Kaverin perheessä huono hygienia olisiko tämä sinulle turn off kaverina?
Minulla on mukava kaveri, jonka perheen kanssa olen myös tekemisissä. Perheestä on kuitenkin tutustumisen myötä kuoriutunut eräs piirre. Perheessä on huono hygienia. Esimerkiksi:
-Perheessä käsiä ei aina pestä sisälle tullessa tai ruokaa laittaessa. Elintarvikkeina saatetaan käyttää parhaat päivänsä nähneitä tuotteita. Jos perhe tulee kylään, joutuu heille erikseen sanomaan, että meidän kodissamme pestään kädet sisälle tullessa sekä leikkien jälkeen ennen ruokapöytään käymistä. Eivät ihan täysin ymmärrä asiaa, mutta pesevät kädet kyllä käskettäessä.
-Perheen lasten kanssa lähdetään liikenteeseen, vaikka lapset olisivat sairaana. Perheen logiikalla on täysin ok lähteä vaikka kaverisynttäreille, jos lapsi on edellispäivänä oksentanut ja juhla-aamuna enää ei. Kylään mennään pienessä flunssassa, eikä kotiin tuleville vieraille etukäteen sanota, jos perheessä on juuri sairastettu. Lapsille tulee kylään sairaana olevia kavereita ja sitten ihmetellään, miten Islalla nyt vuotaa nenä tai perheen aikuisilla on kurkku kipeänä. Taustatietona sen verran, että perheessä sairastetaan todella usein (lapset kuitenkin jo kouluiässä), mutta perheen vanhempien mukaan syy on Islan astmassa eikä esim. elämänvalinnoissa.
Olen ollut tästä piirteestä todella hämmentynyt, sillä vanhemmat ovat koulutettuja ja monella tavalla ns. tolkun ihmisiä, mutta hygieniapuoli on aika retuperällä. Minua on häirinnyt valtavasti se, että perhe lähtee sairaana liikenteeseen tai kutsuu kylään, jos perheessä ollaan juuri oltu kipeänä. Joudun ihan erikseen kysymään, että onko teillä oltu terveenä ja sanomaan, että emme tule nyt teille, jos Oliver on oksentanut toissapäivänä. Ylireagoinko vai olisiko sinulle turn off kaverin perheen huono hygienia?
Ap
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni tulee luokseni kylään autolla toiselta puolelta kaupunkia ja hermostuu, kun pyydän, että pesee kädet ennen pöytään istumista. "Ihan äsken kotona ne pesin." Vaikka kävisi matkalla kaupassakin, niin sama reaktio ja vastaus... Kulkee myös julkisilla ja asioilla ja reissaa ollessaan kipeänä.
Ei ole todellista. Tai toisaalta, onhan täälllä itketty siitäkin, kun vieras tulee kesällä ilman sukkia kylään. Tuollaisen epänormaalin hygieniaviirakon kanssa on ihan hirveää olla tekemisissä.
Ai kauhea, mä en edes käytä kesän aikana koskaan sukkia. Miksi pitäisi olla sukat jalassa kylässä?
Kukaan ei halua toisen likaisia hikisiä varvassilsoja omille matoilleen ja lattioilleen. Ota kylään omat sukat mukaan, paljaat jalat on sama kuin istuisi toisten sohvalle paljaalla perseellä 😒🤮.
Ei minulla ainakaan ole likaiset tai hikiset jalat, kun menen kyläilemään vaikka ei sukkia olisikaan. Ja mitään varvassilsoja ei ole ollut koskaan. Eikö sitten pitäisi olla kesälläkin sukkahousut tai pitkät housut ja pitkähihainen paita? Eihän sitä koskaan tiedä, mikä ihottuma sääristä tai käsivarsista sohviin tarttuu. Ja hanskat kädessä, ettei kynsisieni tartu?
Just, ei ole hikiset eikä likaiset jalat vaikka kuljet niillä ympäriinsä koko päivän. Ei varmasti joo, itsestään ne siinä päivän mittaan puhdistuvat, olet selvästi näitä jotka ei pese käsiään koska niissä ei ole näkyvää pskaa. Saastainen ällötys. Typerää ja lapsellista verrata käsivarsiin, vai tungetko sinä niitä käsivarsia samoihin paikkoihin ja pinnoille kuin jalkoja? Nuohoat niitä lattioilla ja kengissä joita ei ole pesty ikinä?
Kyllä minä ainakin pesen käteni ja jalkani ennenkuin menen kylään. Ja pesen kengätkin kesällä aika usein. Oletko sinä niitä, joilla on nilkkamittaiset sukat sandaaleissa ja shortsien kanssa?
Ai, tässähän puhutaan ihmisistä jotka ei pese edes käsiään kylään mennessä. Jos sinä pyydät päästä pesemään kädet JA jalat tullessasi kylään, niin pisteet siitä!
Ja todellakin käytän sukkia kenkien kanssa, on todella epähygienistä laittaa jalat paljaana kenkiin. Jos näin tekee, pitäisi kengät pestä yhtä usein kuin sukat, eli päivittäin. Tuskin kukaan pesee, joten se on ihan sama kuin kulkisi samoissa sukissa viikkokausia. Jostain syystä moni ei kuitenkaan pidä sitä yhtään inhottavana, kun kyseessä on kengät.
Aika paljon on kenkiä, joihin ei kyllä oikein voi laittaa sukkia. Esim. sandaalit ja monet kesäisin vain jalkaan työnnettävät kengät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni tulee luokseni kylään autolla toiselta puolelta kaupunkia ja hermostuu, kun pyydän, että pesee kädet ennen pöytään istumista. "Ihan äsken kotona ne pesin." Vaikka kävisi matkalla kaupassakin, niin sama reaktio ja vastaus... Kulkee myös julkisilla ja asioilla ja reissaa ollessaan kipeänä.
Ei ole todellista. Tai toisaalta, onhan täälllä itketty siitäkin, kun vieras tulee kesällä ilman sukkia kylään. Tuollaisen epänormaalin hygieniaviirakon kanssa on ihan hirveää olla tekemisissä.
Ai kauhea, mä en edes käytä kesän aikana koskaan sukkia. Miksi pitäisi olla sukat jalassa kylässä?
Kukaan ei halua toisen likaisia hikisiä varvassilsoja omille matoilleen ja lattioilleen. Ota kylään omat sukat mukaan, paljaat jalat on sama kuin istuisi toisten sohvalle paljaalla perseellä 😒🤮.
Ei minulla ainakaan ole likaiset tai hikiset jalat, kun menen kyläilemään vaikka ei sukkia olisikaan. Ja mitään varvassilsoja ei ole ollut koskaan. Eikö sitten pitäisi olla kesälläkin sukkahousut tai pitkät housut ja pitkähihainen paita? Eihän sitä koskaan tiedä, mikä ihottuma sääristä tai käsivarsista sohviin tarttuu. Ja hanskat kädessä, ettei kynsisieni tartu?
Just, ei ole hikiset eikä likaiset jalat vaikka kuljet niillä ympäriinsä koko päivän. Ei varmasti joo, itsestään ne siinä päivän mittaan puhdistuvat, olet selvästi näitä jotka ei pese käsiään koska niissä ei ole näkyvää pskaa. Saastainen ällötys. Typerää ja lapsellista verrata käsivarsiin, vai tungetko sinä niitä käsivarsia samoihin paikkoihin ja pinnoille kuin jalkoja? Nuohoat niitä lattioilla ja kengissä joita ei ole pesty ikinä?
Kyllä minä ainakin pesen käteni ja jalkani ennenkuin menen kylään. Ja pesen kengätkin kesällä aika usein. Oletko sinä niitä, joilla on nilkkamittaiset sukat sandaaleissa ja shortsien kanssa?
Ai, tässähän puhutaan ihmisistä jotka ei pese edes käsiään kylään mennessä. Jos sinä pyydät päästä pesemään kädet JA jalat tullessasi kylään, niin pisteet siitä!
Ja todellakin käytän sukkia kenkien kanssa, on todella epähygienistä laittaa jalat paljaana kenkiin. Jos näin tekee, pitäisi kengät pestä yhtä usein kuin sukat, eli päivittäin. Tuskin kukaan pesee, joten se on ihan sama kuin kulkisi samoissa sukissa viikkokausia. Jostain syystä moni ei kuitenkaan pidä sitä yhtään inhottavana, kun kyseessä on kengät.
Aika paljon on kenkiä, joihin ei kyllä oikein voi laittaa sukkia. Esim. sandaalit ja monet kesäisin vain jalkaan työnnettävät kengät.
Tällaisten kanssa pitää mukana kuljettaa puhtaita sukkia, jotka voi kylässä vetää jalkaan.
Mieti samaa tilannetta, jos ihminen ei vaihtaisi ikinä sukkiaan vaan kulkisi samoissa sukissa viikkokausia. Haluaisitko että hän tulee kotiisi, ottaa ne viikkoja pesemättä olleet sukat pois, ja kulkee paljailla jaloilla kotonasi?
Ihan täsmälleen sama juttu kuin että sukkien sijaan pitää viikkokausia samoja kenkiä pesemättä niitä.
Itse en käyttäisi kenkiä joiden kanssa ei voi pitää sukkia, koska se nyt vaan on tosi likaista. Pl jotkut suihkusandaalit jotka pesemättäkin ovat hygieenisemmät kuin julkisten suihkujen lattiat.
Ei olisi.Omaan isoon kaveripiiriin mahtuu väkeä joka lähtöön. Osa on hysteerisiä käsien hinkkaajia, jotka eivät uskalla syödä kuin kaupan valmiiksi pakattuja pullia, ja jonkun itse leipomat ovat täysi kauhistus. Osa taas on sellaisia, jotka eivät pese käsiään kuin vessassa käytyään, ja sielläkin on sama käsipyyhe heillä viikkotolkulla. Kaikilta ei löydy edes käsisaippuaa kotoaan. Joskus joku saattaa aktivoitua meille tullessaan pesemään kädet saatesanoilla, ai niin voisin pestä kädet ennen ruokailua, kun olen koko päivän ollut liikenteessä enkä ole pessyt käsiä kertaakaan. Itse kuulun tähän välimaastoon, pesen ehkä liikaakin. Ei meistä juuri kukaan koskaan sairasta mitään flunssia, eikä vatsatautia ole ainakaan ollut kenelläkään varmaan 20 vuoteen, vaikka toimimme eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Sairaana ei tietenkään kyläillä. Mutta kohtuu kaikessa. Meillä käsiä pestään sisälle tullessa, mut eipä aina ruokapöytään mennessä. Piirrustuskynistäkö ne pöpöt tulevat? Sitä kädet pestään ennen ruokapöytää -tapaa en kotona ihan ymmärrä. Ravintolassa toki tai jos suoraan ulkoa tai vessakäynniltä tullaan pöytään, mutta jos on oltu sisällä leikkimässä leluilla, miksi pestään kädet?
Samaa ihmetystä aiheuttaa ihmiset, jotka pesee lastenvaatteet 60 asteessa pöpöjen takia. Eivät ne pöpöt vaatteissa pesiydy... paitsi jos ne ovat ulosteessa.
Ja kyllä meillä syödään pvm ylittynyttä ruokaa. Ei ne ruuat tiedä minä päivänä niiden pitäå mennä pilalle. Haistamalla ja maistamalla pääsee pitkälle. Vähentää ruokahävikkiä kun heittää vasta oikeasti pilalla olevat ruuat pois. Kauheaa katsoa, kuinka eräs ystäväni heittää vaikka ihan hyvää jogurttia pois, koska "siitä meni edellispäivänä päiväys!!".
Kohtuus kaikessa.
Parasta ennen päiväys (esim. jogurtti, maito) on eri asia kuin viimeinen käyttöpäivä (esim. liha/kalatuotteet).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisten kanssa pitää mukana kuljettaa puhtaita sukkia, jotka voi kylässä vetää jalkaan.
Mieti samaa tilannetta, jos ihminen ei vaihtaisi ikinä sukkiaan vaan kulkisi samoissa sukissa viikkokausia. Haluaisitko että hän tulee kotiisi, ottaa ne viikkoja pesemättä olleet sukat pois, ja kulkee paljailla jaloilla kotonasi?
Ihan täsmälleen sama juttu kuin että sukkien sijaan pitää viikkokausia samoja kenkiä pesemättä niitä.
Itse en käyttäisi kenkiä joiden kanssa ei voi pitää sukkia, koska se nyt vaan on tosi likaista. Pl jotkut suihkusandaalit jotka pesemättäkin ovat hygieenisemmät kuin julkisten suihkujen lattiat.
Itse en käytä kesäisin ollenkaan sukkia ja otan kylään mennessä aina mukaan sellaiset Ikea-tossut. En ole edes ajatellut, että suojaisin niillä kavereiden lattioita, vaan ihan itseni vuoksi. Ällöttää vessassa astua paljain jaloin kissan hiekkaan, mitä on lattioilla ja keittiössäkin kaikenlaista tahmaa ja murusta lattioilla. Varsinkin kun tiedän, että eivät pese lattioitaan yleensä kuin kerran vuodessa, eikä kaikki silloinkaan.
Jos infra sakkaa kriisin sattuessa, nämä ketjun henkilöt murenee kun piparit. Sähkö poikki, vettä ei tule, vessaa ei saa käyttää jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en käytä kesäisin ollenkaan sukkia ja otan kylään mennessä aina mukaan sellaiset Ikea-tossut. En ole edes ajatellut, että suojaisin niillä kavereiden lattioita, vaan ihan itseni vuoksi. Ällöttää vessassa astua paljain jaloin kissan hiekkaan, mitä on lattioilla ja keittiössäkin kaikenlaista tahmaa ja murusta lattioilla. Varsinkin kun tiedän, että eivät pese lattioitaan yleensä kuin kerran vuodessa, eikä kaikki silloinkaan.
Hyvä että sulla on tossut. Just näin pitää toimia, koska tosiaan niillä jaloilla kuljetaan myös liassa. Jos menee sitten samoilla paljailla jaloilla kylään, levittää niistä kaiken lian toisten kotiin (ja kerää uutta likaa niiltä lattioilta seuraaviin kohteisiin). Ei kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos infra sakkaa kriisin sattuessa, nämä ketjun henkilöt murenee kun piparit. Sähkö poikki, vettä ei tule, vessaa ei saa käyttää jne.
Kokkaatko joka päivä trangialla ja kakkaat muovipussiin, koska muuten et selviä kriisiaikoina?
Nuorempana ei paljon käsien peseskely kiinnostanut (siis toki vessasta tullessa mutta ei muuten) enkä pistänyt vieraitakaan käsipesulle,kaverit kun tulivat iltaa istumaan niin suoraan kalja auki ja sohvalle vaikka olisivat rymynneet ties missä. Vasta nyt nelikymppisenä minusta on tullut suorastaan ylihysteerinen ja kun teinin sekoilujen takia sossu kävi,niin passitin nekin ensin käsipesulle. Sekin etoo kun istutaan sohvalla housuissa,joissa istuttu ties missä ja kohta olan varmaan vaatia vieraita riisumaan..
Kyllä eivät ole koronan myötä tulleet käsienpesu ja muut hygieniatavat maailmaan. Millaisen elämän elänyt ja minkäikäinen ihminen voi tehdä noin hupsuja johtopäätöksiä...
Sairaana ei tietenkään kyläillä. Mutta kohtuu kaikessa. Meillä käsiä pestään sisälle tullessa, mut eipä aina ruokapöytään mennessä. Piirrustuskynistäkö ne pöpöt tulevat? Sitä kädet pestään ennen ruokapöytää -tapaa en kotona ihan ymmärrä. Ravintolassa toki tai jos suoraan ulkoa tai vessakäynniltä tullaan pöytään, mutta jos on oltu sisällä leikkimässä leluilla, miksi pestään kädet?
Samaa ihmetystä aiheuttaa ihmiset, jotka pesee lastenvaatteet 60 asteessa pöpöjen takia. Eivät ne pöpöt vaatteissa pesiydy... paitsi jos ne ovat ulosteessa.
Ja kyllä meillä syödään pvm ylittynyttä ruokaa. Ei ne ruuat tiedä minä päivänä niiden pitäå mennä pilalle. Haistamalla ja maistamalla pääsee pitkälle. Vähentää ruokahävikkiä kun heittää vasta oikeasti pilalla olevat ruuat pois. Kauheaa katsoa, kuinka eräs ystäväni heittää vaikka ihan hyvää jogurttia pois, koska "siitä meni edellispäivänä päiväys!!".
Kohtuus kaikessa.