Kaveri ottaa rahaa "autonsa kulumisesta" bensojen lisäksi.
Onko tämä jotenkin yleistä että jos kaveri antaa kyydin autollaan, hän maksattaa kaikki bensat (plus vähän lisää) sinulla, "koska auto kuluu". Oltiin siis molemmat menossa samaa matkaa, hän vain nouti minut reitin varrelta mukaansa. Maksoin kyllä, mutta särähtihän tuo korvaan, että 25 km matka kuluttaa autoa niin paljon että siitä pitää erikseen maksaa. 🙄 Tuntui kyllä siltä että sai olla viimenen kerta kun menen hänen kyydissään minnekään. Bussikin olisi tullut halvemmaksi. Useimmat kaverini eivät koskaan pyydä autokyydeistä mitään..
Kommentit (179)
Kavereilta ja tutuilta en pyydä rahaa, mutta työnantaja maksaa mulle 0.55€/km verottomana plus normipalkan päälle. Olen laskeskellut että nykyisen auton kuluihin menee noin 0.3€/km.
Vierailija kirjoitti:
Voinko muuttaa teille? Maksan puolet sähköstä, vettä käytän niin vähän että siitä en maksa mitään. Jääkaappia tyhjennän vapaasti. Saarnaan korvaukseksi.
P. Ummi
Vertaat yhtä kyytiä asumiseen. Ei, tämä on ihan sama kuin vlouttaisiit kaveriltasi joka tulee kylään osan vuokran hinnasta, vakuutuksista, sähköstä ja vedestä.
Bensakulut ymmärrän mutta en autonkulumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva tajuaa autoilun todellista hintaa. Se on tosiaan paljon enemmän kuin bensakulut. Ja ihan jokainen kilometri lasketaan.
Itse en tosin peri mitään kuluja, jos suunta on sama. Toisaalta en myöskään toimi minään taksikuskina, eli ylimääräisiä en ajele (pieni koukkaus reittiin toki ok). Tämäkin suututtaa monia.Heti kun sain auton pyydettiin minulta ihan röyhkeästi vaan, että voinko käydä lähi ostoskeskuksessa noutamassa muorin postipaketteja kun "se on niin helppoa kun on auto". Niinkuin minulla ei mitään parempaa tekemistä olisi. Ja minulla itselläni ei mitään asiaa kyseiseen paikkaan muuten ole. Eikä ajelukaan mitään ilmaista ole.
Jos kyseinen muori on äitisi tai isoäitisi niin tietenkin käyt hakemassa paketit. Jos joku muu, niin voit sanoa ettet ole sinne suuntaan menossa.
Isoisän ollessa kyseessä ei kannata vaivautua?
Muori viittaa naiseen. Muori ei siksi voi olla isoisä.
Vierailija kirjoitti:
Bensakulut on jaettu, jos mennään pidempi matka, 100 kilometriä tai yli. Lyhyistä matkoista ei ole koskaan otettu mitään, jos saman matkan ajaisi muutenkin. Eri asia olisi, jos pitäisi kaveria erikseen lähteä kuskaamaan, silloin pitäisi jo saada vaivan palkkaa.
Tuossahan se kiteytyy "vaivan palkka" elikkä työstä korvaus. Vai onko kuljettajan työ ihan huvikseen tehtyä, palkatonta?
Jos minä saisin päättää, jättäisin pummin kävelemään.
Nyt joudun vain valitsemaan kumpi päättää. Onneksi päätös on helppo ;-)
Vierailija kirjoitti:
Haloo. Porukka vastailee vieläkin ihan kuin olisin vain käyttänyt kaveria kuskina. Oltiin siis menossa kohteeseen yhdessä, kavereina! Oli tarkoitus viettää aikaa yhdessä. Eli joka tapauksessa oltaisiin jouduttu sopimaan aikatauluja, monelta nähdään yms. Mutta ensi kerralla saa kyllä maksaa bensat ihan itse, menen bussilla, ja tapaamme perillä. 😆 Näistä viesteistä päätellen ihmiset ajattelee kavereitaankin lokkeina, eivätkä tee heidän eteen mitään, jos se maksaa pari euroa..
Autoilijoiden nuivuus nousee aina vastaavissa keskusteluissa pintaan. Ystävyydellä ei ole mitään merkitystä, liioin kommenteissa ei vaivauduta miettimään, tapahtuuko kyydin korvaaminen ehkä jollakin tavoin vastavuoroisesti, esim. tarjoamalla kahvit tms.
Tärkeintä on, ettei MINUN autostani pääse koskaan kukaan hyötymään alle kilometrikorvausten hinnan. Mielummin suomalainen autoilija maksaa koko matkan polttoaineet ja auton kulumisen yksin.
Taksa on 27 snt/km. 100 km reissu maksaa siten 27 e, ei suinkaan kulutettavan bensan mukaan 10 e.
olet niin raskas kuljetettava niin henkisesti kuin fyysisesti kyllä siitä pitää eri korvaus saada. kuskasin kahtakin lokkia sitten alkoivat pyytelemään lidissä ja alkossa poikkeamista. lopetin kuljetukset nyt vinttaavat pyörillään.
Mitenkähän se "kuluminen" mitataan - varsinkin kun on kuski menossa samaan suuntaan. :D Bensaakaan ei 25 kilsan matkalla paljon kulu keskivertoautolla. Vitosen voisin ottaa, mukavan juttuseuran lisäksi. En ole mikään taksikuski.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu nyt millaiseen tulokseen tulitte maksuista. Paljon maksoit bensaa ja miten oli eritelty,mitkä osat sieltä kulu ja kuinka paljon.
ehkä penkki ainakin? :D bensaletku, öljypohja, jakohihna, auton renkaat, turvavyö....:D Maksaa bensoista on ihan kohtuullinen korvaus. Auton kulumisesta en laskuttaisi, jos kyse on vaan kerrasta tai kerroista silloin tällöin. Jos eletään parisuhteessa ja toinen käyttää toisen autoa jatkuvasti, olis hyvä osallistua muihinkin kuluihin kuin bensan ostamiseen. Auton pitäminen on kallista( vakuutukset, verot, bensat, katsastus, renkaat, korjaukset).
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset vastaajille. Sain kyllä hyvän kuvan autonomistajien mielenlaadusta. Seuraavan kerran kaveri saa kyllä maksattaa bensansa jollain muulla. Itse kuljen ihan tyytyväisenä julkisilla. Tässä oli kyseessä yksittäinen matka, yleensä sovimmekin tapaamisen paikan päälle. Toinen kaveri jolta "pummin" matkoja, tekee sen mielellään, ja kysyy itse haluanko tulla samalla kyydillä, eikä hän ole heti ajattelemassa että yritän hyötyä hänestä jotenkin. Kaverille tarjoaminen on vastavuoroista, mutta monet teistä vastaajista veloittaa varmaan kahvittelustakin kahvikupin hinnan kavereiltaan.
Kerrotko vielä, kuinka isosta rahasummasta tässä puhutaan? Entäpä oliko matka edestakaisin 25km vai 50km.
Joku satunnainen kyyti, jos on matkan varrella muutenkin on ihan ok tai on itse pyytänyt kahville tms. Mutta jos tarvii jatkuvasti kuskata, tehdä jotain ylimääräisiä lenkkejä kaverin asioiden hoitamiseen ja itse venailet hänen vuokseen ja hän nyt saa ilmaisen autonkuljettajan, niin onhan tuo aika törkeetä.
Itse, jos olen pyytänyt joskus autottomana ollesaani kyytiä, niin olen tarjoutunut siitä maksamaan ihan kysymättä.
Auton pitäminen ja kulutus on oikeasti tosi kallista nykypäivänä. Että kannattaa varmaan kyytipummien miettiä, että se ei sille kaverille ilmaista ole.
Autoilu maksaa sen 300€/kk vähintään tai about 1€/km. Maksa siitä.
oletko viher piipertäjä vai miksi et ymmärrä auton kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Jos minä saisin päättää, jättäisin pummin kävelemään.
Nyt joudun vain valitsemaan kumpi päättää. Onneksi päätös on helppo ;-)
Hienosti puhut kavereistasi jos he ovat sinulle pummeja no et pääse päättämään koska tuollaisella ihmisillä harvoin kavereita on.
Itse veloittattaisin kavereiltani vain bensan, jos sitäkään.
Matka oli noin 25 km (ei 50, niin kuin jotkut lukutaidottomat arveli)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitokset vastaajille. Sain kyllä hyvän kuvan autonomistajien mielenlaadusta. Seuraavan kerran kaveri saa kyllä maksattaa bensansa jollain muulla. Itse kuljen ihan tyytyväisenä julkisilla. Tässä oli kyseessä yksittäinen matka, yleensä sovimmekin tapaamisen paikan päälle. Toinen kaveri jolta "pummin" matkoja, tekee sen mielellään, ja kysyy itse haluanko tulla samalla kyydillä, eikä hän ole heti ajattelemassa että yritän hyötyä hänestä jotenkin. Kaverille tarjoaminen on vastavuoroista, mutta monet teistä vastaajista veloittaa varmaan kahvittelustakin kahvikupin hinnan kavereiltaan.
Ostapa itse auto niin saat hyvän mielenkuvan autonomistajasta. Tarjoa tosiaan jotain vastavuoroista niin hän ei ole heti ajattelemassa että yrität hyötyä hänestä jotenkin.
Pidän kyllä ihmisistä, mutta en hyväksikäyttäjistä. -eri