Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverin perheessä huono hygienia olisiko tämä sinulle turn off kaverina?

Vierailija
07.03.2026 |

Minulla on mukava kaveri, jonka perheen kanssa olen myös tekemisissä. Perheestä on kuitenkin tutustumisen myötä kuoriutunut eräs piirre. Perheessä on huono hygienia. Esimerkiksi:

-Perheessä käsiä ei aina pestä sisälle tullessa tai ruokaa laittaessa. Elintarvikkeina saatetaan käyttää parhaat päivänsä nähneitä tuotteita. Jos perhe tulee kylään, joutuu heille erikseen sanomaan, että meidän kodissamme pestään kädet sisälle tullessa sekä leikkien jälkeen ennen ruokapöytään käymistä. Eivät ihan täysin ymmärrä asiaa, mutta pesevät kädet kyllä käskettäessä.

-Perheen lasten kanssa lähdetään liikenteeseen, vaikka lapset olisivat sairaana. Perheen logiikalla on täysin ok lähteä vaikka kaverisynttäreille, jos lapsi on edellispäivänä oksentanut ja juhla-aamuna enää ei. Kylään mennään pienessä flunssassa, eikä kotiin tuleville vieraille etukäteen sanota, jos perheessä on juuri sairastettu. Lapsille tulee kylään sairaana olevia kavereita ja sitten ihmetellään, miten Islalla nyt vuotaa nenä tai perheen aikuisilla on kurkku kipeänä. Taustatietona sen verran, että perheessä sairastetaan todella usein (lapset kuitenkin jo kouluiässä), mutta perheen vanhempien mukaan syy on Islan astmassa eikä esim. elämänvalinnoissa.

Olen ollut tästä piirteestä todella hämmentynyt, sillä vanhemmat ovat koulutettuja ja monella tavalla ns. tolkun ihmisiä, mutta hygieniapuoli on aika retuperällä. Minua on häirinnyt valtavasti se, että perhe lähtee sairaana liikenteeseen tai kutsuu kylään, jos perheessä ollaan juuri oltu kipeänä. Joudun ihan erikseen kysymään, että onko teillä oltu terveenä ja sanomaan, että emme tule nyt teille, jos Oliver on oksentanut toissapäivänä. Ylireagoinko vai olisiko sinulle turn off kaverin perheen huono hygienia?

Ap

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin myöntää, että nämä ihmisten hygieniakäsitykset ovat tehneet sen, etten mielelläni syö ihmisten kotitekoisia kypsentämättömiä ruokia. Osan kohdalla hygieniataso on niin olematon, ettei huvita ottaa riskiä sairastumisesta.

Vierailija
82/111 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käsien peseminen hengitystie-infektioita täysin pysäytä, ne kulkee ilman kautta. 

Toki on tärkeää pestä käsiä ja vielä tärkeämpää pysyä sairaana kotona. Mutta ei käsien pesu mikään taikatemppu ole. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on ne, jotka laittavat lapsen kipeänä räkä poskella harrastuksiin, koska "niistä maksetaan". Tarvittaessa kuumelääkettä naamariin ennen treeniä. Ei välitetä, vaikka samalla tartutetaan muut, kunhan itselle ei tule "rahallista tappiota". 

Vierailija
84/111 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten mua ihmetyttää, miten moni kokee käsien peseminen turhana tietyissä tilanteissa. Käsien pesussa on kyse on pienestä hetkestä, joka ei edes vie paljon aikaa. Tajuaisin, jos kyse olisi jostain 30 min kestävästä asiasta. 

Vierailija
85/111 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei käsien peseminen hengitystie-infektioita täysin pysäytä, ne kulkee ilman kautta. 

Toki on tärkeää pestä käsiä ja vielä tärkeämpää pysyä sairaana kotona. Mutta ei käsien pesu mikään taikatemppu ole. 

Ja tässä taas yksi joka ei ymmärrä että on olemassa muutakin kuin 0% ja 100%. Minä ainakin mieluummin estän vaikka "vain" 50% tartunnoista kuin että saisin ne kaikki. Ja sitä paitsi monet taudit kuten noro leviävät lähes ainoastaan kosketuksen kautta, ja ainoa tapa yrittää välttää sitä on käsien pesu (ja ettei ennen sitä pesua koske käsillään kasvoihin, tietty) . 

Vierailija
86/111 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten mua ihmetyttää, miten moni kokee käsien peseminen turhana tietyissä tilanteissa. Käsien pesussa on kyse on pienestä hetkestä, joka ei edes vie paljon aikaa. Tajuaisin, jos kyse olisi jostain 30 min kestävästä asiasta. 

Ne on niin taaperoita että vänkäävät vastaan ihan vänkäämisen vuoksi. Varmaan jättävät hampaatkin pesemättä, kun ei se pesu kaikkia reikiä estä. 

Vierailija
87/111 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää kun isäni tulee  kylään bussilla ja kaupan kautta,ja sitten istuu suoraan pöytään odottamaan kahvia. Mutta eihän mä aikuiselle miehelle  ja vielä omalle isälle kehtaa sanoa,että "pesetkö kädet ".

Pelottaa aina,minkä taudin se vielä tuo. Itsehän se on joku mutantti joka ei ikinä sairastu.

Vierailija
88/111 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe kyllä tarvetta jatkuvalle käsien pesulle. Minulla on krooninen käsi-ihottuma, joka ei kestä saippuapesua niin usein kuin jokainen ulkoilu, ruokailu, ruuanlaitto ja wc-käynti vaatisi. Priorisoin käsien pesun vessassa ja aina kun kosken ruokaan joka jota ei kypsennetä. Liiasta pesemistä rikkoutuneet kädet ovat sitä paitsi paljon epähygieenisemmät kuin harvemmin pesty hyväkuntoinen iho.

Käytäthän SLS vapaata saippuaa? Sitä on lähes kaikessa, ja se kuivattaa / herkistää todella monien ihoa. 

Eiköhän niitä käsiä joudu pesemään ihan jatkuvasti työpaikalla ja monenlaisissa yleisissä vessoissa siitä huolimatta, oli mitä saippuaa hyvänsä. 

Vierailija
89/111 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni tulee luokseni kylään autolla toiselta puolelta kaupunkia ja hermostuu, kun pyydän, että pesee kädet ennen pöytään istumista. "Ihan äsken kotona ne pesin." Vaikka kävisi matkalla kaupassakin, niin sama reaktio ja vastaus... Kulkee myös julkisilla ja asioilla ja reissaa ollessaan kipeänä. 

Ei ole todellista. Tai toisaalta, onhan täälllä itketty siitäkin, kun vieras tulee kesällä ilman sukkia kylään. Tuollaisen epänormaalin hygieniaviirakon kanssa on ihan hirveää olla tekemisissä.

Ai kauhea, mä en edes käytä kesän aikana koskaan sukkia. Miksi pitäisi olla sukat jalassa kylässä?

Kukaan ei halua toisen likaisia hikisiä varvassilsoja omille matoilleen ja lattioilleen. Ota kylään omat sukat mukaan, paljaat jalat on sama kuin istuisi toisten sohvalle paljaalla perseellä 😒🤮. 

Ei minulla ainakaan ole likaiset tai hikiset jalat, kun menen kyläilemään vaikka ei sukkia olisikaan. Ja mitään varvassilsoja ei ole ollut koskaan. Eikö sitten pitäisi olla kesälläkin sukkahousut tai pitkät housut ja pitkähihainen paita? Eihän sitä koskaan tiedä, mikä ihottuma sääristä tai käsivarsista sohviin tarttuu. Ja hanskat kädessä, ettei kynsisieni tartu?

Vierailija
90/111 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää kun isäni tulee  kylään bussilla ja kaupan kautta,ja sitten istuu suoraan pöytään odottamaan kahvia. Mutta eihän mä aikuiselle miehelle  ja vielä omalle isälle kehtaa sanoa,että "pesetkö kädet ".

Pelottaa aina,minkä taudin se vielä tuo. Itsehän se on joku mutantti joka ei ikinä sairastu.

No hitto tottakai kehtaa! Miksi ihmeessä ei kehtaisi. Et varmaan kehtaa edes autossa käskeä kaikkia laittamaan turvavyötä päälle? Uskomatonta oman terveytensä vaarantamista "en kehtaa". Kai olet aikuinen joka kykenee pitämään puolensa jos joku toinen vaarantaa hyvinvointisi? 

Vierailija
91/111 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ystävälläni kylässä ja haettiin kaupasta tortillatarpeet sekä limsaa,kun saavuimme ystäväni asunnollee hän vain vei ostokset keittiön ja  avasi limsapullon. Minä menin vessaan pesemään kädet ja odotin,että tulisi jälkeeni käsipesulle. No ei tullut vaan meni sohvalle juomaan sitä limsaansa.

Vierailija
92/111 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuparit ja muistan miten en kehdannut pilata bilefiilistä vaatimalla jokaista joka ovesta astui pesemään kädet, vaikka suurin osa tuli kaupan kautta🙈.

Vierailija
93/111 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni tulee luokseni kylään autolla toiselta puolelta kaupunkia ja hermostuu, kun pyydän, että pesee kädet ennen pöytään istumista. "Ihan äsken kotona ne pesin." Vaikka kävisi matkalla kaupassakin, niin sama reaktio ja vastaus... Kulkee myös julkisilla ja asioilla ja reissaa ollessaan kipeänä. 

Ei ole todellista. Tai toisaalta, onhan täälllä itketty siitäkin, kun vieras tulee kesällä ilman sukkia kylään. Tuollaisen epänormaalin hygieniaviirakon kanssa on ihan hirveää olla tekemisissä.

Ai kauhea, mä en edes käytä kesän aikana koskaan sukkia. Miksi pitäisi olla sukat jalassa kylässä?

Kukaan ei halua toisen likaisia hikisiä varvassilsoja omille matoilleen ja lattioilleen. Ota kylään omat sukat mukaan, paljaat jalat on sama kuin istuisi toisten sohvalle paljaalla perseellä 😒🤮. 

Ei minulla ainakaan ole likaiset tai hikiset jalat, kun menen kyläilemään vaikka ei sukkia olisikaan. Ja mitään varvassilsoja ei ole ollut koskaan. Eikö sitten pitäisi olla kesälläkin sukkahousut tai pitkät housut ja pitkähihainen paita? Eihän sitä koskaan tiedä, mikä ihottuma sääristä tai käsivarsista sohviin tarttuu. Ja hanskat kädessä, ettei kynsisieni tartu?

Just, ei ole hikiset eikä likaiset jalat vaikka kuljet niillä ympäriinsä koko päivän. Ei varmasti joo, itsestään ne siinä päivän mittaan puhdistuvat, olet selvästi näitä jotka ei pese käsiään koska niissä ei ole näkyvää pskaa. Saastainen ällötys. Typerää ja lapsellista verrata käsivarsiin, vai tungetko sinä niitä käsivarsia samoihin paikkoihin ja pinnoille kuin jalkoja? Nuohoat niitä lattioilla ja kengissä joita ei ole pesty ikinä? 

Vierailija
94/111 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli tuparit ja muistan miten en kehdannut pilata bilefiilistä vaatimalla jokaista joka ovesta astui pesemään kädet, vaikka suurin osa tuli kaupan kautta🙈.

Ja sitten ne ottaa tarjottavia niillä samoilla käsillä ja klähmii kaikki pinnat... 

Vierailija
95/111 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just, ei ole hikiset eikä likaiset jalat vaikka kuljet niillä ympäriinsä koko päivän. Ei varmasti joo, itsestään ne siinä päivän mittaan puhdistuvat, olet selvästi näitä jotka ei pese käsiään koska niissä ei ole näkyvää pskaa. Saastainen ällötys. Typerää ja lapsellista verrata käsivarsiin, vai tungetko sinä niitä käsivarsia samoihin paikkoihin ja pinnoille kuin jalkoja? Nuohoat niitä lattioilla ja kengissä joita ei ole pesty ikinä? 

Kyllä minä ainakin pesen käteni ja jalkani ennenkuin menen kylään. Ja pesen kengätkin kesällä aika usein. Oletko sinä niitä, joilla on nilkkamittaiset sukat sandaaleissa ja shortsien kanssa?

Vierailija
96/111 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas miten ottaa päähän kun tämmöinen ihminen on omassa perheessä! Nimittäin mieheni ja sen päälle lapsuuden perheensä. Tuli nämä asiat esille vasta kun saatiin lapsi kun hän ei sairastellut sitä ennen, tai siis todennäköisesti sairasteli mutta en vain tiennyt siitä.

Onneksi sentään pystyn itse pitämään tilannetta kurissa lapsen ja itseni suhteen mutta aikuista miestä en voi oikein arestiinkaan laittaa kun hän viittaa kintaalla. Yrittänyt olen kyllä takoa järkeä päähän mutta kun ei niin ei.

Mies menee aina sairaana töihin jos vaan pysyy itse tolpillaan. Samoin kuin menee minne tahansa muuallekin. On esim lähtenyt hammaslääkäriin oksennettuaan yön. Esimerkkejä olisi vaikka kuinka. On vieläpä tosi usein kipeä. Vähän väliä on jotain niiskutusta ja yskää. Tuntuu että hän tartuttaa meille eniten tauteja. Hänhän ei millään voi edes myöntää olevansa sairas. Saattaa viimeiseen asti kieltää vaikka kuulen että oksentaa vessassa tai on ihan kuumehoureessa. Jälkikäteen saattaa sitten sanoa että oli mullakin flunssaa viime viikolla kun ihmettelen että mistä hemmetistä lapsi on taas flunssan saanut.

Lapsen sairastelukaan ei hänen mielestään ole mitään. Pari esimerkkiä. Synttärijuhlat voidaan hyvin pitää vaikka meillä on oksenneltu edellisenä yönä. Pyörittelee silmiään kun sanon että tietysti juhlat siirretään. Kutsuu vanhempansa meille syömään herkkuja kun olinhan aika paljon ehtinyt tarjoiluja jo tehdä valmiiksi. Ja he toki tulivat.

Hänen mielestään flunssaisen lapsen kanssa voi lähteä kylään perheeseen jossa on ihan pieni vauva eikä millään voinut soittaa heille ja edes kysyä että voiko lapsi tulla. Lopulta kun painostin kunnolla niin meni kaverinsa sijasta soittamaan äidilleen joka sanoi että kyllä voi mennä! Ihan älytöntä! Onnistuin itse kaivella tuttujen kautta perheen äidin numeron ja soitin ja sovittiin että lapsi  jää kotiin niin kuin olin ajatellutkin, ja mies tulee kylään yksinään.

Päiväkotiin tietysti lapsi voi mennä miehen mielestä myös vaikka edellisenä iltana on vielä oksennettu tai oltu kuumeessa. Ja auta armias sen kerran kun lapselta löytyi täitä. Olisi pitänyt olla ihan hys hys eikä kertoa kenellekään.

Kaiken huipuksi kun miehen veli tartutti meidän perheeseen noron niin siitä vasta sota syntyi, hyvä ettei välit menneet kun kehtasin sanoa että nyt se Markon noro tarttui meillekin. Vanhempansa höyrysivät ihan kunnolla. Markolla kun kuulemma oli ruokamyrkytys ettäs tiedät, ei mikään noro, vaikka oli iso todennäköisyys sille että hän oli saanut noron ja vietettyään meidän kanssa paljon aikaa yhdessä, alkoi meillä vajaa kaksi päivää hänen jälkeen samat oireet. Veli tietysti suuttui minulle myös ja ihan hyvä tovi meni että suostui olemaan missään kontaktissa minuun vaikka normaalisti ollaan tiiviisti tekemisissä. Mieheni ei tietenkään edes pitänyt meidän puolia vaikka itsekin taudin sai vaan myötäili vaan vanhempiaan ja veljeään.

Että kyllä on välillä hermot kireänä ja ahdistaa se että mieheni kulkee tuolla kylillä tartuttamassa muita.

Vierailija
97/111 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapiriperhe on oikeassa.  Tämä jumalaton käsien hinkkaaminen tuli koronan myötä, mikä on ymmärrettävää, mutta se ei ole normaali-oloissa normaalia.  Ei myöskään jatkuva suihkussa ramppaaminen jopa useita kertoja päiväss.  Samalla pestään kaikki luonnolliset bakteerit pois iholta, vaikka niiden tehtävänä on puolustaa omaa vastututskykyä.  Sitten saadaan kaikenmaailman super-tappajabakteereita, kun omaa vastututskykyä ei ole enää ollenkaan.  Vanhemmilla ihmisillä on vielä järki päässä ja he elävät normaalisti, eikä ole esim. allergioita.  Ei uskalleta syödä kotitekoisia leivonnaisia, vaikka ne on paistettu uunissa.  Kaiken huippu ovat nämä desinfioivat pyykinkäsittely- ja siivousaineet.  Ne vain totuttavat bakteerit desinfiointiaineille ja sitten niiden torjuminen on vielä vaikeampaa.  Desinfiointi ei ole kotioloissa normaali käytäntö.

Vierailija
98/111 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Oliver on oksentanut toissa päivänä, ja muut perheessä eivät oksenna, niin voisin mennä kyläilemään. Jos oksentaa juuri tänään, niin en menisi. 

Vierailija
99/111 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Oliver on oksentanut toissa päivänä, ja muut perheessä eivät oksenna, niin voisin mennä kyläilemään. Jos oksentaa juuri tänään, niin en menisi. 

Noro taitaa tarttua pinnoilta noin kaksiviikkoa. Kunnon oksennustaudin sairastaneena en menisi kylään jos Oliver oksennellut toissapäivänä

Vierailija
100/111 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin pesen käteni ja jalkani ennenkuin menen kylään. Ja pesen kengätkin kesällä aika usein. Oletko sinä niitä, joilla on nilkkamittaiset sukat sandaaleissa ja shortsien kanssa?

Ai, tässähän puhutaan ihmisistä jotka ei pese edes käsiään kylään mennessä. Jos sinä pyydät päästä pesemään kädet JA jalat tullessasi kylään, niin pisteet siitä! 

Ja todellakin käytän sukkia kenkien kanssa, on todella epähygienistä laittaa jalat paljaana kenkiin. Jos näin tekee, pitäisi kengät pestä yhtä usein kuin sukat, eli päivittäin. Tuskin kukaan pesee, joten se on ihan sama kuin kulkisi samoissa sukissa viikkokausia. Jostain syystä moni ei kuitenkaan pidä sitä yhtään inhottavana, kun kyseessä on kengät.