Kouluruoka ei sisältänyt kasviksia 70-luvulla
Porkkanaraaste ja puolukkahilloa oli yleensä tarjolla maksalaatikon, Karjalanpaistin, näkkileivän ja voinappien kanssa. Talviaikaan ruokailun jälkeen oli iltapäivällä hiihtoa 3 km. Jos ei ollut suksia mukana sai jälki-istuntoa.
Eipä ollut luokkakuvissa yhtään ylipainoista. Miten ihmeessä kukaan selvisi hengissä noissa oloissa ilman kasvisruokaa?
Kommentit (132)
70-luvun alun kouluruuasta en tiedä. Olin lukiossa ja "ruoka" oli kotoa tuodut 4 hapankorppua jotka söin pää pulpetissa kuten vierustoverinikin.
Sain keskikoulun ruuasta tarpeekseni ja ilmoitin kotiin ettei tarvitse enää lukiossa maksaa. En muista siitä muuta kuin ettei kyllä ollut hintansa arvoista.
Kansakoulun ruoka sen sijaan 60- luvun alussa ( hki ) jätti lähtemättömän jäljen. Kaikki oli lusikalla syötävää eli lientä jossain muodossa oli se sitten puuroa, velliä tai jotain muka-keittoa!
Hengissä säilyin . Lukio aikoina ja jälkeenkin jokusen vuoden olisin voinut siirtyä catwalkille mittojeni puolesta.
Aloittaja ole tiedoksi meillä hiihtokilpailut oli 3-5 kilometriä mutta hiihtoretket 20 kilometriä ja ALAKOULUSSA vanhan ajan suksilla . Saatiin lukiolainen kuumaa mehua ja sillä siisti. Hoikkia oltiin.
Oletko syönyt kouluruokaa 70-luvulla? Tai edes syntynyt silloin vielä? Älä mulle ala, olen ruokaillut koulussa 60 ja 70-luvulla ja kasviksia oli kyllä keitoissa ja laatikoissa runsaasti ja raasteenakin. Kaalisalaattia myös. Lanttua ja porkkanaa oli tarjolla raakapaloina ruokailun päälle. Eikö nuo muka ole kasviksia?
Ero on lähinnä siinä miten ne kasvikset tarjoillaan.
Me ei syöty enää ammatillisessa koulutuksessa paljon mitään käytiin kaupassa ostamassa karkkia ja tupakalla käytiin pusikossa. Jotain kalapullia oli usein. Ja kihomatoja. Uimassa käytiin uimahallissa. Jolloin saatiin matkalla joku mehu ja karkkiaski. Totuus on että mitä vähemmän syö sen enempi jaksaa kestää . Töissä kun syömättä koko päivän jos syö väsyy alkaa lässähtää.
Me piilotettiin näkkileipää puseron hihan sisään koulussa ja syötiin välitunnilla ei ollut mitään voita. Herne on kasvis ja sipuli. Peruna on kasvis. Jotain teurasjätettä aina syötetty pakanoille kun itseään parempina pitävät mässää lampaan karetta.
Vierailija kirjoitti:
Lanttu/nauriskuutioita oli välipalaksi. Peltiämpärissä tuotiin tarjolle. Tämä tapahtui 80-luvulla. Jokaisen koululaisen piti myös kerätä litra puolukoita kouluun syksyllä. Niistä tehtiin puolukkahilloa koulun keittiössä.
Missä päin, jossain maaseudullako? Aloitin peruskoulun v. -78 eikä me ikinä jouduttu keräämään puolukoita tai mitään. Juurespalat muistan hämärästi tarha-ajoilta. Koulu oli isohkon kaupungin lähiössä, siellä oli oma keittiö.
Kyllä muuten sisälsivät paljon kasviksia. Hernekeitto, ohrapuuro puolukkahillolla, kaalilaatikko, erilaiset keitot, joissa kasviksia ja lisäksi aina hyviä raasteita. Keitettyjä porkkanoita, herneitä yms. Pitää muistaa, että myös keitetyissä vihanneksissa on samat kuidut tallella, kuin raakaraasteissa. Aina tarjolla näkkäriä. Syötiin hyvin lapsina hyvinvointi valtiossa silloin ja vielä onneksi tänäänkin kouluissa.
Mikä ihmeellisintä, ollaan pärjätty ilman loputonta valittamista turhista asioista, kun suurimmalla osalla ei ole tarvetta dramaattiseen valittamiseen. Elä, syö, voi hyvin, jos osaat.
Minä en muista kun hernekeiton ja kaalilaatikon ja kaalikeiton misså kasviksia, sitten porkkanaraasteen josta en erikoisemmin pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset liikkuivat yleisesti ottaen paljon enemmän kuin nykyään, ei nökötetty älylaitteilla kotona, vaan leikittiin kavereiden kanssa pihalla tuntikaupalla joka päivä.
Minä elin koko lapsuuteni 70-luvulla, enkä todellakaan juossut ulkona leikkimässä. Muut lapset olivat väkivaltaisia ja häijyjä, omat sisarukseni eivät olleet tuntevinaan minua kodin ulkopuolella. Istuin aina yksin, yleensä sisällä lukemassa tai kirjoittamassa. Olin kyllä laiha, koska inhosin luontaisesti syödä rasvaisia ruokia ja lihaa. (kouluikäisenä paljastui paha likinäkö, ehkä siksi en tykännyt liikkua?)
Nyyh! 😢 Ja et ole viidessäkymmenessä vuodessa päässyt yli tästä?
Lapsuuden traumat saattaa kestää koko elämän. Ymmärrät jos itse koet.
Lharuokia oli paljon, mutta lihan määrä niissä olematon. Karjalanpaistikin oli lähinnä sipulia, lanttua ja porkkanaa lihaliemessä muutamalla lihanriekaleella höystettynä.
UHRATKAA NY IHMEESSÄ TAAS JOKU LAMMAS JA ELUKKA eikä pahan teko lopu silti.