Kaveri ottaa rahaa "autonsa kulumisesta" bensojen lisäksi.
Onko tämä jotenkin yleistä että jos kaveri antaa kyydin autollaan, hän maksattaa kaikki bensat (plus vähän lisää) sinulla, "koska auto kuluu". Oltiin siis molemmat menossa samaa matkaa, hän vain nouti minut reitin varrelta mukaansa. Maksoin kyllä, mutta särähtihän tuo korvaan, että 25 km matka kuluttaa autoa niin paljon että siitä pitää erikseen maksaa. 🙄 Tuntui kyllä siltä että sai olla viimenen kerta kun menen hänen kyydissään minnekään. Bussikin olisi tullut halvemmaksi. Useimmat kaverini eivät koskaan pyydä autokyydeistä mitään..
Kommentit (179)
Mene bussilöa tai sitten niiden muiden kyydissä jotka ei tuollaista korvausta vaadi.
Ja hotellissa maksat vaan sähköstä? Eihän se huone kulu.
Mistä näitä sikiää?
Vierailija kirjoitti:
Harva tajuaa autoilun todellista hintaa. Se on tosiaan paljon enemmän kuin bensakulut. Ja ihan jokainen kilometri lasketaan.
Itse en tosin peri mitään kuluja, jos suunta on sama. Toisaalta en myöskään toimi minään taksikuskina, eli ylimääräisiä en ajele (pieni koukkaus reittiin toki ok). Tämäkin suututtaa monia.
Heti kun sain auton pyydettiin minulta ihan röyhkeästi vaan, että voinko käydä lähi ostoskeskuksessa noutamassa muorin postipaketteja kun "se on niin helppoa kun on auto". Niinkuin minulla ei mitään parempaa tekemistä olisi. Ja minulla itselläni ei mitään asiaa kyseiseen paikkaan muuten ole. Eikä ajelukaan mitään ilmaista ole.
Vanhallakin autolla kilometrikustannus on 25-30 senttiä.
Vierailija kirjoitti:
Arvostelijoille tiedoksi että minun noutamiseni toi ehkä 200 metriä lisää matkaa, ja oltiin tosiaan molemmat menossa kyseiseen kohteeseen. Hän ei siis vain ollut kuskina vaan olisi ajanut sinne itsekin. Kiva tietää että auton omistajat on näin pihiä sakkia että minun persus penkissä kuluttaa autoa niin paljon että siitä pitää ottaa erikseen hintaa. 😆
No kyllähän siinä joutuu sitten huomiomaan sitä toista ja sen aikataulua.
50 snt/km on kohtuullinen korvaus kuluista jos kuski ei saa senttiäkään palkkaa.
Mulla oli aikoinaan kaveri, joka kans ihmetteli, kun joku pyysi kuskailuista enemmän kuin pelkän bensan hinnan. Kunnes hommasi oman auton ja ällistyi, kuinka kallista auton pitäminen on.... loppui kitinät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva tajuaa autoilun todellista hintaa. Se on tosiaan paljon enemmän kuin bensakulut. Ja ihan jokainen kilometri lasketaan.
Itse en tosin peri mitään kuluja, jos suunta on sama. Toisaalta en myöskään toimi minään taksikuskina, eli ylimääräisiä en ajele (pieni koukkaus reittiin toki ok). Tämäkin suututtaa monia.Heti kun sain auton pyydettiin minulta ihan röyhkeästi vaan, että voinko käydä lähi ostoskeskuksessa noutamassa muorin postipaketteja kun "se on niin helppoa kun on auto". Niinkuin minulla ei mitään parempaa tekemistä olisi. Ja minulla itselläni ei mitään asiaa kyseiseen paikkaan muuten ole. Eikä ajelukaan mitään ilmaista ole.
Jos kyseinen muori on äitisi tai isoäitisi niin tietenkin käyt hakemassa paketit. Jos joku muu, niin voit sanoa ettet ole sinne suuntaan menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostelijoille tiedoksi että minun noutamiseni toi ehkä 200 metriä lisää matkaa, ja oltiin tosiaan molemmat menossa kyseiseen kohteeseen. Hän ei siis vain ollut kuskina vaan olisi ajanut sinne itsekin. Kiva tietää että auton omistajat on näin pihiä sakkia että minun persus penkissä kuluttaa autoa niin paljon että siitä pitää ottaa erikseen hintaa. 😆
"Ai mikä matkalippu? En kai mä sellasta tarvitse, kun ei mun takia tarvitse reitiltä poiketa. Oon menossa ihan samaan paikkaan kuin kuskikin."
Ap:n kaveriko on siis yrittäjä ja maksaa asianmukaiset maksutkin bussifirman tapaan?
Törkee pummi. Onneksi en tommosia tunne.
Bensakulut on jaettu, jos mennään pidempi matka, 100 kilometriä tai yli. Lyhyistä matkoista ei ole koskaan otettu mitään, jos saman matkan ajaisi muutenkin. Eri asia olisi, jos pitäisi kaveria erikseen lähteä kuskaamaan, silloin pitäisi jo saada vaivan palkkaa.
Jos on oikeasti yhteinen meno, niin matkakulut puoliksi. Puolet bensakuluista ylöspäin pyöristettynä.
Jos sen sijaan kyyditsee sinua varta vasten, niin todellakin on asiallista maksaa ylimääräistä täysien bensakulujen lisäksi.
Eli miten teillä oli ja paljonko pyysi maksua ja miltä matkalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en tosin peri mitään kuluja, jos suunta on sama. Toisaalta en myöskään toimi minään taksikuskina, eli ylimääräisiä en ajele (pieni koukkaus reittiin toki ok). Tämäkin suututtaa monia.Heti kun sain auton pyydettiin minulta ihan röyhkeästi vaan, että voinko käydä lähi ostoskeskuksessa noutamassa muorin postipaketteja kun "se on niin helppoa kun on auto". Niinkuin minulla ei mitään parempaa tekemistä olisi. Ja minulla itselläni ei mitään asiaa kyseiseen paikkaan muuten ole. Eikä ajelukaan mitään ilmaista ole.
Jos kyseinen muori on äitisi tai isoäitisi niin tietenkin käyt hakemassa paketit. Jos joku muu, niin voit sanoa ettet ole sinne suuntaan menossa.
Isoisän ollessa kyseessä ei kannata vaivautua?
Joka kilometri tuo seuraavan määräaikaishuollon lähemmäksi ja se maksaa rahaa. Kuluuhan ne kaikki liikkuvat osat liikkuessaan jokatapauksessa.
Nämä autoilun korkeaa verottamista kannattavat odottavat, että he jolla auto on kuskaavat heitä ilmaiseksi ympäriinsä. Kehuvat sitten kuinka pärjäävät itse ilman autoa.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan pyydä rahaa jos kaveri kulkee kyydissä samaa matkaa, eihän se maksa minulle yhtään enempää kuin yksin ajaminenkaan.
Minä en taas anna kyytejä kyytien ruinaajille. Yhdessäkin työpaikassa yksi olisi halunnut että joka päivä kuskaan hänet matkan varrella Leppävaaraan. Ja kyllä siitä on vaivaa, kun sen sijaan että voisi vain lähteä silloin kuin huvittaa, pitää sovitella aikataulut ja odotella arvoisan rouvan valmistautumista. Jonkun kerran jälkeen sitten totesin, että mene bussila.
Haloo. Porukka vastailee vieläkin ihan kuin olisin vain käyttänyt kaveria kuskina. Oltiin siis menossa kohteeseen yhdessä, kavereina! Oli tarkoitus viettää aikaa yhdessä. Eli joka tapauksessa oltaisiin jouduttu sopimaan aikatauluja, monelta nähdään yms. Mutta ensi kerralla saa kyllä maksaa bensat ihan itse, menen bussilla, ja tapaamme perillä. 😆 Näistä viesteistä päätellen ihmiset ajattelee kavereitaankin lokkeina, eivätkä tee heidän eteen mitään, jos se maksaa pari euroa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom. tämä ei ollut minun kodin lähellä. Sitäkin voi miettiä onko suhde muuten vastavuoroinen, pelkkä sukulaisuus ei tuo etuoikeutta käyttää toisen aikaa ja rahaa. Onko se kiva kun on yhteydessä ja haluaa viettää aikaa, mutta toinen odottaa sinun vaan olevan joku juoksupoika?
Pihejä ihmisiä löytyy joka asiaan liittyen. En koskaan pyydä bensarahoja, jos olen menossa edes suunnilleen samaan suuntaan. En kyllä suostu kuskailemaan ihan ajamisen ilosta, onneksi meillä on pieniä lapsia ja auto täynnä turvaistuimia niin harvoin kukaan pyytää mitään.