Kaverin perheessä huono hygienia olisiko tämä sinulle turn off kaverina?
Minulla on mukava kaveri, jonka perheen kanssa olen myös tekemisissä. Perheestä on kuitenkin tutustumisen myötä kuoriutunut eräs piirre. Perheessä on huono hygienia. Esimerkiksi:
-Perheessä käsiä ei aina pestä sisälle tullessa tai ruokaa laittaessa. Elintarvikkeina saatetaan käyttää parhaat päivänsä nähneitä tuotteita. Jos perhe tulee kylään, joutuu heille erikseen sanomaan, että meidän kodissamme pestään kädet sisälle tullessa sekä leikkien jälkeen ennen ruokapöytään käymistä. Eivät ihan täysin ymmärrä asiaa, mutta pesevät kädet kyllä käskettäessä.
-Perheen lasten kanssa lähdetään liikenteeseen, vaikka lapset olisivat sairaana. Perheen logiikalla on täysin ok lähteä vaikka kaverisynttäreille, jos lapsi on edellispäivänä oksentanut ja juhla-aamuna enää ei. Kylään mennään pienessä flunssassa, eikä kotiin tuleville vieraille etukäteen sanota, jos perheessä on juuri sairastettu. Lapsille tulee kylään sairaana olevia kavereita ja sitten ihmetellään, miten Islalla nyt vuotaa nenä tai perheen aikuisilla on kurkku kipeänä. Taustatietona sen verran, että perheessä sairastetaan todella usein (lapset kuitenkin jo kouluiässä), mutta perheen vanhempien mukaan syy on Islan astmassa eikä esim. elämänvalinnoissa.
Olen ollut tästä piirteestä todella hämmentynyt, sillä vanhemmat ovat koulutettuja ja monella tavalla ns. tolkun ihmisiä, mutta hygieniapuoli on aika retuperällä. Minua on häirinnyt valtavasti se, että perhe lähtee sairaana liikenteeseen tai kutsuu kylään, jos perheessä ollaan juuri oltu kipeänä. Joudun ihan erikseen kysymään, että onko teillä oltu terveenä ja sanomaan, että emme tule nyt teille, jos Oliver on oksentanut toissapäivänä. Ylireagoinko vai olisiko sinulle turn off kaverin perheen huono hygienia?
Ap
Kommentit (56)
Aika harvoin varmaan kylään tullessa aikuiset menevät ensimmäiseksi pesemään käsiään, ilman mitään erityistä syytä (esim. pieni vauva). Itse pesen kyllä käteni aina kotiin tullessa, mutta kylään lähtiessäni pesen kädet kotona (vessakäynnin yhteydessä).
Olen aikuinen ihminen ja osaan kyllä itse arvioida milloin käsipesu on tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Alle kolmekymppisellä naispuolisella ystävälläni on hiivatulehdus, joka ei ole parantunut pitkäaikaisesta lääkityksestä huolimatta. Kun hän tulee käymään luonani, hän käyttää usein ohuita housuja tai hameita ja istuu eri paikoissa talossani, myös sängyssäni.
Kyllä, hän tuo joskus koiransa. Koiran tassut ovat todella likaiset, mutta koira juoksee silti sängylle.
Tuo koira ei tulisi meille ja jos tulisi, saisi luvan kököttää jossain eteisessä.
Ohutpöksyisen varalta minulla olisi "vieraslakana" sekä sohvalla että sängyllä. Inhottaa eräs vastaavasti käyttäytyvä. Tulee hakematta mieleen, ettei ole mikään ihme, että on niitä tulehduksia. Yksi oli aina räkätaudissa ja niistettyään halusi esitellä minkä väristä räkää irtosi.
Välttelisin tuollaisen sairaana ihmisten ilmoilla liikkuvan ihmisen seuraa. Sen verran iso ero meillä arvomaailmoissa. Olen siis itse vastustuskyvyltäni alentunut ja tiedän, etteivät kaikki tätä kunnioita, vaikka asiasta kerron.
Vastaan samoin kuin yksi aiempikin tässä ketjussa eli ei meillä pestä mitenkään automaattisesti käsiä, jos tullaan sisälle. Miksi pitäisi? Toki jos on näkyvää likaa, niin sitten. En pese myöskään ennen syömistä. Pesen kyllä, kun alan laittamaan ruokaa.
Ja oikeesti, en ole ikinä kipeänä. Edes flunssaa ei ole ollut ainakaan kymmeneen vuoteen. Lapsilla nyt joskus on jotain, mutta aika harvoin heilläkään. Allergioita ei ole myöskään kenelläkään.
Kipeänä muiden seuraan tunkeminen on törkeää, mutta tuo ensimmäinen kohta on teidän perheen omaa poikkeuksellista neuroottisuutta. Olin yli 20v kun ensimmäistä kertaa törmäsin perheeseen jossa kotiin tullessa piti pestä kädet ennen kuin koskee mihinkään eikä saanut syödä tai juoda mitään jos ei ollut juuri käynyt käsipesulla. Olin kuitenkin ollut tekemisissä satojen perheiden kanssa niin ei tuo mikään yleinen käytäntö ole.
Esim. kun tulen kaupasta, pesen todellakin ensin kädet ennen kuin ryhdyn mihinkään. Omaksuin tiukemman käsihygienian korona-aikana ja enpä juuri sairastele.
Pesen myös kädet kun menen kylään. Tämä tulee myös siitä, että lähipiirissä on parikin iäkästä henkilöä, joita käyn suht usein moikkaamassa. Ei tulisi mieleenkään mennä heidän luokseen aivastelemaan ja klähmimään paikkoja likaisin kourin. Ja se "näkyvä" lika ei ole ollenkaan pahinta likaa vaan norvirukset ym. näkymättömät tuliaiset, joihin auttaa huolellinen hygienia.
Siis jotkut ihmisjoukot pesee kätensä kun tulevat sisään?
Turn off kaverissa? En kiihotu kavereistani seksuaalisessa mielessä ja semmoinen tuntuu mielestäni ajatuksenakin kummalta
Vierailija kirjoitti:
Alle kolmekymppisellä naispuolisella ystävälläni on hiivatulehdus, joka ei ole parantunut pitkäaikaisesta lääkityksestä huolimatta. Kun hän tulee käymään luonani, hän käyttää usein ohuita housuja tai hameita ja istuu eri paikoissa talossani, myös sängyssäni.
Kyllä, hän tuo joskus koiransa. Koiran tassut ovat todella likaiset, mutta koira juoksee silti sängylle.
Miti hmettä? Sinä olet kyllä ikävä ihminen!
Minulla on yksi tuollainen huonon hygienian kaveri. Muuten hyvä ja kiva ihminen, mutta kun tämä tulee käymään luonani vaihdan sen jälkeen kaikki käsipyyhkeet koska epäilen että hän ei aina käytä sitä pyyhettä jonka hänelle osoitan ja meidän kotonamme jokaisella jäsenellä on kaikki pyyhkeet vain omassa käytössä.
Muistelen vieläkin ärtyneenä, kuinka joskus ajettiin satojen kilometrien päähän tuttavan lapsen syntymäpäiville, ja ovesta astuttiin sisälle oli heidän esikoisensa(ei synttärisankari) sohvalla ämpärin kanssa. Oli kuulemma vähän aamusta oksennellu. Vierailu jäi lyhyeksi ja olisin kääntynyt puolimatkastakin kotiin, jos olisin tiennyt.
Saatiin silti oksennustauti muistoksi. Emme enää juurikaan ole tekemisissä.
En olisi tekemisissä. Näkee tämänkin ketjun kakkakäsistä ettei näillä bakteeripesillä yksinkertaisesti riitä äly ylläpitämään perushygieniaa, tai ymmärtämään että ihminen voi olla kantaja ja tartuttaja vaikkei itsellä olisikaan oireita. Toivottomia tapauksia ja saavat mädäntyä keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi tuollainen huonon hygienian kaveri. Muuten hyvä ja kiva ihminen, mutta kun tämä tulee käymään luonani vaihdan sen jälkeen kaikki käsipyyhkeet koska epäilen että hän ei aina käytä sitä pyyhettä jonka hänelle osoitan ja meidän kotonamme jokaisella jäsenellä on kaikki pyyhkeet vain omassa käytössä.
Täällä on teitä neurootikkoja palj8n. Sääli perheenjäseniä.
Vierailija kirjoitti:
En olisi tekemisissä. Näkee tämänkin ketjun kakkakäsistä ettei näillä bakteeripesillä yksinkertaisesti riitä äly ylläpitämään perushygieniaa, tai ymmärtämään että ihminen voi olla kantaja ja tartuttaja vaikkei itsellä olisikaan oireita. Toivottomia tapauksia ja saavat mädäntyä keskenään.
Ja te ocd tyypit keskenänne
Vierailija kirjoitti:
Aika harvoin varmaan kylään tullessa aikuiset menevät ensimmäiseksi pesemään käsiään, ilman mitään erityistä syytä (esim. pieni vauva). Itse pesen kyllä käteni aina kotiin tullessa, mutta kylään lähtiessäni pesen kädet kotona (vessakäynnin yhteydessä).
Olen aikuinen ihminen ja osaan kyllä itse arvioida milloin käsipesu on tarpeen.
Sama täällä. Kylään lähtiessä pesen kädet kotona ja kylässä pesen tietysti, jos käyn vessassa. Eri asia tietenkin on, jos olen tullessani matkalla poikennut kaupassa, vaikka hakemassa tuliaisia. Silloin sanoin itse heti tullessani, että käyn pesemässä kädet, koska tulin kaupan kautta. Ikinä ei ole missään kyläpaikassa käsketty aikuisia pesemään käsiä ennen pöytään käymistä, en myöskään itse ole koskaan komentanut omia vieraita käsipesulle. Korona-aika tietysti oli tästä poikkeus, mutta näin normaalisti. En usko ylihygienisuuteen, ja itselläni samoin kuin koko perheelläni on aina ollut kohtuullisen hyvä vastustuskyky. Kuluneena talvenakaan ei vielä yhtään tarttuvaa tautia ole saatu.
Kaveri oli lakimies, vanhemmat akateemisia. Ei pessyt käsiään käytyään pissalla, koska "melkein, kuin reiden ihoa koskisi".
En luokittelisi noin penistä.
Pissakäsi kätteli työssään muita ihmisiä.
Ällöttävää.
Minulla oli aiemmin vaimo joka mm. pesi kakkaiset kestovaipat 40 asteen kirjopesussa muun pyykin seassa.
Hän siis ihan akateeminne ja normaali ihminen muuten, mutta vuosien vieriessä paljastui näitä ihmeellisyyksiä, mihin ei myöskään järkipuhe millään volyymilla purrut.
Miehen sisko oli aikanaan sellainen, että kun oltiin sovittu kyläilystä, saimme vasta 400 km ajon päätteeksi heille sisään mennessämme tietää, että ovat sairaana koko porukka tai kun he seisoivat meidän ovellamme, niin ihan yskäisinä ja nuhaisina. Sen viikonlopun jälkeen olimme sitten sairaana koko perhe.
Vierailija kirjoitti:
turn off turn off
turn off sulla on housuissas!
OLLAAN SUOMESSA!
Mitä vikaa on "punainen lippu"
No eihän tuo punainen lippukaan ole täysin suomea, vaan puhdas käännös englannista. Kyllä Suomessa se sana on varoitusmerkki.
Ei meillä vieraat pese käsiään tullessa tai itsekään pestä. Korona-aikana yritettiin skarpata, mutta se unohtui nopeasti. Eikä pestä käsiä ennen kuin mennään ruokapöytään. Jos teen ruokaa, silloin pesen kädet ja tietysti vessareissun yhteydessä.
Ja ei ole allergioita kenelläkään, ollaan erittäin terveitä aina. Minäkin työskentelen alalla, jossa on valtava kontaktimäärä päivittäin ja viimeksi sairaslomalla kaksi päivää flunssasta 2024. Lapsista nuorempi on nyt ysillä ja viimeksi ollut pois koulusta sairaana kasiluokan syksyllä. Mies on juuri nyt flunssassa, mutta edellinen oli varmaan korona 2022-2023.