Miten saatte vanhuksen pyykit pestyä?
Kotihoito ei pese nykyään. Itse hän ei kykene enää. Minä.pääsen käymään n. kerran kuukaudessa ja siivooja käy kerran kuukaudessa, siivoukseen on sovittu pyykkäystä. Enempääm siivoukseen ei ole varaa ja minä en voi köydä useammin sillä matka on hankala ja joudun ottamaan palkattoman vapaan tai käyttämään lomapäivän. Kesällä oin olka oiemmän ajan. Muita lähiomaisia ei ole. Pyykkipalvelua ei paikkakunnalla ole. Etsin nyt siis ihan konkreettista ratkaisua en sääliä. Neuvoja? Kun hänellä on pissiongelmaa niin pyykkiä tulee. Avustajaa ei saa ja kaverit on vanhoja nekin, ei apua. Olen ainoa toimintakykynen lähiomainen mutta minulla on työ 600 km päässä. En voi muuttaa Perähikiälle omaishoitajaksi. En keksi mitään voisin tehdä. Palvelutalopaikkaa ei saanut, oli "liian hyväkuntoinen" vaikka ei ole. Kotihoito käy lähinnä antamassa lääkket ja vaihtamassa vaipat.
Kommentit (39)
Meillä siivooja pesee joka toinen viikko (eli pyykit koneeseen, kun tulee paikalle ja pyykit pois koneesta ennen kuin lähtee) ja naapuri joka toinen viikko. Uskomattoman monella pienellä paikkakunnalla on ystävällisiä tuoreita eläkeläisiä, jotka auttavat mielellään pientä korvausta vastaan.
Vaatikaa henkilökohtainen avustaja. Tehkää hakemus kirjallisena, puhelimitse kysyttäessä sanotaan aina ei. Kirjalliseen hakemukseen on tehtävä aina kirjallinenpäätös, jossa valitusoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Tähdätkää siivouksen kanssa niin, että sinä käyt joka toinen vko ja siivous joka toinen.
Kotihoidon pitäisi kyllä hoitaa yövaippahommat ja kastelusuojat. Muu pyykki kyllä joutaa pari viikkoa odottamaan. Elämä ei ole niistä kiinni.
Kotihoidon todellisuus vain taitaa olla se, että vaipat eivät kaikkea nappaa
Miten pärjää kerran kuukaudessa siivouksella? Jos olisi mahdollista ottaa siivous kahden viikon välein, ja pyykkäys samaan? Miettikää onko jotain mistä voisi säästää. Ei se sinun ajelukaan ihan ilmaista ole.
Jos asuu kerrostalossa ja jokainen naapuri kävisi vuorollaan pyykkäämässä kerran viikossa tai parissa, niin ei olisi rankkaa kenellekään.
Paikallinen FB-puskaradio/asukasryhmä: löytyykö esim. koululaista, eläkeläistä tai työtöntä?
Seurakunnan diakonissa tai SPR voisi tietää jotain vapaaehtoisia.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu kerrostalossa ja jokainen naapuri kävisi vuorollaan pyykkäämässä kerran viikossa tai parissa, niin ei olisi rankkaa kenellekään.
Paikallinen FB-puskaradio/asukasryhmä: löytyykö esim. koululaista, eläkeläistä tai työtöntä?
Kaunis ajatus, mutta kun niillä naapureilla saattaa olla ihan sama tilanne tai omia hoidettavia.
Ainakin 30 alushousut ja paljon halpoja verkkareita, niin että kerta kuussa pyykittely riittää. Harmi, ettei siellä lähipaikkakunnallakaan ole 24pesulaa (itsepalvelu) josta saa pyykit puhtaaksi + kaappikuivaksi nopeasti? Sänkyyn muovilakana puuvillaisen alle, niitäkin saa käytettynä halvalla.
Ilmoitteleppa asuinalueen kaupan ilmoitustaululla, paikallislehdessä, nuorten nettisivuilla , josko alueella on 1 pikkurahan tarpeessa oleva yläasteelainen tai lukioikäinen tai reipas eläkeläinen joka kävisi kerran viikossa tiputtamassa ne pyykit sinne pyykkikoneeseen tunmiksi ( minulla ainakin on sellainen 60asteen pesuohjelma) , nostaa ne sitten kuivumaan. Ei taatusti ole kallista lystiä tuo!
Aina on fiksuja nuoria , on ne sit kesätöissä, talvella koulussa tai vain vapaana. Ja suu suht lähellä.
Kerro ap miten kävi.
Vierailija kirjoitti:
Soittelisitko todellakin läpi sukulaismummosi naapurit ja sanoisit, että käypäs nyt sitten vuorollasi pesemässä mummelin kusiset pyykit, kun kerran samassa talossa asut? Oletko tosissasi?
Kyllä meillä kotihoidossa pestään jos asiakkaalla on oma pesukone. Suihkukäynnillä laitetaan kone päälle ja seuraavalla käynnillä (samana päivänä tai seuraavana aamuna) laitetaan kuivumaan. Pyykkien takia ei todellakaan tehdä mitään erillisiä käyntejä vaan ne hoidetaan muiden sovittujen käyntien yhteydessä.
Tässä on juuri sitä työtä, mitä riittää työttömille, kunhan vaan saadaan se Tanskan malli käyttöön.
Yhteiskunta kustantaa TENAsuojat, kun inkontinenssi on sairaus. Niitä pitää vaan itse osata hakea Terveyskeskuksen kautta. Kusipyykki vähenee oleellisesti. Onko vanhuksesi niin huonokuntoinen, ettei pysty pyykkejä laittamaan koneeseen? Minä olen 81 ja hoidan omat pyykkini kaappiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soittelisitko todellakin läpi sukulaismummosi naapurit ja sanoisit, että käypäs nyt sitten vuorollasi pesemässä mummelin kusiset pyykit, kun kerran samassa talossa asut? Oletko tosissasi?
Ketään ei voi vaatia palvelemaan toisia ilmaiseksi, siitä pitää maksaa.
Kotihoito pyykkäsi isäpuolellani, siivooja kävi säännöllisesti. Minä kävin kerran kuukaudessa auttamassa isäpuolta mm. siivouksessa ja pyykkäyksessä pitkien syöpähoitojeni aikana. Välimatka oli pitkä.
Kysyisin kotihoidosta, juttelisin mukavien naapurien kanssa. Joku tuntee aina jonkun, joka etsii työtä.
Käyn töissä, mutta voisin auttaa naapureita esim. hoitamalla lemmikkejä, pyykkäämällä, siivoamalla tai käymällä kaupassa/tilaamalla esim. ruokaa. Ostin sekä sain ystäviltä ja sukulaisilta apua, kun olin sairas.
Vierailija kirjoitti:
Pesukone. Valitse pesuohjelma, paina start ja odota, kunnes ohjelma on valmis. Ota pyykit koneesta ja ripusta kuivumaan/kuivuriin. Ohje soveltuu myös kaikille avuttomille ja uusavuttomille.
Ei tää voi olla totta, peerrrkk....... En ole ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei voi vaatia palvelemaan toisia ilmaiseksi, siitä pitää maksaa.
Lisäksi on hyvä muistaa, että satunnaiset sukulaismummot eivät välttämättä ole niitä pidetyimpiä naapureita. Joko naapuri ei tiedä yhtään, kenestä mummosta edes puhutaan, tai sitten muistaa hyvinkin että sehän onkin se raivopää joka huuteli ikkunastaan lapsille, jotka leikki pihassa.
Jos mummo ei ole parempina vuosinaan tehnyt mitään naapuriensa hyväksi, on erittäin epätodennäköistä että pissapyykkirinkiin tulee vapaaehtoisia.
Ja sitten vielä ne muut nykymaailman realiteetit. Kun tulee soitto esihenkilöltä, että nyt tarvitaan joku viemään loppuun tämä projekti ennen aamua, niin sanotko todella, että "sori, mutta mulla on joka kuukauden eka tiistai Aunen kusipyykkivuoro, joten en pysty tekemään".
Ensin pitää riisua vanhus ja sitten kamppeet pesuun.
Pesee, kuivaa ja annostelee pesuaineen:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/949493/Bosch-WNC254ARSN-Serie-8…