Kaverin perheessä huono hygienia olisiko tämä sinulle turn off kaverina?
Minulla on mukava kaveri, jonka perheen kanssa olen myös tekemisissä. Perheestä on kuitenkin tutustumisen myötä kuoriutunut eräs piirre. Perheessä on huono hygienia. Esimerkiksi:
-Perheessä käsiä ei aina pestä sisälle tullessa tai ruokaa laittaessa. Elintarvikkeina saatetaan käyttää parhaat päivänsä nähneitä tuotteita. Jos perhe tulee kylään, joutuu heille erikseen sanomaan, että meidän kodissamme pestään kädet sisälle tullessa sekä leikkien jälkeen ennen ruokapöytään käymistä. Eivät ihan täysin ymmärrä asiaa, mutta pesevät kädet kyllä käskettäessä.
-Perheen lasten kanssa lähdetään liikenteeseen, vaikka lapset olisivat sairaana. Perheen logiikalla on täysin ok lähteä vaikka kaverisynttäreille, jos lapsi on edellispäivänä oksentanut ja juhla-aamuna enää ei. Kylään mennään pienessä flunssassa, eikä kotiin tuleville vieraille etukäteen sanota, jos perheessä on juuri sairastettu. Lapsille tulee kylään sairaana olevia kavereita ja sitten ihmetellään, miten Islalla nyt vuotaa nenä tai perheen aikuisilla on kurkku kipeänä. Taustatietona sen verran, että perheessä sairastetaan todella usein (lapset kuitenkin jo kouluiässä), mutta perheen vanhempien mukaan syy on Islan astmassa eikä esim. elämänvalinnoissa.
Olen ollut tästä piirteestä todella hämmentynyt, sillä vanhemmat ovat koulutettuja ja monella tavalla ns. tolkun ihmisiä, mutta hygieniapuoli on aika retuperällä. Minua on häirinnyt valtavasti se, että perhe lähtee sairaana liikenteeseen tai kutsuu kylään, jos perheessä ollaan juuri oltu kipeänä. Joudun ihan erikseen kysymään, että onko teillä oltu terveenä ja sanomaan, että emme tule nyt teille, jos Oliver on oksentanut toissapäivänä. Ylireagoinko vai olisiko sinulle turn off kaverin perheen huono hygienia?
Ap
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Olisi turn off.
Sekin risoi, kun aikoinaan vierailin eräässä pikkulapsiperheessä. Sairastuin vierailun jälkeen streptokokkiin (en ole koskaan aiemmin sairastunut). Vierailin perheen luona myöhemmin uudelleen ja taas sain streptokokin heti käyntini jälkeen. Yritin sanoa perheen äidille, että voisivatko käyttää lapset testeissä, kun taitavat olla bakteerin kantajia. Äiti suuttui, eikä uskonut kertomaani. Myöhemmin sitten luin, että ko. perheen lasten päiväkodissa oli puhjennut streptokokkirypäs.
HAH!
Vierailija kirjoitti:
Olisi turn off.
Sekin risoi, kun aikoinaan vierailin eräässä pikkulapsiperheessä. Sairastuin vierailun jälkeen streptokokkiin (en ole koskaan aiemmin sairastunut). Vierailin perheen luona myöhemmin uudelleen ja taas sain streptokokin heti käyntini jälkeen. Yritin sanoa perheen äidille, että voisivatko käyttää lapset testeissä, kun taitavat olla bakteerin kantajia. Äiti suuttui, eikä uskonut kertomaani. Myöhemmin sitten luin, että ko. perheen lasten päiväkodissa oli puhjennut streptokokkirypäs.
Luit??? Streptokokkirypäs??
Älä nyt hölmöjä puhu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä ei näytä tajuavan kontaminaatio käsitettä. Jos te ette pese käsiänne tullessanne sisään te siirrätte ulkoa tulleet ( kyllä vaikka vain siitä omasta auton ratista ja kahvoista ja oven salvasta) tarttuneet bakteerit ja virukset kotiinne ja toisten koteihin. Kotona sitä haluaa että jos koskee johonkin ne on vain niitä oman kodin pöpöjä ja ulkona liikkuvat taudinaiheuttajat jäävät ulko- oven kahvaan. Paras mielensäpahoittajn kommentti on tuo: olen aikuinen ihminen ja tiedän
Neuroottisten ihmisten on parempi pysyä kotona yksin.
Ihanaa jos joku voi tuntea ylemmyyttä tästä asiasta. Siis siitä, ettei ymmärrä. Teilläkin kotona löytyy siis joka pinnalta vaikka mitä ihanaa.
Neuroottista kuvittelee bakteereja jopa tuntemattoman kotiin. Kärsimys on varmaan kova, kun pakkoajatukset vaivaa.
Neuroottista, neuroottista, ocd, ocd, pakkoajatus, pakkoajatus.
Vaihda levyä!
Yksi tuttava perhe oli tällainen. Esim lapsella oli kaverisynttärit. Perheen äiti totesi että perheen pienempi lapsi oli kovassa kuumeessa. Ja sankarin isosisko oli oksentanut edellisenä päivänä. Kaverisynttärit pidettiin kuitenkin koska äiti oli siivonnut ja leiponut synttäreitä varten. Kun vieraat lähti niin päivänsankari alkoi oksennella. Ja pian suunnilleen kaikki kylässä olleet kaverit.
Joo ei sen jälkeen olla oltu tekemisissä. Niin itsekästä pitää kaverisynttärit vaikka perheessä oksennustautia ja tartuttaa tauti moneen perheeseen joista osassa oli vielä pieniä lapsia/raskaaana olevia äitejä. Yhteydenpito loppui siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä ei näytä tajuavan kontaminaatio käsitettä. Jos te ette pese käsiänne tullessanne sisään te siirrätte ulkoa tulleet ( kyllä vaikka vain siitä omasta auton ratista ja kahvoista ja oven salvasta) tarttuneet bakteerit ja virukset kotiinne ja toisten koteihin. Kotona sitä haluaa että jos koskee johonkin ne on vain niitä oman kodin pöpöjä ja ulkona liikkuvat taudinaiheuttajat jäävät ulko- oven kahvaan. Paras mielensäpahoittajn kommentti on tuo: olen aikuinen ihminen ja tiedän
Neuroottisten ihmisten on parempi pysyä kotona yksin.
Ihanaa jos joku voi tuntea ylemmyyttä tästä asiasta. Siis siitä, ettei ymmärrä. Teilläkin kotona löytyy siis joka pinnalta vaikka mitä ihanaa.
Minä kerroin että itsellä on hyvä vastustuskyky, mutta en tehnyt sitä ylemmyytäni. Tiedän kyllä että kaikilla ei ole yhtä hyvä vastuskyky, mutta tiedättekö te, että ylihygienisyys vaikuttaa vastuskykykyyn laskevasti. Jos on tottunut jatkuvasti hinkkaamaan käsiään, ja desifioimaan kaiken mahdollisen eikä näin ollen ole siedättynyt millekään bakteereille, niin sitten varmasti imaiseekin itseensä ihan jokaisen kohdalle sattuvan pöpön. Tervettä järkeä voisi joka asiassa käyttää. En ole sotkuinen, enkä epähygieninen, mutta olen aikuinen ihminen ja tiedän itse, milloin minun on syytä pestä käteni. En tarvitse paimentamista.
Jatkuvalla hinkkaamisella on eroa siihen että paikallisbussin ja ruokakaupan jälkeen pesee kädet ennen kuin alkaa voitelemaan iltapalaleipää.
No nyt puhutaan aivan eri asiasta, kuin mistä tämä keskustelu lähti, ja mihi minä kommentillani tarkoitin vastata. Siis siihen, että komentaa aikuiset vieraat pesemään käsiä ennen pöytään käymistä. Vietaat, jotka oletettavasti ovat tulleet kotoaan ja pesseet kätensä kotona ja jos ovat vaikka tulleet kaupan kautta, ymmärtänevät itse käydä pesemässä kätensä.
Totta hitossa minäkin pesen käteni kotiin tai vieraisille tullessa, jos olen paikallis bussissa matkustanut, käynyt kaupassa tai ollut missä tahansa julkisissa paikoissa.
Harva pystyy liikkumaan ulkona niin ettei koske yhtään mihinkään. Johan siinä on pakko koskea ainakin oman kodin sekä vierailukodin ulko-oviin ja ovikelloon. Ja oikeasti, miksi se käsien pesu on niin helvetin hankalaa, oletteko taaperoita jotka vastustaa puhtautta ihan periaatteesta?
Kyse oli kai siitä, että aloittajan kaveri on kyseisen perheen toinen vanhempi ja juuri siitä kaverisuhteesta.
Jos se on hyvä ja tärkeä ihmissuhde, eikö se voisi jatkua niinkin, että ei seurusteltaisi perheinä kyläillen vaan kahdestaan esimerkiksi kahvilassa tavaten tms.? Kyseisen kaverin puhtauspuoli poikkeaa ilmeisesti ap:n kaikista muista lähipiirin ihmisistä, ja sikäli ap voisi vaikka lopettaakin ihmissuhteen, eli ei jäisi yksinäiseksi ilman häntä. Ehkä vähän tylyä. Olen jo aika vanha, mikä saattaa vaikuttaa asiaan, mutta en kokisi vaikeaksi kiltisti mutta jämptisti pitää tuosta puhtausasiasta kiinni kaverille siitä tarvittaessa puhuen niin, että se ei vaivaisi itseäni. Jos kaveri tekisi johtopäätöksen olla haluamatta kaveerata enää, se jäisi hänen ratkaisukseen.
Vierailija kirjoitti:
Harva pystyy liikkumaan ulkona niin ettei koske yhtään mihinkään. Johan siinä on pakko koskea ainakin oman kodin sekä vierailukodin ulko-oviin ja ovikelloon. Ja oikeasti, miksi se käsien pesu on niin helvetin hankalaa, oletteko taaperoita jotka vastustaa puhtautta ihan periaatteesta?
Se voi olla jollekin perheenjäsenelle vaikeaa, ja jos se joku on aikuinen niin kannattaako hänen kumppaninsa omistaa elämänsä tuolle taistelulle?
Kumminkaan kumppani ei pese käsiään ja kaveri paheksuu. Itse on ainoa joka muuttuu, ja se muutoksen suunta on vähintään nalkuttajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin raskaana ja yksi puolituttu oli ollut kehitysmaareissussa jonkun järjestön kautta. Tuli mun viereen ja juteltiin pitkään. Sitten hän sanoi, että hänen pitää nyt lähteä tuberkuloositestiin. Olin ihan, että mitvit?!
Marin oli samanlainen.
Oli altistunut ja lähti silti tanssimaan.
Kertoi a-studiossa, ettei hänellä ollut koronaa.
Mutta eihän sitä tanssi-iltana vielä tiedetty.
Älykääpiö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla jollekin perheenjäsenelle vaikeaa, ja jos se joku on aikuinen niin kannattaako hänen kumppaninsa omistaa elämänsä tuolle taistelulle?
Kumminkaan kumppani ei pese käsiään ja kaveri paheksuu. Itse on ainoa joka muuttuu, ja se muutoksen suunta on vähintään nalkuttajaksi.
En olisi sellaisen taaperon tasolle jääneen kumppani, jolla on periaatteellinen este pestä kätensä. Sellainen ei minuun tikullaan koskisi, yäk!!
Vierailija kirjoitti:
Joo, eipä tulisi mieleenikään paimentaa aikuisia ystäviäni käsienpesulle. Ja jäisi omalta osalta ystävyydet siihen, jos minua alkaisi joku tuohon malliin paimentamaan 😂
Hyvä niin. Rasittaa todella moiset sottamaakarit ja kävelevät tulehdustehtailijat.
Itselläni on tuttavapiirissä äiti, joka syyttää siitä että heidän perheensä on sairastunut meidän perheen luona vierailtuaan. Voi olla että onkin, mutta jos tämmöisiä syytöksiä tekee, niin sitten varmaankaan ei itse ikinä vieraile tai kutsu kylään jos on kipeä.. no eipä! Harmittaa vaan että ei kerro sairqstumisista ajoissa vanhemmilleni, joista toisella on sydämmen vajaatoiminta ja on siksi riskiryhmää. Sitten jännitetään että selviääkö tästä taudista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle kolmekymppisellä naispuolisella ystävälläni on hiivatulehdus, joka ei ole parantunut pitkäaikaisesta lääkityksestä huolimatta. Kun hän tulee käymään luonani, hän käyttää usein ohuita housuja tai hameita ja istuu eri paikoissa talossani, myös sängyssäni.
Kyllä, hän tuo joskus koiransa. Koiran tassut ovat todella likaiset, mutta koira juoksee silti sängylle.
Tuo koira ei tulisi meille ja jos tulisi, saisi luvan kököttää jossain eteisessä.
Ohutpöksyisen varalta minulla olisi "vieraslakana" sekä sohvalla että sängyllä. Inhottaa eräs vastaavasti käyttäytyvä. Tulee hakematta mieleen, ettei ole mikään ihme, että on niitä tulehduksia. Yksi oli aina räkätaudissa ja niistettyään halusi esitellä minkä väristä räkää irtosi.
Olisi hyvin ikävää käskyttää ketään.istumaan vain lakanan päällä.
Parempi ettet kutsu ihmistä käymään, jos hän iljettää sinua.
"Vieraslakana" näyttää sievältä sohvanpäälliseltä tai sängyn päiväpeitolta, mutta menee vieraan poistuttua välittömästi pyykkiin.
Jotkut kutsuvat ihan itse itsensä.
En intohimoisesti ole pyytelemässä kylään ihmisiä, jotka ovat jatkuvasti hurmioituneita nokkansa sisällöstä.
Vierailija kirjoitti:
En menisi sinne. Välttelisin. Ymmärtäisin tavallaan tilannetta. Mutta lasten vuoksi ehkä kannustaisi siivoukseen tai mummo avuksi. Ehkä erokin tulisi tutusta jos haisee liikaa kaikki.
Miksi mummo avuksi miksei pappa? Tai kotisiivouspalvelu?
En näe kyllä tarvetta jatkuvalle käsien pesulle. Minulla on krooninen käsi-ihottuma, joka ei kestä saippuapesua niin usein kuin jokainen ulkoilu, ruokailu, ruuanlaitto ja wc-käynti vaatisi. Priorisoin käsien pesun vessassa ja aina kun kosken ruokaan joka jota ei kypsennetä. Liiasta pesemistä rikkoutuneet kädet ovat sitä paitsi paljon epähygieenisemmät kuin harvemmin pesty hyväkuntoinen iho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi turn off.
Luit??? Streptokokkirypäs??
Älä nyt hölmöjä puhu.
Kyllä näistä uutisoidaan ja on lapsia kuollutkin streptokokin takia. Ei ole pikkujuttu.
Itseäni järkyttää, miten monista on täysin ok olla pesemättä käsiä kotiin tullessa, wc-käynnin jälkeen tai ruoanlaittoa/ruokailua aloittaessa. Itselleni ihan perusjuttuja.
Vierailija kirjoitti:
En näe kyllä tarvetta jatkuvalle käsien pesulle. Minulla on krooninen käsi-ihottuma, joka ei kestä saippuapesua niin usein kuin jokainen ulkoilu, ruokailu, ruuanlaitto ja wc-käynti vaatisi. Priorisoin käsien pesun vessassa ja aina kun kosken ruokaan joka jota ei kypsennetä. Liiasta pesemistä rikkoutuneet kädet ovat sitä paitsi paljon epähygieenisemmät kuin harvemmin pesty hyväkuntoinen iho.
Käytäthän SLS vapaata saippuaa? Sitä on lähes kaikessa, ja se kuivattaa / herkistää todella monien ihoa.
Kukaan ei ole tässä ketjussa puhunut "kaiken mahdollisen desinfioinnin" puolesta, tuo on ihan oma olkiukkosi. Käsien pesu vedellä ja saippualla kotiin tullessa ei heikennä kenenkään immuunipuolustusta, on nolon tietämätöntä väittää muuta.