Kaverin perheessä huono hygienia olisiko tämä sinulle turn off kaverina?
Minulla on mukava kaveri, jonka perheen kanssa olen myös tekemisissä. Perheestä on kuitenkin tutustumisen myötä kuoriutunut eräs piirre. Perheessä on huono hygienia. Esimerkiksi:
-Perheessä käsiä ei aina pestä sisälle tullessa tai ruokaa laittaessa. Elintarvikkeina saatetaan käyttää parhaat päivänsä nähneitä tuotteita. Jos perhe tulee kylään, joutuu heille erikseen sanomaan, että meidän kodissamme pestään kädet sisälle tullessa sekä leikkien jälkeen ennen ruokapöytään käymistä. Eivät ihan täysin ymmärrä asiaa, mutta pesevät kädet kyllä käskettäessä.
-Perheen lasten kanssa lähdetään liikenteeseen, vaikka lapset olisivat sairaana. Perheen logiikalla on täysin ok lähteä vaikka kaverisynttäreille, jos lapsi on edellispäivänä oksentanut ja juhla-aamuna enää ei. Kylään mennään pienessä flunssassa, eikä kotiin tuleville vieraille etukäteen sanota, jos perheessä on juuri sairastettu. Lapsille tulee kylään sairaana olevia kavereita ja sitten ihmetellään, miten Islalla nyt vuotaa nenä tai perheen aikuisilla on kurkku kipeänä. Taustatietona sen verran, että perheessä sairastetaan todella usein (lapset kuitenkin jo kouluiässä), mutta perheen vanhempien mukaan syy on Islan astmassa eikä esim. elämänvalinnoissa.
Olen ollut tästä piirteestä todella hämmentynyt, sillä vanhemmat ovat koulutettuja ja monella tavalla ns. tolkun ihmisiä, mutta hygieniapuoli on aika retuperällä. Minua on häirinnyt valtavasti se, että perhe lähtee sairaana liikenteeseen tai kutsuu kylään, jos perheessä ollaan juuri oltu kipeänä. Joudun ihan erikseen kysymään, että onko teillä oltu terveenä ja sanomaan, että emme tule nyt teille, jos Oliver on oksentanut toissapäivänä. Ylireagoinko vai olisiko sinulle turn off kaverin perheen huono hygienia?
Ap
Kommentit (13)
Sama kokemus.
Eniten suututtaa tämä: olen suoraan sanonut, että olen perussairauteni vuoksi riskiryhmää ja sairastan monet taudit vaikeampia/pitkäkestoisempina. Olen pyytänyt, että kertoisi, jos ovat (olleet) sairaana. Kaveri tietää tämän, mutta ei silti ota asiaa vakavasti. Saattaa istahtaa harrastuksessa viereeni ja sitten pitkän keskustelun jälkeen todeta, että heillä on lapset kotona sairaana ja itselläänkin on kurkku kipeänä.
Olen tehnytkin valinnan, että ennen tärkeitä menoja välttelen tämän kaverin näkemistä tautiriskiä minimoidakseni.
Ystäväni on tällainen.
Paras oli, kun hänen vanhempansa sairastui ja kävi sairaalassa katsomassa vanhempaa ollessaan itse sairaana. Tartutti vanhemmalleen kunnon taudin ja jälkitautina vanhempi sai vielä keuhkokuumeen. Siitä sitten totesi, että nyt ymmärtää, miksi kaikki eivät halua sairaita ihmisiä käymään. Niin, miksiköhän?! O_O
Estot päälle ja ghostaatte koko porukan.
Hyi. En kyllä olisi tekemisissä tuollaisten kanssa.
En menisi sinne. Välttelisin. Ymmärtäisin tavallaan tilannetta. Mutta lasten vuoksi ehkä kannustaisi siivoukseen tai mummo avuksi. Ehkä erokin tulisi tutusta jos haisee liikaa kaikki.
Ystävystyn vain ihmisten kanssa, jotka ovat bakteereja kammottavia.
"joutuu heille erikseen sanomaan, että meidän kodissamme pestään kädet sisälle tullessa sekä ennen ruokapöytään käymistä"
Ymmärrän pienet lapset mutta oikeastiko patistat aikuiset vieraat käsienpesulle?
Vierailija kirjoitti:
"joutuu heille erikseen sanomaan, että meidän kodissamme pestään kädet sisälle tullessa sekä ennen ruokapöytään käymistä"
Ymmärrän pienet lapset mutta oikeastiko patistat aikuiset vieraat käsienpesulle?
Kyllä ne bakteerit aikuistenkin käsistä tarttuu.
Minulle olisi turn off. En tiedä yhtään viisasta ja ystävällistä aikuista, joka lähtisi sairaana tartuttamaan toisia. Päinvastoin, nämä viisaat ja ystävälliset ihmiset jäävät kotiin sairastamaan, etteivät edes ota riskiä toisten tartuttamisesta.
Alle kolmekymppisellä naispuolisella ystävälläni on hiivatulehdus, joka ei ole parantunut pitkäaikaisesta lääkityksestä huolimatta. Kun hän tulee käymään luonani, hän käyttää usein ohuita housuja tai hameita ja istuu eri paikoissa talossani, myös sängyssäni.
Kyllä, hän tuo joskus koiransa. Koiran tassut ovat todella likaiset, mutta koira juoksee silti sängylle.
Mä olin raskaana ja yksi puolituttu oli ollut kehitysmaareissussa jonkun järjestön kautta. Tuli mun viereen ja juteltiin pitkään. Sitten hän sanoi, että hänen pitää nyt lähteä tuberkuloositestiin. Olin ihan, että mitvit?!
Vierailija kirjoitti:
Mä olin raskaana ja yksi puolituttu oli ollut kehitysmaareissussa jonkun järjestön kautta. Tuli mun viereen ja juteltiin pitkään. Sitten hän sanoi, että hänen pitää nyt lähteä tuberkuloositestiin. Olin ihan, että mitvit?!
Se olin minä. Testasin sinun sarkasmintajuasi. Arvaa miten kävi?
Tunnen pari samanlaista perhettä ja heiltä valitettavasti ollaan saatu tauti jos toinenkin. Ekstra kurjaksi tämän tekee, että meidän perheessä on yksi perheen jäsen ykkösriskiryhmää, joten pyrimme nykyään välttämään ylimääräistä kanssakäyntiä heidän kanssaan ettei hän joudu toistamiseen sairaalaan. Ärsyttää suurestikin tälläinen välinpitämättömyys muita kohtaan, mutta minkäs teet. Mielestäni siis ei ole ookoo, mutta eläköön kotonaan kuin tahtovat.