kaupassakäynnit, pyykinpesun, siivouksen jne. Lapsia hänellä toki on 4, joten apua saatavissa.
Olen huomannut, että lapsettomat vanhukset säilyvät yleensä toimintakuntoisena pidempään. Kun on koko ikänsä hoitanut omat asiat, ei ole oppimut heittäytymään avuttomaksi ja odottamaan kaikessa muilta apua.
Itse olen päättänyt, että kun en enää kykene omatoimiseen elämään, niin eutanasia on paras ratkaisu. Hoitotahto on tehty ja rahaa sen verran, että ulkomaille tarvittaessa pääsen asiaa hoitamaan. Toki muistisairauden tullessa asia pitää hoitaa ajoissa, kun toimintakykyä vielä riittävästi. Mä elän mieluummin lyhyemmän elämän kuin olen pissavaipoissa kärsivä vanhus.
Tottakai anopit taantuvat aina kaikkein nopeimmin!
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja tässä. En ole ehtinyt lukea kaikkea, mutta tehtiin kompromissiratkaisu ja siivooja alkaa käydä kolmen viikon välein. Sitten kun minä käyn välissä, niin saadaan tarpeeksi. Pääsiäisenä hänellä menee käymään ystävä, joka on auttanut kyllä, vastavuoroisesti, sillä hän on aikoinaan auttanut paljon ko. ystävän nyt jo edesmennyttä äitiä kun oli vielä kykenevä siihen.
Siitä on tehty periaatepäätös, ettei kotihoito ko. alueella pese pyykkejä. Kuulin yhdeltä toiselta, että siinä on ollut ongelmia, kun jotkut eivät ole osanneet käyttää koneita ja niihin on tullut korjauksia. Vaikea sanoa, onko oikeasti näin, mutta meidän vanhuksella jo aikaa sitten huomasin, että pesuainetta on hulvattu aivan mahdottomia määriä. Kun ei sitä saa laittaa ohjetta enempää.
pyykinpesuliina tai pyykinpesutabletit auttaa annostusvirheiden kanssa. niitä ei tule
Ap:lle vielä haluan toivottaa paljon jaksamista omaisen kanssa. Kannattaa pitää omat rajat ja jaksamisesta huolta. Vanhukset saattavat mennä hyvin itsekeskeisiksi eivätkä muista ajatella, että lapsillaan on omaakin elämää. Oma isäni oli monta vuotta sitä mieltä, ettei tarvitse siivoojaa, kun minähän käyn kätevästi siivoamassa!
Piti monen monta kertaa selittää, että minä käyn töissä, minulla on kaksi teiniä ja omakin koti siivottavana. En jaksa ajaa monta päivää kuukaudessa vielä siivoamaan vanhempieni asuntoa.
-se toinen melkein 600 km välimatkalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pyykinpesuliina tai pyykinpesutabletit auttaa annostusvirheiden kanssa. niitä ei tule
pyykinpesijälle koneen viereen annosteluohje ja koneen käyttöohje
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja/206 lisää. Seuraavalla sosiaalityöntekijän käynnillä aikovat tehdä anomuksen avustajasta. Kotihoidon käynneille ei ole lisätarvetta, mutta avustajan tarkoitus on auttaa pyykeissä, käyttää kaupassa, laittaa ruokaa yms. Joka päivälle eivät edes yritä, mutta pari kertaa viikossa että pääsee vähän liikkumaan.
Miten sinä sait sosiaalityöntekijän viikonloppuna kiinni? Teit aloituksen eilen iltapäivällä ja pyysit neuvoja.
Ota nyt seuraavalla kerralla se muori sieltä mukaasi ja tuo kotiisi. Ei se ole muutto jos tulee kylään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä sait sosiaalityöntekijän viikonloppuna kiinni? Teit aloituksen eilen iltapäivällä ja pyysit neuvoja.
Ap myös puhuu vanhuksesta. Avustajien tunteja vähennetään vammaispalvelun nuorilta asiakkailtakin, ja ylipäätään vanhuksille ei mitään "pääsisi käymään jossain" avustajia ole tarjolla yhteiskunnan puolesta. Suomi on täynnä vanhuksia jotka eivät ole köyneet ulkona vuosiin. Jos ruokaa ei saa tehtyä, niin kotihoito lämmittää valmiita ruokia. Nyt ap väittää, että heille on puhuttu, että tulisi avustaja joka tekisi kotona ruokaa?! Yli 20 vuoteen ei tuollaista palvelua ole vanhuksille ollut (sen 20v olen ollut kotihoidossa töissä). Ap:n äiti on joko nuorempi, tai sitten puhuu ihan omiaan. Tai sossu on jostain syystä antanut turhaa toivoa (viikonloppuna?).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei en ole jutellut sossun kanssa. Sain siivoojan kiinni. Laitoin viestiä. Hän on yksityisyrittäjä ja tullut tutuksi, on soiteltu viikonloppuisin ja iltaisin useinkin. Sossun käynnit on sovittu etukäteen ja mummo kertoi että ovat puhuneet avustajasta. Mummo on terävä päästään kyllä ja osaa hoitaa monia asioita ihan hyvin mutta ottaa luonnolle ettei selviä kotihommista enää. Osaa maksaa laskutkin koneella itse ja ei mene huijarien ansaan. Yhdelle tilinumeron kysyjälle oli sanonut että yhtä paljon kuin sinä olet pankista minä olen neitsyt Maria ja synnytys alkaa just.
Meillä ei valitettavasti ole oikein esteetöntä kulkua ja matka on pitkä, pitäisi tulla satoja kilometrejä invataksilla. Eikä täällä ole ketään arkipäivisin.
Joitakin ihan asiallisia vastauksia tuli, kiitos. En palaa tähän ketjuun enää. Ap.
Paikkakunnalla varmaan löytyy joku yrittäjä, joka voi hoitaa palvelun, tai joku 4H, MLL tai vaikka koululainen, tietysti maksua vastaan. Palkan voi vähentää verotuksessa kotitalousvähennyksenä, myös vanhuksen lapsi, jos haluaa sen maksaa tai sitten maksetaan eläkkeestä tai mahdollisista säästöistä.
Näin me täällä maalla hoidetaan, kun lapset saattavat asua jopa tuhansien kilometrien päässä. Palvelu onnistuu vaikka joiltakin teiniltä. Tiedustele asiaa paikkakunnan some ryhmästä tai kunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ehdottaa huoli-ilmoitusta??? Kun vanhus on kotihoidon asiakas, niin huoli-ilmoitus toimitetaan kotihoitoon. Siellä todetaan, että pyykinpesun järjestäminen kuuluu omaiselle, koska vanhuksella sellainen on. Aivan turhaa ajan tuhlausta. Ap järjestää pyykinpesu joko itse, jonkun muun omaisen avulla tai rahalla.
Ei se huoli-ilmoitus kyllä varsinaisesti mene mihinkään kotihoitoon. Hvan vanhuspalveluihin kylläkin.
Kyllä mun naapurilla on henkilökohtainen a ustaja, joka tekee ruokaa ja siivoaa. On haettu sellainen avustaja. Palkan maksaa huvinvointialue. Se on määritelty sopimuksessa mihin tehtäviin avustaja on haettu. Hän pääsee liikkumaan ja jopa ajamaan autolla, mutta hänkin on liikuntavammainen eikä pysty leikkaamaan, pilkkomaan tai poimimaan mitään lattialta kuin roskakepin avulla. Ei ole mitään yksiselitteistä ohjetta mitä avustajille kuuluu, vaan avustajaa haetaan niihin tehtäviin mihin tarvitaan apua. Tutulla ei kotihoito köy ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Joitakin ihan asiallisia vastauksia tuli, kiitos. En palaa tähän ketjuun enää. Ap.
AP sai hyviäkin vastauksia, mutta luin ketjua ja huomasin, että n puolet ei ymmärtänyt lukemaansa. Ovatko nuo vastaajat jo itse avun tarpeessa?😅
en tiedä elätkö 1800-luvulla, mutta tuo on myytti. suihkussa saa käydä samaan aikaan, kun pyykinpesukone on päällä. https://kotiliesi.fi/koti/kodinhoito/voiko-suihkussa-kayda-kun-pesukone…