Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri ottaa rahaa "autonsa kulumisesta" bensojen lisäksi.

Vierailija
05.03.2026 |

Onko tämä jotenkin yleistä että jos kaveri antaa kyydin autollaan, hän maksattaa kaikki bensat (plus vähän lisää) sinulla, "koska auto kuluu". Oltiin siis molemmat menossa samaa matkaa, hän vain nouti minut reitin varrelta mukaansa. Maksoin kyllä, mutta särähtihän tuo korvaan, että 25 km matka kuluttaa autoa niin paljon että siitä pitää erikseen maksaa. 🙄 Tuntui kyllä siltä että sai olla viimenen kerta kun menen hänen kyydissään minnekään. Bussikin olisi tullut halvemmaksi. Useimmat kaverini eivät koskaan pyydä autokyydeistä mitään.. 

Kommentit (179)

Vierailija
61/179 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihejä ihmisiä löytyy joka asiaan liittyen. En koskaan pyydä bensarahoja, jos olen menossa edes suunnilleen samaan suuntaan. En kyllä suostu kuskailemaan ihan ajamisen ilosta, onneksi meillä on pieniä lapsia ja auto täynnä turvaistuimia niin harvoin kukaan pyytää mitään.

Niin, kumpi oli pihi, kuski joka halusi maksun vai matkustaja joka ei halunnut maksaa?

Kuski on pihi, jos ei tule juurikaan pidennystä omaan matkaan ja on joka tapauksessa menossa yhdessä jonnekin. En kehtaisi ikinä alkaa pyytämään rahaa kaverilta tuossa tilanteessa. Itsekin kyyditsen välillä esimerkiksi juhlista, työpaikan virkistyspäivästä tai vastaavasta, enkä ikinä velvoittaisi keneltäkään mitään. En kyllä suostuisi mihinkään säännöllisiin kyyteihin tai paketin noutamisiin. Jättäisin siis sellaisen kyydin tarjoamatta, josta kokisin, että minulle pitäisi maksaa. 

Elämä on aika paljon helpompaa ja mukavampaa, jos pyrkii olemaan ystävällinen ja avulias ylipäätään.

-lainaamasi

Vierailija
62/179 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksit on sitte sika-ahneita kun ei niille riitä pensan hinta

Haista v!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/179 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

millainen loinen kerjää aina kyytiä kavereilta?

olet varmaan hyvännäköinen nainen, joka on tottunut hyväksikäyttämään muita ihmisiä.

Vierailija
64/179 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihejä ihmisiä löytyy joka asiaan liittyen. En koskaan pyydä bensarahoja, jos olen menossa edes suunnilleen samaan suuntaan. En kyllä suostu kuskailemaan ihan ajamisen ilosta, onneksi meillä on pieniä lapsia ja auto täynnä turvaistuimia niin harvoin kukaan pyytää mitään.

Niin, kumpi oli pihi, kuski joka halusi maksun vai matkustaja joka ei halunnut maksaa?

Kuski on pihi, jos ei tule juurikaan pidennystä omaan matkaan ja on joka tapauksessa menossa yhdessä jonnekin. En kehtaisi ikinä alkaa pyytämään rahaa kaverilta tuossa tilanteessa. Itsekin kyyditsen välillä esimerkiksi juhlista, työpaikan virkistyspäivästä tai vastaavasta, enkä ikinä velvoittaisi keneltäkään mitään. En kyllä suostuisi mihinkään säännöllisiin kyyteihin tai paketin noutamisiin. Jättäisin siis sellaisen kyydin tarjoamatta, josta kokisin, että minulle pitäisi maksaa. 

Elämä on aika paljon helpompaa ja mukavampaa, jos pyrkii olemaan ystävällinen ja avulias ylipäätään.

-lainaamasi

En minäkään kehtaisi pyytää rahaa enkä kieltäytyä, mutta alkaisin varmaan välttelemään tyyppiä.

Vierailija
65/179 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko matka joku 2 km vai 100 km? 

Vierailija
66/179 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yks tuttu pummaa toisinaan kyytiä ja vielä kyydin lopuksi pummaa rahaa lainaksi. Aina ei edes muista maksaa lainaa takaisin.

Vierailija
67/179 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap voisi kulkea taksilla eikä kerjätä kavereita kuskeikseen

Vierailija
68/179 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene kyytiin, hevosella pääsee.

Vierailija
69/179 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko muuttaa teille? Maksan puolet sähköstä, vettä käytän niin vähän että siitä en maksa mitään. Jääkaappia tyhjennän vapaasti. Saarnaan korvaukseksi.

P. Ummi

Vierailija
70/179 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ihan normaalia että kyydistä maksetaan kulut kuskille. Me kaveriporukalla käymme välillä ravintolassa, teatterissa tai konsertissa. Kyytivuoroissa vuorotellaan mutta silti kyydistä maksetaan vähintään sen verran että kuskin ei tarvi matkakustannuksiin osallistua. Hän osallistuu siihe ihan sillä että käyttää aikansa ajamiseen eikä kyydissä olemiseen.

Vierailija
71/179 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 snt/km on kohtuullinen korvaus kuluista jos kuski ei saa senttiäkään palkkaa. 

Km-korvaus on 0.55e/km ja toisen henkilön kuljetuksesta samanaikaisesti jotain 4c/km tänä vuonna eli 0.59e/km. Tämä kerrottuna 25km ja jaettuna kahdella tekee jotain 7.5e per 25km.

Vanhan auton todellisten kustannusten mukaan laskettuna yli puolet vähemmän. Paljonko ap maksoi? Pystytkö menemään julkisilla?Meillä työkaveri veloitti  yhtä paljon kuin oli bussilipun hinta ja ensin olisi pitänyt matkustaa hänen luokseen, kun bussi taas lähti keskustan bussiasemalta ja työt alkoi kahdeksalta. Meistä kahdesta työkavereista kumpikaan ei mennyt hänen kyydillään, kun ei siinä olisi säästänyt mitään  verrattuna bussilipun hintaan ja olisi ollut hankalampaa ja mennyt enemmän aikaa. Sai itse sitten maksaa kokonaan autoilunsa.

Vierailija
72/179 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kyydin pummaaja olisi vihreä, niin siltä ainakin ottaisin matkakorvaukset.

vihreäthän autollaliikkumisesta ovat tehneet niin järjettömän kallista.

Vierailija
73/179 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän auto kulu, jos ajaa vain lyhyitä matkoja?

Vierailija
74/179 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin just, jos itse olen menossa samaan paikkaan, tai edes samaan suuntaan ja tarjoan siinä samalla kaverille kyydin, ei tulisi mieleenkään pyytää häntä maksamaan. Kokonaan eri asia on, jos joku erikseen pyytää kuskaamaan johonkin, niin että haen hänet varta vasten paikasta a ja kuskaan paikkaan b. Siinä tilanteessa on minusta ihan kohtuullista pyytää bensa rahaa, toki jokaisen kyydittävån pitäisi silloin pyytämättäkin tarjota maksua.

Vierailija
75/179 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pissatusta

Vierailija
76/179 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hatusta heittämällä arvioin nykyhetken 2026 pikkuauton kilometrikustannukseksi 30-40 senttiä per kilometri.

Itselläni polttoaine maksaa noin 9 senttiä, ylläpito huoltoineen ja renkaineen 10 senttiä per kilometri. Päälle tulevat vakuutus- ja arvonaleneman kustannukset.

Vierailija
77/179 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset vastaajille. Sain kyllä hyvän kuvan autonomistajien mielenlaadusta. Seuraavan kerran kaveri saa kyllä maksattaa bensansa jollain muulla. Itse kuljen ihan tyytyväisenä julkisilla. Tässä oli kyseessä yksittäinen matka, yleensä sovimmekin tapaamisen paikan päälle. Toinen kaveri jolta "pummin" matkoja, tekee sen mielellään, ja kysyy itse haluanko tulla samalla kyydillä, eikä hän ole heti ajattelemassa että yritän hyötyä hänestä jotenkin. Kaverille tarjoaminen on vastavuoroista, mutta monet teistä vastaajista veloittaa varmaan kahvittelustakin kahvikupin hinnan kavereiltaan. 

Vierailija
78/179 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hyvä tapa päästä eroon kyydin pummijoista.

Vierailija
79/179 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystäväpiirissä on tapana kuskata ilmaiseksi vähintää 50 kilsaan saakka. Ilmaiset muuttoavut ja muu jeesaaminen. Auton lainat järjestyy. Mutta kyse tosiaan ystäväpiiristä, ei kusisista kavereista jotka puukottaa selkään kun tarvii jeesiä. M46

Vierailija
80/179 |
05.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satunnaisista pikkukyydeistä en ottaisi kaverilta rahaa, mutta pidemmillä matkoilta on aiheellista korvata vähintään puolet bensoista. Mieluummin hiukan yli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän