Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri ottaa rahaa "autonsa kulumisesta" bensojen lisäksi.

Vierailija
05.03.2026 |

Onko tämä jotenkin yleistä että jos kaveri antaa kyydin autollaan, hän maksattaa kaikki bensat (plus vähän lisää) sinulla, "koska auto kuluu". Oltiin siis molemmat menossa samaa matkaa, hän vain nouti minut reitin varrelta mukaansa. Maksoin kyllä, mutta särähtihän tuo korvaan, että 25 km matka kuluttaa autoa niin paljon että siitä pitää erikseen maksaa. 🙄 Tuntui kyllä siltä että sai olla viimenen kerta kun menen hänen kyydissään minnekään. Bussikin olisi tullut halvemmaksi. Useimmat kaverini eivät koskaan pyydä autokyydeistä mitään.. 

Kommentit (205)

Vierailija
101/205 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos bussi olisi halvempi, menisin jatkossa sillä. 25 kilsan matkalla ei bensaan paljon rahaa kulu, ja jos  kaveri on jo menossa samaan suuntaan niin miksi maksaisin auton kukumisesta yhtään mitään. Ja bensastakin sun osuus on vaan puolet jos kaveri ajaisi saman matkan joka tapauksessa.

Vierailija
102/205 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on pa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/205 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autovuokraamot ovat siis rikollisia. Itse joutuu maksamaan bensat ja kuljettajaakaan eivät kustanna!

Suosittelen pummille apostolinkyytiä tai äiteen polkupyörää.

Vierailija
104/205 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

transit mies veloittaa vain suikkarin.

Vierailija
105/205 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos bussi olisi halvempi, menisin jatkossa sillä. 25 kilsan matkalla ei bensaan paljon rahaa kulu, ja jos  kaveri on jo menossa samaan suuntaan niin miksi maksaisin auton kukumisesta yhtään mitään. Ja bensastakin sun osuus on vaan puolet jos kaveri ajaisi saman matkan joka tapauksessa.

Niin sun ajatusmaailma on se, että kaveri maksaa sun matkakulut mukisematta, koska sama suunta. Sinähän siinä voitolle jäät ja toinen ottaa takkiin. Satunnaisesti ok, mut jos vaikka jostain säännöllisestä kuljettamisesta on kyse, niin onhan toi nyt absurdia ajatella edes, että toinen maksaa autoverot, auto- ja liikennevakuutukset, auton korjauskulut, pissapojannesteet yms. ja sinä nyt nimellisesti maksat jotain polttoainekuluja, jos viitsit. Mutta onpahan halpa kyyti itselle. 

Vierailija
106/205 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on oikeasti yhteinen meno, niin matkakulut puoliksi. Puolet bensakuluista ylöspäin pyöristettynä.

Jos sen sijaan kyyditsee sinua varta vasten, niin todellakin on asiallista maksaa ylimääräistä täysien bensakulujen lisäksi.

Eli miten teillä oli ja paljonko pyysi maksua ja miltä matkalta?

Jos on oikeasti yhteinen meno, niin matkakulut puoliksi. Puolet bensakuluista ylöspäin pyöristettynä.

Jos sen sijaan kyyditsee sinua varta vasten, niin todellakin on asiallista maksaa ylimääräistä täysien bensakulujen lisäksi.

Eli miten teillä oli ja paljonko pyysi maksua ja miltä matkalta?

"Arvostelijoille tiedoksi että minun noutamiseni toi ehkä 200 metriä lisää matkaa, ja oltiin tosiaan molemmat menossa kyseiseen kohteeseen. Hän ei siis vain ollut kuskina vaan olisi ajanut sinne itsekin. Kiva tietää että auton omistajat on näin pihiä sakkia että minun persus penkissä kuluttaa autoa niin paljon että siitä pitää ottaa erikseen hintaa. 😆"

Eli näin se oli. T.T.eri

Vierailija
107/205 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohitan aloituksen.

Samantyylisiä on jo nähty.

Kun minusta tulee autonomistaja,

saa nähdä, kysyykö joku aikanaan 

kauppakyytiä. Jaa-a. 🥳

x

Vierailija
108/205 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tylyä porukkaa täällä kirjoittelemassa - vai onko sama kirjoittanut useamman kommentin. Itse en ole koskaan pyytänyt keneltäkään mitään kyydistä, kun on sama suunta. Ylimääräisestä ajosta bensakulut.

Vierailija
109/205 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostelijoille tiedoksi että minun noutamiseni toi ehkä 200 metriä lisää matkaa, ja oltiin tosiaan molemmat menossa kyseiseen kohteeseen. Hän ei siis vain ollut kuskina vaan olisi ajanut sinne itsekin. Kiva tietää että auton omistajat on näin pihiä sakkia että minun persus penkissä kuluttaa autoa niin paljon että siitä pitää ottaa erikseen hintaa. 😆

Kieltämättä aika silmiä avaava ketju. itsellä käynyt edes mielessä tommoisia periä. On meillä auto, ja onhan siitä kuluja. Mutta ne kulut maksetaan kuitenkin, otettiin kaveri kyytiin tai ei. Näinä aikoina kun on ihmisillä kiirettä ja ehkä asutaankin kaukana, niin siinä vaiheessa kun näen kaveria ja ollaan yhdessä menossa johonkin ei mulla käy mielen lähimaillakaan että ottaisin niiltä maksun kun ne olemassaolollaan kuluttaa mun autoa. Antamisen jalo taito unohtunut monella. Tapapummit ja lokkeilijat on erikseen. 

Vierailija
110/205 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelun tarjoaja määrää hinnan. Pummille kävely tekee hyvää.

Vierailija
111/205 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen ystäväni teki niin että kun se tarvitai minulta kyytiä niin minun olisi pitänyt kuskata se omaan laskuun ja kun minä pyysin jöneltå kyytiä niin vaati maksuksi bensa rahaa, vähän vakuutuksiin kun pitäähän auto olla vakuutettuna että sillä voi liikkua ja sekä pyyti lisäksi vielä palkkaa ja kaiken se perusteli sillä että pitäähän minun hyötyä siittä että sinua autan. Se nyt muutenkin oli semmoine  että kun pyysin seuraa tai tukea vaikeassa elämä tilanteessa niin sain vastaukseksi että en jaksa ja kun se erosi niin alkoi heti soittelemaan ystävää seuraksi ja tueksi. Jostain kumman syystä se on nykyään entinen ystävä

Vierailija
112/205 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävältä en pyytäisi mitään, varsinkin jos matka on reitilläni. Ystävien kanssa muutenkin on yleensä jotain vastavuoroisuutta, joka kuittaa tämmöset. 

Jos taas joku haluaisi sopia tiiviimmin kimppakyytejä esim harrastukseen tai töihin, niin silloin asia olisi eri ja ehdottaisin että bensakuluja pyöristettäisiin hieman ylöspäin, perustellen juuri sillä että katan auton kaikki muut kulut. 

Vierailija
113/205 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoton ei välttämättä ymmärrä, kuinka paljon noita kyyti- ja kuskauspyyntöjä voi tulla, jos on paljon autottomia kavereita. Eihän se yksi kerta harvoin tietenkään tunnu missään, ihan mielellään, mutta kyllä siinä alkaa olla aika isokin rahallinen ero vaikkapa köyhemmälle ihmiselle, että pyytääkö osuuden bensarahoista vai ei. Minusta aika yksinkertainen perussääntö on, että matkakulut jaetaan. 

Tietty jos on varakkaampi niin voi ollakin hövelimpi. On kohteliasta silti tarjota bensarahaa, vaikka toinen kieltäytyisikin. Tai jos on muuta vastavuoroisuutta, niin sitten myös eri.

Kyllä se kyytsääminen ja toisten noukkiminen ja odottelu ja ajan sopimiset tms on vähän eri asia, kuin itse ajella miten huvittaa. Ihan kivaa, jos ei pidetä itsestäänselvytenä. 

Vierailija
114/205 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostelijoille tiedoksi että minun noutamiseni toi ehkä 200 metriä lisää matkaa, ja oltiin tosiaan molemmat menossa kyseiseen kohteeseen. Hän ei siis vain ollut kuskina vaan olisi ajanut sinne itsekin. Kiva tietää että auton omistajat on näin pihiä sakkia että minun persus penkissä kuluttaa autoa niin paljon että siitä pitää ottaa erikseen hintaa. 😆

Kieltämättä aika silmiä avaava ketju. itsellä käynyt edes mielessä tommoisia periä. On meillä auto, ja onhan siitä kuluja. Mutta ne kulut maksetaan kuitenkin, otettiin kaveri kyytiin tai ei. Näinä aikoina kun on ihmisillä kiirettä ja ehkä asutaankin kaukana, niin siinä vaiheessa kun näen kaveria ja ollaan yhdessä menossa johonkin ei mulla käy mielen lähimaillakaan että ottaisin niiltä maksun kun ne olemassaolollaan kuluttaa mun autoa. Antamisen jalo taito unohtunut monella. Tapapummit ja lokkeilijat on erikseen. 

Tämä.

Pyytääkö nää samat kaverit ystäviltään kahvikupista 5€ kun he tulevat kylään??

Ehkä tuntemattomilta voisin jotenkin ymmärtää tuollaisen perimisen mutta en ystäviltä. 
(Eri asia toki pummit, mutta tuskin kukaan sellaisia pitää kavereina)

Vierailija
115/205 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veloitatteko te myös siitä kun kaveri käy kylässä ja istuu teidän sohvalla? Kun onhan siitä asunnosta kaikenlaisia kuluja. Puolet kahvikuluista ainakin, ja yläkanttiin pyöristettynä? Jos kaveri ei tykkää voi istua omassa kodissaan tai mennä muualle. 

Vierailija
116/205 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihejä ihmisiä löytyy joka asiaan liittyen. En koskaan pyydä bensarahoja, jos olen menossa edes suunnilleen samaan suuntaan. En kyllä suostu kuskailemaan ihan ajamisen ilosta, onneksi meillä on pieniä lapsia ja auto täynnä turvaistuimia niin harvoin kukaan pyytää mitään.

Niin, kumpi oli pihi, kuski joka halusi maksun vai matkustaja joka ei halunnut maksaa?

Halusi maksaa bensoista ei auton "kulumisesta", niinkuin kuski selitteli

Vierailija
117/205 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksi joku maksu hänelle , jos joskus tulee kylään tai lainaa jotakin laitetta tai pyytää apua

Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa

Oletteko molemmat naisia

Vierailija
118/205 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos useimmat kaverisi eivät koskaan pyydä kyyditsemisestäsi mitään maksua, olet edelleen vahvasti saamapuolella. 

Vierailija
119/205 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos tämä ei ole toistuvaa, vaan yksittäinen kerta, niin itse en olisi varmaan kaverilta ottanut mitään. Jotenkin noloa alkaa pyytää jotain euroa kyydistä. 

Jos taas on toistuvaa ja kaverisi joka tapauksessa käyttäisi autoa matkaan, niin bensat puoliksi. Kaveri voisi aina joskus antaa vaikka kahvipaketin tai muuta, kun näin autetaan ja haetaan kotoa. Kaveri säästää jo siis bensoissa, kun on joku jakamaan kulut.

Jos tömä on aito kimppakyyti ja ajetaan päivittäin, niin sitten kannattaisi neuvotella todelliset kulut. Onhan autossa tietysti kulumaa ja vakuutukset. AI vain avuksi laskemaan paljonko maksaa, jos kaveri ajaa x kilometria per kk ja tästä ajosta kaveri on kyydissä x määrän. Lisäksi bensankulutus ja oikeilla luvuilla.

Tai voi käyttää myös verottajan kilometrikorvausta, joka on 0.57 per kilometri. Jos matkalaisia om kaksi jaetaan luku puoliksi, kolme, niin kolmeen osaan.

Tällä tavalla hommasta tulee pian sellaiset excelsulkeiset, että menee koko ilta eikä kenenkään tarvitse mennä enää mihinkään. 

Kaverin kanssa, jos homma on vastavuoroista, en lähtisi tällaiseen laskutusmeininkiin lainkaan. Jos homma ei taas ole vastavuoroista, niin sitten toinen saa mennä vaikka fillarilla. Mihinkään toistuvaan kuskinhommaan en taas rupeaisi lainkaan. Jos on toistuva kyydin tarve, niin silloin hankitaan oma auto tai sarjalippu julkiseen.

Vierailija
120/205 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veloitatteko te myös siitä kun kaveri käy kylässä ja istuu teidän sohvalla? Kun onhan siitä asunnosta kaikenlaisia kuluja. Puolet kahvikuluista ainakin, ja yläkanttiin pyöristettynä? Jos kaveri ei tykkää voi istua omassa kodissaan tai mennä muualle. 

Ilman muuta ainakin jos kaveri on aloittaja. Veloitan myös siitä että ärsyttävä ihminen kuluttaa aikaani kodissani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän